15 mei 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (18)

  • Geen geld meer verdienen met muziek? Wat een onzin! Als je het aanpakt zoals Stuart Murdoch van Belle & Sebastian met zijn 'hobby project' God Help The Girl trek ik graag de buidel. Met een abonnement ontvang ik achtereenvolgens de debuutsingle op 7" vinyl, even later het album op CD of LP, weer later een tweede single (ook op vinyl) en met Kerst een exclusieve 5-track EP op 10" vinyl. Dat noem ik een abonnement op prachtig vormgegeven kadootjes. Een jaar lang vol spanning bij de brievenbus liggen! Lees het verhaal achter de plaat of luister muziek. Mijn £40 staan al op Stuarts rekening.

  • En dan hoor ik je zeggen: ja, maar dat kan niet in Nederland. Check dan wat The Moi Non Plus doet: een prachtig vormgegeven remix-boek van 60 pagina's (!), met bijdragen van o.a. Ruud van der Peijl, Elza Jo van Reenen en Simon Wald-Lasowski + een CD met remixen van het in oktober verschenen debuutalbum van het duo. De nummers van de plaat zijn onder handen genomen door o.a. Aux Raus, Blokgolf, About en These Are Powers. Release: 29 mei in Gallerie W139 in Amsterdam. Check MySpace voor meer info. Dank Gert-Jaap, voor de tip.
  • In de moderne muziekindustrie ben je muzikant, artiest, manager én ondernemer tegelijk. Verplichte kost daarom: What Makes A Good Manager In The DIY World? Bondig, superboeiend en 100% waar. Dank voor de tip, Matthijs.
  • Fan-tas-ti-sche nieuwe zoekmachine! Ik tik mijn band in, jij de jouwe? Mooi en handig.
  • Arthur van People You Know legt uit hoe het komt dat hun nieuwe single "Sing For You" zo anders klinkt dan op het eerder verschenen album:


    Je kunt de single gratis downloaden in ruil voor het antwoord op de vraag "Voor wie zing jij?", waarna je de single doorstuurt aan degene voor wie je zingt. Dat zijn 2 e-mail adressen erbij voor People You Know! De bijbehorende (soms openhartige) verhalen plaatst People You Know op hun site. Tof idee.
  • Ook wel 'ns fijn om te lezen: het komt wel weer goed met de muziekindustrie. Positief is bijvoorbeeld hoe de grootste wereldwijde platenmaatschappij 3 bijzondere digitale formaten aan de nieuwe Eminem-release hangt. Of dat ze bij Sony eerlijk terugblikken op gemaakte fouten waar het gaat om DRM. Maar de muziekindustrie moet vooruit blíjven kijken: een paar boeiende onderwerpen voor de toekomst daarom. Daar horen verdere conclusies over de variabele prijzen bij iTunes ook bij. Dat laatste is een lekker scherp geschreven stuk, bevat weinig onwaars en een paar heldere inzichten.
  • Toch blijven er genoeg redenen waarom The Shins hun volgende album zélf uitbrengen: bijvoorbeeld "omdat we er zo veel meer aan overhouden", aldus zanger James Mercer. Gelijk heeft-ie! Nieuwe song.
  • Een andere luis in de pels van de muziekindustrie is Bob. Afgelopen week ging hij weer 2 keer los, 2 keer raak.
  • Die Fransen snappen er geen zak van:

    Via. Slaap lekker verder, Anja en André.
  • Bln.kr: nieuwe service waarmee je je muziek snel en slim via Twitter verspreidt.
  • Eenvoudig en goedkoop een iPhone app maken voor je eigen band doe je met Mobile Roadie. Cool! Ik wacht nog even op Mupps.
  • En hup, nog 'ns 120.000+ tracks op Spotify! Van o.a. Booka Shade, Lacuna Coil en, jawel, Katie Melua. Kan niet wachten.
  • Wat Destine ervan bakte in LA:


    Dat kun je gerust vet noemen, zelfs als je niks van punkpop, emo of boybands moet hebben. Di-Rect, eat your heart out!
  • Krantenmagnaat Rupert Murdoch is wellicht van plan geld te gaan vragen voor de websites van enkele van zijn kranten, aldus The Guardian. Goed idee! Doen we niet! las ik zo'n week of 3 geleden ergens...
  • Jammer: The Lucksmiths stoppen ermee.
  • Het Amsterdamse muzyQ wil 'de muziekmaker optimaal van dienst zijn'. Ben wel nieuwsgierig en zou graag meer concreets lezen dan deze ene webpagina.
Vanmiddag Stairs To Nowhere in Promo op EHPO doe je zó. Morgen Barbarella, overmorgen Cloud Nine Echo. Ik weet niet of het me volgende week lukt daar ook nog iets zinnigs over te zeggen; ik moet ook nog 2 dagen naar Brussel namelijk. En waar blijven de inzendingen van DJ's, dance-producers, rappers en hiphoppers? Het is hier nu wel erg welopgevoede-blanke-jongens-rock. Fijn weekend in elk geval! En doe me een lol: maak me blij met de 100ste volger hiernaast :-)

6 opmerkingen:

Leon zei

Mooie links weer, Niels! Nog even over Mobile Roadie: kost wel $ 399 voor setup en dan nog een maandelijks bedrag. Mupps denkt ook aan dat soort bedragen. Da's voor een kleine band natuurlijk een fiks bedrag, zeker als je die knaken ook in andere belangrijke zaken kunt steken (masteren in Brussel of opnemen met die hippe producer bijvoorbeeld).

Kortom, ik zoek nog steeds een handige student die voor The Gasoline Brothers een iPhone-app wil bouwen. Ideeen zat, geld te weinig. Maar mail maar naar info AT gasolinebrothers.nl als je kunt helpen.

ferox zei

Leuk nieuws weer! En bij deze ben ik de 100e volger van je blog :)

Joris zei

Whoo! Nieuwe Shins! Dat is goed nieuws!

EHPO zei

YES! 100 volgers! 101 alweer :-)

Johan zei

Goede update wederom... Keep 'em coming!

Harald zei

Nieuwe Shins, cool!