28 februari 2009

Vooruit, nog 1tje dan (2)

Billy Idol uitgelegd:


Dank voor de tip, Maarten.

27 februari 2009

26 februari 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (9)

  • 't Is wat veel leeswerk, soms een tikje academisch en oubollig geschreven, maar als je tijd over hebt haal je er altijd wat nuttigs uit: de on-line marketing coach, samengesteld en gratis (!) on-line gezet door Hogeschool van Beeldende Kunsten, Muziek en Dans/Hanzehogeschool Groningen. Met name hoofdstuk 3, 7 en 8 lijken me boeiend en relevant voor lezers van dit blog. Dank voor de tip, Johan.
  • Het Overijsselse Swelter (prachtig artwork, prachtige site) presenteert morgenavond hun debuutalbum in Hedon, Zwolle. Met speciale gast uit Utrecht. Gaat dat zien:
  • Het album kun je vast luisteren.
  • Niclas heeft ook een tof idee, samen met 2 vrienden:

  • Aan de header van hun site te zien lezen The Medics dit blog ook regelmatig: ieder platform staat erbij. Goedzo. Wel even de link naar Bandcamp van .mu naar .com veranderen, jongens! Maar die 3 gratis tracks van jullie EP zijn een fijn kadootje, geproduceerd door Pim van Silence Is Sexy.
  • The Presidents of The USA maken het wel erg bont: met een iTunes App van slechts $3 (3 dollar!) haal je hun 4 albums binnen, plus een hoop niet eerder uitgebracht materiaal en foto's. Over value for money gesproken! Zanger/gitarist Dave Dederer is inmiddels ook een vrij succesvol internet-ondernemer. Lees hier en hier meer over de actie, app en Dave. Dank voor de tip, Martijn.
  • Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg legt op Frankwatching uit hoe zijn festival uitverkoopt zonder noemenswaardige betaalde reclame, maar dankzij internet:



  • Van Twitters 7 kritische succesfactoren steek je ook wat op!

25 februari 2009

Tivoli uitverkocht! O, nee, toch niet!

Zojuist bekend gemaakt: Kyteman's Hiphop Orkest doet een 2e show in hometown Utrecht: donderdag 12 maart a.s. in Tivoli. Het wordt het 5e optreden, mis het niet!

Wat je kunt verwachten? Wel, ze waren afgelopen vrijdag te gast bij De Wereld Draait Door en voorafgaand aan de uitzending warmden ze het studiopubliek zó op (dit zag je dus NIET op TV):



En een dag later nog stiekem het podium op geklommen bij De Staat (strak gefilmd, Matthijs):



[UPDATE 27 februari: gisterenavond ook in het NOS Journaal.]

Limited Edition

Al her en der op internet gesignaleerd, maar te leuk om te laten liggen en een schoolvoorbeeld van tailor-made, fan-gerichte marketing:

Who’s Josh Freese?

Freese, a native Floridian who came of age in Orange County and currently resides in Long Beach, is a drumming virtuoso who has risen from being a 12-year-old prodigy backing a Top 40 covers band at Disneyland to becoming one of the most sought-after session sticksmen in the biz. He’s an official member of 3 bands: the Vandals (since 1989), Devo (since 1995) and, should it ever reconvene, A Perfect Circle (since 2000). But he has played on more than 250 albums for almost as many artists, and of every stripe: Chris Cornell, Clay Aiken, Rob Zombie, Avril Lavigne, Rhett Miller, Puddle of Mudd, the Offspring, Kelly Clarkson, Good Charlotte, Daughtry, Ween, Gavin Rossdale, Katy Perry. He was Nine Inch Nails' drummer for the past 3 years. He was (technically) Guns 'n' Roses' drummer for 3 fairly inactive years at the end of the ’90s, and he contributed to Chinese Democracy, including co-writing the title track. He provided drums for the 2 new Replacements tracks on the 2006 compilation Don’t You Know Who I Think I Was? He backed Sting at Live 8. Now, 9 years after his solo debut The Notorious One Man Orgy, he’s adding a sophomore title to his resume. Like its predecessor, Since 1972 once again finds Freese playing virtually everything. Unlike its predecessor, it will come in 11 different incarnations.

Digital downloads are available starting March 24 exclusively at Freese’s site, for $7. The $15 CD/DVD combo arrives in stores April 14.

And then there are all these crazy special editions. Some of which are wisely limited to just one very wealthy purchaser, while others are kinda crazily conceived. For $250, in addition to the combo, a T-shirt and a signed drum head and drumsticks, 25 different buyers will get to have lunch with Freese at either PF Chang’s or The Cheesecake Factory. And there seems to be no limit on how many people can buy a five-minute call.

Here’s the complete rundown:

$7:
- Digital download of Since 1972, including 3 videos:

$15:
- CD/DVD double-disc set Digital download:

$50:
- CD/DVD double-disc set
- T-shirt
- “Thank you” phone call from Josh for buying Since 1972. You can tell him what you like about the record that you purchased, or what you thought sucked. Ask whatever you want, like “Is Maynard really THAT weird?” or “Which one of Sting’s mansions has the comfiest beds?” or
“Are Devo really suburban robots that monitor reality or just a bunch of dads from Ohio?” or “Why don’t the Vandals play more stuff off the first record?” It’s your 5 minutes to yack it up. Talk about whatever you want.

$250 (limited edition of 25):
- Signed CD/DVD and digital download
- T-shirt
- Signed drum head and drumsticks
- Go on a lunch date with Josh to PF Changs or The Cheesecake Factory (whatever you’re into)

$500 (limited edition of 15):
- Signed CD/DVD and digital download
- T-shirt
- Signed cymbal and sticks
- Meet Josh in Venice, Calif., and go floating together in a sensory- deprivation tank (to be filmed and posted on YouTube)
- Dinner at Sizzler (get your $8.99 steak and “all you can eat” shrimp on)

En dit is nog maar het begin! Je kunt ook $1.000 of meer uitgeven aan Josh. Wat je daarvoor krijgt is bij vlagen hilarisch; lees verder in de reacties. Dat hij het serieus meent, vertelt Josh bij Bob, inclusief YouTube-commercial.

24 februari 2009

Uw personal pianoleraar: Ben Folds

Daar zit-ie hoor, in z'n nieuwe trui:

Wat een held. Hij leert je hoe je zijn wonderschone Brick speelt:



En GarageBand '09 heeft ook Sting e.a. in de aanbieding, bijvoorbeeld om Roxanne op elektrische gitaar te leren spelen. Dank voor de tip, Emil en Marinus!

23 februari 2009

De Hit op 2

Dit klopt als een zwerende vinger:

Al ben ik met de tipgever eens dat De Eerste Single vaak op 2 staat (strakke nieuwe site die alle platforms mooi integreert, Martijn!). Bovenstaande geldt vooral voor Amerikaanse hitalbums; die openen graag met de Hit.

In mijn verleden als A&R-manager kon ik niet veel, maar 1 ding wel: een goede tracklisting maken. Doel: luisteraars nooit de Shuffle-stand op laten zoeken omdat de volgorde klopte.

Wat is het album waarvan jij vindt dat de volgorde perfect is, niet anders had gekund? 't Mijne staat in de reacties.

22 februari 2009

Da's lekker thuis komen!

U2 en Ilse vóór blijven. Prachtig. En HOE cool is die site dan?!



EHPO is er weer. Barry, ont-zet-tend bedankt voor je uitgebreide serie over het Social Festival Model van ZXZW tijdens mijn vakantie. Heerlijke zon, heerlijke sneeuw en 3 krammen in m'n hoofd. Blij dat ik er weer ben.

20 februari 2009

ZXZW gooit businessmodel op straat (slot)

Jeps Salfischberger, MOJO Concerts:
“Het gevaar bij het Social Festival Model is dat mensen die het hardste online kunnen 'schreeuwen' en de meeste tijd hebben, het overnemen. Dit zijn vaak mensen die eigenlijk niets beters te doen hebben dan een beetje spammen. Hierdoor kunnen de echt goede reacties ondergesneeuwd raken. Mensen die daadwerkelijk verstand hebben van de zaken omtrent het Social Festival Model - vaak mensen uit de business die hier ook hun geld mee verdienen - zullen niet zoveel tijd hebben om hier mee bezig te zijn en goede toevoegingen te doen. Als zij ook nog eens overschreeuwd worden door anderen, zal de motivatie erbij inschieten. Iets vergelijkbaars merkten we op de communitysite van Lowlands. Uiteindelijk hebben we dat systeem moeten veranderen omdat er gewoon teveel negativiteit en gescheld ontstond; de mensen die niet aanwezig zijn op het festival hebben sowieso het meeste te klagen.”
Vandaag het laatste deel over het open source business model van ZXZW. De achtergrond ervan is volgens mij redelijk uitgediept op dit blog. Daarom vandaag wat andere interessante modellen uit de praktijk.

Een mooi initiatief in Nederland (alhoewel niet echt een businessmodel) is de site openorg.nl van WORM. Zelf leggen ze het eenvoudig uit: “Deze wiki bevat alle oersaaie, maar broodnodige organisatorische informatie, standaard-documenten, formulieren en reglementen om in één klap een 'professionele (culturele) organisatie' op te zetten.” Dan hoef jij dus niet het wiel uit te vinden. Erg handig.

Voor het Social Festival Model maakt ZXZW gebruik van Wetpaint. Dit is een gratis dienst om je eigen wiki-site op te zetten en zo een online een community op te bouwen. De vraag is bij zulke diensten vaak hoe deze bedrijven hun geld binnen halen, zonder direct voor hun product te laten betalen. Deze dertien uitspraken sommen de mogelijkheden volgens mij redelijk goed op. Zo zijn op Wetpaint (natuurlijk) ook advertenties te zien, onzichtbaar voor zg. Premium-gebruikers. Slimme combinatie.



Veel van deze modellen zullen in de toekomst ook op muziekgebruik toegepast worden. The Future of Music al gelezen? Ga dat doen. Het gaat in op hoe muziek in de toekomst geconsumeerd en verkocht wordt. Kortweg: het muziekabonnement. Net zoals je nu een tientje per maand betaalt voor je internet, zul je dat in de toekomst ook doen voor muziek. Het geeft je toegang tot een database (tenminste, als de majors ook het licht zien) waar alle muziek direct tot je beschikking staat. Wil je wat extra's (te denken valt aan demo’s, akoestische opnames of speciaal artwork) dan betaal je een kleine extra.

Tot slot: het model van Sellaband kennen we natuurlijk allemaal. Maar sinds een tijd ook in Amerika (natuurlijk): myfreeimplants.com. De naam zegt al genoeg denk ik. Ongelofelijk...

Dit was mijn bijdrage als gast-blogger voor EHPO. Niels, nogmaals erg bedankt voor deze mogelijkheid. Hopelijk een goede vakantie gehad?

19 februari 2009

Morgen in de winkel

MP3's kon je al halen, luisteren ook, morgen kun je 'em eindelijk vasthouden:
Deze stoere doos bij 'de betere platenzaak', de normale CD overal. Zoals eerder gezegd is dit de beste reportage over Colin en zijn Hiphop Orkest:

ZXZW gooit businessmodel op straat (4)

Martin van Ginkel, Algemeen Directeur Kunst & Zaken:
“Het Social Festival Model is een mooi experiment. Belangrijk is echter wel om te voorkomen dat het een schijndemocratie wordt; wie heeft de inhoudelijke eindverantwoordelijkheid over de toevoegingen van mensen? Niet alles zal namelijk van even goede kwaliteit zijn. Voor Kunst & Zaken zou dit model niet werken; daarvoor zijn de opdrachten (het management van culturele instellingen duurzaam versterken) te specifiek per organisatie, en is face-to-face contact noodzakelijk. Wel zijn we bezig met een portal voor uitwisseling van kennis en ervaringen door het online koppelen van managers uit het bedrijfsleven aan culturele instellingen die in besturen zitting willen nemen.”
Vandaag probeer ik kort uit te lichten wat tot nu toe de resultaten zijn van het naar buiten brengen van het Social Festival Model. Zoals ik gisteren zei, is onze strategie om eerst blogs en sites over de veranderende muziekindustrie en innovatie in beleidsontwikkeling te benaderen. We hebben natuurlijk ook een rondje algemene pers gedaan, maar zoals verwacht hebben de blogs dit verhaal het snelst opgepikt. Deze zijn persoonlijker benaderd dan de bekende media, welke we gewoon een persbericht gestuurd hebben. Hierbij werkt volgens mij vooral om aan te geven wat de relevantie is; welke relatie er te leggen is met onderwerpen die verder aan bod komen op deze sites. Dutch Cowboys was een van de belangrijkste die het persbericht plaatste, omdat deze erg veel lezers heeft die zich bezig houden met dit soort ontwikkelingen.

Nog belangrijker zijn echter blogs en sites die inhoudelijk ingingen op ons verhaal. Dit blog is daar natuurlijk een erg mooi voorbeeld van. Zo ook Erwin Blom. Hij was de eerste die op zijn site een kort interview deed met Erik Luyten van ZXZW. Erwin is overigens ook de man die zich bezighoudt met MUPPS (Music Apps for Mobile), erg interessant voor muzikanten die dit blog volgen! Theo Ploeg schreef zijn visie op het cut-up blog, Crossmedialog en daMusic besteedden eveneens aandacht aan ZXZW en Social Festival Model. En niet onbelangrijk, het Stadsnieuws blijkt ook van open source te houden:



Dat is ook een goed signaal richting de gemeente. Dit alles maakt dat langzaamaan nieuwe personen zich aanmelden op de site. We hopen nu dat de landelijke, bekende media volgen. En daar lijkt het wel op: zo was gisteren een interview te horen in Dubbel Check van 3voor12 en binnenkort een interview in Management Team.

Ik hoop dat, mede door dit verhaal, maar ook door de actie van Silence Is Sexy bijvoorbeeld, de gedachtengang omtrent het openbaar maken van werk, in combinatie met nieuwe mogelijkheden op het web, verandert. Ook voor muzikanten die dit blog lezen. Ik zei het al in mijn eerste post: houdt niet alles achter slot en grendel, maar genereer eerst aandacht rond je werk, betrek mensen hierbij, zodat je een community van fans opbouwt rondom je band of organisatie.

18 februari 2009

Back To School

Niet alleen op dit blog steek je wat op, Muziekcentrum Nederland (MCN) helpt ook. Volgende week woensdag geven ze een inleiding over auteursrecht en BUMA/STEMRA, exact een maand later over naburig recht en SENA. Hoe zit dat nou met auteursrecht en met naburig recht? Wanneer is een werk of een opname beschermd? Hoe werkt BUMA/STEMRA? En hoe gaat dat met internet en Europa? Kom naar MCN:
 
woensdag 25 februari 2009
Inleiding auteursrecht / BUMA/STEMRA
Je krijgt een inleiding in de auteurswet, je leert wanneer muziek beschermd is en hoe BUMA werkt. Met aandacht voor de laatste ontwikkelingen op internet.
 
woensdag 25 maart 2009
Inleiding naburig recht / SENA
Een inleiding in deze wet en hoe verdiend wordt aan het gebruik van opnamen. Ook leer je hoe het zit met portretrecht, verzilverbare populariteit etc. Een medewerker van SENA legt uit hoe zij te werk gaan.

Beide cursusmiddagen worden verzorgd door de specialisten van De Gier | Stam & Advocaten, in samenwerking met medewerkers van BUMA/STEMRA resp. SENA. Bekijk op de MCN-website het complete overzicht van cursussen en muziekcafés en meld je aan met het webformulier. Nog vragen? Mail dan naar ewout@mcn.nl. Geen tijd, zin of aan huis gekluisterd? Lees dan deze serie op dit blog (onderaan beginnen) en je bent ook bij.

Nog een leuke + een interessante tip: vakantie-lectuur voor muziekfreaks (dank voor de tip, Marinus. Die van The Smiths staat al in mijn kast) + een on-line label voor muzikanten die het graag zelf én goed doen (dank voor de tip, Joost).

ZXZW gooit businessmodel op straat (3)



Vorige week zijn we begonnen met het openbaar maken van dit project. Voor diegenen die het interessant vinden: dit persbericht hebben we daarvoor opgesteld. Een belangrijke vraag bij dit project en de marketing is echter: wordt het opgepikt door de (landelijke) media, snappen ze dit verhaal en de betekenis ervan? Deze media staan er immers niet om bekend early adopters te zijn.

Dat brengt ons bij de marketingstrategie van het project: dit verhaal moet volgens ons van onderaf boven komen drijven in de media. Dit betekent dat we eerst beginnen met het benaderen van blogs over de veranderende muziekindustrie en innovatie in beleidsontwikkeling. De mensen achter deze blogs (en EHPO is daar een mooi voorbeeld van) zijn namelijk wel early adopters. Zij snappen dit verhaal, de achtergrond en waar het vandaan komt. Het Social Festival Model dankt zijn bestaan immers aan Web 2.0-ontwikkelingen, waar vele (micro-)blogs eveneens een resultaat van zijn. Hiernaast toont dit verhaal veel overeenkomsten met 2.0-journalistiek en de “prosumers”, iets waar Thomas en ik al eerder over schreven op dit blog.



Ik begrijp best dat de gemiddelde muzikant op dit blog niet precies weet wat hij of zij met dit verhaal moet. Daarom probeer ik wat concreter te beschrijven wat de meerwaarde van het model voor hen kan zijn:

Allereerst hoop ik dat de interesse van de lezer van dit blog verder reikt dan de Muzikantengids. Een prima boek, ik heb hem ook in de kast, maar vooral een zeer goede basis. Dit project geeft een kijk achter de schermen van een culturele organisatie; het laat zien hoe alles in de praktijk wordt gebracht, iets dat vaak lastig te achterhalen is. Vooral interessant voor de muzikant kunnen zijn:



Het marketingplan van het festival voor 2009, waar te lezen is hoe alle analoge en digitale middelen en samenwerkingsverbanden worden ingezet om het festival onder de aandacht te krijgen.
• Een inzage in de subsidie-aanvragen van het festival, bijvoorbeeld de NFPK festivalsubsidie 2009-2010. Er is veel theorie te vinden over hoe subsidieaanvragen geschreven zouden moeten worden, maar de daadwerkelijk ingediende aanvragen zijn niet altijd even makkelijk verkrijgbaar. Hier kun je je een beeld vormen hoe deze er in de praktijk uitzien, hoe vorm en taal bijvoorbeeld worden gebruikt.
De artistieke visie van het festival, waarin te zien is aan de hand van welke criteria wordt geprogrammeerd. Net zoals fondsen niet de projecten subsidiëren waar de commissieleden zelf affiniteit mee hebben, boekt ZXZW niet de bands die de programmeurs zelf alleen leuk vinden. Inzicht hierin kan muzikanten helpen een programmeur beter te begrijpen.
De opzet van het programma 2009-2010, voortvloeiend uit bovenstaand punt.

Morgen iets over de resultaten van dit project, vrijdag hopelijk wat andere voorbeelden van interessante businessmodellen uit de praktijk.

17 februari 2009

ZXZW gooit businessmodel op straat (2)

Bente Bollmann, Marketing & Communicatiemanager Lowlands:
“Ik denk zeker dat het Social Festival Model kan werken; kijk naar alle fora en blogs op internet waar al heel veel mensen (niet direct bij de organisatie van een festival betrokken) op deze manier over de muzieksector schrijven, en hier ook een duidelijke mening over hebben. Deze zijn waarschijnlijk zeer geïnteresseerd, ook om mee te schrijven. Voor Lowlands zou dit model echter niks zijn. Wij hebben ervoor gekozen het festival heel sterk als een beleving van drie dagen neer te zetten: opeens staat er een 'stad' in de polder, is er feest, en na drie dagen is het weer verdwenen. De gehele bedrijfsvoering en manier van organiseren openbaar maken zou naar mijn mening afbraak doen aan de magie ervan.”
Gister vertelde ik over het Social Festival Model van ZXZW. Het idee om het gehele businessmodel van ZXZW openbaar te maken ontstond mede naar aanleiding van dit artikel uit NRC Handelsblad over ‘wikinomics’. Deze Wikinomics is ontleend aan Wikipedia, de encyclopedie op internet waaraan iedereen zijn of haar kennis kan bijdragen.



Het zal duidelijk zijn dat dit project erg is gericht op de samenwerking met het publiek; alle processen van de festivalorganisatie worden bespreekbaar, en we staan open voor frisse blikken. Het festival is immers van en voor iedereen.

De vraag blijft of (en hoeveel) mensen daadwerkelijk gedegen toevoegingen gaan doen, iets dat we in eerste instantie willen bereiken. Het wijzigen van beleidsstukken kan natuurlijk wat aarzeling teweeg brengen; er is uiteindelijk specifieke kennis voor nodig. Dit maakt het vooral lastig om mensen in de breedte te betrekken. Aan de andere kant: er hoeven misschien maar een paar interessante, nieuwe of kritische opmerkingen te worden geplaatst om verder te komen en (nog beter) richting te bepalen voor het festival.

De strategie is dat we proberen het zo laagdrempelig mogelijk te houden. Daarom is een account aanmaken bijvoorbeeld niet noodzakelijk en benadrukken we dat hiermee ook kennis opgedaan kan worden. Belangrijk is daarbij om een goede band te onderhouden met de mensen die zich aanmelden; ze welkom heten, bedanken als ze meeschrijven en ingaan op de reacties.

Uit het bovenstaande blijkt al dat niet alleen ZXZW winst heeft bij betere beleidsstukken. Zoals te zien is op de hoofdpagina van het Social Festival Model is het hele project met Creative Commons gelicenseerd. "Neemt en eet hiervan gij allen", zoals mijn collega al zei. Als je (delen van) de teksten denkt te kunnen gebruiken, staat dat je vrij. Op deze manier denken we ook iets terug te kunnen geven om verder te bouwen aan de ontwikkeling van het muzieklandschap. Daarnaast, zoals ik gister al zei, willen we de discussie openen. De eerste reactie die we veel lezen is "wie volgt?". Waarom alles gesloten houden als je de hele dag aan het werk bent om iets op te zetten voor je doelgroep?

Ik hoor mensen denken: allemaal leuk en aardig dit verhaal, maar wat heb ík er nou aan? Nog even geduld; dat probeer ik morgen uit te leggen.

16 februari 2009

ZXZW gooit businessmodel op straat (1)

Vandaag post ik het eerste deel van deze reeks over het open source businessmodel van ZXZW. Inderdaad; even geen Kaiser Management of Silence Is Sexy, daar is al genoeg over te lezen. Maar eerst wil ik even zeggen dat ik het een eer vind om deze week gast-blogger te zijn op EHPO. Zoals Niels al zei staan er van hem ook nog een paar dingen in de wachtrij, dus we hoeven hem gelukkig niet helemaal te missen.



Op dit moment werk ik een aantal weken bij ZXZW festival in Tilburg. Het festival is er ter bevordering van de Independent Culture en heeft een (naar mijn mening) behoorlijk vooruitstrevende programmering. Niet alleen qua programmering probeert de organisatie echter vooruit te kijken. Niels (en vele anderen met hem) heeft als tip aan bands en muzikanten vaak: bouw eerst een hechte band op met je publiek. Zorg dat je diegenen die toch al geïnteresseerd zijn af en toe paait met een leuke extra en betrek ze bij je activiteiten. Zorg daarnaast dat je muziek (zeker in het begin) zo laagdrempelig mogelijk te verkrijgen is. Overal.

Een hechte band opbouwen met het publiek doet ZXZW ook. Zo is er bijvoorbeeld een Get Satisfaction account waarop het festival iedereen vraagt om aanbevelingen voor bands te doen (iets dat ook gebeurt via Last.fm), een blog waarop de wat luchtigere dingen te lezen zijn, en natuurlijk de eigen site. Op die laatste kan de bezoeker inloggen om op dezelfde manier als Wikipedia bandbeschrijvingen te maken. Positief of negatief, laat het maar horen. Het idee is als iens; niet alle restaurants zijn even goed. Zo ook de bands (zo’n 275 in een week) op ZXZW. En mensen gaan graag op de oordelen van bezoekers af. De beschrijvingen van bands worden meegenomen op de site en in de programmagids. Ondertussen heeft de organisatie een grote community van mensen op weten te bouwen rond het festival, waarmee ZXZW de publieksprijs van beste evenement onder de neus van de Tilburgse Kermis wegkaapte.

ZXZW wil echter nog een stapje verder gaan. Als er redelijk wat mensen zijn die zich verbonden voelen met het festival, waarom deze dan niet betrekken bij de organisatie ervan, was het idee. ZXZW is daarnaast een groot voorstander van het zoveel mogelijk openbaar maken, in tegenstelling tot de gevestigde muziekindustrie, waar op elke envelop die de deur uitgaat ‘vertrouwelijk’ gestempeld wordt.

De combinatie van het bovenstaande maakt dat de organisatie sinds vorige week haar gehele businessmodel openbaar heeft gemaakt. Een businessmodel is te zien als een raamwerk voor een organisatie om waarde te creëren.

We noemen het het Social Festival Model. Alle belangrijke documenten (denk aan jaarverslagen, subsidie-aanvragen, business- en marketingplannen) zijn hier in te zien. EN bewerkbaar op dezelfde manier als Wikipedia. Iedereen die denkt een goede toevoeging te kunnen doen is meer dan welkom. Het beleid leggen we in handen van de bezoeker en ZXZW is daarmee (bij mijn weten) de eerste culturele organisatie die deze manier van beleidsontwikkeling toepast. Bovengenoemde stukken liggen bij veel organisaties doorgaans achter slot en grendel, en dus is dit voor iedereen met een bovengemiddelde interesse voor de muziekindustrie een zeer interessante kijk in de keuken.

Tot zover even voor vandaag. Morgen meer over de motivatie, verwachtingen en (een deel van de) marketing van dit verhaal. Voor nu: bekijk het geheel op zxzw.wetpaint.com, meld je aan (is niet verplicht) en vooral: laat ons weten wat je er van vindt, we horen het graag. Aanbevelingen? Komt u maar, ook op dit blog willen we de discussie openen.

Als afsluiter: in makkelijke taal hoe het wiki-systeem van de site werkt:

15 februari 2009

Adverteren doe je zó

Als je Steen heet:

Zelf gemaakt? Zou stoer zijn. Foto van Atze.

13 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (slot)

Zo vlak voor het weekend sluit zanger Maurits van GEM af met een mooie anekdote: "En dan sta je opeens voor een uitverkochte Melkweg. Ik durfde te dromen, maar dat dit mijn eerste optreden met GEM zou zijn...?

We waren al een tijdje bezig, maar zeker niet lang. Zo hadden we nog geen drummer, maar wel al 3 liedjes opgenomen voor op onze site. We konden een complete bio aanbieden, niet al teveel tekst, lekker to-the-point [zie vanmorgen!] en 3 sterke nummers. Het geheel vatte GEM mooi samen en maakte nieuwsgierig.

Op een gegeven moment zag ik dat The Libertines naar de Melkweg kwamen. Ik vond dat wij muzikaal goed bij ze pasten en dat wij op zo’n avond zouden moeten vlammen. Met GEM wilde ik niet in cafe’s spelen of popprijzen in de wacht slepen. Ik wilde naar mijn potentiële publiek toe! Opvallen door nieuw te zijn. The Libertines waren op dat moment een band die mensen wilden zien, een avond ook waar veel journalisten naar toe zouden gaan. Ik zag dat er nog geen support bekend was, trok de stoute schoenen aan en mailde de Melkweg met het verhaal dat wij heel goed zouden passen als support: “We kunnen de boel mooi opwarmen en zorgen voor een goede rockset met eigen nummers.” Prompt belde de Melkweg. Edwin vond onze nummers goed klinken, maar kende ons natuurlijk helemaal niet. Ook wist hij niet dat het ons eerste optreden zou zijn. Vol vertrouwen antwoordde ik dat we het heel leuk zouden vinden. Eén week voor het optreden vonden we een drummer en oefenden dag in, dag uit.

Bij aankomst bij De Melkweg op die bewuste avond bleek dat Pete Doherty van The Libertines niet was komen opdagen; er was een gespannen sfeer. Voor €43,10 had ik geluidsman Ron kunnen regelen (nog steeds onze man achter de knoppen) en hij leidde ons door de soundcheck. Doordat The Libertines erg slecht waren zonder Pete, viel GEM nog meer op. De vraag was: wie was in hemelsnaam het voorprogramma?! De volgende dag belde de pers en de rest is historie!"

Mooi verhaal, Maurits, en een prima afsluiter van deze serie! Brutalen hebben de halve wereld, zo blijkt maar weer. Ik doe het snowboard aan m'n voeten. Barry veel succes als EHPO-tussenpaus en tot volgende week!

Voorprogramma's scoor je zó! (5)

Programmeurs Edwin, Joey en Johan hebben gesproken. Het woord is aan de support acts zelf.

Allereerst Marinus van a balladeer, die door de jaren heen het voorprogramma verzorgden van Keane in Ahoy', The Feeling, Live (opnieuw in Ahoy'!), Bløf, Skik, Maria Mena, Silkstone, Solo, Gabriel Rios, Chuck Prophet, Stevie Ann, Sarah Bettens, Jasper Steeverlinck, Beth Hart (waaronder een show in Carré), de vaste support tijdens Saybia's Nederlandse clubtour waren en de naprogramma’s (ja, ja, dat bestaat ook!) van 16 Horsepower en Tim Christensen. Indrukwekkende lijst. Tot tevredenheid van eenieder, aldus Marinus: "Als je na afloop van de supports van Keane en Saybia zo'n 80 EP’s verkoopt, weet je dat je iets goed doet.”

Inmiddels wordt Marinus zelf platgemaild door bands die zich als voorprogramma van a balladeer aanbieden. “Ik denk dat wij groot zijn geworden door het spelen van voorprogramma’s. De meeste shows die we deden waren in volle, meestal uitverkochte zalen, met publiek dat nog nooit van ons gehoord had maar openstond voor nieuwe muziek. Als je voor 1.000 man in de Melkweg staat, voor een nog net niet helemaal doorgebroken Keane, heb je met alleen maar muziekliefhebbers te maken. Als de muzikale match goed is en je band potentie heeft, kun je alleen maar winnen. Tot vandaag de dag zeggen mensen dat ze ons ontdekt hebben als voorprogramma van Keane, Saybia, Live of Bløf. De enige mis-matches waren in ons geval Gabriel Rios en Chuck Prophet."

Marinus erkent dat als beginnend bandje optredens regelen misschien wel het lastigste is. Boeken blijkt een vak apart. Hij heeft wel een uitstekende tip: "Volgens mij begint het met een goede biografie. Of eigenlijk: een goed verhaal. Onze bio bevatte, helemaal bovenaan, lovende woorden van OOR over mijn eerste demo Swim with Sam, plus een citaat van Claudia de Breij (haar lovende aankondiging op 3FM). Ik moet toegeven dat wij, vooral achteraf gezien, veel mazzel hebben gehad en dat de eerste voorprogramma’s ons bijna kwamen aanwaaien. But in my defense: Swim with Sam was en is een erg goed liedje :-)"

Marinus' opmerking over een goede uitstekende bio onderschrijf ik volkomen. To-the-point, goed geschreven, informatief en nieuwsgierig-makend. Enthousiaste citaten en goede recensies helpen, verstop die dus niet in de laatste alinea! Misschien wil Marinus voor dit blog een cursusje 'Biografie schrijven' geven? Nu even niet, want hij is te druk met optreden:

Wel geeft hij vast 1 concrete tip: "Mijn allereerste voorprogramma had mijn allereerste optreden ooit moeten worden: Kane trad op, samen met The Calling [kent U ze nog?] in de Melkweg. Omdat er een strijd gaande was over wie de hoofdact zou moeten zijn [...], zocht platenmaatschappij BMG nog een akoestisch voorprogramma met maximaal 2 gitaren. Iemand van BMG belde mij omdat mijn demo zojuist op zijn bureau was beland. Op dat moment had ik nog geen band en ik had nog nooit op een podium gestaan, dus er kwam ook wat faalangst om de hoek kijken… Ik moest helaas ‘nee’ zeggen. Maar het leverde wel een extra mooie regel in mijn bio op, waarbij ik de namen Kane en The Calling vetgedrukt meenam."

Zo doe je dat dus. Vanmiddag hoe Maurits GEM's eerste optreden regelde, als voorprogramma van The Libertines in De Melkweg. Leuke anekdote. Dat is tevens mijn laatste post voor de komende dagen; ik ga naar de sneeuw. Maar niet getreurd: ik heb een paar kleine dingetjes klaar staan en gast-blogger Barry Spooren zal komende week vullen. Barry is bassist van Silence Is Sexy en heeft met 3 studiegenoten Kaiser Management opgericht. Tot over ruim een week!

12 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (4)

"Het mooiste is als een avond muzikaal 'klopt'", aldus Joey Ruchtie. "Dat de support act een meerwaarde is. Goede voorbeelden zijn de recente optredens in WATT van Elbow met Laura Marling en Franz Ferdinand die De Kift voorstelden." Als hij zelf de support act kan boeken geeft Joey, net als Johan van Tivoli, de voorkeur aan een lokale of regionale band. Maar dat is niet zo vaak: "70-80% van de buitenlandse bands neemt een eigen voorprogramma mee. Bij de rest moet je vaak het management om toestemming vragen voor een lokale support. In Rotown hebben we sowieso nooit voorprogramma's: de ruimte is daarvoor te beperkt, productioneel en financieel kunnen we het niet aan en de meerwaarde vind ik daar te beperkt."

Voor een voorprogramma in Rotown hoef je Joey dus niet te mailen. Voor WATT mag dat wel: "Met ruimte voor grotere acts en 1.300 bezoekers ben je meer tijd kwijt aan wachten bij de garderobe en ombouwen van het podium. Door een voorprogramma breiden we de programmering wat uit en spreiden hopelijk ook de drukte bij de deur een beetje. Bezoekers missen liever de support act dan het eerste kwartier van de hoofdact, zo is het nu eenmaal." Andere nuttige tips? Joey: "Ik ontvang zo'n 10 tot 12 verzoeken om voorprogramma's per dag. In vakanties hebben bandleden merkbaar meer tijd en mailen me vaker. De stapel waarop je mail belandt is dan dus groter..." Nog een goedbedoelde waarschuwing tot slot: "Pas je altijd aan de productie van een avond aan. Een zaal of programmeur mag nooit meer zorgen om jouw band hebben dan om de hoofdact! Heb je een soundcheck afgesproken, maar gaat die onverhoopt niet door? Heel vervelend, maar maak er geen halszaak van. De avond draait (nog) niet om jou. Drammen en zeiken werkt averechts."

Dank voor jullie bijdragen en adviezen, Joey en Johan! Morgen vertelt Marinus wat a balladeer aan een indrukwekkende rij voorprogramma's heeft gehad en Maurits hoe GEM met hun debuutoptreden hoofdact The Libertines van het Melkweg-podium speelden.

Voorprogramma's scoor je zó! (3)

Joey Ruchtie komt oorspronkelijk uit Groningen, programmeert al jaren in Rotterdam (o.a. Rotown), maar keert voor de programmering van Noorderslag ieder jaar nog een keer terug naar Het Hoge Noorden. In WATT programmeerde hij afgelopen jaar exclusieve Nederlandse shows van Iggy & The Stooges (op de openingsavond, Ron leefde toen nog) en Franz Ferdinand. Die jongen kan dus wel wat. En hij is nog aardig ook! Lees bijvoorbeeld de leuke en verhelderende interviews met hem op Kindamuzik en Musicfrom.nl.


Ik mailde hem het verhaal van Edwin en daar blijkt hij zich in te kunnen vinden. Dit blog draait om tips & trucs en Joey gaf ze onmiddellijk: "Stuur geen anonieme bulk-mail naar een algemeen e-mail adres. Dat werkt averechts. Aan mij persoonlijk gerichte mail beantwoord ik vrijwel altijd. Richt je op 1-2 specifieke bands die bij je passen en waarvan je het voorprogramma zou willen doen. Bands weten zelf beter waar ze muzikaal voor staan dan ik." Over demo's opsturen per post of MP3's als bijlagen in je mail is Joey duidelijk: "Niet doen. Mail met 16 Mb in de bijlagen gooi ik ongelezen weg. Een MySpace- of YouTube-link werkt het beste."

Direct even gebeld met programmeur Johan Gijsen van Tivoli en Tivoli/De Helling. Hij zegt hetzelfde: "Mail mij voor welke hoofdact je wilt openen, een link naar MySpace en of je uit de stad of provincie Utrecht komt. Demo's en MP3's in je mail hangen = dodelijk. Mailen naar info@tivoli.nl ook; verdwijnt in de prullenbak. Wees persoonlijk!" Johan en zijn collega Sytze Wils ontvangen dagelijks 10 tot 20 mailtjes en beslissen grofweg op basis van de volgende argumenten over een voorprogramma:
  • Is het een lokale of regionale act?
  • Is het onze eigen ontdekking?
  • Heeft de support act een CD uitgebracht en vooral: trekken ze volk?
Van dat laatste geeft Johan een voorbeeld: "Een paar jaar geleden liep de voorverkoop van een show van Nashville Pussy niet. Peter Pan Speedrock had toen al een aantal albums uit en een trouwe fanbase. Mooie combinatie die prima bij elkaar past, kaartverkoop liep gelijk beter, iedereen blij!"


Zo'n passende, muzikale avond is ook het doel van Joey Ruchtie. Daarover vertelt hij vanmiddag verder.

11 februari 2009

Voorprogramma's scoor je zó! (2)

"Vanaf het moment dat een show op onze site staat aangekondigd worden mijn collega's en ik bestookt met tientallen mails van bands die willen openen voor The Datsuns", aldus 'programmator' Edwin van Andel van De Melkweg. Hij doet een gooi naar de reden voor die vele bedelbrieven: "'Omdat het zo vet is om op het podium van de Melkweg te staan' of 'Omdat wij eigenlijk net zo goed zijn als onze voorbeelden en iedereen dat moet horen'. Als al die bandleden die willen spelen nu eens een kaartje kochten voor The Datsuns bleef mijn voorverkoop niet op 39 tickets steken..."

"Wat mij nog altijd verbijsterd is dat blijkbaar tientallen bandjes naar onze site staren tot iets wordt aangekondigd dat ze vet vinden. En dan allemaal mailen. Ze denken niet na of er misschien een eigen support van de band meekomt, hun band er muzikaal bij past of dat ze er klaar voor zijn. Leren ze dat nu op die Rockacademies? En denken ze dat ik door mijn zaaleigenaar betaald wordt om die 500 mails per week te lezen, MySpace-pagina's te checken, demo's te beluisteren en iedereen netjes te beantwoorden? Beetje lastig met 700 shows per jaar..."

Edwin heeft een zwaar beroep, zoveel is duidelijk. Maar hij heeft gelukkig ook een paar tips hoe je je wél bij hem in de kijker speelt: "Niet doen: een programmeur om de 3 dagen mailen of-ie al iets weet. Dat noem ik stalken en maakt je kans er niet groter op. In de praktijk is de local support (ja, zo heet dat) de sluitpost van de tour. Als alles klaar is bedenkt de assistent van de internationale agent dat er een local support moet komen. Maar dan wel één die Goedgekeurd dient te worden door Het Management. Dus krijg ik minder dan een week van tevoren het verzoek om een lijst suggesties die ze kunnen Goedkeuren. Tja, die mails die volgden op de aankondiging op onze site heb ik inmiddels gedelete en er schiet me even niets te binnen. Gelukkig heb ik een stagiaire uitgezocht op muzieksmaak en snelheid. Zij beheert voorprogramma@melkweg.nl en MySpace.com/melkwegsupport. Daarop kunnen we in 1 oogopslag zien wie zich aangemeld hebben, een geschikte keus maken en snel doorsturen naar het Management. Natuurlijk zie ik zelf ook wel 'ns wat leuks of word getipt door collega's of bevriende boekingskantoren. Mijn eigen krenten uit de pap kan ik er zo mooi tussen stoppen. Tot slot: demo's zijn zó 20e eeuw, verspil je spaarcentjes niet aan mij, maar maak familie en vrienden er blij mee!"

Dank voor je verhaal en tips, Edwin. Sterkte gewenst met de verkoop van Datsuns-tickets en het legen van je mailbox... Morgen doet programmeur Joey van WATT, Rotown en Noorderslag een duit in het zakje, samen met Johan van Tivoli.

Voorprogramma's scoor je zó! (1)

Dank aan Matthijs voor het idee van deze serie. U vraagt, EHPO draait!

Voor veel beginnende bands is optreden als voorprogramma van een bekende (buitenlandse) act in één van de grotere Nederlandse clubs een hoofdprijs. Naast een eer is het ook een uitgelezen kans om je in de kijker te spelen van programmeur(s), journalisten en potentiële fans uit je hokje. Beste beentje voor dus! Maar hoe regel je dat? Deze week vertellen programmeurs Edwin van Andel (De Melkweg), Joey Ruchtie (WATT, Rotown, Noorderslag) en Johan Gijsen (De Helling, Tivoli) iets over de historie, voor- en nadelen van voorprogramma's en sommen hun tips, trucs, do's & don't's op. Daarnaast vertelt zanger Marinus de Goederen wat hij met zijn band a balladeer aan support-optredens heeft gehad en Maurits Westerik hoe GEM's eerste optreden het voorprogramma van The Libertines in De Melkweg was.

Edwin van De Melkweg trapt af: "Ik ken de historie van voorprogramma's niet precies, maar vermoed dat boekers op deze manier hun nog onbekende bands aan publiek voorstellen. Zaaleigenaren houden op hun beurt bezoekers graag langer binnen, zodat men flink de tijd neemt om bij te praten en vooral te consumeren. Die argumenten gaan natuurlijk nog steeds op. Met name in genres als punk en metal worden horden support-acts mee op pad gestuurd. Kom je voor 1, krijg je er als bezoeker 3 bij. Bij metal betalen sommige acts zelfs om mee te mogen op zo'n tour. En de zaaleigenaar maar hopen dat die schreeuwende jongens in het zwart (of fluor tegenwoordig) meer drinken dan de avond aan flutgages (€50-€150), catering en personeelsuren kost..."

Joey bevestigt het verhaal over bands die betalen om als voorprogramma mee op tour te mogen. Als Nederlandse product manager van zijn label Mute moest ik in 1996 ook beslissen of mijn werkgever PIAS een fikse bijdrage betaalde om Moby als Europese support van Soundgarden mee te krijgen. Uiteindelijk speelde hij met ze in Ahoy', over een mengtafel op halve kracht, met de zaallichten nog aan...

Edwin: "Als ik op verjaardagen vertel dat ik programmeur ben, denkt iedereen dat ik iets met computers doe. Ik prefereer het Vlaamse 'programmator'. Ik boek in De Melkweg de bands, DJ's en artiesten en daar horen voorprogramma's ook bij. Wij leggen er enige eer in om ook inhoudelijk bezig te zijn in ons deel van de culturele sector, dus probeer ik altijd een passend bandje te zoeken: een support waardoor bezoekers niet onmiddellijk op de gang gaan staan of buiten roken. Zodat wij wat nering hebben, het publiek een leuke avond en graag nog 'ns terugkomt. Het mooiste is natuurlijk als je nét dat bandje kunt laten zien waar iedereen het later over heeft en waamee je op eigen kracht later de zaal vult. Maar daar zijn er niet zoveel van."

Edwin mokt vanmiddag wat over de gebrekkige communicatie met potentiële voorprogramma's. Daarnaast geeft hij een paar heel praktische tips hoe je in De Melkweg komt te spelen. Lees je ondertussen vast in met dit korte verslag van een Noorderslag-seminar over voorprogramma's en een handig dossier van 3VOOR12 Utrecht over verschillende lokale en regionale programmeurs. Aanrader!

10 februari 2009

Kyteman's 'The Hermit Sessions' nu te koop!

Ik doe er al een tijdje druk over, op dit blog en daarbuiten, maar nu kun je de MP3's halen bij iTunes en zelf oordelen. De CD, in een beperkte oplage als fraai digipack, en die waanzinnige Limited Edition-box liggen vrijdag 20 februari in de winkel. Kyteman's complete Hiphop Orkest is diezelfde dag te gast bij o.a. Giel op 3FM, KX Radio, Kink FM, De Wereld Draait Door en sluit af in Desmet Studio's met een exclusief optreden. Kaarten win je via 3VOOR12's Nieuwsbrief of door te luisteren naar diverse programma's op 3FM (o.a. naar hem, hem, hem en haar). Bij KX is She Blew Like Trumpets ondertussen Freakandel Speciaal:

Eerst luisteren voor aanschaf? Check de Luisterpaal of Bandcamp:



Hier de eerste recensies (correctie op die laatste: The Hermit Sessions heeft Colin zelf ingespeeld en geproduceerd; het Hiphop Orkest staat niet op het album maar op het podium) en dit heeft hij er zelf over te vertellen:



Morgen ligt Revu in de kiosk. Gert-Jaap volgde Colin en zijn Hiphop Orkest voor, tijdens en na het Noorderslag-optreden, met als resultaat een werkelijk schit-te-rend artikel. Zonder overdrijven de mooiste muziekreportage die ik sinds tijden las! Overmorgen OOR.

Overtuigd of nieuwsgierig geworden? Kom naar de shows:

Meer optredens staan in de planning, ook bij jou in de buurt. Hou MySpace, Last.fm, Hyves (check die fansite), Facebook en vooral Kyteman's eigen site in de gaten; 20 februari volledig en in stijl opgetuigd. Enjoy!

9 februari 2009

Nee heb je, ja kun je krijgen

Een Oudhollandsch gezegde dat ook in de moderne muziekindustrie nog steeds opgang doet. Iedere muzikant, artiest of hot-shot producer is 2 clicks bij je vandaan. Voicst regelde zo Peter Katis voor A Tale of Two Devils, GEM Greg Haver voor New. Producers met geen misselijk CV.

Ilan Palstra van Ilanois (strakke site) flikt het kunstje ook. Hij benaderde met succes Simon Gogerly, die een Grammy won voor zijn werk aan U2's How To Dismantle An Atomic Bomb en werkte met o.a. No Doubt, New Order, Nelly Furtado, N*E*R*D en Gwen Stefani. Dat ging zo: "We zochten voor ons nieuwe album iemand die ons muzikaal naar een hoger plan kon tillen, iemand die echt iets meer in huis heeft. We wisten dat we zelf best goede opnames kunnen maken (prima demo’s, al zeg ik het zelf), maar wilden meer. In Nederland heb je een paar hele goede producers, maar waarom geen gooi naar de wereldtop? Je kunt het altijd proberen toch...?"

Nog zo'n Oudhollandsch gezegde: niet geschoten is altijd mis. En dan blijkt het benaderen van zo'n internationaal befaamde technicus/mixer eigenlijk heel simpel: "Ik startte op MySpace met zoeken naar producers die mogelijk goed bij ons zouden passen. De helft van mijn verlanglijstje was snel gevonden. Zo'n 20 internationaal bekende producers heb ik via MySpace een bericht gestuurd, met een MySpace-link naar onze demo's en het verzoek om te luisteren. Tot slot heb ik ze gevraagd of ze belangstelling hadden ons tweede album te produceren."

En toen was het afwachten.

Ilan: "Ik was enorm verrast dat een week later 1 van de mailtjes werd beantwoord. Echt tof en spannend, want zou het ons lukken om met zo’n topproducer te werken, zonder dat we een groot label achter ons hebben staan? Uiteindelijk hebben 9 producers gereageerd, waarmee ik per mail verder heb gecommuniceerd over muziek, muzikale richting, welke nummers ze goed vonden etc. Uiteindelijk kwam de onvermijdelijke vraag: wat kost dat? We hebben met pijn en moeite een groot bedrag bij elkaar gesprokkeld (lening hier, lening daar) dat we nu investeren in ons nieuwe album. Maar het is ons gelukt: op dit moment zitten we met Simon in de studio!"

Voicst en GEM hebben het met wat geluk, brutaliteit, doorzettingsvermogen en (financiële) creativiteit niet anders gedaan. Destine, onlangs bij Sony Music getekend, heeft een vergelijkbaar verhaal. Wat let jou?

8 februari 2009

Waarom?

Daarom. Omdat het zo'n waanzinnige song is en Stevie Nicks in 1977 nog een Godin:



Hé, kijk nou: Cover Lay Down doet net een leuk rondje covers van de Mac!

7 februari 2009

BUMA in me zak

Da's altijd lekker, als muzikant. De Jeugd schreef er een machtig mooi lied over en besteedde het geld (plus een fikse bijdrage van het Taxfonds) aan een hommage aan The Jackson Five:


6 februari 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (8)

  • Eind vorig jaar heb ik in een uitgebreide serie aandacht besteed aan toffe, boeiende, spannende en leuke muzikale applicaties voor je mobiele telefoon. Allemaal te halen in de iTunes App Store; soms betaald, soms gratis. Mupps = Music Apps For Mobile en is een initiatief van The Crowds en Rebel Technologies. Het idee: een platform creëren waar artiesten eenvoudig hun eigen applicatie voor de mobiele telefoon (iPhone, Android e.d.) kunnen realiseren. Ik geloof heilig in het effect en de impact van deze nieuwe manier van direct contact tussen band en fan. Zoals Erwin zegt: "Ik kan er lang over vertellen, maar bekijk onderstaande presentatie en video en het idee zou duidelijk moeten zijn."


  • The Covenant bracht onlangs een nieuw album uit, 'Welcome To The Real World'. Muzikaal niet helemaal mijn ding, maar het idee om dit nieuwe album te promoten wel: een kroeg, podium of groep fans met een locatie hangt een intekenlijst op. Op deze lijst (download hier) kunnen bezoekers intekenen voor het nieuwe album. Eén CD kost €10 en als 40 mensen hebben ingetekend komt de band gratis optreden, compleet met zanginstallatie, backline en licht. Zo hebben fans, kroeg en zaal een gratis optreden en verkoopt de band 40 CD’s. Daarnaast krijgt de degene die het optreden geïnitieerd heeft van elke verkochte CD boven de 40 nog eens 25% van de opbrengst. Goede deal, al denk ik dat het knap lastig blijft om 40 CD's te verkopen van een relatief onbekende band. Toch veel succes gewenst!
  • BUMA/STEMRA, de RIAA, alle publishers en vele anderen zullen er niet aan willen, maar het is onvermijdelijk: ook het auteursrecht gaat op de schop (via Johan). 2010 Lijkt me eerlijk gezegd wat snel (en misschien ook nog niet wenselijk), maar ik heb het eerder gezegd en blijf erbij: ook het auteursrecht is door de ontwikkelingen op internet, de groeiende mogelijkheden voor artiesten en de wensen eisen van muziekliefhebbers in z'n huidige vorm onhoudbaar. Hopelijk hebben angst en behoudendheid niet de overhand in deze ontwikkeling, maar lef, visie en ondernemingszin!
  • EHPO Twittert nu ook. Vanavond iPhone installeren en dan ben ik weer helemaal bij.

5 februari 2009

Sedate Bookings doet het zo (slot)

Jair sluit deze serie af met 2 voorbeelden van wat er met en rondom Sedate-bands gebeurt:
  • Accelerators bestaan al sinds 2003, maar hun officiële debuut verschijnt pas op 6 maart van dit jaar. Niet dat ze nooit een studio in durfden te gaan: de afgelopen 6 jaar brachten ze een lange lijst EP’s, splits en 7 inches uit. Stardumb Records en Squinty Joe Records brengen het debuut uit, de Belgische release is op 7 maart. Voor een deel van de promotie heeft Sedate Rock ’n’ Roll Highschool ingehuurd (Rotterdammers voor Rotterdammers!), de rest doen ze zelf. Startpunt: een releaseparty in WATT op 3 maart. Daarna doet de band een recordpoging grootste-aantal-in-store-optredens-op-1-dag. Na wat rondbellen staat het volgende rijtje voor zaterdag 14 maart gepland, met als afsluiter ook nog een echte show:
    - Dordrecht @ Velvet Music
    - Delft @ Velvet Music
    - Leiden @ Plato
    - Tilburg @ Sounds
    - Eindhoven @ Bullit
    - Venlo @ Sounds Poptotaalzaak
    Hou MySpace in de gaten voor meer info.

  • Dead Elvis And His One Man Grave is een one-man-band. Dead Elvis lijkt weggelopen uit een B-film en speelt al drummend op zijn gitaar, ondertussen blijft hij stug in zijn rol van de uit de dood herrezen Elvis. Die rol neemt hij erg serieus: hij zegt uit Disgraceland te komen (zelfs de jongens van Sedate weten niet waar hij echt vandaan komt) en heeft al zijn communicatiemiddelen in stijl aangepast. Bezoek zijn MySpace en je weet wat Sedate bedoelt. Door zijn MySpace zo in te richten heeft hij ruim 11.000 vrienden weten te maken die bijna allemaal wat van hem moeten. Meestal muziek (die maar sporadisch verkrijgbaar is), maar ook wordt hij uitgenodigd om op te treden op de vreemdste plekken. Buiten Europa en Amerika speelt hij in Turkije, Finland, Brazilië, Marokko en natuurlijk Japan. Het is absoluut een gimmick maar wel eentje die veel mensen enthousiast maakt!
Dank voor jullie uitgebreide en persoonlijke bijdrage, Jair, Thijs en Gijs! Sedate is het schoolvoorbeeld van een boekingskantoor van en voor liefhebbers. Punk, rock 'n' roll en garage in jullie geval. In 1 moeite door onderstrepen jullie dat specialisatie, enthousiasme en tomeloze inzet loont. Zeker nu internet de mogelijkheid biedt te communiceren met (vrijwel) alle fans en liefhebbers in je niche. 'Begin dichtbij' slaat wat dat betreft niet alleen op je omgeving en regio, maar vooral ook op je eigen muzikale smaak en de stijl die je aan het hart ligt.

Sedate Bookings doet het zo (4)

Het Noorderslag-weekend is dé mogelijkheid om bands te promoten aan het begin van ieder jaar. "Dus wilden we Woody & Paul [fraaie site] en Accelerators [indrukwekkende lijst optredens!] zeker in Groningen hebben", zegt Jair van Sedate Bookings stellig. "Hoewel we er hard aan hebben getrokken, lukte het niet om in de reguliere programmering opgenomen te worden. Gelukkig gebeurt er naast Eurosonic en Noorderslag genoeg in Groningen. Dus speelden zowel Woody & Paul als Accelerators op Altersonic in Café Tramps. Via Altersonic regelden we voor Woody & Paul ook 2 lunchshows in De 3 Gezusters. Verder regelden we een in-store optreden in de Coffee Company (met dank aan de buren, Plato). Het weekend sloten Woody & Paul en Accelerators samen af met een show in de ORKZ-Bar. ORKZ is een klein podium in een oud ziekenhuis dat anti-kraak wordt bewoond door studenten en ander tuig. De ideale omgeving voor een mooi stukje rock ‘n’ roll!"

Jair vertelt dat er ook nog het plan was om met een oude Volvo Amazone en een kleine geluidsset de stad door te rijden en op goede plekken guerrilla-gigs te geven. Het plan liep stuk omdat de auto het niet meer deed... Maar duidelijk is: met creativiteit, inzet en doorzettingsvermogen boek (book?) je resultaat!

Maar dan? Wat doe je als er zo'n flink rijtje optredens staat in Groningen? Jair: "We hebben flyers gemaakt die we on- en off-line hebben verspreid. Het streetteam van Rock ’n’ Roll Highschool heeft een groot deel van deze flyers in Groningen verspreid, de rest hebben wij en de bands uitgedeeld, bijvoorbeeld na afloop van andere shows."

Die flyer had wat mij betreft wat strakker en duidelijker gemogen - ik snap er eerlijk gezegd geen hol van - maar een kniesoor die daar op let... "Wat ook erg effectief bleek: mensen die jou spammen met uitnodigingen voor feestjes (lees: Vice) terugmailen en vragen of zij dan ook op jouw feestje komen. Woody van Paul maakt regelmatig een soort digitale krant, de Woody & Paul Chronicles [vergelijkbaar met de uitstraling van hun site]. Voor het Noorderslag-weekend had Woody ook weer een Chronicle gemaakt; deze hebben we als nieuwsbrief naar veel mensen gestuurd. En soms heb je gewoon geluk, bijvoorbeeld als Accelerators willekeurig mensen Café Tramps in slepen. Als daar de programmeur van Patronaat tussen zit, staat er zomaar weer een show op 23 april!"

Hoewel het reguliere Noorderslag-programma niet werd gehaald, werd het dus toch een erg druk weekend voro Sedate. Met 7 shows voor 2 bands, plus de nodige promotie, waren Jair, Gijs en Thijs dik tevreden. Vanmiddag als afsluiting van deze serie nog 2 laatste voorbeelden uit de Sedate-stal.

4 februari 2009

Sedate Bookings doet het zo (3)

Deze week vertelt Jair Hoogland hoe hij op de middelbare school met 2 vrienden startte met het boeken en promoten van garage-, punk- en rock'n'roll-bands in Venlo. Eerst onder de naam Oude Garde, later als Sedate Bookings. Inmiddels boekt Sedate vanuit Utrecht shows in heel Europa, al dan niet in samenwerking met lokale promotors. Jair: "Omdat niet alle bands (actieve) platenmaatschappijen hebben in de landen waarin wij ze boeken, proberen we wat promotie aan de shows te hangen." Vanaf begin dit jaar is Thijs Haakman daarvoor verantwoordelijk. Promotie staat in het geval van Sedate min of meer gelijk aan free publicity; budget is er nauwelijks. Thijs vertelt: "Voor kleine buitenlandse labels is het lastig om CD-recensies in Nederlandse media te krijgen. Laat staan interviews en andere aandacht. Ook zijn labels vaak alleen gericht op de verkoop van CD's. Wij willen echter ook onze optredens promoten door deze te kondigen, bijvoorbeeld in lokale kranten. Door een artiest meer aandacht te geven hopen wij op meer bekendheid en meer publiek. Voor ons is een artiest uiteindelijk waard wat hij of zij aan publiek trekt."

Hoewel Sedate begon met typisch scene-bands is dat niet het enige dat ze doen. Woody & Paul bijvoorbeeld, een band die voor een groter publiek aantrekkelijk is. En sinds kort ook The Seatsniffers. Over toegankelijkheid en 'geschikt voor een breder publiek' zegt Jair: "Da's moeilijk te verklaren. Soms pikt een scene ze op, soms zijn het individuen, gewoon muziekliefhebbers die een artiest goed vinden. Een goed voorbeeld op ons roster is The .357 Stringband. Een band die bluegrass maakt, met punk-invloeden. Dat is de reden dat ze zijn opgepikt door veel punks en rock’n'rollers. Tegelijkertijd spelen ze voor traditioneel Americana-publiek dat in stilte, zittend naar hun muziek luistert. Een groot contrast met dansende, bierdrinkende punkers. Het maakt het boeken van een tour extra leuk: geen plek is te vreemd!"

Morgenochtend vertellen Thijs en Jair over Sedate's optredens en promotie op en rond Noorderslag en Eurosonic. 's Middags sluiten ze hun verhaal en deze serie af met wat ze bereikt hebben voor hun bands Accelerators en Dead Elvis & His One Man Grave. Tot dan.