31 maart 2009

De ideale volgorde (1)

Martijn Groeneveld runt en produceert in Mailmen, zijn prima en zeer betaalbare studio op een prachtige locatie, een oud fort aan de rand van Utrecht. Hij heeft een eindeloze reeks artiesten en bands opgenomen en geproduceerd: Solo, Face Tomorrow, Mathilde Santing, a balladeer, This Beautiful Mess, Silence Is Sexy en ga zo nog maar even door. Luister hier. Het is bovendien een erg aardige gast, met een uitgesproken mening, die ik regelmatig tegenkom in verschillende Utrechtse clubs en zalen. Onlangs kregen we het over het samenstellen van de trackvolgorde van een CD. Dat blijkt vaak een lastige klus voor muzikanten die net een album of EP hebben opgenomen. Omdat ik zelf jarenlang mixtapes heb samengesteld, schep ik er zelf enig genoegen in om de juiste volgorde te maken. En ik ben er best goed in, al zeg ik het zelf: zoals zoveel bescheten mannen heb ik met zorgvuldig samengestelde mixtapes de moeder van mijn kinderen verleid :-) Zowel Martijn als mij leek De Ideale Volgorde een mooi onderwerp voor een klein onderzoekje onder bevriende muzikanten en aansluitend een serie op dit blog.

Martijn trapt af: "Naar aanleiding van het altijd terugkerende dilemma aan het einde van een CD-productie, besloot ik me eens wat meer te verdiepen in het ambacht van het bepalen van de ideale volgorde. Naast mijn eigen ervaringen stuurde ik een vragenlijst op naar zo'n 15 bands waar ik de afgelopen jaren CD's mee heb gemaakt.

Om een paar redenen is het eerste gedeelte van de CD het belangrijkste. Nieuwe, potentiële fans zullen nooit meteen het hele album beluisteren. Bijna zonder uitzondering is de single dan ook track 2 of 3. Vaak is het eerste nummer van een CD een song met een andere functie. Het kan een intro zijn, maar ook een sfeernummer om je 'in de plaat te trekken'. Als ik een band niet ken en ik heb weinig tijd, dan zet ik ook altijd track 2 op. Vooral hiphoppers willen nog wel eens een vervelend intro-nummer hebben.

De eerste helft van een CD is belangrijk, maar aan de andere kant is niets zo vervelend als een CD waar na track 6 niks meer te beleven valt. Breng dan een EP uit of werk langer aan de nummers. Als ze nog niet af zijn, kun je ze altijd meenemen naar een volgende plaat. Bands zijn altijd bang dat nummers verouderen, maar goede tracks verouderen niet zo snel en ik maak het regelmatig mee dat CD's pas een jaar na mastering uitkomen. Dat lijkt de eerste keer vreemd, maar is heel normaal. Aan de andere kant is niet raadzaam om te lang aan dingen te willen sleutelen. Maar dat is weer een heel ander verhaal."

Tot zover Martijn over de opening van je album of EP. Niks aan toe te voegen, behalve misschien dat ook hierbij het gezegde opgang doet 'De eerste klap is een daalder waard!' Open met een (paar) voltreffer(s). Je bewijst jezelf geen dienst door een verder prima album te starten zoals die eigenwijze Bright Eyes dat in 2002 deed. Ook als mensen 5 jaar met smart op de opvolger van je briljante debuut hebben gewacht, is 7 minuten vogel-gekwetter misschien niet de beste introductie. Hier mijn Top 10 albumopeners. Morgen HIER vertelt Martijn verder. Check ondertussen de reacties; is de moeite!

30 maart 2009

Componisten en muzikanten vs. BUMA

Op internet woedt al een maandje of 2 een vrij hoog oplopende discussie tussen enkele muzikanten en componisten aan de ene kant en de BUMA aan de andere kant. De discussie (inmiddels ruzie) wordt samengevat door nlpop.blog.nl, die zich baseren op een artikel in Music Maker. Kernpunt is de wijze waarop BUMA de afgelopen maanden gebruik van muziek op internet aanpakt en daarbij ook haar klanten (= muzikanten en componisten) op vrij botte wijze maant aanzienlijke vergoedingen te betalen. Helaas vind je op de site van Music Maker geen link naar het artikel, verdere achtergrondinformatie, toelichting of mogelijkheid tot verder discussiëren. Gemiste kans! Ik zing noch speel, behoor dus niet tot de doelgroep van het blad, maar zou dit artikel toch erg graag zelf lezen. Daar ligt nog wat werk op het gebied van Tijdschriften Uitgeven 2.0, Music Maker:

Dus even on-line verder gezocht naar aanleiding van het stuk op nlpop.blog.nl. Dan blijkt de discussie zich 2 maanden geleden vorig jaar al af te spelen bij Lopend Vuur en maakt Marco Raaphorst er zich ook druk over. Hij heeft zelfs actie ondernomen. Marco maakt zich vaker kwaad, soms over de onbenulligste dingen en in de scherpste bewoordingen, en de wijze waarop hij in zijn post BUMA uitmaakt voor een verkapte, ondoorzichtige beleggingsclub (en niet eens zo'n hele goede) is mij uit het hart gegrepen. Des te verontrustender dat de verder zo verstandige D66'er Alexander Pechtold zich naar eigen zeggen over auteursrechten laat bijpraten door ex-BUMA-ster Jerney Kaagman. Lang leve Twitter:

Een onderbouwd tegengeluid lijkt me noodzakelijk, aangezien ik Jerney en BUMA in discussies over rechten en internet zelden op een vooruitziende blik heb kunnen betrappen. Marco en anderen, doe er wat aan! Alexander, ik nodig je bij deze graag uit om eens van mening te wisselen over auteursrechten. En dan blikken we niet terug maar vooruit, en leggen de nadruk op creativiteit, ontwikkeling en vrijheid in plaats van bescherming, beheersen en verbieden.

Voor wie al die drukte over rechten nog een grote Blinde Vlek is, raad ik aan de serie posts over publishing en rechten op dit blog aandachtig te lezen. Zoals ik altijd tegen alle muzikanten zeg met wie ik werk: je auteursrechten en publishing zijn uiteindelijk je Kip met de Gouden Eieren. Je levensverzekering en pensioen tegelijk. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je je daarin verdiept! Maar leer van de fouten van BUMA en word niet halsstarrig of ouderwets: de ontwikkelingen op internet dwingen je ertoe om creatief, flexibel en met open vizier om te gaan met je rechten.

[UPDATE, uit NRC Next van vanmorgen (dank, Johan):]

29 maart 2009

Schieten maar!

Eerder al riep ik hier kort iets over het te verwachten nieuwe album van The Gasoline Brothers. De heren zijn een boel leuks van plan. Ten tijde van hun debuutalbum maakten ze een kleine game die te zien was als je op hun site op de tekstballon 'Hm!' klikte. Het is een klassiek schietspelletje, met een riff van hun toenmalige single Sleeping Pills & Asteroids op de achtergrond en plaatjes van slaappillen erin verwerkt. Inmiddels hebben ze het ding omgebouwd tot een heuse Facebook-applicatie. Starten doe je via de grijze knop in het midden van het beeld - daar had 'Start' moeten staan, maar dat is om onverklaarbare redenen weggevallen. Er zit een Get & Share-knop onderin de applicatie waarmee je deze widget ook naar andere platforms kunt exporteren (MySpace e.d.). Een zeer eenvoudig maar best aardig marketingdingetje voor DIY-bands. Voor de nieuwe plaat (release: september) willen The Gasoline Brothers meer doen met Facebook-applicaties. Ik hou ze in de gaten.

27 maart 2009

De begrafenis van de hitlijst as-we-know-it

Ik ben absoluut geen fan van die ongemanierde hufters van GeenStijl die zich alles denken te kunnen permitteren. En nog minder van hun reaguurders met het IQ van een poffertje. Maar deze actie legt pijnlijk bloot wat iedereen in de muziekindustrie al lang weet, maar hardnekkig blijft ontkennen: hitlijsten zijn een wassen neus. Gebakken lucht. Dood. Met 1.000 fans of on-line vrienden manipuleer je eenvoudig de charts, maak je een Nummer 1-hit, een trucje dat Geer, GoorBerk Music en een paar andere artiesten en platenmaatschappijen al een paar jaar door hebben. Dat winkeliers, platenmaatschappijen, redacties, radio- en TV-stations hitlijsten blijven gebruiken, rondsturen, ophangen en vooral hun beleid erop baseren, is zonde van de energie en inmiddels volslagen onzin. Kap ermee. Dankjewel, GeenStijl.

Schande!

Het Dream Team, vrijwel altijd goed voor een podiumplek, kwam gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer bij elkaar voor Tivoli's maandelijkse popquiz. Volle goede moed penden we onder de naam When I'm 67 onze blaadjes vol, maar al in de eerste ronde (eenvoudige intro's!) lieten we kostbare punten liggen. Helaas moesten we daarom na 2 uurtjes quizzen constateren dat de sleet er een beetje op zat: ex equo geëindigd op de 6e plaats... Dat moet 7 mei beter. Komt U ook?

P.S. Vergeet die gratis downloads van Pax & Pry's albums en het Keynote Speakerz-album niet!

26 maart 2009

Win airplay, een optreden op 3FM én een dag studio (hoe het afliep)

Om de broodnodige leden te werven bedacht omroep LLiNK allerlei acties. Zo verlootten de programmamakers van MoveYourAss airplay voor jonge Nederlandse bands en muzikanten op 3FM. Lees hier hoe die actie werkte en hier de gemengde reacties van lezers van dit blog. Eindredacteur Kevin Moens was niet te beroerd om daar zelf ook te reageren en mailde me gisteren hoe de actie uiteindelijk is verlopen:

"Er hebben in totaal 120 bands meegedaan. De afgelopen weken hoorden Harmony Glen, Pheromone Fairy, Ravage! Ravage! [goeie bandnaam!], Anderlicht, 32 Ohm en Kinkobra hun liedje langskomen op 3FM. Met een kort interviewtje erbij, dus op zich een leuk promo-momentje voor deze nieuwe bands. We keken elke vrijdag welke band de meeste stemmen in 7 dagen had binnen gehaald; dat was de weekwinnaar. Afgelopen vrijdag keken we welke band de meeste stemmen over de gehele periode had gekregen. De folkband Harmony Glen leek veilig aan kop te gaan, maar de Gorinchemse rockband Kinkobra bleek op de laatste dag nog een boel stemmers achter de hand te hebben. Ze hebben het slim gespeeld door vorige week fans en familie gratis lid te maken met geld dat ze bij een optreden in Amsterdam verdiend hadden. Ze vonden het een slimme manier om op die manier het geld van hun optreden te investeren. Morgenavond spelen ze 2 nummers live in MoveYourAss op 3FM en ze krijgen een dagje studiotijd. Tot slot hebben we nog een bonus: elke band die is ingeschreven [dat kan hier] en vóór morgenavond 23u 15 of meer stemmen heeft, krijgt airplay in MoveYourAss. Presentator Rudy draait na 1 april al die demo's en singles." 

En wat heeft deze actie LLiNK opgeleverd? "Momenteel hebben we iets minder dan een week om de laatste 1600 leden binnen te halen - dus dat MOET lukken!", aldus Kevin.

Succes, Kevin. En gefeliciteerd, Kinkobra!

25 maart 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (12)

Tjongejongejonge, het lijkt wel of er elke week meer nieuws, handige tips en trucs verschijnen op internet, dat wereldwijde netwerk van aaneengeschakelde computers op basis van een gestandaardiseerd en gemeenschappelijk protocol (© Wilbert).

Een festival als SXSW, met optredens op iedere straathoek en dagenlang een enorme hoeveelheid seminars, wakkert die stroom nuttige informatie en nieuwe muziek nog verder aan. Mooie tijden. Hoog tijd dus voor een propvolle nieuwe aflevering in deze serie:
  • Goed verhaal over de toekomst van de digitale muziekindustrie. Door Terry McBride, baas van Nettwerk Music Group, die Avril Lavigne, Dido, Stereophonics, Sara McLachlan, Sum 41 e.a. tot z'n klanten mag rekenen. Je leest het bij Ariel, een blog dat inhoudelijk een Engelstalig zusje van dit blog lijkt: veel adviezen voor artiesten, bands en muzikanten om zichzelf on-line te redden. Met wat goed snuffelen kom je vast een boel interessants tegen!
  • Hoe je social media inzet voor je marketing en promotie.
  • Cory Denis maakt het nog concreter door gedetailleerd antwoord te geven op 10 vragen over social media en on-line marketing voor en door muzikanten. Ook te lezen bij Ariel trouwens.
  • De diensten van TimBoodle zijn, zoals ze op hun website melden, 'gericht op professionals werkzaam in de reclamebranche, radio- en TV-sector. TimBoodle biedt de mogelijkheid om precies díe muziek te vinden, die past bij het gevoel of de sfeer die een specifieke reclame of RTV-productie nodig heeft'. Dus. Tim B. heeft onderzoek gedaan naar de samenhang tussen muzieksmaak en opleidingsniveau en dat bevestigt gelukkig al je vooroordelen:

    Haal HIERRR een samenvatting van het onderzoek (3 pagina's). Hier en daar gaat het mij erg kort door de bocht. Met name op pagina 2, waar intellect direct wordt gekoppeld aan 'complexere' muziek. Wat is 'complex'? En waaruit blijkt dat schlagers 'minder complex' zijn en klassiek en jazz 'complexer' dan rock- en wereldmuziek? Ik zie niet terug waarop Tim die claims baseert. Sowieso zie ik nergens dat de conclusies op meer gebaseerd zijn dan het aantal respondenten. Ik zou graag willen weten wat de onderzoeksmethode is geweest alvorens Tim deze verbanden legt. Maar goed, hij kan met dit onderzoek in z'n hand keurig aan Procter & Gamble uitleggen dat Frans Bauer onder de nieuwe Pampers-commercial moet en Miles Davis onder een aflevering van Tegenlicht. Omzet weer gered.
  • Triest nieuws: Sheriff of Hong Kong is niet meer. In elk geval niet in de huidige samenstelling. Zanger/gitarist/brein Tom schijnt door te gaan, wellicht onder dezelfde naam.
  • Er blijft gelukkig genoeg mooie nieuwe muziek over, soms ook gratis: een remix-album van Keynote Speakerz bijvoorbeeld. Download je vanaf overmorgen gratis en kun je niet laten liggen! Met remixen van o.a. DJ DNA, Arts The Beatdoctor, Niwa, Boemklatsch en Kyteman (zijn website zoek je zelf maar op). Paradox, de briljante, boomlange MC uit zijn Hiphop Orkest, heeft samen met Pry 2 albums uitgebracht. Beide albums op slechts 300 handgenummerde (!) LP's, maar ook als gratis download in verschillende formaten (MP3 en ongecomprimeerde .WAV's), inclusief acapella's en instrumentale tracks. Allemaal voor nop, om andere mooie dingen mee te maken! HIERRR halen, vanaf een strak vormgegeven site. Doe tof, en laat als dank een fooi achter voor die jongens. Ze verdienen het!
  • And now for something completely different: Van Binnen. Nederlandstalige pop, presenteren hun nieuwe album op donderdag 2 april in Tivoli De Helling. Nieuwe site, strak in de lak, mooie foto's, paar relevante platforms opgetuigd, complete album beluisterbaar, rijtje optredens geregeld en de heren zijn klaar voor 2009 e.v. Heel goed; het lijkt wel alsof ze dit blog regelmatig lezen. Komt allen!
  • Blinde paniek op Twitter: voortaan betalen voor Last.fm. Help! Even goed lezen, jongens: alleen voor de radio-dienst moet je binnenkort betalen, de rest van dit briljante platform blijft (voorlopig) gratis. Gelukkig maar.
  • Vorige week citeerde ik Universals managing director Norbert Plantinga die alhier evolutie predikte, terwijl een revolutie noodzakelijk is. Misschien heeft Norbert toch gelijk, want als ze bij zijn werkgever goed luisteren naar deze meneer komt het misschien toch nog allemaal goed voor de grote labels. Lang geleden dat ik 4-5 uiterst verstandige opmerkingen uit het kantoor van een grote platenmaatschappij hoorde komen. Hier meer over 's mans aanstelling en achtergrond. Dat geeft de burger moed!

24 maart 2009

Een gitaar...

... is het verlengstuk van je lul, heb ik een gitarist ooit 'ns horen zeggen. Benieuwd hoe de broek van deze mannen eruit ziet:


Hier nog minstens 30 andere sieraden-voor-om-de-hals. Wel even de huisregels van de muziekwinkel in acht nemen bij aanschaf:

Die laatste komt van Wilbert.

23 maart 2009

Silence Is Sexy doet het zo (6)

Die jongens van Silence Is Sexy hebben weer 'ns iets slims bedacht: nu zijn ook de instrumentale versies van alle tracks op hun album This Ain't Hollywood gratis downloadbaar. Niet-gecomprimeerde .WAV-files haal je op Mininova; eerst luisteren en een .zip halen doe je op Bandcamp. Slim, omdat muzieksamenstellers op internet, van films, games, radio- en TV-programma's SIS' muziek onder hun beelden, reportages, films, programma's en games kunnen zetten. Dat gaat met instrumentale muziek soms gemakkelijker dan met songs waarin iemand zingt. Wie weet komen die gasten van Massive Music, Sizzer, Eigen Huis & Tuin, Life & Cooking ook wel langs SIS' Bandcamp of dit blog? Gebruik SIS' muziek, meld het aan SENA, BUMA en STEMRA en doe zo een duit in het zakje van hun 3e album. Daarvoor repeteren ze nu. Kleine moeite, groot plezier!

De heren van Silence Is Sexy Twitteren ook tegenwoordig. Wie niet inmiddels?

21 maart 2009

Het is lente. Tijd voor nieuwe Liefdes!

En dit is de mijne:



Man, man, man, wat gaat de zon schijnen van deze Hit! Het geluid van opwaaiende zomerjurkjes. Wat een blijdschap, wat een overtuigingskracht, wat een song. The Gaslight Anthem haalt de mosterd bij The Clash en Bruce, maar de energie van het overweldigende album The '59 Sound doet me denken aan een andere vergeten Klapper: het debuut van Third Eye Blind. Kan in dezelfde envelop van Bol (of met 1 klik bij je thuis). Schaf aan! Vandaag nog!

Dat zanger Brian Fallon Bruce kent, blijkt wel uit zijn briljante, traag gespeelde cover van 1 van de mooiste nummers van The Boss:



Had ik al gezegd dat U de CD vandaag moet gaan halen? Gelukkig nóg een band die Pinkpop dragelijk maakt.

20 maart 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (11)

  • De inschrijving van de Grote Prijs van Nederland 2009 is gestart. Check de video:



    De afgelopen jaren heeft de Grote Prijs aan het begin gestaan van de carrière van o.a. Junkie XL, Pete Philly, Opgezwolle, Lucky Fonz III, Sabrina Starke en Roosbeef. Inschrijven kan t/m 12 april middels het digitale aanmeldformulier op de site. Kies een categorie (Singer/Songwriter, Rock/Alternative, Hiphop of Dance/Producers), upload je 3 beste tracks, een foto en biografie. Iedere aanmelding wordt door een team van professionele juryleden onafhankelijk van elkaar beoordeeld. De finales vinden plaats op zaterdag 12 december in Paradiso en de Melkweg en deelnemers maken kans op een uitgebreid prijzenpakket: €5.000 (daar kun je je debuutalbum mee opnemen), een videoclip, optredens op festivals (o.a. Eurosonic/Noorderslag), opnametijd in een professionele studio, CD-persing, een professionele fotosessie en een jaar coaching op maat (juridisch, promotioneel en/of organisatorisch). Waar wacht je nog op?
  • De 7" single is jarig! Hij wordt 60 (via). Hiep hiep hoera!
  • Seth zegt hele ware dingen over tussenpersonen in verschillende branches. Dus ook over platenmaatschappijen en boekingskantoren in de muziekindustrie. Knoop in je oren!
  • Ik ben helaas niet op South By Southwest (SXSW), maar dankzij Twitter ontgaan hele verstandige tegel-wijsheden me niet:

  • The Gasoline Brothers gaan in aanloop naar de release van hun tweede album (september) los op internet: blog, Twitter, Facebook, Hyves, site, MySpace en Last.fm. Hou de boel in de gaten, want ik weet dat ze een paar héél stoere en verrassende ideeën in petto hebben. Reverb Nation kende ik nog niet. Leon, leg in de reacties de toegevoegde waarde van dat platform eens uit aan onze lezertjes!
  • Het tweede album van We vs. Death komt al op 11 april a.s. uit. Diezelfde dag presenteren ze de CD in Tivoli De Helling, zie onder. Op de site kun je vast 2 nieuwe songs beluisteren. Komt allen.

  • De MUPPS van Erwin zijn in de maak, maar nu is er al Mobile Roadie waarmee je eenvoudig en goedkoop je eigen iPhone apps kunt maken. En geloof me: die apps zijn echt een DE toekomst voor een model van muziekverkoop en -promotie op internet! Hoe Mobile Roadie werkt? Take the tour. Hier nog een klein beetje meer info (via).
  • Opvallend nieuws uit de Grote-Mensen-Muziekindustrie: de Counting Crows doen het voortaan zelf en Guy Hands, een investeerder die nog niet zo lang geleden EMI overnam, het bedrijf gezond wilde maken en daarom vond 'dat Mick Jagger en Robbie Williams harder moesten werken', treedt af. Missie niet geslaagd, maar over Mick en Robbie had-ie 100% gelijk. Bob, toch al niet 's werelds meest subtiele blogger, is keihard in zijn oordeel. Ik vrees dat hij gelijk heeft. Norbert Plantinga, managing director van Universal Music Nederland, zei hier ooit "Alles is evolutie in plaats van revolutie", maar Bob betoogt dat als een relatieve outsider de muziekindustrie niet kan redden, niemand het kan. Een revolutie is nodig.
  • Dichter bij jouw huis: eerder in de week leek Bob het voor de zoveelste keer over U2 te gaan hebben, maar hij legt uit waar muzikanten zich op moeten focussen. Creativiteit en 'anders-zijn' loont uiteindelijk, meer van hetzelfde niet. Zeer inspirerend dus lezen!
  • Zelfde geldt voor dit stuk dat ik kreeg van Mars: of onafhankelijke bands en muzikanten werkelijk weten wat er aan de hand is op internet. Met tips. Je kunt zelf ook een bijdrage leveren aan dat blog. Dank, Mars!
  • Ik ken nog iemand die kan meepraten over 'anders zijn'. Op Last.fm is pijnlijk zichtbaar wat iedereen al vindt: hij wordt gehyped. Bah! Maar Pete en Keesie (huh?!) nog veel meer:

    Op 3FM maakte Timur er maar een grapje van.

19 maart 2009

The Stone Roses weer bij elkaar?

'Misschien', zegt NME. Gitarist John Squire is een iets andere mening toegedaan :-)

Zanger Ian Brown trouwens ook.

Top 10 van het moment (5)

Die opener, da's inderdaad het origineel. Ook verrassend: het blijkt mogelijk om de onvolprezen Nick Drake op waardige wijze te coveren. Knap. Haal de complete compi HIERRR. Als je meer van dansen houdt, haal je deel 2 van Perfect Floorfillers bij Wilbert.

18 maart 2009

To Twitter or not to Twitter?

Ik Twitter sinds kort. Verslavend, maar ik ben er nog niet over uit wat ik er precies van vind. Voordat ik een account aanmaakte, volgde ik het al een paar weken op afstand. Vooral omdat je er zo goed kunt volgen waar mensen het over hebben. Je kunt ineens de korte gesprekken, ditjes, datjes, roddels en dus de onderwerpen in de kroeg van héél véél mensen volgen. Dat was de afgelopen weken best handig, bijvoorbeeld om te zien of we een beetje eer van ons werk hadden. Maar er wordt, net als in de kroeg, ook een hoop onzin geluld op Twitter. Van sommige Twitteraars vraag ik me echt af of ze niks beters te doen hebben. Wie zit er te wachten op vakantiefoto's inplakken, vuilniszakken buiten zetten of een halfje volkoren en een sesambolletje? Twitter maakt de uitzichtloosheid van het bestaan van sommige mensen pijnlijk duidelijk...

Toch geloof ik dat je als band of muzikant veel kunt hebben aan Twitter, zeker in combinatie met je eigen website, andere platforms en communities. Als Blogger profiteer ik er namelijk ook van: de helft van deze tips en verwijzingen kwam me vorige week onder ogen via Twitter. En kijk eens naar mijn Top 15 verkeersbronnen van afgelopen maand:

Of opzienbarender nog, de Top 15 verwijzende sites naar dit blog over afgelopen maand:

Mijn Facebook scoort ook hoog. Hoe dat komt? Door de RSS-feed van dit blog automatisch door te linken (eenvoudig te doen onder 'Instellingen') en hetzelfde te doen naar Twitter via Twitterfeed. Binnen 5 minuten staat iedere Blogpost op Twitter en 10 minuten later ook op Facebook. Eénmaal daags worden mijn Last.fm-standen op dezelfde wijze automatisch naar Twitter doorgeseind. En Twitter weer naar Facebook. Ook mobiel, vanaf m'n iPhone. Zo gebeurt er met 1 druk op de knop en wat automatische instellingen altijd wat op en rond EHPO. En da's uitstekend voor de bezoekcijfers!

Hyves ontbreekt in het rijtje, maar ook daar heb ik de RSS-feed van dit blog neergezet, zie hier. Geen omkijken meer naar. Regelmatig checken leert me dat iedere post door zo'n 3 tot 10 mensen wordt gelezen via Hyves. Die zie ik helaas niet terug in mijn Google Analytics, de gratis leverancier van al deze verhelderende statistieken. Zo waren jullie op 6 maart jl. bijna met z'n 400en hier:

De eerste tabel hierboven laat ook zien dat ik (gelukkig) veel lezers heb die dit blog inmiddels direct weten te vinden of via 1 tussenstop bij Google. Daarvoor gebruikten bezoekers afgelopen maand de volgende zoektermen:

De tweede tabel laat nog iets opvallends zien: doordat ik de afbeeldingen die ik gebruik meestal opnieuw en zo relevant mogelijk tag, staat images.google.nl op de 6e plaats in de Top 15 verwijzende sites. Je kunt je echter afvragen hoeveel van die mensen hier iets van hun gading vinden...

Moet ik nog uitleggen wat jij met je muziek, je band, je site, platforms en communities kunt met al deze informatie? Aan de slag!

Tot slot: wil de meneer of mevrouw die dashboard.wordpress.com volpent zich bekend maken? Ben erg nieuwsgierig waarom je hier afgelopen maand 47 keer was en ook graag eens op jouw blog kijken. Helaas heb je het beveiligd met een wachtwoord. Krijg je als dank 27 Twitter-tips voor muzikanten. Hoe ik daar aan kom? Via dit nieuwe blog, op gewezen door deze Tweet. Zo werkt dat in 2009!

17 maart 2009

Goed voorbeeld doet goed volgen?

Jim gaf gehoor aan mijn oproep:


Nou ja! Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Dank, Jim! Heb je nog bepaalde verzoekjes welke Beatles-song ik rond 9 september te lijf moet gaan op de Wii? Graag ook advies over de rolverdeling van onze 2 kinderen en hun moeder: wie moet John, Paul, George en Ringo spelen?

In de reacties mijn Beatles Top 3. Graag ook de uwe.

16 maart 2009

Waarom Fabchannel ermee kapte

Initiatiefnemer en directeur Justin Kniest legt uit. Hier wit op zwart, hier zwart op wit.

Onder dat laatste, lange stuk ook nog 2 interessante blogposts van Justin waarin hij reageert op gesuggereerde reddingspogingen van fans resp. een kort filmpje uit 2006 waarin Fabchannel hun ideeën presenteert. Justin verontschuldigt zich voor de schaamteloze zelf-promotie en wat over-the-toppe voice-over:


Musicfrom.nl oppert dat Fabchannel gered had kunnen worden.

14 maart 2009

Kyteman's Hiphop Orkest in Plato Utreg/Tivoli, 12 en 13 maart 2009:

Klaas maakte er een filmpje van. Colins moeder ook. Knappe jongen die op 2.50 min. geen kippenvel krijgt:

En meer mooi nieuws:

Met dank aan mobiele foto's ter plaatse van RogierWilbert en Joost Melis van Fok. Een 'echte' reportage van Nick volgt nog.

32 Liedjes in 8 minuten



Hij lijkt op jou, Christiaan!

13 maart 2009

Go Back To The Zoo doet het Zoo

De heren van Go Back To The Zoo waren vorige week te bewonderen in De Wereld Draait Door. Dat zag er zo uit:



Directe aanleiding: hun song Beam Me Up (download gerust; je mag zelf bepalen of en wat je ervoor betaalt) wordt door Nike gebruikt onder een wereldwijde on-line campagne. Bandlid Cas vertelt hoe het allemaal zo gekomen is en wat de resultaten zijn:

"In januari vertelde onze drummer Bram dat hij gebeld was of we 'Beam Me Up' wilden lenen voor een wereldwijde on-line reclamecampagne van Nike. Wij nemen Bram als het om dit soort zaken gaat nooit zo serieus, maar niet veel later bleek dat het dat toch wel was. Bram was gebeld door zijn voormalig studiegenoot Jim Kreeftenberg, die de jongens van reclamebureau Mokummercials goed kende. Jim had Mokummercials een mailtje gestuurd met daarin een linkje naar 'Beam Me Up'. Mokummercials had de opdracht van Nike gekregen om iets te doen met het backstage materiaal dat geschoten was tijdens de opnamen van deze commercial. In eerste instantie zat Gamma Ray van Beck onder het filmpje, maar dit lukte niet helemaal [Beck is geen gemakkelijke jongen...]. Toen 1 van de jongens Jims mailtje met 'Beam Me Up' vond en erachter kwam dat wij ook uit Amsterdam komen, hebben ze ons benaderd. Op dat moment hebben we al wat door laten sijpelen op ons blog. Na wat onderhandelingen over de prijs en wat er precies ging gebeuren met het nummer, kwamen we op een mooi bedrag uit. Bovendien kwam bij het filmpje op de site een foto, biografie, link naar onze website en een mogelijkheid om het nummer te downloaden [allemaal rechtsonder te vinden].

Toen het filmpje online stond belde onze manager Remy met De Wereld Draait Door. Bellen en vragen naar de muziekredacteur werkt in dit soort gevallen en bij dit soort programma's beter dan mailen [brutalen hebben de halve wereld, zei mijn moeder altijd]. Na dat eerste gesprek hebben we alsnog een mailtje gestuurd met een stukje uit onze bio, MySpace-link en linkje naar het Nike-filmpje. Na wat heen en weer gemail of we wel live konden spelen en of we nog meer leuke verhalen hadden, werd DWDD ineens heel snel serieus. Ze vroegen ons of we de volgende avond beschikbaar waren. Dat waren wij wel, maar zij kozen uiteindelijke toch voor "een andere muzikale invulling" [gôh, waar heb ik die eerder gehoord?]. Gelukkig reageerde Remy met ijzersterke argumenten op de teleurstelling door terug te sturen: “Oké, jammer. Eind deze week gaat Nike de campagne groots promoten. Daarbij spelen we altijd uitzonderlijk goed in de maand maart.” Waarop DWDD de volgende dag vroeg of we die maandag [2 maart] konden spelen. Toen meteen gezorgd dat de mensen op onze site het nummer konden downloaden en de PayPal-account van mijn broertje gebruikt om te zorgen dat men via Bandcamp betaald kon downloaden. Bij DWDD snel gerepeteerd op het kleine podium; als je daar zit is het net alsof je gewoon televisie zit te kijken."

En hoe liep het uiteindelijk allemaal af? "Op de avond van DWDD kregen we meteen tientallen mailtjes van mensen die ons toevoegden via Hyves en MySpace tot platenlabels, studio’s en festivals. De statistiek-pagina van Bandcamp kreeg een fraaie piek:

Helaas had ik wel aangevinkt dat mensen hun e-mail adres moesten achterlaten voor een gratis download, maar niet op 'save settings' gedrukt. Daarom bleven de e-mail adressen van de eerste paar honderd downloads uit. Ook klapte onze site eruit doordat er zoveel bezoekers kwamen, maar na een telefoontje aan de zeer behulpzame webmaster werd het snel opgelost."

De volgende dag is manager Remy, met een fikse kater, gaan bellen met platenmaatschappijen. Iedereen had het gezien en wilde graag een afspraak met Go Back To The Zoo. Ook belde hij met Metro, waarin een interview werd geplaatst. Cas: "En nu is het wachten op de volgende ontwikkelingen..."

Cas, Remy en Go Back To The Zoo laten zien dat je met wat geluk en kort op de bal spelen een eind kunt komen. Benieuwd waar dit eindigt met de band en 'Beam Me Up'. Veel succes en dank voor jullie verhaal, mannen!

12 maart 2009

Over Do-It-Yourself gesproken

Probeer het HIERRR. Via Wilbert.

11 maart 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (10)

  • Buzz Sonic heeft een bere-interessante lijst met 10 nuttige .pdf's verzameld. Barstensvol tips hoe je je eigen muzikale boontjes dopt. Sommige auteurs en tips kwamen eerder hier voorbij, maar veel is ook nieuw. Je moet wel een paar vakantiedagen opnemen om alles door te kunnen lezen, maar dan ben je klaar voor de toekomst en kunnen ze je niks meer maken met je muziek op internet! Dank voor de tip, Lode.
  • Nog niet uitgelezen? Een mooi, praktisch artikel met 5 concrete tips hoe je je fans on-line aan je bindt vind je hier. Dat kost maar zo'n 12 minuten om te lezen.
  • Zelf kreeg ik gisteren m'n leesvoer voor de eerstvolgende vakantie binnen. Verheug me er nu al op! Check ook het rijtje aanbevelingen in de rechterkolom; dan weet je dat je goed zit met dit boek :-)

  • Die Britten weten hoe je met cultureel erfgoed omgaat: ziedaar de British Music Experience. Zestig jaar Britse muziekgeschiedenis, zeven muziektijdperken, van 1945 tot nu, in verschillende tentoonstellingsruimtes op 1 plek verzameld. In het muziekmuseum zijn onder meer memorabilia te zien van Amy Winehouse, The Rolling Stones, David Bowie en Oasis. Meer dan honderd artiesten hebben hun medewerking verleend door voorwerpen uit te lenen. Ook kunnen bezoekers muziekinstrumenten uitproberen en de pasjes van verschillende dansrages leren. Direct op m'n To Do-lijst gezet voor mijn eerstvolgende bezoek aan Londen. (via)

  • En zo lossen ze in Frankrijk illegaal downloaden op. Knap hoor.
  • Phinx is bezig aan een album dat in oktober uitkomt, maar heeft vast 3 nieuwe tracks online gezet op z'n site en MySpace. Je kunt 'em ook live zien.

10 maart 2009

Primeur!



Druk even rechtsonder op 'HQ' bij YouTube (dat staat voor High Quality); heb je stukken beter beeld! De jacht op de Gouden Ticket is ook geopend.

Plaatjes kijken

Ype & Willem wonen in Utreg en maken campy en bij vlagen erg grappige fotostrips. Altijd met zichzelf in de hoofdrol en regelmatig muziek in een bijrol. Willem heeft een betere smaak dan Ype, maar als het dit soort strips oplevert vergeven we hem dat graag:

Briljante plaat, dat Actually. De foto's zijn gemaakt door Marinus. Bijbaantje naast a balladeer? Jammer dat je de strips van Ype & Willem niet met 1 klik kan embedden op je site of blog. Zou het aantal kijkers fans absoluut ten goede komen.