30 september 2009

Nieuw, Perfect-compilaties voor momenten. De eerste: Perfect For A Saturday Night, Just Before Going To Bed

Noem het brand extension, noem het innovatie, noem het anale fixatie, maar wij vonden dat het tijd werd voor iets nieuws. Een beetje zoals Senseo-apparaten die nu ineens vierkant zijn (op de site lazen we daarover geruststellende woorden: 'vierkant is hip').

In de folder van Perfect Records lezen we: "Muziek is de soundtrack van je leven en elk moment verdient passende muziek". De komende tijd zullen we daarom Perfects maken die perfect passen bij het moment: Perfect For A Sunday Morning And The Kids Are With Grandma, Perfect For A Boring Wednesday Afternoon At The Office, Perfect For Waking Up The Neighbours en ga zo maar door. Ook 1 samenstellen, hier en op Het Zesde Vlak delen? Mail me. De eerste is Perfect For A Saturday Night, Just Before Going To Bed. Misschien nog met een laatste, iets te sterk, drankje. Enjoy!

Mac HIER,
PC HIER.


29 september 2009

The Gasoline Brothers doen het zo (10) - Resultaten

Vers van de pers een kattebel van Leon die alles zegt over de impact van hun albumrelease gisteren (of moet ik tegenwoordig 'muziekrelease' zeggen?):

Bandcamp (1 dag):
1332 plays,
154 downloads

Mininova (1 dag):
10.006 downloads (!)


En ze beginnen pas! Molblog analyseert de hele case en campagne. Must-read, lijkt me.

28 september 2009

The Gasoline Brothers doen het zo (9) - Het album is er!

Beste fan van The Gasoline Brothers,

Daar is-ie dan: onze nieuwe CD
Tsk! die pas vanaf volgende week in de winkel ligt. Jij wilde hem eerder hebben, dan kun je hem krijgen ook! Hier kun je het album in zijn geheel beluisteren of direct downloaden (als lossless audio of gewoon MP3):



Als je het hele album downloadt, zit daarbij ook het artwork en wat extra info. Liever in 1 keer een groot bestand binnenhengelen? Kan ook.

Spread the word!
Nu jij een van de eersten bent die ons nieuwe album hoort, zijn we natuurlijk heel benieuwd wat je ervan vindt. We hopen dat je erover wilt Twitteren (gebruik dan de hashtag #gasbros), Hyven, Facebooken, Last.fm'en enzovoorts. Zet gerust de links naar het album op alle plekken die je kunt verzinnen. We geven toch alles gratis weg: hoe meer mensen onze muziek horen (en goed vinden!), hoe leuker het voor ons is!

Kom je ook naar de CD-releaseparty op 10 oktober in Ekko, Utrecht? Entree is €10 en daarvoor krijg je 3 artiesten (o.a. ook
Tim Knol) en onze nieuwe CD gratis! Hier vind je alle details.

Groeten en tot 10 oktober,
Roel, Mathijs, André en Léon van The Gasoline Brothers


Klasse gedaan, mannen. Maarre... Waar is jullie eigen Facebook?! UPDATE: Daar is Facebook!

27 september 2009

Knipseldienst (3)

M'n broertje kreeg weer onhoudbare scan-drang:


Singer/songwriters sijn seikerds (slot)


Via. Vanmiddag nog de knipseldienst.

26 september 2009

Singer/songwriters sijn seikerds (1)


En zo is het maar net. Het geeft wel blijk van enige zelfrelativering dat juist hij mij dit stuurde.

25 september 2009

Laat de kroonkurken (bijna) knallen! (2)

De officiële Mega Charts van komende week:



Je had me een jaar geleden veel kunnen vertellen over wat er stond te gebeuren in 2009, maar niet dat ik in de tags van dit blog 'Kyteman' en 'hits' onder een en dezelfde post zou zetten. Wauw!

De kurk blijft nog even op de fles, want we gaan op voor #1. U kunt helpen. Hell yeah!

Wilde ideeën & nieuwe muziek (34)

Een boel filmpjes deze week:
Benieuwd wat volgende week brengt.

24 september 2009

Symphonica Is Sexy

Ter ere van de eerste verjaardag van het succesvolle album This Ain't Hollywood presenteert Silence is Sexy vandaag met gepaste trots: This is Hollywood. Op deze EP geeft het Cubaanse Royal Republican Orchestra een eigen draai aan 4 klassiekers van deze Utrechtse band.



Silence is Sexy-zanger Hendrik-Jan de Wolff en de jonge arrangeur en dirigent Sander Zwiep gingen speciaal voor dit project naar de Cubaanse hoofdstad Havana. Daar werden afgelopen zomer live-opnamen gemaakt in het Amadeo Roldán Auditorium Theater. Omdat aan een dergelijk gewaagd idee natuurlijk een prijskaartje hangt, heeft de band aangeklopt bij het Heinrich Schütz Fonds Voor Toegepaste Compositie. Dankzij een stipendium van dit fonds is deze langgekoesterde droom - zowel van Silence is Sexy als van de arrangeur - in vervulling gegaan.

Arrangeur en dirigent Sander Zwiep: "In dit project heb ik de mogelijkheid gekregen om het gebied tussen klassieke componisten als Bruckner en Bach en de Hollywood-filmmuziek van John Williams (Star Wars, E.T.) en Howard Shore (Lord of the Rings) te verkennen. De meeste mensen zullen hierbij niet meteen denken aan de typische pop-composities van Silence is Sexy, maar mijn generatie wenst niet langer te denken in achterhaalde hokjes als 'lichte' en 'serieuze' muziek." Silence is Sexy-zanger Hendrik-Jan de Wolff kan het nog steeds nauwelijks geloven: "De hele ervaring was onwerkelijk en is als een roes aan me voorbijgegaan. Om mijzelf nu terug te horen met het orkest erbij is fantastisch!"

Precies een jaar geleden schokte Silence is Sexy de traditionele muziekindustrie door hun tweede album 'This Ain't Hollywood' als gratis download uit te brengen in samenwerking met de omstreden torrentsite Mininova. Het album is ondertussen ruim 35.000 keer gedownload. In januari ontving de band op Eurosonic/Noorderslag de Interactive Award voor de vooruitstrevende manier waarop het album werd gepromoot.

Nieuw! Vanaf nu élke maand de DJ Sandeman Maandmix op EHPO

Eerst vonden we o.a. Guuzbourg en St. Paul bereid om verschillende Perfects samen te stellen, nu mogen we hier elke maand de maandelijkse maandmix van DJ Sandeman posten. En deze keer is dat de mix van de maand (beloofd, dat was de laatste keer het woord 'maand' in deze post :-) september, 'Sleep Won't Come'. En, o weelde, je kunt naast de mix ook alle losse tracks downloaden. Enjoy!

HIER de mix,
HIER de losse tracks voor Mac,
HIER voor PC.



23 september 2009

Playbacken 2.0

Dat doet Muse, in een Italiaanse TV-show:



Erg grappig. Check de vertaling van het interview met de drummer zanger in de rechterkolom hier (onder 'Meer info'). Hilarisch. UPDATE: Check deze van Nick & Simon dan! Nog extreem véél grappiger:



Dank Stefan!

Vandaag neemt Kyteman's Hiphop Orkest een live-DVD op in de Groningse Oosterpoort. Komt half november uit, in beperkte oplage ook mét CD en hoesontwerp van het onvolprezen Hotel (RIP). Mijn real-time dagboek annex verslag volg je vandaag via Twitter of in de rechterkolom hiernaast.

De link in mijn post van gisteren over gratis repeteren bij muzyQ werkt ook weer.

22 september 2009

Amsterdamse muzikanten opgelet (omstreken ook)!

Afgelopen jaar is muziekmakerscentrum muzyQ in Amsterdam gerealiseerd. muzyQ biedt plaats aan zowel professionele als amateur-muziekmakers, -organisaties en -ondernemers. Je kunt hier van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat terecht om in een betaalbare ruimte muziek te maken, te bewerken, te ondersteunen of te beleven. Alles draait in muzyQ om muziek, spelen, produceren en organiseren. muzyQ huisvest daarnaast een café/restaurant, een muziekwinkel, congres-, vergader- en lesfaciliteiten, opslagmogelijkheden en nog veel meer.

De officiële opening door burgemeester Cohen staat gepland op 9 oktober 2009, maar nu al kan iedereen die muziek maakt er terecht. Bij wijze van 'introductie-korting' kun je volgende week (27 september t/m 3 oktober) gratis gebruik maken van de oefenruimten. Lees hier de voorwaarden en hoe je een ruimte reserveert.

21 september 2009

Snowstar= 15 releases oud en trakteert!


En hup, meteen nog maar een muzikaal kadootje er overheen vandaag! Het Utrechtse indielabel Snowstar Records vierde eind vorig jaar haar 5-jarig bestaan met 5 nieuwe releases. Inmiddels is het tijd voor een nieuw feestje: de 15e release viert het label met een gratis verzamel-CD met 10 niet eerder uitgebrachte tracks van favoriete artiesten uit Nederland, Frankrijk en Engeland. "Allemaal artiesten waar we iets mee gedaan hebben: releases, tours of samenwerkingen”, aldus Cedric van Snowstar. De compilatie is gratis te luisteren, downloaden en embedden via Snowstar's Bandcamp. Bij de download ontvang je in ruil voor je emailadres het artwork + een .pdf met liner notes over de 10 tracks.

Perfect Shuffle 33

Ok dan, daar gaan we: deel 33. Onder het motto 'hits in een rechtvaardige wereld' krijg je 19 tracks voor je kiezen. Van alles wat: electro, rock, pop, folk... Eigenlijk zoals je een diagonaaltje trekt bij de FEBO: linksboven beginnen en rechtsonder eindigen. Enjoy!

Mac HIER,
PC HIER.



Marktonderzoek

Marinus van a balladeer checkt zijn YouTube-statistieken. Eerst 'De Hit':



Heeft deze kijkers:

Dan de titeltrack van z'n tweede album, tevens meest recente upload (check voor de volledigheid onder 'meer info' rechtsboven de tags die Marinus deze clip meegaf):



Die heeft een iets ander publiek:


Sommige clichés zijn gewoon waar: sex sells.

20 september 2009

Pauw & Witteman remixed

...is wat je krijgt als je Kyteman's Hiphop Orkest na de uitzending nog even laat doorspelen:

19 september 2009

Dick Dale over de muziekindustrie


En wat een avondje Pauw & Witteman doet:

U haalt 'em hier.

18 september 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (33)

Mag ik even?
  • Valerius' debuutsingle vond ik leuk en een uitstekende radioplaat, maar van deze deal snap ik geen hol. Denkt zowel Pepsi als Valerius dat we leven in 1984? Dat de moderne muziekliefhebber achterlijk is? Dat met een blikje cola in beeld de fabriek in het weekend open moet blijven, werknemers geen verlof mogen opnemen? Dat een show in Paradiso, volgedouwd met mensen die 2 lipjes hebben gespaard, fans-voor-altijd zijn? Wat een kortzichtige, ouderwetse 1.0-deal die geen van beide partijen iets oplevert! Pepsi haakt aan bij een band zonder imago en fans (da's geen kritiek - dat kost gewoon tijd) en vult de deal schandalig traditioneel in. Valerius vult kunstmatig Paradiso en verkoopt dat beetje geloofwaardigheid voor een neon-logo boven het podium. Hoe het ook kan? Laat Pepsi helpen met iets écht substantieels dat Valerius serieus verder helpt: financier hun debuutalbum of creëer mogelijkheden in het buitenland nadat ze Paradiso op eigen kracht hebben uitverkocht. En etaleer dat subtiel, zonder plat een blikje in beeld en een persbericht op nu.nl en 3FM om het erin te stampen. Bah!

  • Over Marco Borsato ben ik herhaaldelijk kritisch geweest, juist over het overdadige marketingsausje dat zijn bedrijf The Entertainment Group over z'n laatste albums en concerten goot. Maar dit is uitermate slecht voor de Nederlandse muziekindustrie en verdient hij niet. Triest. Als Geen Ander is om verschillende redenen een mijlpaal in de Nederlandstalige popgeschiedenis en alleen daarvoor verdienen hij en John Ewbank krediet (no pun intended). Nóg triester zijn de lezersreacties op het bericht in De Krant van Wakker Nederland.
  • Genoeg negativiteit. Vooruit kijken, doet ook Bas. In deze .pdf analyseert hij 5 succesvolle albumpromoties: Radiohead’s "In Rainbows", Nine Inch Nails’ "Ghosts I-IV", Groove Armada’s Bacardi-EP, Danger Mouse’ 'lege' CD-R en Mos Defs T-shirt & album. Techdirt.com vat de belangrijkste conclusies samen. Leerzaam.
  • Hoe internet jou ziet. Cool (via mevrouw EHPO)!
  • Hard! Metallica met Lemmy als frontman:

  • Minstens zo hard: Bob pakt MTV's Video Music Awards aan, inclusief de optredende artiesten. Op zoveel manieren is dit weer zó ont-zet-tend waar. De oplettende lezer herkent in wat voor tijdsgewricht we leven als het gaat om de rol van (massa-)media en in het bijzonder media & muziek. Ja, ja, these are crazy times! Ook over marketing van muziek zegt Bob ware dingen: als laatste doen.
  • How To Use Twitter for Marketing & PR (via Frank) en How To Sell To A Pirate.
  • Lollig: 3VOOR12 is dol op De Staat. En Charlie doet Joni.
  • De toekomst van de muziekindustrie: productinnovatie. En voor Universal: YouTube. Sony en EMI dreutelen vrolijk voort.
  • Een blogger over het nieuwe business model voor muziek: deel 1, deel 2. Conclusie: oude wijn in nieuwe zakken. "The new music business model isn’t really new. It’s about stripping away everything else and getting back to the root of what music is to begin with: artist communicating with fan." Niks aan toe te voegen.
  • Ook oud & nieuw: Pavement weer op tour en opper-Pumpkin Billy gaat 44 nieuwe songs weggeven.
  • Daft Punk is gestrikt voor DJ Hero, waar ze oud met nieuw (re)mixen. En over spelletjes gesproken, die Beatles Rockband controller lijkt verdomd echt (via Wilbert):

  • Aan de beste gitarist allertijden en zíjn gitaren besteedde ik vorige week al aandacht, deze week interviewt hij Rough Trade-oprichter Geoff Travis. Travis is ook een Held en Johnny Marr kun je niet vaak genoeg horen praten.
  • Samen met Morrissey vormde hij de Lennon-McCartney van de jaren '80 en maakte een stapel klassieke singles, albums en dit onbetwiste Meesterwerk. Allemaal uitgebracht op Travis' label. Dat Meesterwerk was al 'ns integraal gecoverd en nu nog een keer. Leuk, via Maarten.
  • En als U nu denkt "Kap toch met die kl*te-Smiths van je!", kijk dan in het Museum Of Modern Art:

    Ik sta niet alleen!
  • Ook via Maarten: pay what you like voor Amanda Palmer. Die dame gaat steeds een stap verder met de mogelijkheden van internet en vertrouwen op haar fans. Goedzo!
  • Singer/songwriter Corjan de Raaf schreef een liedje voor een Amerikaanse bestseller auteur. Inmiddels zijn ze een tweede song-project, 3.000 plays op Jango en een uitnodiging voor een TV-show met 40 miljoen kijkers verder en is het Mystery-Pop genre uitgevonden. Wat je eraan hebt? Soms bereik je een groter publiek door je slim aan iemand (of iets) te koppelen. Bavaria, Kluun, Lagerfeld, you name it. Maar verlies jezelf en je muziek nooit uit het oog!
Tot slot een huishoudelijke mededeling: de EHPO Headlines worden voortaan op maandag verstuurd. Fijn weekend!

17 september 2009

FeestjeS (12)

Elke band of artiest heeft ooit zijn eerste demo opgenomen. Vele optredens, CD's en reizen verder keren bekende Nederlandse muzikanten en festivalorganisatoren terug naar de studio met hun mooiste verhalen en herinneringen. In de studio sessiONs van Bigmouth legt productiehuis Oost-Nederland (ON) de meest bijzondere verhalen van telkens 2 Nederlandse artiesten of pop-iconen vast voor het nageslacht. De line-up voor de komende weken:

24-09 Henk Koorn & Koos van Dijk
01-10 Bob Fosko & Jan Smeets
08-10 Anneke van Giersbergen & Jaap Boots
15-10 Johannes de Boom & Willem Venema
22-10 André Manuel & Hans Vandenburg
29-10 Martijn Bosman & Pieter Both
05-11 Def P & Marco Roelofs
12-11 Eddy de Clercq & Peter te Bos

Iedere avond start om 19.45u en tickets gaan hard. Wees er dus snel bij!

P.S. Goede daad verrichten vandaag? Support your local scene voor €0,99!

16 september 2009

The Gasoline Brothers doen het zo (8) - De kracht van schaarste

Leon introduceer ik niet meer. Hij trapt vandaag af met een disclaimer: "Ik realiseer me dat het verhaal hieronder alleen opgaat als je band een zekere live-reputatie heeft en al een paar treden van de trap heeft genomen. Het is een verhaal dat je niet 1-op-1 kunt doortrekken naar andere bands. Maar wellicht inspireert het om na te denken over hoe je als band je prioriteiten stelt en daar je voordeel mee doet."

Daar gaan we.

"Toen The Gasoline Brothers begin dit jaar het nieuwe album afrondden, was de vraag: wat doen we met optredens? Niemand van de broertjes had zin in een lange, uitputtende tourlijst zoals we die in 2006 hadden. Dat jaar kan ik in positieve zin samenvatten: The Gasoline Brothers in een rollercoaster, hele weekends volgepropt met optredens en de adrenaline gierde door onze lijven. Maar ik heb ook een negatieve variant: laat op pad en héél laat thuis, in weer en wind in- en uitladen, soms spelen voor anderhalve kreupele, chronisch moe, met een duffe kop je (bijna) fulltime baan doen. En dan zwijgen we nog over het feit dat er vrouwen en kinderen in het spel zijn…

Dat moest anders. We spraken met elkaar af dat we maximaal
een optreden of 7’ zouden doen in 2009. In feite besloten we dus live shows van The Gasoline Brothers, in economische termen, ‘schaars’ te maken. Dat was niet een van te voren bedacht masterplan, maar een idee dat uit een zekere noodzaak werd geboren. De noodzaak om onze tijd beter in te delen, maar ook om spelen in een band en spelen voor publiek voor onszelf leuk te houden. Want The Gasoline Brothers is een band die het moet hebben van plezier op het podium [welke muzikant niet?!]. Als het publiek 4 chagrijnige zoutzakken op het podium ziet, is er iets grondig misgegaan. En als laatste punt: we wilden ook ‘nederig’ zijn: zitten mensen in 2009 (nog) wel op ons te wachten? Onze houding: laten we dat eerst maar eens ontdekken…"

Gitarist Mathijs Peeters kwam met een briljant plan, dat The Gasoline Brothers ‘Performing-On-Demand’ doopten: "We laten mensen ‘requests’ sturen. Kort gezegd: als iemand in Haarlem woont, kan diegene een verzoek bij ons indienen om The Gasoline Brothers in Haarlem te laten optreden (wel even e-mail adres achterlaten). Bij voldoende verzoeken uit Haarlem, gaat onze boeker een show in die stad regelen. Daarmee slaan we 2 vliegen in 1 klap: we kunnen per e-mail de ‘indieners’ op de hoogte brengen dat we op een bepaalde datum in Haarlem optreden en het risico voor een zaal is veel kleiner omdat we van te voren al zeker weten dat er een minimum aantal mensen komt opdagen. Het is ook nog eens plezierig voor ons: we weten zeker dat de mensen in de zaal op ons zitten te wachten. Ze hebben er immers moeite voor gedaan.

Een ander leuk bijeffect: hele vriendengroepen dienen tegelijk verzoekjes in. Uiteraard geven we geen garanties, want voor elke stad is een minimum aantal belangstellenden nodig en we moeten er ook nog uit zien te komen met de zaal zelf. Het kan natuurlijk best dat Performing-On-Demand niet aanslaat en dat we straks op 10 oktober in Ekko voor 200 mensen staan en
that’s that. Maar hé, dat risico nemen we graag."

Het Performing-On-Demand-idee is nu slechts in z'n oervorm terug te vinden op blog.gasolinebrothers.nl/tour-dates/: "Daar staat een simpel formuliertje. Op onze nieuwe website (eind deze maand in de lucht) wordt het idee en het indienen van verzoeken wat mooier uitgewerkt. Daar kun je straks ook zien hoeveel aanvragen er al zijn voor een bepaalde stad of regio."

Als altijd: wat zijn de effecten? "Op de eerste plaats treedt – met een beetje hulp van de zomerhype rond The Gasoline Brothers – de wet van de schaarste in werking: omdat we zo weinig optreden en dat ook tegen iedereen vertellen, worden we interessanter voor zalen en evenementen. Dat leidt tot betere aanbiedingen: specialere shows en/of hogere gages. Zelf zijn we ook veel kritischer als er aanvragen van zalen of festivals binnenkomen. Vinden we dit de moeite waard of niet? Je moet ook heel duidelijk 'nee' durven zeggen. In 2006 speelden we 6 keer in thuisstad Utrecht. Da’s teveel. Zelfs hardcore fans komen dan niet meer opdagen. Nu treden we maar 1 keer op in Utrecht (op 10 oktober)."

De moraal van het verhaal:
  • Meer optreden is niet altijd beter, misschien is less zelfs more
  • Stel criteria op voor shows die je wel of juist niet wilt doen, maar wees flexibel
  • Durf ook 'nee' te zeggen
Een relativering tot besluit: "We moeten ook eerlijk zijn: misschien halen The Gasoline Brothers die 7 optredens dit jaar niet eens…" En voor je kritiek levert: lees Leons disclaimer aan het begin nogmaals.

15 september 2009

Laat de kroonkurken knallen!

Feestjes vier je met champagne, voor deze gelegenheid met Hollandsche Waar:

Palomine doet het zo

Check dit en bekijk deze 49 seconden:


Wow, wat een goed idee! En wat zien die website en het YouTube-filmpje er fantastisch uit! Beiden kreeg ik in mijn mailbox en vond ik te goed om met 1 zin af te doen in Wilde Ideeën, net als die kattebel van Bram gisteren. Dus afzender Levi gemaild. Hij vertelt: "Palomine is een Belgische band. We maken indiepop met een karaktervolle stem. Inspiratiebron voor Palomine (Pal of mine) vormt inderdaad het debuut van Bettie Serveert [Klassieker!]. Na veel airplay op Belgische nationale zenders met ons eerste album, hebben we nu onze tweede klaar."

Debuut Get The Luxurious Big Bath Size verscheen in 2007: "De releaseparty organiseerden we in… een steenkoolmijn (paloMINE). Waarom? Omdat goeie ideeën gratis zijn. Ik kom nog steeds mensen tegen die me zeggen: “Hé, ik was daarbij, dat was te gek!” Kortom: praatjes maken praatjes!"

Voor de release van de opvolger broedde Palomine op een nieuw plan: "Prioriteit is zoveel mogelijk mensen onze muziek laten horen, of ze er nu voor willen betalen of niet. Ons nieuwe album “Attention Alpha” ligt niet onmiddellijk in de winkel, eerst willen we uit ieder land ter wereld een videoboodschap ontvangen. Pas dan, als de wereld verenigd is door muziek, brengen we onze CD uit."

Het project kreeg de naam The World Is Listening en is volledig DIY. In totaal zijn er 194 landen (+ Vaticaanstad). Uit al die landen verzamelt Palomine minstens 1 videoboodschap waarin de deelnemers iets over zichzelf, hun land en de muziek van Palomine zeggen. Op dit moment hebben ze filmpjes uit 62 65 landen ontvangen. Alle filmpjes zijn te bekijken op www.theworldislistening.com. Uploaders krijgen een persoonlijke code toegestuurd waarmee ze de pre-release van “Attention Alpha”, inclusief artwork, onmiddellijk en gratis kunnen downloaden. De leukste filmpjes worden in de clip van single “Never Be The Same” gemonteerd.

En de resultaten? Levi: "We startten de campagne op 20 juli 2009. Anderhalve maand later telt de website meer dan 5.000 unieke bezoeken, met meer dan 24.000 pageviews uit ongeveer 140 landen. Het doel was gemiddeld 1 nieuw filmpje per dag; voorlopig lopen we dus een beetje voor op schema. Moeilijke landen op de wereldkaart zijn ongetwijfeld de onderontwikkelde landen. De internet-infrastructuur is daar niet zoals in het Westen: onbetrouwbare verbindingen, lage snelheden en (relatief) hoge prijzen voor internet. In dit tempo zou het album officieel uitkomen in januari of februari 2010." Levi probeert het proces wat te versnellen door her en der wat rumoer te schoppen rond zijn band en hun originele plan, bijvoorbeeld op Music Think Tank.

Eenvoudige conclusie: dit is een te gek idee, leuk om door te vertellen (marketing anno nu = verhalen vertellen) en niet in de laatste plaats schit-te-rend uitgevoerd! Evenals de Coverclub enkele weken geleden zet Palomine YouTube op een originele manier in om hun muziek te verspreiden. Dat maakt nieuwsgierig naar de makers en hun methodes. Geloof het of niet, maar dit is allemaal huisvlijt! Levi: "Dat filmpje heb ik zelf gemaakt, in Adobe After Effects. De graphics van de website ook. Het technische gedeelte van de website heeft mijn broer Simon verzorgd, die toetsen speelt in de band. We doen alles zelf, anders zou het nogal kostbaar zijn. Steekt enorm veel tijd in, maar we doen het graag. Voorlopig hebben we allemaal nog een full-time baan: ik ben grafisch vormgever bij een drukkerij, Simon is huisarts, Ralf gitaarleraar, Nico drumleraar en David is leraar in het lager onderwijs."

Petje af. Volg Palomine en “The World Is Listening” op Twitter, Facebook, internet en tja, toch ook weer dat vermaledijde MySpace. palomine.bandcamp.com is nog vrij, Levi. Succes en houd me op de hoogte van de ontwikkelingen tot de release van jullie CD!

14 september 2009

Only Seven Left doet het zo (5) - je Bandcamp-player ook op Hyves!

De wedstrijd 'Reacties achterlaten op EHPO' wint Bram de Wijs met een straatlengte. Eerder liet hij met een paar aansprekende voorbeelden en illustraties zien hoe zijn band Only Seven Left (OSL) hun promotie aanpakt - klik maar op de gelijknamige tag in de rechterkolom van dit blog. Twee weken geleden kondigde OSL aan hun debuutalbum op te gaan nemen. Geplande release: begin 2010. Even daarvoor had Bram hier de vraag gesteld of het opnemen van een album nog wel zin heeft anno 2009. In de Open Dag-serie beantwoordde ik deze en andere vragen van lezers.

Bram mailde me afgelopen vrijdag opnieuw. Naast enkele praktische vragen die hij stelde, had OSL in zijn ogen een 'leuk dingetje' geregeld met de programmeurs van Hyves. In míjn ogen konden veel meer bands van Brams werk profiteren en was zijn 'pionierswerk' te leuk om weg te moffelen in een aflevering Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek. Bram heeft namelijk geregeld dat iedereen voortaan z'n Bandcamp-player op Hyves kan embedden!

Dat ging zo: "Als we met Only Seven Left iets geleerd hebben, is het wel: zorg dat je bent waar je fans zijn. En waar zijn onze fans, online? Op Hyves. Dat was even balen, want we hadden juist veel tijd in onze MySpace gestoken. Hyves was traag, lelijk en niet-cool. Inmiddels zijn de voordelen groter dan de nadelen: onze blogs hebben op Hyves vaak meer views en reacties dan op de website en onze videoclip is vooral dankzij Hyves op dit moment 16.956 keer bekeken.


Je kunt inmiddels bijna alles op Hyves: je blog automatisch doorplaatsen, je www via Twitter updaten, video's plaatsen, polls maken en ook de vormgeving aanpassen. En natuurlijk muziek in een player op je profiel zetten, maar die functie liet volgens ons nog wat te wensen over. Je kunt MP3's namelijk alleen streamen en niet downloadbaar maken, laat staan dat je muziek kunt verkopen via Hyves. We hadden inmiddels wat ervaring met het ontwikkelaarsteam van Hyves; zij staan altijd open voor goede ideeën. Dus stelde ik voor om een download-knop in de Hyvesplayer op te nemen en als het even kon ook een MP3-winkel waar je via sms kunt betalen. Ze gingen het onderzoeken, maar er bleken veel technische en juridische haken en ogen aan te zitten."

Heel spijtig, want Brams voorstel aan Hyves is het bewijs dat hij weet waar OSL's fans zitten én hoe zij het liefst en gemakkelijkst zijn band steunen. Ze hebben geen credit card en kunnen online niet bestellen of betalen, maar bellen als gekken met hun mobiele telefoons. Met beltegoed betalen is dus de beste manier. Zo weet ik dat Krezip jaren geleden met succes iets vergelijkbaars heeft gedaan.

Bram is een prima marketeer voor zijn band, zo blijkt. En niet voor 1 gat te vangen: "Ik heb voorlopig een oplossing getroffen met Hyves. Je kunt de player van Bandcamp vrijwel overal embedden. Alleen niet op Hyves, omdat er een stukje onveilige code in zit. Bovendien zijn ze bij Hyves niet dol op commerciële gadgets, het idee van een gadget is vooral dat deze handig of leuk moet zijn voor Hyvers. Ik wist ze ervan te overtuigen dat dat juist met de Bandcamp-player het geval was, en dus werkten zij aan verbetering van de code. Hiermee kun je voortaan een Bandcamp-player als gadget op je Hyves-profiel plaatsen:

Excuses voor bovenstaande afbeelding die je niet kunt copy-pasten. Blogspot zet dit automatisch om in OSL's Bandcamp-player dus dat werkt niet. Tips welkom hoe dit te omzeilen! Of post de code, als je weet hoe dat werkt, in de reacties. Want ook daar wordt HTML door Blogspot geweigerd... [UPDATE: Jim heeft de code in de reacties onder deze post gezet, dus copy-paste aldaar. Dank!]

Bram licht toe hoe het werkt: "'Album=' kan vervangen worden voor 'track=' voor losse liedjes. De cijfers na de = zijn de unieke code die Bandcamp aan je album/liedje hangt. Deze kun je vinden in de originele embed-code. Het is dus even prutsen met code, maar dan heb je ook wat: een MP3-winkel op je Hyves, waar fans hoge kwaliteit MP3's kunnen vinden en jij e-mail adressen kunt verzamelen. Zou het alleen nog mooi zijn als Bandcamp wat meer laagdrempelige (Nederlandse) betaalsystemen installeert!"

Mag ik een applausje voor Bram?

Hij bracht OSL's nieuwe mix-en-match van 2 platforms direct in praktijk: "Om het heugelijke feit te vieren, besloten we onze laatste single gratis weg te geven via Bandcamp en dus Hyves." De statistieken van de eerste avond spreken voor zich:

"En nog een lesje geleerd: we hadden de single natuurlijk gelijk bij release gratis downloadbaar moeten maken, dan hadden heel veel mensen de afgelopen maanden niet naar een gare lage-kwaliteit MP3-rip van YouTube hoeven luisteren:

Verrassend is het toch altijd hoeveel moeite mensen willen doen voor gratis muziek! Oh, en we willen de Bandcamp-player ook wel naast al onze YouTube video's, of beter nog: erin. Iemand een adres van de YouTube-ontwikkelaars?"

Heb ik teveel gezegd? Met een klein beetje extra inzet en slim nadenken heeft Bram het bereik en daarmee de kansen van Only Seven Left binnen een week vergroot. Dát noem ik de VOC-mentaliteit! Ook Belgen blijken die soms te hebben. Daarover morgen.

13 september 2009

Knipseldienst (2)

Allereerst dikke felicitaties aan The Cosmic Carnival. Deze week vertelden ze hier en hier hoe ze zich op internet profileerden en opmaakten voor de halve finale van de Grote Prijs van Nederland, gisterenavond in Delft. Die hebben ze gewonnen! Dat niet alleen, ze namen ook de publieksprijs mee naar huis en staan dus 12 december in de finale. Da's geweldig nieuws. Nogmaals gefeliciteerd Nick, Matthijs en de rest van de band!

Dan nog een tweede knipsel vanonder m'n broertjes scanner, zoals beloofd:

12 september 2009

Knipseldienst (1)

Omdat m'n broertje z'n scanner niet wil laten verstoffen, niet iedereen geld heeft voor een abonnement en in dode-bomenmedia soms ook best leuke dingen staan. Voor bovenop de dikke zaterdagkrant:

Jammer van die ' in de kop op de verkeerde plek. Morgen nog zo'n stukkie. Veel leesplezier!

11 september 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (32)

  • Hiephoi, ik sta erbij, onder de E: Het Grote Promotie ABC van Laurens' nieuwemuziekpromotie.nl.
  • 3-voor-de-prijs-van-1. Dat noem ik een razendslimme combinatie, fans van alle bands helemaal gelukkig:

    Drummer Bram heeft ondertussen voor zijn band Only Seven Left een klein, slim ding geregeld met de programmeurs van Hyves. Zó eenvoudig en handig dat ik hem gevraagd heb het in een korte blogpost toe te lichten, zodat meer muzikanten en bands ervan kunnen profiteren. Brams stuk staat hier maandag. Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan!
  • Over Solo heb ik hier vaker de loftrompet gestoken en Michiel heeft op dit blog ook een aantal maal wat geschreven (klik op tag Solo). Hij is net als ik groot fan van Bandcamp en heeft nu heel slim zélf een gratis downloadbare compilatie gemaakt van z'n mooiste nummers (128 kbps - voor betere kwaliteit betaal je 'em netjes!). Kunt U zelf horen wat ik bedoel:


  • Muziekcentrum Nederland organiseert doorlopend cursussen en zg. muziekcafés waar nuttige informatie wordt verteld en uitgewisseld. De komende weken bijvoorbeeld over games (17 september), auteursrecht en BUMA (23 september - maar dat kun je hier ook lezen), je muziek pluggen op radio en TV (14 oktober), deals (20 oktober) en belastingen (26 oktober). Bekijk het complete overzicht met beschrijvingen, data, tijden en de mogelijkheid je direct in te schrijven.
  • Meer nuttige cursussen: Apple organiseert Logic Studio-sessies met uitleg over Logic Pro 9 (volgens Apples daverende aankondiging 'het meest geavanceerde pakket productietools binnen de branche' - nou nou!), MainStage 2 ('live optreden met alle geluiden, instrumenten en effecten die je ook in de studio gebruikt'), Amp Designer en Pedalboard ('plugins met een grote collectie gitaarversterkers en -effecten', juicht Apple). De reclamefolder-taal daargelaten kun je er natuurlijk altijd iets van opsteken én de sessies zijn gratis! Het Logic Studio evenement vindt morgenavond al plaats, van 19-21u uur in het Okura Hotel in Amsterdam. Zouden ze Okura's legendarische sushi als borrelhap serveren? Snel inschrijven doe je hier.

  • Check deze toffe mixtape, om het einde van de zomer dragelijk te maken.
  • 50 things that are being killed by the internet (via Marco). Marco zegt met weinig woorden nog meer waars: Content is king.
  • CD-verkopen verder gedaald. Mooie discussie die zich ontspint in de reacties!
  • Hé, wat zie ik daar in beeld?

    Lees het verhaal erachter. Briljant weer!
  • De beste gitarist ter wereld aan het woord, niet te missen. Ook fijn: 40+ en je kunt Marr nog zonder blikken of blozen naast de jongste honden op het podium zetten. Wat een Held! Plus een hele rits foto's van 's mans collectie gitaren, met herkenbaar commentaar voor gitaar-fetisjisten: "Guitars have been the obsession of my life".
  • Marinus van a balladeer gaat een soloplaat maken. Volg via Twitter en YouTube hoe de opnamen verlopen.
  • Schrijver Nick Hornby over ouderwetse platenwinkels vs. MP3's: "If the music I like stays out there in cyberspace, as it does on Spotify, then somehow it cannot indicate character and taste in the same way, although I doubt that younger generations will feel like this, and good luck to them". Mooi verhaal, maar dat kan ook niet anders bij Hornby. Tip van Guuz.
  • Een Spotify-account in 5 eenvoudige stappen (ook in NL, via Erwin), 5 redenen waarom niemand je muziek wil hebben, 5 oplossingen om de muziekindustrie te redden, maar het helpt allemaal niks want the future of music is... Indie!
Dat lijkt me een mooie gedachte om het weekend mee in te gaan. Tot maandag!

10 september 2009

The Cosmic Carnival doet het zo (2)

Gisteren verhaalden zanger Nick van The Cosmic Carnival en nieuwbakken manager Matthijs over het winnen van de kwartfinale van de Grote Prijs van Nederland (GPNL) en hun ambitie om komende zaterdag ook de volgende ronde door te komen. Ze vertelden bewust het persbericht over de GPNL-winst naar lokale en regionale media te hebben gestuurd, om zo de plaatsingskans te vergroten. Had dat effect? Nick: "Zowel bassist Ronald, zangeres Marlies, manager Matthijs als ik zijn opgegroeid in Ridderkerk, dus De Combinatie wordt gelezen door vrienden, oud-klasgenoten, collega’s en hun moeders. Ik ben zelfs herkend in IKEA 2 dorpen verderop. Bizar."

Off-line ging de promotie dus goed. En online? "Met een verouderde website, Hyves-, YouTube- en MySpace-accounts (sorry!) was The Cosmic Carnival op internet eerlijk gezegd matig aanwezig. Tot grote ergernis van Matthijs, trouw lezer van dit blog. Daar moest en zou verandering in komen, dus maakte hij binnen de kortste keren een nieuwe website [lang leve Wordpress - iedereen een professionele, functionele website binnen een dag! UPDATE: paar zinnige kritische kanttekeningen van Bram in de reacties], een promofilmpje op YouTube en ons Vimeo-kanaal, een Twitter-account, Facebook-pagina, BandCamp-account (binnenkort downloads - da's beloofd) en een Next Big Sound-account na het lezen van het Stairs To Nowhere-stukje."

Tot slot gaf The Cosmic Carnival via de website, Twitter en Facebook hun John Lennon/Chuck Berry-cover gratis weg. Ze hebben 'em nogmaals geüpload, hier (right-click, save-as).

Nick: "Onze acties en ideeën zijn slechts een begin, maar voldoende voor de Grote Prijs om gratis vervoer voor onze fans naar Delft te regelen, met een heuse touringcar. Deze vertrekt a.s. zaterdag om 19u vanaf Rotterdam Kralingse Zoom richting Delft, waar we anderhalf uur later in Speakers een plek in de finale proberen af te dwingen. Alle flyers, posters, mailings en andere online acties hebben ervoor gezorgd dat we tijdens die halve finale voor zo’n 80 tot 100 bekende gezichten spelen. Daarna nemen we een eerste EP op, die in november het licht ziet. Vervolgens moet er flink getourd worden, met hopelijk ook de GPNL-finale op 12 december in ons schema."

The Cosmic Carnival zijn net uit de startblokken vertrokken, maar zitten vol ambitie en plannen. Alle begin is moeilijk, maar de heren en dame lijken mij goed op weg. Veel succes komende zaterdag in Delft en laat vooral weten wat er straks is geworden van jullie Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek! Doe ik dat morgen ook.

9 september 2009

The Cosmic Carnival doet het zo (1)

Ik zeg het eerlijk: The Cosmic Carnival verscheen pas afgelopen week op mijn radar. Toen ik op Twitter echter een noodkreet plaatste dat ik om content verlegen zat, vond ik vanmorgen onderstaand stuk in mijn mailbox. Zanger Nick Schuit en manager annex wederzijdse kennis Matthijs van der Ven haalden een nachtje door en gaven het de titel 'De ontdekking van internet'. Geen twijfel dus dat het op EHPO op z'n plaats is.

Nick: "Het was begin juni, toen we in het Paardcafé in Den Haag de kwartfinale van De Grote Prijs van Nederland wonnen. Vanaf dat moment stond veel, zo niet alles, in het teken van de Halve Finale. We doen immers mee om te winnen.

Als jonge band houden wij ons vooral bezig met optredens regelen, liedjes uitwerken en urenlang repeteren in onze oefenruimte in Zevenhuizen. Internet? Dat gebruikten we om mail te sturen, privé te Facebooken en zo nu en dan YouTube of Hyves te updaten. Maar iemand fluisterde ons in dat we dit compleet verkeerd aanpakten. In goede bekende Matthijs van der Ven – journalist en initiator van het
Onder Invloed project (waarbij we vorig jaar een sessie opnamen en in januari live speelden) – vonden we een gedreven manager. Zijn eerste actie? Hij kreeg ons met slechts één mailtje in het voorprogramma van Blitzen Trapper in de uitverkochte bovenzaal van Paradiso (foto’s hier). Daar konden we, in het bijzijn van Grote Prijs-mensen, mooi de Halve Finale aankondigen, tegenover een paar honderd bezoekers, die onze muziek nog bleken te waarderen ook.

Het bleef niet bij dat voorprogramma. We deden een sessie voor Amsterdam Acoustics met de gitaarleraar van de Belle & Sebastian-gitarist (te zien op YouTube), speelden live op Radio 2 een John Lennon-cover, wonnen de befaamde Zomerterras Concoursen (prijs: €1500, die we uitgeven aan een bandbus) en speelden voor afsluiter Most Unpleasant Men als enige niet-Utrechtse act op festival In Vervoering. Overal waar we kwamen, verspreidden we flyers voor de Halve Finale en de nieuwe website die Matthijs maakte. Plato Utrecht zette onze eerste demo op de toonbank als gratis meeneem-CD, met in elk hoesje een flyer voor de Halve Finale en In Vervoering." Dat laatste vind ik een hele slimme actie: als onbekende band focus je op aandacht en luisteraars, niet op omzet!

Nick vervolgt: "Een persbericht ging eruit, gericht op media die ons al kennen, en lokale bladen. Met wisselend succes. Xnoizz (EO) plaatste het op hun website en het Ridderkerkse huis-aan-huis-blad De Combinatie (oplage: 23.000, lezersdichtheid: 96%) plaatste het stuk inclusief foto, geschoten aan de Utrechtse Nieuwegracht (dat laatste mogen ze in Rotterdam eigenlijk niet lezen ;-). De theorie achter deze gerichte aanpak op lokale media is dat de plaatsingsdrempel extreem laag en het bereik vrij hoog is. Het AD zou leuk zijn, maar de kans dat mensen dat daadwerkelijk lezen en er vervolgens iets mee doen is vrij laag."

Dat heb je goed gezien, Nick: overtuig eerst je nabije omgeving, vrienden, familie, bekenden, lokale en regionale media. Maak daarna vervolgstappen. Morgen vertelt Nick verder over de geschiedenis van zijn band en hoe ze hun zaken op internet regelden.