31 oktober 2009

Feestje (15)

Prachtliedjes, prachttour. Morgen de eerste:

Ook bij U in de buurt. Komt allen!

Perfect Match (1)

Muziek en voetbal, altijd een goede combinatie:


30 oktober 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (39)

  • Twee kanten aan ieder verhaal en dus ook aan dat van de moderne muziekindustrie: Garth Brooks' kant en Bobs kant. Waar sta jij?
  • Bob wees me ook op dit interview over de staat van de filmindustrie en de overeenkomsten met de muziekindustrie. Sleutel-alinea: "[The film industry] will have to chase legal remedies, legislative agendas, all the way to what they view as being the end of the line before they say 'OK, so this really is the landscape we're stuck with. As much as we didn't want it, this appears to be it. Now we have to just dive in and make businesses that work here.' And that's where music has only just arrived in [America]. Note that it hasn't even come close to arriving in a lot of European countries. If you ask Universal Music Group in the U.K. 'Are you going to win this war on piracy?' they will say 'Oh yes, swiftly and decisively and soon. The rate of peer-to-peer infringement will be down 70% in the U.K. in the next few months.' They have specific targets. Not here. We've exhausted all of those paths. There's a big gap. If the music industry in this country just now sort of arrived at the conclusion where they say 'We just have to play on this field even though it ain't home court and there isn't a lot of advantage.' And in some territories, music hasn't even gotten there yet, then how can Hollywood be there?" Dat geïnterviewde Eric Garland, oprichter van entertainmentdata-site Big Champagne, gelijk heeft bewijst deze uitverkoop in Hollywood.
  • Schrijf een Tweeview over de debuutsingle van Little Things That Kill. Leuk idee!
  • In het Financieel Dagblad meldt 'de TV-sector' de BUMA aan te willen pakken. Maak je borst maar nat, Cees.
  • Van Entertainment Business:
  • Van hetzelfde Entertainment Business:

    Wat een enorme sukkel. Ik had Armin slimmer ingeschat! Margriet Koedooder is overigens entertainment-advocate dus die kan het weten...
  • Frequente lezers van dit blog weten dat ik geen fan van MySpace ben. Het is verworden tot een statische, gedateerde, slecht-functionerende etalage van je muziek, waar voorbijgangers zonder blikken of blozen langs surfen, op weg naar interessantere dingen op het wereldwijde web. Voor muzikanten zijn er inmiddels 1.001 flexibele, mooie, effectieve en beter functionerende platforms en applicaties waarmee ze aandacht voor hun muziek kunnen genereren of omzet maken. Rupert maakt het nu nog bonter door wat statistieken en een video-archief te presenteren als the next best thing since sliced bread voor MySpace-gebruikers. Mafkees. Daarom stellen we MySpace een ultimatum: doe écht iets goeds voor de miljoenen bands die hun muziek daar nog steeds hebben staan of over precies 1 jaar heffen we allemaal onze accounts op. Lijkt me een uitstekend plan dus doe mee! Dirk Scheringa heeft gemerkt wat er gebeurt als klanten zich massaal mobiliseren...
  • Andrew Dubber is niet te beroerd om uit te leggen waar MySpace' kansen liggen:
  • Frequente lezers kennen ook mijn toenemend enthousiasme over Twitter. Als ik (gast-)colleges geef of dat enthousiasme deel met mensen in mijn omgeving, merk ik dat de hype rond Twitter nogal wat vooroordelen tot gevolg heeft. Samengevat: 'Wie zit er nu te wachten op waar jij mee bezig bent, dat je koffie zet en de afwas doet?' Jammer, want Twitter is in mijn ogen met afstand het leukste, beste en bij vlagen meest effectieve platform op internet op dit moment. Zonder overdrijven! Niet overtuigd? Op Erwins blog legt Ton Wesseling uit wat Twitter inmiddels voor hem doet, iets waar bijv. The Gasoline Brothers over mee kunnen praten. Erwin brengt komende dinsdag zijn Handboek Communities uit. Een must-read, lijkt me. En dat-ie niet uit z'n nek lult blijkt wel uit hoe Erwin zijn boek met behulp van communities en social media op een haar na de Top 10 in weet te krijgen:
View more documents from erwblo.
  • Meer Twitter: Tweet For A Track. Uiterst simpele maar o zo effectieve tool om je muziek rond te Tweeten.
  • Twee andere nieuwe tools voor startende muzikanten (samenvatting hier): MobBase voor je eigen iPhone apps en DigABand, dat claimt het aantal optredens te helpen vergroten en de relatie met fans te intensiveren.
  • Ook in de app-store: The Gasoline Brothers voor je iPhone!
  • De kaartverkoop voor de finales van de Grote Prijs van Nederland is gestart.
  • Ik doe hier al langere tijd druk over het briljante Bandcamp. Steve ook en hij legt goed uit waarom we dat doen (via Leon). Lezen als je nog niet overtuigd was. En dat geldt ook voor jou, Rupert!

  • Op Flabber: de superspannende avonturen van Nobody Beats The Drum. Regelmatig geüpdate met nieuwe afleveringen!
  • Meer kijkvoer: 4-delige BBC-documentaire over de geschiedenis van electronische muziek, The Great Bleep Forward.
  • Turbo Recordings, het label van de Canadese DJ/producer Tiga, heeft sinds kort een subscription model. Voor een bedrag van €30 krijg je een jaar lang alle releases als 320kbps MP3's doorgestuurd. Je kunt ook voor €45 een Pro DJ abonnement nemen. Dan krijg je de tracks een week voor de releasedatum. Met toekomstige releases van o.a. Proxy en ZZT is dit een leuke deal voor fans van het label. En soms doet Turbo wat extra's: Engelse fans die nu lid worden krijgen een gratis kaartje voor Matter in London morgenavond. Doet Tiga stukken slimmer dan Armin! Via Kevin.
  • Tot slot: punk- en DIY-legende Billy Bragg is samen met Jon Newton het A2F2A-blog gestart: Artists-to-Fans-to-Artists. Lees het mission statement.

29 oktober 2009

Perfect Bowie (door Lode Broekman)

Lode Broekman, @lbroekman, was zo vriendelijk om voor ons een Perfect Bowie te maken die als introductie geldt voor de early years. Een Perfect van het hele oeuvre van Bowie zou echt te ver gaan, de beste man bracht tot op heden 24 studio albums uit... Anyways, onder het artwork vertelt Lode het hoe en waarom van deze Perfect. Enjoy!

HIER Perfect Bowie voor Mac,
HIER voor PC.



"De muziekcatalogus van David Bowie bevat veel meer dan de overbekende hits. Dit is een compilatie van diverse pareltjes uit de jaren ’60 en ’70, van Londen naar Berlijn. De eerste 6 nummers zijn afkomstig uit de late jaren ’60. Hoewel de onderwerpen niet altijd even lichtvoetig zijn (zoals onvervuld verlangen in 'When I Live My Dream', Boeddhisme in 'Silly Boy Blue', verwijdering/onbekende avonturen in 'The London Boys'), zijn de nummers uit deze periode veelal frisser, toegankelijker dan zijn latere werk. 'Wild Eyed Boy From Freecloud' is de B-kant van Space Oddity, een mooie aanvulling op de hit die zijn grote doorbraak betekende.

'After All klinkt iets somberder'. 'The Bewlay Brothers' bevat de eerste referentie naar zijn halfbroer Terry, die in 1985 zelfmoord pleegde en in ‘Jump’ weer op het toneel verscheen. Het Ziggy Stardust album bevat zoveel moois dat het moeilijk is om te kiezen. Opener 'Five Years' haalt de lijst vanwege de schitterende opbouw en de beeldende teksten: “And I think I saw you in an icecream parlor, drinking milkshakes, cold and long. Smiling, waving, looking so fine, don’t think you knew you were in my song.” 'Starman' is een persoonlijke favoriet, evenals
Lady Stardust. De bewondering die er in wordt beschreven voor Ziggy is wat mij betreft zeer herkenbaar, maar dan met de vertolker in de hoofdrol.

Na Ziggy Stardust volgen diverse
‘personas avant la lettre’, zoals Aladdin Sane [hak die naam 'ns in 3 stukken...], Halloween Jack en The Thin White Duke [later nog hergebruikt]. De bijbehorende, zeer diverse muziekstijlen zijn vertegenwoordigd in track 12 t/m 16. 'Port of Amsterdam' is een bewerking van het nummer van Jacques Brel en fungeerde als B-kant voor de single Sorrow. Eind jaren ’70 belandt Bowie met Eno in Berlijn en produceert het prachtige trio Low-Heroes-Lodger. Albums met hits, hele korte en hele lange stukken, vocaal en instrumentaal, alles door elkaar. De soundtrack van 'Christiane F/Wir Kinder vom Bahnhof Zoo' is zeer toepasselijk gevuld met materiaal van 'Low' en 'Heroes', inclusief de Engels/Duitse versie van de gelijknamige hit. Tijdens de Stage Tour die volgt op 'Heroes' wordt de Kurt Weil/Bertold Brecht compositie ‘Alabama Song’ gespeeld en later zonder veel succes op single uitgebracht. 'Lodger' is van het Berlijn trio naar mijn mening het minste album, maar bevat ook altijd nog een aantal prima tracks, zoals 'Teenage Wildlife'. Deze Perfect Bowie compilatie wordt afgesloten met 'Crystal Japan', een instrumentaal nummer dat in een Japanse Saki-commercial werd gebruikt." - Lode Broekman

28 oktober 2009

Laat je publiek de prijs van je CD bepalen: Most Unpleasant Men doet het zo

De Twitterstrip van gisteren (kan ik ergens patent aanvragen op die term?) riep flink wat reacties op en veroorzaakte nogal wat Twitterverkeer. Terecht, want het idee is leuk om over te lezen, maar bleef een beetje ver-van-m'n-bed-show. Totdat een Nederlandse band het met succes in praktijk brengt. Maar wat blijkt? Ze zijn niet de eersten. Pim geeft het zelf toe. Vandaag delen bandleden Jelte en Joram van het Utrechtse Most Unpleasant Men hun ervaringen met de CD-prijs laten bepalen door je publiek:

"Na door onze boeker, vriend en geluidsman Joris geattendeerd te zijn op bovengenoemd artikel moesten we even slikken. Die mooie CD, waar we zoveel tijd en geld in hadden gestoken, overleveren aan de grillen van je publiek? Normaal vragen we €12 per CD. Mét tasje zelfs €15. Maar hey, met het doel om zoveel mogelijk mensen onze muziek te laten horen leek dit idee het proberen waard. Een mooie start waren de optredens in het kader van de Popronde.

Op 15 oktober jl. togen we naar Groningen:
Filmhuis Images, met iets meer CD's ingepakt dan normaal, want je weet maar nooit... Tijdens de set kondigden we de actie aan, om na afloop, zittend op de rand van het podium, de proef op de som te nemen. En jahoor: meer geïnteresseerden dan normaal stroomden toe. En allemaal bleken ze €10 voor ons album over te hebben, behalve 1 Duitser die vond dat we met €8 genoegen moesten nemen. Missie geslaagd!

Een dag later, in
Café Barok in Arnhem, verkochten we onze CD opnieuw voor gemiddeld €10. Weliswaar minder CD's dan in Groningen, maar niet gek voor een optreden in een lawaaierige kroeg waar we niet helemaal uit de verf kwamen.

Afgelopen vrijdag hadden we een buitengewoon leuke tijd in voormalige gevangenis
Blokhuispoort in Leeuwarden. Bandleden die eerder speelden in Friesland schamperden over de stugheid van het Friese publiek. Na afloop bleek dat reuze mee te vallen: niet de meeste CD's verkocht en niet voor de hoogste prijs (gemiddeld zo'n €7), maar waarschijnlijk meer mensen die met onze CD naar huis gingen dan wanneer wij zelf de prijs vastgesteld hadden. En, ook niet onbelangrijk, leuk contact met ons publiek! Zo kwamen er 2 meisjes die hun geld bij elkaar hadden gelegd om samen 1 CD te kopen. We gaven er 2 tasjes bij. Al met al genoeg reden om dit experiment uit te blijven voeren!"

Vriend/boeker/geluidsman Joris voegt daar aan toe: "Iets meegeven helpt je publiek om je band te onthouden. Dat kan een sticker, button, maar ook een bijzondere gebeurtenis op het podium zijn. Dat laatste proberen een hoop muzikanten, maar daarbij vervallen ze vaak in hopeloze clichés. Een CD blijft het beste, omdat dit is waar het allemaal om draait: muziek. Onze ervaring en die van Silence is Sexy is dat (bijna) niemand het lef heeft om de CD voor een lullig bedrag bij de band zelf aan te schaffen. Er wordt zo waarde aan je CD gegeven (gemiddeld €10,-), waardoor deze minder snel in de prullenbak en eerder in een CD-speler of laptop belandt."

Joris sluit af met een hele nuttige tip bij deze actie: "Ik denk dat het succes, zoals in het oorspronkelijke artikel ook naar voren komt, valt of staat met de wijze van aankondigen en uitvoeren. Óp het podium dus, zo snel mogelijk nadat je het laatste akkoord hebt aangeslagen." Jij dacht dat je er als muzikant bent met alleen goed spelen? Helaas. Anno 2009 ben je componist, muzikant, reclameman, marketeer, ondernemer, vertegenwoordiger en kassajuffrouw ineen!

Dank voor het delen van jullie ervaringen, Jelte, Joram en Joris. Ooit gedacht om samen een bandje te starten? Ik weet nog wel een leuke naam.

27 oktober 2009

Twitter-strip: Bepaal zelf je prijs

Hier het bewuste artikel, eerder al op EHPO.

Kijk zelf maar: Jonah Matranga's webshop.
.
Op 3VOOR12 licht Pim de actie en zijn ervaringen verder toe. En wat is jouw mening? Discuss!

26 oktober 2009

Knipseldienst (4)

M'n broertje weer, maar ditmaal met een wel erg boeiend artikel van onder z'n scanner: een interessante, onderbouwde visie van notabene een jurist. Pim, let je op? Reacties welkom, discussie moedigt EHPO aan!

EHPO zit bij de laatste 21 - nog 1 dag stemmen!

Stemmen kan alleen vandaag nog, HIERRR. Voor vanmiddag heb ik de schaar weer in de krant gezet. Te lezen rond 14u.

25 oktober 2009

Ik ben op de drummer (2)

Via. Want je verdient dan wel geen rooie rotcent, maar krijgt wel mooi alle meisjes!

24 oktober 2009

Ik ben op de drummer (1)

Bestel hierrr, voor slechts 15 piekies.

23 oktober 2009

Perfect Shuffle 34

Tussen het geweldige geweld door van de Perfect tributes/odes van The Byrds, Elliott Smith en volgende week die van/aan David Bowie, is het tijd voor een Perfect Shuffle. Nummer 34. Raveonettes, Little Dragon, Portugal The Man, Roxy Music, Mayer Hawthorne (met dank aan Guuzbourg & St Paul), het schuifelt allemaal voorbij. It's only great music, but we like it...

Mac HIER,
PC-gebruikers HIER
(of, nog beter, HIER).



Fotografie: Corrie White.

Wilde ideeën & nieuwe muziek (38)

Veel plaatjes-kijken deze week. En vooruit, toch ook weer veel leesvoer:
  • Kijk nou: 's lands meest uitgesproken boeker Willem Venema (r) houdt zeer onregelmatig een blog bij. Lees bijvoorbeeld wat hij vertelde bij Rock ON Roll - The Stories over zijn tripjes en patat-testen met Pinkpops Jan Smeets (m).
  • Ook lekker: likken aan Blur-, Bowie- en Coldplay-postzegels aan de overkant van het kanaal. Deze klassieke hoezen wil de Britse post daarvoor gebruiken. Wanneer volgt TNT?
  • Enkele weken geleden berichtte ik over de groeiende invloed van Twitter en andere sociale netwerken op het succes van nieuwe films. Daar komen langzaam maar zeker steeds slimmere applicaties en platforms voor. Johan bekijkt er één met kritische blik.
  • We zitten middenin ADE. Maar in wat voor wereld leven we als zelfs Richie Hawtin wordt geweigerd in een Duitse technoclub?!
  • Een oudje van Seth over de muziekindustrie, maar niet minder waar. Laat mooi zien wat er aan de hand is, maar vooral waar jouw kansen als muzikant liggen. Via Leon.
  • Kings of Convenience hebben opnieuw een absolute prachtplaat gemaakt. Aanschaffen. En getuige dit interview hebben ze ook zinnige dingen te zeggen over het schrijven en opnemen daarvan, de verregaande invloed van reclames en commercials, het nut van blogs, het duivelse Pirate Bay en Spotify.
  • Dit artikel is een doorbijtertje. En een doordenkertje. Het gaat over de tour die 'celebrity blogger' Perez Hilton in de US opzette met enkele 'hippe' acts. Resultaat: desastreuze bezoekcijfers. Tickets werden uiteindelijk vaak gratis weggegeven. Het artikel laat goed zien dat veel geschreeuw, media-aandacht, volgers en bekendheid niet automatisch leiden tot meer kaartverkoop. En gelukkig maar. Bewijst opnieuw dat het om inhoud draait. Ik wens Warner veel succes met de verkoop van CD's op Perez' label!
  • Rock Band op de iPhone.
  • Voor op je verlanglijstje voor Sinterklaas: prachtig koffietafelboek met de namen van meer dan 150.000 metalbands. Lachen, via Job.
  • Over de 1,000 True Fans-theorie heb ik hier vaker geschreven. Dit mooie stuk op Think Tank legt goed uit hoe het zit. Maar zelfs als je niet in de theorie gelooft (en dat mag - het is een vrije wereld) worden er met name aan het einde hele zinnige, concrete dingen gezegd over muziek, fans en je boterham verdienen.
  • En knoop in je oren: áls je dan op je 23ste wordt opgehemeld op internet, bij je eerste optreden gelijk voor 700 mensen staat, ben je niet ineens gelukkig en zonder zorgen. Integendeel.

22 oktober 2009

DVD Kyteman's Hiphop Orkest - "The Hermit Sessions - Live"

Daar is-t-ie. In een beperkte oplage van 1.000 stuks verkrijgbaar inclusief live-CD, Hotels laatste kunststukje:

De live-DVD in normale verpakking (zonder CD) is gelukkig onbeperkt beschikbaar, evenals downloads van het complete optreden bij iTunes e.a. Een voorproefje van beeld en geluid:

13 November bent U de eerste.

Coole mash-up én Hollandsche Waar!

Zo'n 100 internationale bands en artiesten die allemaal jouw song zingen. Dat doet het Nederlandse Gray Code slim en creatief:


Goed gedaan, MFH. Wie zet alle 183 fragmenten op een rij?

21 oktober 2009

John Coffey doet het zo (slot)

Twan sluit deze serie af met enkele nuttige tips voor online tools die zijn band John Coffey met succes gebruikt:

"Voor Twitteren of het uploaden van foto's van een optreden met een mobiele telefoon is Moby Picture ideaal. Daarmee wordt een image of video geüpload en gelijk doorgepost op zowel Twitter, Facebook, YouTube als Hyves.

Voor optredens willen we gaan werken met
Ustream - een online tool die ervoor zorgt dat je je eigen show live kunt streamen, ook via je mobiel. Je kunt schedules maken en er zit bij de live stream ook een Twitter-chat. We hebben Ustream veel gebruikt in de studio tijdens de opnamen van de plaat bij Mailmen en willen binnenkort met een mobiele telefoon ook een optreden live streamen. John Coffey Live TV! Een probleempje is nog de WIFI-connectie van veel zalen, maar op mobiel breedband lukt het ook redelijk. Wordt vervolgd.

Een hele handige tool die wij gebruiken is
Google Forms. Je kunt hiermee formulieren aanmaken, zoals nieuwsbrief-aanmeldingen of reserveringen voor onze release-show morgen. Die worden vervolgens direct in een spreadsheet gezet binnen Google Docs.

We wilden zoveel mogelijk content automiseren door middel van feeds. Het is ideaal om je netwerken automatisch te updaten, maar het is wel handig om te weten welke services je waaraan hebt gekoppeld. Wat voor ons goed werkt om informatiestromen in kaart te brengen is
Mindmeister, een mind mapping tool waarmee je een overzicht maakt van je feeds en online informatiestromen. Zie hier de onze:

Bovenstaand diagram laat zien hoe informatiestromen lopen en waar ze terecht komen binnen ons sociale online netwerk. Het levert informatie waar moeten we updaten, waar updates terecht komen en wat vervolgens de totale 'opbrengst' is van 1 keer informatie invoeren.

Het is op
Twitter soms lastig om je vrienden te organiseren. En waar zitten mensen die onze muziek misschien leuk vinden? Een handige tool waarmee je snel mensen kunt vinden en overzichtelijk kunt beheren is Refollow.

Tot slot: om content online rond te sturen maken we zoals gezegd gebruik van
Artistdata, al vaker genoemd op dit blog. Daarmee updaten we via RSS-feeds ook onze website. De pagina 'shows' op onze website linkt bijvoorbeeld direct naar de ArtistData-feed: je hoeft dan niet meer apart je homepage te updaten, maar update je homepage, MySpace, Facebook en Twitter tegelijk."

Dank voor deze tips en jullie inspirerende verhaal, Twan. Volgens mij is alleen jullie Last.fm niet genoemd, maar verder hebben we alle ins en outs gezien. Uiterst leerzaam, omdat jullie heel bewust de techniek van de website aan jullie wensen en doelen hebben aangepast, zónder concessies te doen aan het creatieve concept. Jaren geleden waren topzware en dus trage band-sites schering en inslag, door een overdosis Flash-filmpjes en allerlei zware content. De afgelopen 2 jaar werden sites steeds functioneler, met veel ruimte voor alle genoemde sociale netwerken. Creativiteit en design waren daar vaak de dupe van. Jullie zijn er in mijn ogen in geslaagd om die 2 uitersten (maximale functionaliteit, prachtig vormgegeven) op voortreffelijke wijze te combineren. Chapeau. Veel succes met jullie releaseshow in EKKO morgenavond!

Nieuwsgierig naar VANITY? Lang leve 3VOOR12's Luisterpaal!

20 oktober 2009

John Coffey doet het zo (2)

Gitarist Twan Eikelenboom liet gisteren zien hoe schitterend John Coffey's website eruit ziet en hoe de band exemplaren van debuutalbum VANITY in dezelfde lijn uitstuurde naar journalisten. Het idee en de daarmee samenhangende techniek achter John Coffey's site is een welbewuste keuze: "Omdat we niet iedereen een geweer kunnen opsturen om een kogel door hun beeldscherm te jagen, hebben we het concept voor de website anders aangepakt. We zijn uitgegaan van een site die automatisch wordt geüpdate vanuit onze sociale netwerken en RSS-feeds, dus geen standaard Content Management Systeem (CMS). Wij updaten zelf onze website vanuit Artistdata, in een vorm die meer diepte geeft aan het concept van onze plaat. Het resultaat: door op kogelgaten te klikken navigeer je 'vooruit' door de website heen, volg je de kogel, en zie je animaties met snippets van onze muziek."

De heren van John Coffey hadden kunnen kiezen voor bestaande CMS-en als Wordpress, maar wilden met hun website een visitekaartje voor VANITY afgeven. Twan: "Het is als band heel handig om een weblog te hebben, maar ik kom vaak ongebruikte blogs tegen. Je site blijft daardoor een statische pagina [en dus is er geen enkele reden voor fans om deze regelmatig te bezoeken]. De communicatievorm (blog of site) sluit dan niet aan bij het doel (communicatie en interactie met fans). Wij zijn op zoek gegaan naar een website-vorm waarbij we de vormgeving voorop kunnen zetten, en content automatisch binnenkomt vanaf onze online netwerken.

Behalve wat statische informatie (biografie, contactgegevens) is alle info op onze site afkomstig van RSS-feeds (nieuws, Twitter, showlijst) of widgets als de Bandcamp-player en een embedded YouTube-kanaal [BUMA/STEMRA-alert!]. Er zijn zoveel widgets beschikbaar, die allemaal te integreren zijn in een homepage en qua uiterlijk aangepast kunnen worden aan de stijl van je site. Ook RSS-feeds van je social networks zijn goed te integreren en updaten je website automatisch. Met Google Alerts kun je bijvoorbeeld een RSS-feed maken: zodra er iets over je nieuwe nummer geschreven wordt op het web kun je dat laten zien op je site. Met Feedburner kun je vervolgens allerlei feeds samenzetten in 1 enkele feed over je band, interessant voor je bandsite."

Vaak is het lastig om een uitgebreide website financieel rond te krijgen. Je hebt al genoeg kosten aan je instrumenten, drukkosten, merchandise etc. John Coffey laat op indrukwekkende wijze zien dat de output van een band veel meer kan zijn dan alleen muziek en dat een opvallende website daarbij absoluut een meerwaarde is.

Mooi verhaal en goed geïllustreerd aan de hand van jullie eigen fraaie site, Twan. Morgen zet hij nog een aantal concrete internet-tips op een rij. Vergeet ondertussen niet een kaartje te kopen voor de albumpresentatie in EKKO overmorgen. The Medics komen ook.

Perfect Elliott Smith (door Roy Santiago)

Roy Santiago is naast liedjessmid ook liedjesverzamelaar. Inspiratie haalt hij uit oude soul, geluid uit de jaren '70 en '80 en de betere popliedjes van nu. Samen met zijn lief draait hij geregeld plaatjes op feestjes als het Goed Volk DJ-team. Met enige regelmaat brengen ze DIY verzamel-CD'tjes uit voor vrienden en bekenden. Momenteel werkt Roy Santiago samen met Pascal Deweze in Antwerpen aan een nieuwe plaat. Ook verschijnt binnenkort van zijn hand het project Shipwreck Songs. Eerder materiaal is gratis te beluisteren en te downloaden op zijn website.

Niet iedere artiest verstaat de kunst van het liedjes maken als de andere en sommigen zijn dan ook beter vertegenwoordigd in de platenkast van Roy Santiago. Elliott Smith is daarvan een groot voorbeeld.

HIER Perfect Elliott Smith voor Mac,
HIER voor PC.



"Er zijn altijd mensen in je omgeving die concerten hebben gezien waar je jaloers op bent. Pavement in een achterzaaltje in Dordrecht, een onverwacht nachtconcert van Prince in de jaren '80, The Bintangs toen ze nog rond de 23 waren en de versterkers op 11 hadden staan, dat soort concerten. Zal je ook net zien dat die mensen zich elk detail weten te herinneren van die avond. Wat hun toenmalige liefjes aanhadden, complete setlists, hoeveel soorten speciaal bier ze bij de bar op de tap hadden... Vermoeiende gesprekken. En hoewel ik altijd geïnteresseerd ben in speciaal bier kan ik maar zelden echt jaloers worden.

Ik heb Elliott Smith zien optreden.

Ik sjokte aan het begin van deze eeuw eens achter een vriend aan op Rock Werchter. Veel te heet, veel te weinig geslapen en matige bands op de bewuste dag. Vriend ging bij een singer/songwriter kijken waar ik weleens van gehoord had en ik ging dus maar mee.

Elliott Smith kwam op met een brede grijns op zijn gezicht en een glimmend T-shirt aan van Willy Nelson. De show begon met 'Son of Sam' en ik zat er meteen in. Een half uur later, zoiets, speelde de band 'Everything Means Nothing To Me' en alles klopte. Het geluid, de samenzang en boven alles: een Elliott Smith die er voor ging.

Een paar jaar later was ik in Glasgow kortstondig verliefd geworden op een Zweeds meisje die van zijn muziek hield. Daar enigszins door gestimuleerd kocht ik 'Either Or' en in de weken daarna de rest van zijn albums. Met dat meisje werd het niks. De vriend sms-te dat Elliott Smith overleden was. Ik was verdrietig, maar niet om haar."
- Roy Santiago

Vanmiddag rond 14u deel 2 van John Coffey doet het zo. Volgende week: Perfect (early) Bowie.

19 oktober 2009

John Coffey doet het zo (1)

De 'trailer' van John Coffey's debuutalbum stond hier eerder. De 5 heren doen deze week op EHPO uit de doeken hoe ze hun zaken hebben aangepakt en dat filmpje legt in 40 seconden het creatieve concept achter artwork, marketing en promo mooi uit. Voor wie 'em gemist heeft:



Gitarist Twan Eikelenboom vertelt: "We hebben onze debuutplaat VANITY vorig jaar november opgenomen bij Mailmen in Utrecht en begin dit jaar voor de release getekend bij Sally Forth Records. Samen met hen hebben we het concept voor onze plaat aangescherpt en de afgelopen maanden zijn we druk geweest om alles klaar te krijgen voor de release. Zelf ben ik de afgelopen tijd bezig geweest met onze online netwerken en vooral onze nieuwe website [gaat dat zien!], samen met designer Hein Lagerweij."

Valt je op hoe lang er tussen opname en release van VANITY zit? Een jaar! Een albumrelease is net Clearasil: you've only got one chance to make a first impression. Mooie, opvallende dingen maken en die op het juiste moment en de juiste manier naar buiten brengen kost voorbereiding en tijd. Neem die. VANITY ligt komende donderdag in de winkel. De albumpresentatie is dezelfde avond in EKKO, tickets hier. Komt allen.

Twan vervolgt: "Voor onze website hebben we een strak beeld aangehouden: we schieten een kogel door onze eigen website. Dat beeld van kogelgat, kogel en guns komt terug in al het artwork en alle uitingen voor VANITY. We hebben daarnaast allerlei ideeën verzonnen om door te voeren in andere communicatie." Daarbij kun je ook te ver gaan: "Kogelbrieven rondsturen een dag voordat onze plaat bij recensenten op de mat zou liggen vonden we toch niet zo'n goed idee - we hadden geen zin om een nacht in de cel te zitten - hoewel het wel geweldige Tweets had opgeleverd. We hebben uiteindelijk in de envelop en biografie een gat 'geschoten' en die opgestuurd naar recensenten:

Tof detail is dat TNT post er in sommige gevallen een 'damaged goods' sticker op heeft geplakt:"

Dit intrigerende pakketje lag eergisteren ook bij mij in de bus. Foto's van ontvanger David en ontwerper Hein.

Tot zover hoe John Coffey's spullen eruit zien. Prachtig! Morgenmiddag vertelt Twan hoe ze hun schitterende website technisch hebben ingericht en waarom. Daar zit namelijk beleid achter. Tot slot van deze serie geven de heren woensdag concrete tips over hun online aanpak. Dit belooft boeiend te worden.

18 oktober 2009

Soundtrack maken?

"Hello! You and 472 other people have the chance to recreate Star Wars: A New Hope. Here is the entire movie split up into 15 second clips. Click on one of the scenes to claim it, film it and upload it. You can have up to 3 scenes! When we're all done, we'll stitch it all together and watch the magic happen". De trailer is al klaar:



Via Wilbert. Lijkt me dat ze ook iemand zoeken die de legendarische soundtrack op geheel eigen wijze covert. Jij?

17 oktober 2009

Zó, die is goed op een accordeon!

16 oktober 2009

Feestje (14)

Vanavond zet Bar Weinig weer haar beste beentje voor: naast Deense deephouse sensatie Lulu Rouge en Britse noisetechnomeester Luke Abbott sieren Grote Prijs winnaar Applescal en Estroe de affiche. Applescal bracht onlangs zijn debuut A Slave’s Commitment uit op het gerenommeerde Traum-label, door Resident Advisor omschreven als “peach-fuzzy shoegaze electronica”. Voor meer informatie, interviews en andere leuke artikelen check het Bar Weinig blog. Details van vanavond:

Wilde ideeën & nieuwe muziek (37)

Vriendelijke herinnering: er kan vandaag nog gestemd worden voor de Dutch Bloggies. EHPO zij met U!

15 oktober 2009

EHPO genomineerd voor Dutch Bloggie

Stemmen kan hier en wordt gewaardeerd. Uit alle stemmers trekt de notaris een winnaar die mag kiezen uit een zakje Treets, Bonitos, een pakje Tjolk, een Raider, Banjo, glaasje Punica, Snor (!) of zo'n taaie, smakeloze Ben-Bits: