30 november 2009

EHPO in het echt

Morgen houd ik een praatje bij het Immovator Cross Media Café. Ik spreek slechts 5 minuten, tussen 16.45u - 17.00u, in Studio 31 op het Mediapark, Hilversum. Alle info & inschrijven hier, dit is het programma:

Daarna snel de trein pakken naar de uitreiking van de Dutch Bloggies, van 18.00u - 21.00u in Het Paard in Den Haag. Benieuwd of ik een tasje mee moet nemen... Meer info hier, dit is het programma:

Morgenochtend op EHPO: Perfect The Band. 's Middags start de serie 'Jean Pearlette doet het zo'. Deze Friese band vertelt dan uitgebreid over alle ins en outs van hun briljante 2.0-plan. Niet te missen!

29 november 2009

Zó, die is goed op een stylophone!



Ze zijn nog te koop. Filmpje en link via Rob.

Vul in: Grote Prijs enquete

De Grote Prijs van Nederland bestaat bijna 25 jaar. In het kader van dit jubileum onderzoekt de organisatie het imago van haar landelijke muziekcompetitie. Ben jij een artiest, band, muzikant, muziek professional of een muziekliefhebber dan willen ze graag weten hoe jij over de competitie denkt: vul de enquête in.

De finales vinden dit jaar plaats op 12 december in Paradiso en de Melkweg. Bestel nu alvast je kaarten.

28 november 2009

Amy & Pete

27 november 2009

Audiotransparent doet het zo (slot)

Gisteren sprak Gijs in 2 afleveringen over de online en offline activiteiten van zijn band Audiotransparent. In de slotaflevering van deze serie focust hij op de positieve effecten van werken met andere mensen en disciplines:

3. Samenwerken
"Spelen in een band is een behoorlijk intense manier van samenwerken. Hier ligt voor mij ook grotendeels het plezier. Wat het vaak nog leuker en vooral bijzonderder maakt is het samenwerken met mensen buiten de band. Dat is mijns inziens ook één van de krachten van Audiotransparent: mensen binden aan onze muziek, ze mee laten denken en hun eigen aandeel in het succes en plezier van de uitvoering geven. Door de jaren heen hebben we succesvol samengewerkt met zeer veel inspirerende mensen voor o.a. artwork van onze CD’s, het regelen van shows, de productie van videoclips, complete live-registraties van shows, extra muzikanten in de studio, goede promotie-adviezen van ondernemers en ga zo maar door. Daar ben ik erg trots op.

Het voordeel van een goede samenwerking is niet alleen het plezier en de wederzijdse inspiratie, maar ook een promotioneel aspect. Vinden mensen het geweldig om met je samen te werken, dan zullen zij anderen op de hoogte brengen van jouw muziek. Een kwestie van verschillende netwerken aan elkaar knopen tot een veel groter netwerk. En de kracht van dit netwerk is dat iedereen er plezier in heeft: er komt (bijna) geen cent bij kijken. Op het moment dat wij de gelegenheid hebben, bieden wij de mensen met wie we samenwerken graag een podium om hun kunsten te vertonen. Een goed voorbeeld is onze nieuwe clip. Geheel belangeloos in elkaar geknutseld door grafisch vormgever
Pieter van Dijken:



Dat er onderling in de bandjeswereld ook veel wordt samengewerkt, wordt vaak over het hoofd gezien. Het mooie van muziek maken met gepassioneerde mensen is het feit dat je elkaar kunt inspireren en steunen. Van concurrentie is geen sprake, iedereen gunt elkaar succes omdat er hard en eerlijk wordt gewerkt. Zo maakten we samen met Kim Janssen, LPG en Awkward I de volgende video voor Into The Great Wide Open:



Eindresultaat
Gisterenavond knoopten we alle eindjes aan elkaar en presenteerden onze nieuwe CD in de stadsschouwburg in Groningen. Onze hele site en al onze sociale media waren erop gericht om mensen naar deze plek te krijgen (700 zitplaatsen!). De schouwburg is ons ter beschikking gesteld na een goed gesprek met de mensen van De Oosterpoort. We boden expositieruimte aan 2 kunstenaars: Peter Boersma (heeft ook het artwork van onze tweede CD gemaakt) en Anne Wieren (zanger van LPG). De inmiddels internationale helden en goede vrienden van the Black Atlantic deden de support, Sander Trispel verzorgde met 2 andere VJ’s de beelden op 6 bewegende panelen. De hele show werd in HD opgenomen door een professionele filmcrew uit Groningen. Oh ja, en we speelden zelf natuurlijk ook nog. Mochten we ooit een MTV Award winnen dan hebben we in ieder geval een aardige waslijst aan bedankjes.

We spelen met het idee de CD-verkoop bij optredens voortaan te doen volgens inmiddels beproefd recept: betaal wat je er voor over hebt
[net als Silence is Sexy en Most Unpleasant Men]. Dat ligt voor ons geheel in lijn met de waardering en ontroering die we met shows willen losmaken: laten zien dat je er als band hard aan werkt om iets moois neer te zetten!"

Dat is gelukt, Gijs! Dank voor je verhaal, heldere uiteenzetting van jullie visie en het delen van de concrete resultaten. Mooi om te zien en heel herkenbaar voor wat wij doen met Kyteman. Vanavond om 21.45u speelt Audiotransparent in de Kargadoor in Utrecht, ter gelegenheid van LeGuessWho? Tot dan.

Wilde ideeën & nieuwe muziek (43)

Volle bak vandaag, met bijzonder veel nuttigs:
  • Muzikanten die wat willen opsteken opgelet: New Music Labs organiseert in de week vóór Noorderslag Unconvention 2010 in Groningen. Ik ben er ook, op Dag 2 (donderdag 14 januari). Check het programma en schrijf je nu nog in tegen Early Bird-tarief.
  • Twee weken geleden refereerde ik voor de zoveelste keer aan Donald Passmans verplichte kost. Mars tipte een recente blogpost van zijn hand, waarin hij uitlegt hoe en waarom je tegenwoordig zélf je eigen succesvolle platenmaatschappij kunt zijn. Must-read!
  • In dezelfde lijn en ook via Mars ligt deze overtuigende blogpost over The Long Tail, die opnieuw aantoont dat je het tegenwoordig prima zelf kunt rooien.
  • Meer leesvoer: de Indie Maximum Exposure List (gratis .pdf), een 44 pagina's tellend handboek vol marketing- en promotietips. De titel zegt het al. Komt van deze site, die je zonder nadenken in je bookmarks kunt zetten.
  • En kijk voor goede marketing- en promotie-ideeën niet alleen rond op dit blog, bij je muzikantenvrienden of je favoriete artiesten, maar ook in andere branches en sectoren. Beter goed gejat dan slecht bedacht! Bij IKEA bijvoorbeeld. Wat een effectief topidee (via Leon):

  • Mooi, wat ouder interview met Eg White over hits schrijven. Daar weet Eg van alles van, want zijn naam staat achter Duffy’s Warwick Avenue, Adele’s Chasing Pavements en nog een hele rits andere moderne hits. Leuk stuk over 'de achterkant' van creativiteit en songs schrijven.
  • De Poke 20-release waarover ik onlangs sprak is een succes. En er wordt niet eens een CD verkocht!
  • Ook niet bij Mininova. Helaas: ze moeten eraan geloven.
  • Uiteindelijk gevolg (via):
  • Nog eentje dan, en dan houd ik op. Het probleem van de muziekindustrie in 3 Tweets:
  • John Mayer heeft ook augmented reality ontdekt (wel even printje maken). Blijft cool om te zien (via Radboud).
  • Bob zet ondertussen John tegen Jon af. Old school vs. new school en hij laat opnieuw zien waar het heen gaat. Waar sta jij in deze?
  • Eén van de oprichters van Twitter legt mediamagnaat Rupert Murdoch uit dat zijn geklaag over gratis averechts werkt. Sp!ts-lezers ondertussen háten Twitter. With a vengeance. Jij ook? Bedenk dit: zie je meer overeenkomsten tussen jezelf, je muziek en de reaguurders van Sp!ts of heb je meer affiniteit met wat de Gasoline Brothers en Silence is Sexy bereiken met internet en Twitter? Stap over je twijfel, schroom of cynisme heen en probeer het. Of denk je dat duizenden Kyteman-tickets en -CD's zijn verkocht aan conservatieve Sp!ts-lezers? Lees hoe Erwin zélf duizenden boeken verkoopt en aan z'n tweede herdruk toe is zónder enige hulp van massamedia, pers en TV. Dat had jouw debuut-CD kunnen zijn!
  • En mocht het nou allemaal niks worden met die muziekcarrière van je, dan kun je je nog altijd aansluiten bij Vivace: voor elke crematie of begrafenis wat wils (via Marinus).

26 november 2009

Audiotransparent doet het zo (2)

Regelneef Gijs vervolgt zijn verhaal van vanmorgen, ditmaal over Audiotransparents aanwezigheid en strategie op internet. Een prijs voor wie weet wie de uitvinders van het woord 'regelneef' zijn - niet spieken op Wikipedia of Google!

2. Online
Gijs: "Persoonlijk benadering, ontroering en mensen raken staan ook op internet centraal bij ons. @Bramwillemse heeft een hele mooie site gemaakt met alle mogelijkheden voor connectie en interactie met fans en hun favoriete sociale media. We proberen de communicatie zo centraal en overzichtelijk mogelijk te houden. Maar hier ligt voor ons niet de kern. Waar we vooral op focussen is onze Club AT. (afkorting voor Audiotransparent). Op dit onderdeel van de site proberen we het zo persoonlijk mogelijk te houden. We hebben prijsvragen, verloten kaarten, geven huiskamershows weg, vragen mensen om suggesties voor eventuele covers etc.

Nog een stap persoonlijker wordt het met
onze nieuwsbrief. Daarmee krijg je elke maand een nieuw nummer ter download aangeboden. Echte fans krijgen op deze manier hun eigen muzikale kalender. Over een jaar krijg je van ons het artwork en kun je je eigen Audiotransparent jaar-album samenstellen."

Sterke actie! Nieuwe muziek is nog altijd de hoofdprijs voor muziekliefhebbers en fans, ook in 2009 en ook als die gratis is. 'Gratis' is namelijk niet hetzelfde als 'zonder waarde'. Integendeel.

Over het ter download aanbieden van het hele nieuwe album heeft Audiotransparent nog geen concrete plannen: "Dit is voor ons ondergeschikt aan de interesse van de mensen. Misschien dat je interesse kunt opwekken door het ter download aan te bieden, maar dit is momenteel niet echt ons speerpunt. Wel hebben we onze site zo ingericht dat mensen heel gemakkelijk ons hele oeuvre en aanverwante producten voor zeer vriendelijke prijzen kunnen kopen in onze webshop."

Morgenmiddag vertelt Gijs verder over Audiotransparents samenwerking met anderen. Eerst, vaste prik op vrijdag, een bomvolle aflevering Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek.

Reminder: Chekhov guns wordt vanavond gepresenteerd in de Stadsschouwburg in Groningen (zie exclusieve backstage pica hierboven), morgen spelen de 5 heren op LeGuessWho? Ga kijken als je kunt.

Audiotransparent doet het zo (1)

En hup, we gaan direct door met de volgende band, hun tips en trucs:

Audiotransparent bracht afgelopen week Chekhov guns uit en vertrekt nu op tour met The Black Atlantic (dat je hun album moet binnen halen heb ik al eerder gezegd). Op EHPO de komende dagen [quote] relaas en release van een derde CD [/quote], door bandlid en regelneef Gijs van Veldhuizen. Een uiterst interessante verhandeling over promotie en het neerzetten van onvergetelijke ervaringen. Hieronder een relatief lange blogpost, vanmiddag en morgen iets kortere. Samen een sterke serie, want Audiotransparents ideeën en Gijs' inzichten zijn zeer de moeite waard!

Hij vertelt: "Ik denk dat de meeste mensen die ons enigszins in de gaten houden weten dat we lang bezig zijn geweest met onze derde CD. Het heeft ongeveer 2 jaar gekost. Los van het proces hebben we ons vooral gefocused op het doel: een plaat maken die we nog niet eerder hebben gemaakt. Nieuw, interessant, uitdagend en modern [lees wat File Under vindt]. Nu het album af is en sinds deze week in de winkels ligt, komen we bij Stap 2 van de muziekmachine: promotie. Voor ons is de belangrijkste vraag momenteel 'Hoe komen we in contact met mensen die onze muziek graag willen horen?' We denken dat dit contact het belangrijkst is voor het slagen van de band, het verspreiden van onze muziek en de lol die we er zelf in hebben door de reacties die we krijgen."

Beter kan ik het niet zeggen. Op dit moment en in de nabije toekomst ben je naast muzikant net zo goed ondernemer als marketeer. Je moet 2 keer zo hard lopen om je eigen muziek aan de man/vrouw te brengen, maar het directe contact met muziekliefhebbers en fans, het feit dat je volledig zicht hebt op wat je doet en 100% zeker weet dat er met hart & ziel aan je muziek wordt gewerkt geeft enorme voldoening. Veel meer dan passief toekijken en afwachten wat je platenmaatschappij of boeker doet; dat hangt vaak van veel onzekere factoren af. Zélf je handen uit de mouwen steken gelukkig niet. Afgelopen zaterdag brak Kyteman's Hiphop Orkest 013 af en dat was de volgende ochtend duidelijk merkbaar in mijn Inbox, op het gastenboek van de site en Twitter. Erwin Blom zei daar ware woorden:

Gijs vervolgt: "Met eerdergenoemde vraag in het achterhoofd licht ik in deze serie 3 onderdelen van onze promotie toe: off-line, online en samenwerkingen met anderen:

1. Off-line
"Ik denk dat het voor een band heel belangrijk is om te beseffen wat de optelsom is van de onderdelen van een optreden. Het gaat uiteraard om de muziek. Maar als je nadenkt over de impact en de ervaring van je show op het publiek dan speelt daar veel meer in mee. Het gaat niet alleen om opvallen; dingen moeten op hun plek vallen. Hoe meer het plaatje klopt, hoe beter je in staat zult zijn om je muziek als een ervaring over te brengen. Ik moet zelf altijd denken aan het idee van een ‘maakbaar podium’.

Voor onze shows tijdens het Noorderzon Festival in 2008 hebben we een manier bedacht om dit toe te passen. Een vrij theatrale opzet met dans, video, gesproken woord, lege mega-kerk en vrije regie hoe we deze elementen in dienst stellen van de muziek. Voor deze live shows hebben we ons vooral gericht op ontroering en persoonlijke benadering. Mensen die ontroerd worden en zich aangesproken voelen, zullen zich eerder binden aan je muziek. Bewijs van slagen: we hebben voor de 3 (uitverkochte) shows 100 CD's gemaakt, zelf gebrand, akoestische liedjes, previews van het nieuwe album. Deze CD's waren na anderhalve show uitverkocht!

Uiteraard werkt dit niet voor elke band. Ik vind dat je moet ontdekken wat je podium is en dit podium ook actief op moet zoeken. Wie de schoen past trekke hem aan. Klinkt allemaal heel logisch, maar het verbaast me hoe weinig bands hierover nadenken." Bij Audiotransparent zag het er zo uit:




Als manager van Kyteman onderschrijf ik Gijs' pleidooi voor het creëren van een indrukwekkende, ontroerende of onvergetelijke (live-)ervaring volkomen. Veel kun je kopiëren en doorsturen, dát niet. Wel doorvertellen. En mond-tot-mond reclame is nog steeds de allerbeste en meest effectieve marketing die er is. Wie geloof je eerder: je vrienden met wie je je muzieksmaak deelt, een Volkskrant-journalist of Giel Beelen? En met behulp van internet blijft die persoonlijke reclame niet beperkt tot de kroeg of je vriendenkring, maar deel je die met Twitter, Facebook, Hyves, YouTube, Vimeo, Last.fm, MySpace, Flickr, je site, blog en 1 klik met honderden anderen. Waarvan sommigen het weer doorvertellen. Dat is gratis, geloofwaardig, effectief en daar heb je De Wereld Draait Door (nog) niet voor nodig.

Vanmiddag praat Gijs verder over Audiotransparents online aanwezigheid. Morgenmiddag, na de vaste aflevering Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek, heeft hij het over samenwerkingen met anderen.

Chekhov guns wordt vanavond gepresenteerd in de Stadsschouwburg in Groningen, morgen spelen de 5 heren op LeGuessWho? Bovenstaande filmpjes maken nieuwsgierig naar het optreden dus ga zeker kijken als je in de buurt bent! Morgen even handje schudden in Utrecht, Gijs? Jullie spelen nagenoeg bij mij in de straat :-)

25 november 2009

Chef’Special & Kaiser Management doen het zo (slot)

Vanaf de start van de samenwerking tussen Chef’Special en Kaiser Management is één helder principe gehanteerd: een sociaal netwerk opbouwen = afzetmarkt creëren. "Dat zie je eigenlijk in al onze marketing- en promotieactiviteiten terug", aldus de Kaisers. "Wij zien dat een stevige relatie tussen een artiest en de harde kern van zijn of haar volgers allerlei promotionele, maar ook commerciële voordelen met zich meebrengt."

Maar om een harde kern volgers op te bouwen moet je hard werken; het kost Chef’Special vrijwel al hun weekenden. "De 80 shows die ze dit jaar gaven, waren echter geen losse flodders", volgens Paul, Arend, Barry en Thomas van Kaiser Management. De drie meest lucratieve doelgroepen bleken surfers, studenten en festivals. Bijkomend voordeel zijn 3 bandvakanties in 1 jaar:
Plus een kledingsponsor, Revert. Goed werk, heren! De Kaisers doen ook aan after-sales: "Na afloop van elke show deelt Chef’Special onderstaande flyer uit, met de bedoeling de aandacht vast te houden tot het publiek thuis achter de computer duikt.

Eenmaal in het netwerk bedenken we telkens nieuwe dingen om mensen te blijven prikkelen. Zoals de actie 'Rock Your Livingroom', waarbij tijdens een show een foto gemaakt wordt van het publiek. Binnen die foto selecteren we 1 winnaar. Die persoon krijgt een optreden van Chef’Special in zijn woonkamer (of schuur als dat beter past):

Tot nu toe levert dit onvergetelijke reacties en avonden op." Het is dan ook een te gek idee, mannen, met een hoog doorvertel- en doorstuurgehalte! "Voor ons is het belangrijk dat hiermee, maar ook met andere ideeën, telkens bruggen geslagen worden tussen de online omgeving en real life. Over real life gesproken: de kleurrijke bandbus van Chef’Special is een sociaal medium op zich. De 2 achterdeuren van de bandbus zijn namelijk krijtborden, waar mensen na afloop van de show krabbels kunnen achterlaten:

Primeur! Chef’Special serveert rauw stuk muziek
Hier kun je als eerste ‘Hungry’ van Chef’Special volledig beluisteren, downloaden en delen:



Lang leven Bandcamp! En dank Kaisers, voor het to-the-point verhaal hoe jullie je zaakjes aanpakken. En Chef'Special: veel succes morgen, bij jullie releaseparty in Patronaat!

Sandeman Maandmix 11_09

Sandeman's Maandmix is weer aan hoor. Daar ga je!

De mix zoals-ie bedoeld is vind je HIER. De losse tracks voor Mac HIER, voor PC DAAR. Enjoy!

Vanmiddag rond 14u de laatste aflevering van 'Chef'Special & Kaiser Management doen het zo'.



24 november 2009

Feestje (19)

Hierna beloof ik de Onder Invloed-avondjes even links te laten liggen, maar als de onvolprezen Black Atlantic speelt (wat een prachtplaat, en nog gratis ook!) kan ik het niet laten. Gaan kijken dus morgenavond in U Rock.

Chef’Special & Kaiser Management doen het zo (2)

De heren van Kaiser Management promoten, managen en marketen Chef'Special, die donderdagavond hun EP 'Hungry' presenteren in het Patronaat. Hoe doen ze dat precies?

"Muziek gratis aanbieden op internet is belangrijk, maar niet de heilige graal van muziekpromotie. Beluisterd, gewaardeerd, bekeken en gedeeld worden is wat ons betreft het motto [eens!]. Listen-Rip-Share uit onze vorige post is daarmee direct de kern van het hele distributieplan:

Waar bied je de muziek online aan? De EP van Chef’Special wordt breed uitgezet bij zowel bekende retailers (iTunes, Amazon MP3 en Nokia), DIY diensten (Bandcamp, MySpace, Hyves) en via torrents (Mininova). De gedachte is dat elke gebruiker inmiddels zijn of haar favoriete manier van muziekconsumptie heeft en dat die elkaar niet in de weg zitten [eens!].

Het Amerikaanse
TuneCore levert wat ons betreft de beste deal voor digitale distributie van muziek. Om Chef’Special in iTunes EU/Japan, Amazon MP3 en de Nokia Musicstore te krijgen kost ons slechts $24. Met Tunecore behoud je alle rechten en ze pakken geen percentage van de inkomsten. Veel concurrenten doen dat wel, maar die beloven dan ook veel meer winkels.

Na het succesvolle merchandise-experiment van Silence is Sexy hebben we het ‘pay-what-you-want’ concept volledig omarmd. Overigens gebeurt dit zelfs in restaurants. Tijdens optredens kunnen bezoekers straks makkelijk een EP’tje meenemen tegen een zelfgekozen prijs. Wedden dat we daarna op Hyves nieuwe vrienden maken? Ook op onze Bandcamp mogen bezoekers kiezen wat ze voor de download betalen. De betalingen komen binnen via een aparte Paypal-account. Daarbij leek het ons slim om de tarieven voor microbetalingen te gebruiken, want anders hou je niets over. Het aanmelden daarvoor is niet moeilijk."

Morgen, in de laatste aflevering van deze serie, lees je hoe Kaiser Management met veel optredens en inzet van sociale media het begin creëert van een vruchtbare afzetmarkt voor Chef’Special.

P.S. De links in de vorige post, Perfect Silent Sounds, lijken niet te werken. Aan nieuwe uploads wordt gewerkt.

Perfect Silent Sounds (door Ruurt Staverman)

Ruurt Staverman maakte deze prachtige Perfect Silent Sounds. Ruurt is werkzaam als muziek scout/researcher bij Sizzer Amsterdam, een muziekbureau dat zich bezighoudt met de productie en supervisie van muziek voor reclame en media. Enjoy!

HIER voor Mac,
HIER voor PC.


"Muziek en emoties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo ook de beelden die op je netvlies verschijnen wanneer je muziek beluistert. Zo zie ik bij een aantal nummers op deze compilatie de uitgestrekte weidsheid van Canada of Alaska voor me; een mens geconfronteerd met zijn nietigheid. Niet dat ik ooit op zo’n plek ben geweest (de Veluwe komt het dichtst bij), maar met een beetje fantasie en de kracht van muziek ben je er zo. Andere nummers geven mij juist een gevoel van warmte en geborgenheid. Voor de open haard (had ik er maar een), met een kop thee en het logge, sullig grote hoofd van mijn Golden Retriever rustend op mijn schoot (gelukkig heb ik er geen).

De rode draad in deze compilatie is melancholie. Vraag mij niet waar die behoefte vandaan komt, maar het is iets wat ik opvallend vaak opzoek in muziek. Wikipedia over melancholie: ‘een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen’. Die verdrietige kijk op het verleden valt wel mee, maar een onvervuld verlangen... Jazeker. Naar een wandeling door de uitgestrekte Canadese velden en daarna in mijn blokhut met een warme kop thee voor de open haard. Met mijn Golden Retriever.
" - Ruurt Staverman

23 november 2009

Perfect Le Guess Who? - De Winnaars

Twee weken geleden besteedden Het Zesde Vlak en dit blog aandacht aan Le Guess Who?, een festival dat vanaf donderdag plaatsvindt in verschillende lokaties in Utrecht. Lik opnieuw je lippen af bij deze prachtposter:

Persoonlijk kijk ik uit naar o.a. Bibio, Wild Beasts, The Dodos, Lightning Dust, The Field, The Very Best en sinds afgelopen weekend ook A Place To Bury Strangers. Oordoppen mee! Alle info over bands, artiesten, programma, lokaties en tickets vind je hier, evenals het blokkenschema.

Om gemakkelijk kennis te maken met al dit fraais maakten de programmeurs van het festival een Perfect-compilatie: Perfect Le Guess Who? #1, door Bob van Heur (voor Mac hier, PC hier) en Perfect Le Guess Who? #2, door Johan Gijsen (Mac hier, PC hier). Allebei prachtig!

Aan deze 2 compilaties was een prijsvraag verbonden om passepartouts voor het festival te winnen én zelf een Perfect-compilatie samen te stellen. Hier vind je alle inzendingen. Na rijp beraad, onder het genot van De Anitaas, hebben we gisteren gekozen voor Perfect Christian Underground van Antonie en Perfect Denton van Fred. Gefeliciteerd met jullie passepartouts! Mail me voor details over zowel de passepartouts als het aanleveren van je Perfect.

Als afsluiter een interview met Johan over Le Guess Who. Nu al zin!

Chef’Special & Kaiser Management doen het zo (1)

Aankomende donderdag, 26 november, presenteert Chef’Special hun EP 'Hungry' in het Patronaat in Haarlem. Muzikale gasten zijn Joep “da dupe” Smeenk (Gotcha), Junior (Bob Marley Tribute Band) en kunstenaarscollectief VageGasten, die een shirt ontwierpen. Kaarten gaan snel. Deze week vertellen Arend, Paul, Thomas en Barry van Kaiser Management hoe ze release, marketing en promotie van Chef'Specials EP aanpakken.

Volgens de 4 heren is 'Hungry' "een rauw stuk gekruid vlees, dat gebakken moet worden in je PC of CD-speler". Dat zit dan ook in een bijpassende hoes:

Een beperkte oplage wordt geleverd in speciale vershoudverpakking, de rest komt uit het vriesvak. Zie hier hoe het verpakkingsproces in Polen in z’n werk gaat:


En zo lag-ie afgelopen zaterdag dan ook bij mij in de bus:

De EP is voorzien van een door B'artWorks ontworpen Listen-Rip-Share-logo. Daarmee willen band en management stimuleren dat mensen die Chef’Special leuk vinden, dit aan hun omgeving laten weten. Deze vorm van word-of-mouth marketing is niet nieuw, zeker voor lezers van dit blog, maar daarom niet minder belangrijk. De Kaisers vertellen: "We verwachten met deze rauwe-vleesvervanger niet direct bergen Euro’s binnen te halen. Toch rijzen allerlei vragen over geld, promotie en publicitaire waarde wanneer je zo’n release voorbereidt. Onze keuzes, praktische oplossingen en overwegingen staan centraal in 2 artikelen op EHPO". Daarin kom je onder andere te weten:
  • Hoe je de digitale distributie van je muziek regelt.
  • Voor welk prijsbeleid bij Chef’Special is gekozen. En waarom.
  • Hoe gratis en betaalde content in elkaars verlengde liggen.
  • Dat je niet moet vergeten een afzetmarkt te creëren.
  • Welke rol sociale media daarin spelen.
Morgen meer. Vanmiddag rond 14u worden hier de winnaars bekend gemaakt van de passepartouts voor Le Guess Who?

22 november 2009

Als je haar maar goed zit (2)

Kent U deze hit nog?


Die meneer zag er toen zo uit:

Nu zo:

21 november 2009

Als je haar maar goed zit (1)

Morgen een enger voorbeeld...

20 november 2009

Wilde ideeën & nieuwe muziek (42)

  • Opener van vandaag is the graph the record industry doesn’t want you to see, een vrij onthullende blogpost met 2 bere-interessante grafieken. Het punt: voor de inkomsten van muzikanten en artiesten zijn de afgelopen 5 jaar en de doorbraak van internet niet nadelig geweest. Integendeel. Ja, de industrie heeft het zwaar, maar voor de meeste individuele muzikanten zijn de ontwikkelingen positief. Dit is de grote mistwolk die wordt gecreëerd: zware tijden voor de industrie = zware tijden voor muziek, muzikanten en artiesten. Gelul. De industrie kan en mag gered worden, maar muziek en jouw bestaan als muzikant hangen er niet vanaf!

  1. Kyteman - Sorry (live)
  2. Moss - I Apologise (Dear Simon)
  3. The Horrors - Who Can Say
  4. Camera Obscura - French Navy
  5. Jack Peñate - Be The One


19 november 2009

Perfect Shuffle 35

Samen met Guuzbourg maakten we Perfect Shuffle 35. Uw maandelijkse vaccinatie tegen het Free Record Shop-virus. Speciale aandacht voor 'Ladies' van Lee Fields. Alleen daarom al moet je deze editie downloaden... Enjoy!

Mac HIER,
PC HIER.



The Cosmic Carnival doet het zo (3)

Na het Grote Prijs van Nederland 2009-overzicht van vanmorgen vervolgt manager Matthijs van der Ven het verhaal hoe 'zijn' band The Cosmic Carnival zich voorbereidt op die finale:

"Niets is – voor bescheiden jongens als wij – irritanter dan mensen op te moeten roepen op ons te stemmen. Maar als je in de finale van de Grote Prijs van Nederland staat en kans wilt maken de Publieksprijs te winnen, net als in de halve finale, zul je wel moeten. In die halve finale kon er alleen in de zaal gestemd worden, nu speelt ook internet een rol.

De vraag is hoe je dat aanpakt? Droog en saai een mailtje uitsturen naar al je vrienden met de boodschap ‘Je vindt me toch leuk? Stem dan!’, flyeren en posters ophangen, of verzin je er een leuk idee omheen? Wij besloten het laatste te doen. De eerste stappen in ons ‘masterplan’ waren optredens in 2 plaatsen met veel bekenden en vrienden van bekenden. Veel familie van zanger Nick Schuit komt uit en woont op Urk. Nu wil het toeval dat de Urkse band
Wallnoize vorig jaar in de Grote-Prijsfinale speelde, dus een dubbelconcert was zo geregeld. Wallnoize zorgde voor een leuke tent, promotie, kaartverkoop en technici, wij hoefden maar te komen en te spelen.

Wallnoize' aanpak werkte: het concert verkocht uit (± 200 man) en het enthousiaste publiek beloofde met de hand op het hart te zullen stemmen. Ook Wallnoize riep ze nogmaals op te stemmen. De dag erna speelden we voor de tweede keer dit jaar in
La Pipe in Ridderkerk. In het hol van de leeuw, aangezien mede-finalisten The New Shining met hun hoofden op de muur achter het podium zijn geschilderd. Al met al een geslaagd promo-weekend!"

Matthijs en The Cosmic Carnival houden van verrassingen en guerilla-acties: "Vorige week zijn we de 3FM-studio binnen gewandeld om een interview te regelen en Grote-Prijskaartjes weg te geven bij Xnoizz. Rondom de a.s. release van onze EP mogen we de single live komen spelen. Later deze maand spelen we bij een lokaal radiostation in de buurt van Rotterdam. Naast interviews bij 3VOOR12 Rotterdam, 3FM, een gloednieuw blog bij VPRO 3VOOR12 en binnenkort PopUnie blad Speaker (we staan zelfs op de cover) hebben we ook een clip gemaakt." Niet meer dan logisch lijkt me, met Matthijs van Onder Invloed als je manager :-)

Een kleine uitleg is wel geboden, voordat The Cosmic Carnival alle kinderrechtenorganisaties over zich heen krijgt: "Oleijn en Wiese zijn onze knapste en vooral jongste fans. Deze zomer speelden we op een festival in Maassluis en na afloop kwamen 2 leuke meisjes om een CD’tje met handtekening vragen. Onze ego’s waren zo gestreeld dat we ze meteen maar uitnodigden voor het concert met Anne Soldaat en The Starlets in de huiskamer van Nick en Marlies begin vorige maand. Plannen voor een persbericht met als titel ‘Zanger The Cosmic Carnival verdacht van kidnapping’ hebben we overboord gegooid, met het eeuwige geheugen van Google en het selectieve geheugen van mensen in ons achterhoofd. Het is hoe dan ook een grappig (bedoeld) filmpje, dat mensen hopelijk aanzet tot stemmen op ons op de Grote Prijs website." EHPO heeft de primeur:



De komende weken zullen nog meer acties volgen, met onder meer de release van The Cosmic Carnivals eerste single ‘Is It Wrong’ begin december. Meer daarover en over de EP-opnamen binnenkort op EHPO.

De Grote Prijs van Nederland 2009 Special

Omdat ik vind dat iedere muzikant in Nederland op de hoogte moet zijn van wat blijkbaar de meest getalenteerde concurrentie op dit moment is:









Daar ligt de lat dus. Allemaal te zien op het YouTube-kanaal van De Grote Prijs.

Eerder verwees ik naar een gratis binnen te halen mix van de dance-finalisten (gemaakt door Sander & Job), een hiphop-mixtape en compilaties van de finalisten pop/rock en singer/songwriter. Een nadere kennismaking met alle deelnemers en categorieën (.pdf) staat ook online.

Goed bezig, die gasten van de Grote Prijs. Tot 12 december in De Melkweg en Paradiso?

18 november 2009

Produceren doe je zo (2)

Martijn vervolgt zijn verhaal van vanmorgen: "De muziekwereld is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd. Doordat ik continu inspeel op de vraag heb ik daar geen last van. Sterker nog: Mailmen draait beter dan ooit en produceert elk jaar meer platen. Dat neemt niet weg dat ik wel eens de tijd mis waarin ik bijvoorbeeld met Michiel (Solo) maandenlang in de studio zat te klooien. Er was geen planning en er hoefde niks af. Dan krijg je toch essentieel andere platen. Tegenwoordig wordt veel minder verdiend in de muziekindustrie en is er dus ook minder geld te besteden in het opnameproces.



Om dit financiële probleem gedeeltelijk op te lossen ben ik met bands constant op zoek naar alternatieven. Eén van de opties is om muzikanten veel zelf te laten doen. Op dit moment zijn Storybox en Silence is Sexy op deze manier bij mij bezig. Het nadeel is dat ik mij niet alleen graag bemoei met het mixen, maar ook tijdens het opnemen bepalend ben. Het is dus niet zo dat je hetzelfde eindresultaat krijgt. Als je bijvoorbeeld niet weet wat de consequenties zijn voor een bepaalde microfoon-plaatsing, kunnen daar hele gekke dingen uit komen. Daar heb ik helaas dan wel het hele mixproces last van...

Een goed idee is dus om mij de microfoons te laten plaatsen (geldt ook voor andere instrumenten) en dan zelf een paar dagen op te nemen. Het liefst natuurlijk bij mij in de studio, zodat de kwaliteit van de converters en pre-amps een beetje fatsoenlijk is. Je kunt ook in je eigen tijd alle bas- en gitaarpartijen thuis opnemen en die bij mij re-ampen (= door een versterker halen). Dan heb je wél het voordeel van goede studioapparatuur, maar kunt in alle rust fouten maken en herstellen. Ik heb liever een neutraal DI-signaal dan een goedbedoelde opname van een microfoon voor een gitaarversterker die nergens naar klinkt omdat hij niet goed staat ingesteld.

Begrijp me niet verkeerd: in het ideale geval doen bands nog steeds alles in een goede studio, met een goede technicus en producer. Helaas is deze luxe voor steeds minder bands haalbaar. Bespreek altijd met de studio en producer alternatieven. Of ga deze week langs in Hilversum en haal een SSL-tafel voor een prikkie."

Dank voor opnieuw een waardevolle bijdrage, Martijn! Hopelijk snel gevolgd door tips en trucs van andere producers en studio's. Wie geïnteresseerd is in hoe andere bands zich voorbereiden op opnamen kan, naast de wederwaardigheden van Only Seven Left op dit blog, With Ice volgen op Music United. Zij worden o.a. bijgestaan door Torre van De Staat.

Produceren doe je zo (1)

Twee weken geleden deden de jongens van Only Seven Left verslag van de opnames van hun debuutalbum. Veel krediet gaven ze daarbij aan producer Arno en hun geluidsman Sander. Dat bracht mij op het idee een aantal producers te vragen naar hun beste en meestgebruikte trucs in de studio, liefst gelinkt aan tips voor muzikanten om zich beter voor te bereiden. Martijn Groeneveld van studio Mailmen kwam vaker aan het woord op EHPO en trapt vandaag af, hopelijk later gevolgd door Arno en anderen:

"Er zijn veel verschillende manieren om te werken in de studio. Vroeger, en daar heb ik helaas slechts het staartje van meegepikt, was het heel gebruikelijk om een deel van het schrijf- en (pre-)productieproces in de studio te doen in plaats van de repetitieruimte. Bands schreven maandenlang in de studio nummers. Het grote voordeel daarvan is dat je je plaat niet in één keer hoeft op te nemen. Je kunt eerst een paar songs schrijven en daarmee aan de slag. Tegenwoordig werken bands en muzikanten het liefst zo efficiënt mogelijk, bijvoorbeeld door de drums van alle nummers in 1 keer in te spelen. Bands bereiden hun opnames ook beter voor: er wordt in de computer al een preproductie gemaakt, inclusief arrangementen. Only Seven Left is geen uitzondering van bands die vóór opname alle partijen hebben uitgezocht en al een keer ingespeeld. Dit is inmiddels de norm en er wordt bijna niet meer aan alternatieven gedacht."

Martijns eerste tip is dan ook je niet blind te staren op de voorbereidingen: "Wees ook creatief in je wijze van opnemen. In a Cabin With is daar een goed voorbeeld van. Door het veranderen van het proces is de uitkomst verrassend. En vaak verrassend goed. Technisch blijft een studio ideaal, maar techniek is niet altijd het belangrijkste. Zo heb ik met Mathilde Santing vrijwel onvoorbereid een CD opgenomen. We hadden 15 liedjes, verder niks. Haar topmuzikanten fungeerden als een soort grote, meedenkende synthesizer: ze hadden allemaal inbreng en die stuurde ik als producer slechts bij. Mijn taak was voornamelijk het nemen van beslissingen in de stortvloed van ideeën. Binnen 2 uur stond er telkens een basis-take in de grondverf, later werd deze aangevuld met extra gitaar- en toetsenpartijen."

Techniek is zeker niet het belangrijkste, maar opnames zoals met Mathilde Santings band kunnen alleen met een technisch sterke groep muzikanten. Als jonge, onervaren of beginnende muzikant kun je je beter gedegen voorbereiden. Martijn heeft meer creatieve en betaalbare ideeën over opnemen en produceren, die hij ook toepast in zijn studio. Daarover vanmiddag meer.