- Hup, Twitteren maar:
- Glee is de gigantische Amerikaanse TV-hit waar o.a. Don't Stop Believing nieuw leven werd ingeblazen (na de legendarische slotscène in de beste TV-serie allertijden). Interessante blogpost via Joris over de bijkomende rechtenkwesties én kosten met zo'n TV-serie vol covers. Hoe zit dat bij YouTube met rechten, herkennen, uploaden, delen, remixen en verspreiden van beschermd werk? Check deze 6 min. TED Talk.
- Bob heeft een nieuw slachtoffer gevonden voor zijn bashings: de live business in de US. Die lijkt een verschrikkelijke zomer (of langer...) tegemoet te gaan. "Eigen schuld", aldus Bob.
- Het legendarische Ninja Tune wordt 20 en viert dat o.a. met 20 shows en veel gratis downloads. De tijd vliegt.
- Hierboven: een onbetwiste classic covered door The Roots, ook dik 20 jaar geleden. Lees the story of N.W.A. en Whatever Happened to N.W.A's Posse? The Roots doet het ondertussen met John Legend voor hun nieuwe album.
- Interessante cijfers: How are Mobile Phones Changing Social Media? (fraaie infographic, via Johan op Dutch Cowboys). En een stappenplan hoe je definitief van al die social platforms afkomt (via Lykle). Ondertussen lekker IRL 'Like' stempelen:
- Music Think Tank weer uitstekend bezig: Finding the Best Blogs for Your Music en 15 Critical Marketing Mistakes That All Musicians Need To Avoid. Laten we dat maar gelijk tot must-reads van deze week bestempelen, vooral mistake #1 :-)
- Wordpress is ideaal om snel een fraaie eigen site te bouwen, waarmee je kunt publiceren en gemakkelijk, goed en aantrekkelijk alle belangrijke andere platforms en tools integreert (Twitter, Flickr, Facebook, Bandcamp, Hyves, MySpace etc.). Flavors doet dat laatste ook, snel, gemakkelijk en mooi (zie eerder bij Erwin):
- Erwin is overigens net als ik dol op lijstjes. Mooie en leuke app, stemmen op EHPO mag! Vanochtend analyseert hij het effect.
- Van Frank: Hoe je als platenmaatschappij je artiesten voorop zet in Spotify. Niet in Amerika: Why Europe's Hit Music Site Isn't Playing the U.S. ("Big labels have blocked Spotify—the first site that's "sexy without having the Apple name on it"—from offering streaming music"). In aanloop naar de release van hun debuutalbum zet het Nederlandse Kensington zichzelf voorop, samen met label/management Bladehammer:
- Ook Interpol kiest weer voor zichzelf. Brandon Flowers (zanger van The Killers) komt met een solo-album, Foals geeft een remix weg, Buraka Som Sistema hun Robyn-remix en Arcade Fire laat ook 2 nieuwe nummers los. Nat Jenkins' live-EP is al uit, op Bandcamp via Onder Invloed. Remixer, arrangeur slash producer Geert Veneklaas heeft een heel bijzonder en tof concept waarvoor hij je hulp kan gebruiken: Ten Songs. Gaat dat zien (en doe mee!). Of kijk 30 minuten over de Utrechtse muziekscene. Meest opgewonden raak ik van Ryan Adams die hint naar Love Is Hell, part 3.
- Verhelderend filmpje over almaar luider klinkende CD's en muziek, voor de luisteraars, producers en techneuten onder ons (via Marco):
- Andrew Dubber doet interessante suggesties om de verdeling van BUMA-gelden eerlijker te maken. Meer auteursrecht: bijzonder en to-the-point interview met Paul Keller, oprichter van het Nederlandse Creative Commons-kantoor (via Barry): "Copyright currently justifies a simple binary transaction: I have cultural goods, you have money, and we do a proper exchange, or otherwise I’m in violation of copyright. Given that everybody can make copies of pretty much anything, this is clearly not the smartest system for organizing knowledge transfer or the distribution of cultural goods."
- Yoni Drijfhout studeerde af met Jongen, je zou eens wat commerciëler moeten denken (.pdf), een thesis over Nederlandse indie-artiesten in een digitaliserend muzieklandschap. Flinke leeskluif.
- We beginnen en eindigen met Twitter. Wat blijkt? Het bestond al in 1935 (via Dutch Cowboys):
3 opmerkingen:
"Free streaming music services are clearly not net positive for the industry,"
...Ok, nu wil ik ondersteunende bronnen zien voor zo'n claim.
Aangezien WMG nog steeds de helft van het laatste album van Pendulum niet aanbied (ook met premium) op Spotify. vraag ik mij af wat dan wel een "net positive" streaming dienst is voor de industrie, waarschijnlijk een PPL (Pay Per Listen) systeem.
Fijne vrijdagse portie voer wederom. Thanks!
@ Robert de Jong
Don't blame WMG, het heeft de streamingrechten van het Pendulum album nu eenmaal niet.
Dat is een beslissing van het management van Pendulum voor alle streaming services.
Een reactie posten