30 juni 2010

Pla-pla-platina!

[Op de wijs van Dracula]. Zojuist toch maar mooi in ontvangst mogen nemen:Teller staat inmiddels al op 60K. And counting...

@HandsomePoets doen het zo

Handsome Poets hadden een helder doel voor ogen: binnen een jaar op 3FM spelen. Daarom ligt er begin januari een demo van Blinded. Bandlid Tim speelt deze door aan regisseur Victor van Doorn, waarvoor hij muziek maakt voor diens korte speelfilm Chance. Tim: "Victor vindt het tof, wil de track gebruiken als opening van zijn film, wij nemen het nummer op en betalen producer en studio. In ruil daarvoor neemt hij een clip op. Lang leven de ruilhandel! Ondertussen spelen we Blinded op 3FM, waar het nummer erg goed wordt ontvangen."

Helaas duurt het 2 maanden voor de clip helemaal af is. Niet tof, maar de Handsome Poets betalen niks dus mogen niet zeuren. Bovendien: kwaliteit boven snelheid. Een compleet team wordt door regisseur Victor ingeschakeld om de clip op tijd af te krijgen voor 3FM's Serious Talent. Geleerde les, aldus Tim: "Maak duidelijke afspraken en stel harde deadlines." Het eindresultaat:



Tim: "Uiteindelijk komt onze clip op een perfect moment uit, vlak nadat we 3FM Serious Talent worden. Er wordt een item aan gewijd op de radio en op 3FM.nl gaat de clip in première. Jammer: we vergeten de clip te uploaden in HD-kwaliteit en doen dat pas een halve dag later. Scheelt zo'n 700 hits...

Er gebeurt veel de laatste tijd, en dat delen we op
Hyves, Twitter en Facebook. Werkt goed. Inmiddels zijn we bezig met de volgende single, die we hopen te lanceren aan het eind van onze Serious Talent periode. We zijn ook weer hard aan het nadenken over een volgende clip. Iets ludieks met fans die daarna komen kijken bij de Popronde wellicht?"

Leuke clip en slim geruild, mannen. Veel succes op 3FM, met deze en jullie volgende single!

#DagVanDeWeetjes

Leuk initiatief van @frankmeeuwsen en @slijterijmeisje: #DagVanDeWeetjes. Waarom? Daarom. Mijn 2 cent:

How Soon Is Now is, samen met There Is A Light That Never Goes Out, de favoriete track van vele Smiths-fans. Zelf behoor ik tot het laatste kamp. Het nummer was oorspronkelijk slechts de B-kant van William, It Was Really Nothing? Pas een jaar later werd de 12" officieel omgedraaid en "How Soon is Now" op single uitgebracht.
Deel met vermelding van #DagVanDeWeetjes een weetje op je blog, Facebook of Twitter. Het is immers ook Social Media Day.

29 juni 2010

@OnlySevenLeft doet het zo (11) - Hiephoi, géén platencontract!

Een update uit het Only Seven Left-kamp. EHPO-lezers hebben zo ongeveer het hele traject kunnen volgen en inmiddels hebben de heren afgelopen week een publishingdeal getekend met Pennies From Heaven en een distributiedeal met Rough Trade:



Drummer Bram de Wijs: "Ondanks een paar leuke gesprekken met labels dus geen traditioneel artiestencontract. Voornamelijk omdat we daar op dit moment de meerwaarde niet van inzien en graag flexibel blijven door zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Met Wim van Pennies klikte het onmiddellijk en hij bewees nog voordat we iets getekend hadden dat hij iets voor elkaar kon krijgen: kort na ons eerste gesprek zat Wake Up Call onder een promo van CSI: Miami op RTL5. Te gek, en voor ons fijn om wat budget te hebben voor het persen van de CD en het maken van een nieuwe clip:



Rough Trade gaat ervoor zorgen dat onze CD in alle winkels ligt (waaronder natuurlijk iTunes en Spotify). Beide partijen waren gelijk enthousiast over elkaar en voor ons was het belangrijk dat Rough Trade niet met een enorm contract vol beperkende regeltjes aankwam, maar inzag dat iedere vorm van promotie nuttig kan zijn, dus ook het gratis weggeven van MP3's." Chantal vast ook blij:Gefeliciteerd, mannen. Debuutalbum "It Was All A Dream" komt 24 september a.s. uit, diezelfde avond start de clubtour met een albumpresentatie in Tivoli De Helling.

Perfect Instrumentals (door Silent Sounds)

Ruurt is werkzaam als muziekscout/-researcher bij Sizzer Amsterdam, een muziekbureau dat zich bezighoudt met de productie en supervisie van muziek voor reclame en media. Hij mailde dit: "Labels en publishers sturen mij vaak de instrumentals van albums en zo af en toe zitten daar tracks tussen die het prachtig doen zonder vocalen. Grappig is dat je direct een soort "lounge" gevoel krijgt zonder zang. Maar lounge mag ook weer hè... Helemaal met dat zonnetje buiten."

Perfect Instrumentals dus. HIER. Enjoy (en dat zal lukken, is echt heel bijzonder)!

28 juni 2010

Perfect Tegenstanders: Slowakije

De Koning Van Oranje peilt de tegenstander van het Nederlands 11-tal in de achtste finale: Slowakije. Toegegeven, onbekend maakt onbemind. Een nadere kennismaking met het voormalige boerse achterland van Tsjechoslowakije:

"Wanneer ik aan Slowakije denk, denk ik aan het harde hoofd van verdediger Martin Skrtel. Hij ziet er uit als de golem. Hij kopt met die kale kop naar alles wat beweegt. Skrtel speelt voor Liverpool. Net als de meeste Slowaakse spelers verdient hij zijn geld in een Europese topcompetitie. Tijd om ook muzikaal nader kennis te maken met de beulen die de Italianen bedwongen. Slowaakse muziek, ik had er nog nooit van gehoord. Ergens wel te begrijpen: ze houden van accordeonmuziek en plantachtige kostuums, en voor de allerjongsten is er vingervlugge hardrock en een gummibeer met helium op.



Slowaakse popmuziek houdt niet dezelfde tred als de voetbalprestaties, zullen we maar zeggen. Daarom, vervelend maar waar, niet genoeg goede muziek voor een Perfect Tegenstanders-compilatie. Wat te doen? Ik zeg: een mooi verhaal! Kent u de dobro? Dat is een resonatorgitaar met een metalen kast. Die kast geeft een speciaal geluid, dat je vast wel kent van je favoriete country- of rootsplaat. Echt Amerikaans dus. Althans zo lijkt het, maar de gitaren werden gebouwd door John, Rudy en Emil Dopyera, 3 Slowaakse broers. Ze verhuisden in 1908 naar Amerika en met succes. Leuk detail: dobro is niet alleen een samenvoeging van Dopyera Brothers, maar betekent ook nog eens ‘goed’ in het Slowaaks. Ik denk dat die voetballers van Slowakije net zo boerenslim, bereisd en wereldwijs zijn als de Dopyera-broers. Oranje moet flink aanzetten, want die Slowaken serveren vast taaie kost. Maar we zetten graag hoog in. Daarom de dobroblues voor de Slowaken en hun aanstaande nederlaag:"


Thijs vond ondertussen wat Slowakije op Spotify.

Bepaal het speelveld, win de wedstrijd

Voor de medewerkers van 3VOOR12Utrecht hield ik vorige week zondag een korte spreekbeurt, op het ROC Rijn IJssel gaf ik een dag later een gastcollege, waarna ik de volgende ochtend met Fridolijn en Alexander van aanstormend talent Finn Silver koffie dronk. Geen enkele ROC-student was ooit op EHPO geweest, de meeste 3VOOR12Utrecht-medewerkers kenden mijn blog wel, Fridolijn en Alexander zijn trouwe bezoekers.

Dezelfde vraag kwam alle dagen voorbij: hoe onderscheiden we ons, steken boven het maaiveld uit, vallen op? Muzikanten stellen die vraag met een album, platencontract, DWDD, Pinkpop, een hit of hun doorbraak voor ogen, 3VOOR12Utrecht wil inhoud en kwaliteit vergroten en zoveel mogelijk mensen bereiken. Mijn antwoord: bepaal zelf het speelveld om de wedstrijd te winnen.

Enkele voorbeelden:
  • Zo'n anderhalve week geleden legde ik uit dat je anno 2010 als muzikant om verschillende massamedia heen kunt werken om zo direct contact te leggen met je fans en andere muziekliefhebbers: "Waar gok jij op: een quick fix door je lot in handen te leggen van 15 poortwachters of langzaam maar gestaag samen bouwen aan een publiek dat open staat voor jouw muziek?" Zo bepaal je het speelveld en vergroot de kans op succes. Hilke liet daarna zien dat massamedia alsnog het verschil (kunnen) maken. Maar jij trapt af!
  • Apple [Wiki] werd lange tijd overvleugeld door Microsoft. Steve Jobs c.s. overleefden door het speelveld in eerste instantie te beperken tot de beste hard- en software voor m.n de grafische sector en hun marketing en producten specifiek op ontwerpers en designers te richten: maximale waarde creëren voor een specifieke niche. Later verlegden ze het speelveld naar muziek (een wedstrijd die ze met de iPod en iTunes wonnen van de slapende muziekindustrie) en weer later naar mobiele telefonie. Apple bepaalde de spelregels: innovatie, geduld en radically overdeliver op gebruiksgemak en design.
  • Cock's Textiel is de textielgroothandel van mijn vader en mijn broer. Hebben het speelveld verkleind op product (ondergoed en nachtkleding) en daarna vastgesteld op klantenbestand (marktlui door geheel Nederland) maar vooral service: wanneer een klant op zaterdagochtend belt voor 1 doosje onderbroeken rijden ze desnoods naar Meppel. Die wedstrijd spelen de grote jongens niet.
  • Met louter vrijwilligers die daarnaast studeren of werken is het voor 3VOOR12Utrecht lastig spelen tegen professionele internationale muziekplatforms als Pitchfork en zelfs het moederbedrijf. De wedstrijd beste, snelste, origineelste en meest actuele website rond alles wat te maken heeft met muziek in en om Utrecht valt echter wél te winnen. Verklein het speelveld en focus op je kracht. Tijd, inzet, passie en doorzettingsvermogen zijn gratis, stilzitten duur.
  • www.kruisbes.nl: Okke bouwt websites, ook zijn eigen. Daarmee gaat hij niet de concurrentie aan met de grootste groenteboer of fruithandel van Nederland, maar kiest volstrekt zijn eigen niche. Wél met de ambitie en inzet om het onbetwiste kruisbessenhoofdkwartier te worden. Of dat van de kweepeer.
  • Over EHPO heb ik zo'n 6 maanden nagedacht: 4 maanden om aan het idee te wennen dat ik mijn kennis en ervaring ging delen zonder een factuur te sturen, daarna 2 maanden over de aanpak. Voor me zag ik de 20-jarige gitarist die ambities met z'n band heeft, maar niet weet waar hij moet beginnen. Doordat ik zelf veel blogs las ken ik de belangrijkste succesfactor: regelmatig updaten. Stelregel is daarom: ieder dag posten, out-blog everyone. Verder wijd ik min. 80% van de posts aan concrete tips met een optimistische toon ('Zo kan het ook!') en besteed zo min mogelijk aandacht aan negatieve uitwassen van de muziekindustrie. En ondanks dat wat ik vertel ook interessant is voor buitenlandse producers, DJ's, bands en muzikanten, blog ik in het Nederlands. Van Engelstalige blogs win ik het niet, maar in Nederland wil ik het beste dagelijkse blog op het snijvlak van muziek, marketing en internet zijn. Het staat inmiddels 1-0.
  • Caro Emerald shopte met haar album langs alle labels en platenmaatschappijen. Er was nauwelijks een referentiekader, laat staan een bewezen succes in haar muzikale straatje. Niemand hoorde 100.000+ albums binnen 4 maanden, maar nu bel je als eerste Caro voor een mix van (cocktail) jazz, electro-popliedjes en een mooie jurk. Caro wint.
Colin bepaalde het speelveld op achtereenvolgens een 21-, 24- en uiteindelijk een 42-koppig Hiphop Orkest. Die wedstrijd wonnen we gemakkelijk: we waren de enige deelnemer.

Prettige wedstrijd vanmiddag!

UPDATE: Seth en ik zijn het roerend eens.

27 juni 2010

Perfect #PearlJam (door @frankmeeuwsen) #PJ20

Pearl Jam treedt vandaag komende week tweemaal op in Nijmegen de Ziggo Dome. Sterker, ze beginnen as we speak bij Rockin' Park. Een goed moment dus voor Perfect Pearl Jam. En wie maakte die perfecte compi van Pearl Jam tracks? Inderdation, Frank Meeuwsen. Want Frank Meeuwsen maakte Perfect Seattle, en die was te gek, maar eigenlijk was dat natuurlijk een opmaat naar Perfect Pearl Jam. Bij deze. Kaboem! In de reacties onder deze blogpost het (vervolg-)verhaal van Frank rond ieder van de 24 (!) tracks op deze Perfect.

HIER moet je zijn! Of op Spotify. Enjoy!

Promo op EHPO doe je NIET zó

[click to enlarge]

Krakend Karton

Hoe vet is dit?! Je eigen kartonnen platenspeler, die het écht doet:
Via Aram.

26 juni 2010

Super Mario Bros Beatbox (2)



Via Wilbert.

Super Mario Bros voor viool (1)


Via Music Music.

25 juni 2010

Knipseldienst (8) - Ook schrijvers slaan de plank volkomen mis

In het Financiële Dagblad van vandaag geven 14 schrijvers hun mening over (gewenst beleid rond het uitgeven van) e-books. Onderstaand screenshot van het artikel is onleesbaar, maar gelukkig haal je hier het complete artikel binnen als Word.docx-document (dank, Erwin):De positieve, constructieve toon van deze 14 schrijvers valt zeer te prijzen, maar hun 'zeven schoten voor de boeg' zijn een lachertje en illustreren opnieuw dat direct betrokkenen (uitgevers én schrijvers) bedrijfsblind zijn en niet écht bereid tot het doorvoeren van noodzakelijke innovatie. Een snelle reactie op bovenstaand pleidooi en genoemde adviezen:
  • Sterk: de focus op hoofdzaken. Zoals ik hier uitleg draait het straks, meer dan ooit, om 2 partijen: de schrijver en de lezer. Alle nu bestaande tussenschakels (uitgevers, drukkers, binderijen, distributriecentra, boekhandel etc.) verdwijnen zodra hun toegevoegde waarde onvoldoende of onduidelijk is. Overlevers zijn zij die de belangen van genoemde partijen (en liefst allebei) zonder enig voorbehoud voorop zetten.
  • Ook goed: een onomwonden pleidooi voor substantiële verlaging van de prijs van e-books, te beginnen met het BTW-tarief. Alle argumenten die de boekenbranche op dit moment aanvoert voor de huidige prijsstelling leggen het af tegen de logica van de consument: voor een zooitje enen en nullen kun je niet dezelfde prijs vragen als een product dat je kunt vasthouden en waaraan de tussenhandel aantoonbaar een bijdrage levert. Don't try to teach the market a lesson.
  • Dan gaat het volkomen mis. In een krampachtige poging de lieve vrede te bewaren en iedereen tevreden te houden ("Voorlopig prefereren we, ook bij e-books, een exploitatie door onze uitgevers, gecombineerd met andere nieuwe vormen van samenwerking"), vergalloperen de schrijvers zich. Uit angst voor spaanders durven ze niet te hakken en formuleren een aantal volstrekt idiote 'adviezen':
  1. Toch weer die vermaledijde DRM als wapen tegen piraterij. De Grote 14 verwijzen notabene naar de muziekindustrie die inmiddels, door schade en schande wijs geworden, DRM stilzwijgend heeft afgezworen. Zoals ik eerder zei: "Er is altijd 1 hacker ter wereld het complete IT-leger van de muziekindustrie en de gezamenlijke uitgeverijen te slim af." Zinloos dus, schadelijk en dom bovendien. Schadelijk, omdat ieder krediet van schrijver en muzikant bij lezer en muziekliefhebber wordt verspeeld. Dom, omdat je lezers irriteert en naar illegale alternatieven jaagt. Maak eerst je eigen winkel op orde (YouTube) en biedt de lezer zo een serieus alternatief voor illegaal downloaden. Of zoals Bob zegt: "Eviscerate piracy. Make it so it’s just not worth it to steal. Hell, people may even forget how to steal…"
  2. Een pleidooi voor het handhaven van de vaste boekenprijs voor e-books. Die vaste boekenprijs is in mijn optiek de belangrijkste oorzaak voor het bloedbad dat nu dreigt te worden aangericht in de boekenbranche. Om een simpele reden: een kunstmatig vaste prijs blokkeert innovatie en 'beloont' stilzitten. In deze turbulente tijden is alles bij het oude houden het laatste dat schrijvers en uitgevers moeten doen. Verbaas je hoe de mode-industrie profiteert van een vrije omgang met auteursrecht (en de muziek- en filmindustrie tot slechtste jongetjes van de klas degradeert).
  3. Het feit dat e-books onvoldoende beveiligd kunnen worden (zoals gezegd: dat verandert nooit) voeren de 14 schrijvers op als belangrijkste argument om de release window tussen fysiek en digitaal boek voorlopig op 1 jaar te zetten. Wat een kolder! Niet alleen is een jaar een eeuwigheid in de digitale wereld, maar belangrijker is dat schrijvers exact dezelfde fout begaan als hun uitgevers: ze stellen hun eigen belang voorop, niet dat van de lezer. Die is gewend aan de snelheid, dynamiek en het gemak van internet: vandaag besteld, morgen in huis. En met MP3's en e-books is 'morgen' 'over 30 seconden'. Opnieuw: probeer de markt niet jouw regels te dicteren, maar sluit aan bij bewezen succesvolle producten en dienstverlening. Alleen zo doe je serieus mee voor een podiumplaats.
Er valt een hoop te doen in de boekhandel en uitgeverswereld, maar zo te zien mogen gerenommeerde schrijvers ook wat vaker buiten komen.

Wilde ideeën & nieuwe muziek (69)

  • EHPO moedigt je wekelijks aan je ervaringen en verhaal te delen, hier of beter nog op je eigen blog of site. Overwin die schroom, begin met vertellen en verzamel je eigen publiek (zie wat het mij bracht)! Weet je niet wat te zeggen? A simple blogging formula (via Erwin).
  • Mooi verhaal over de verschillende fases van innovatie: "So here are the stages I can see with companies and institutions when it comes to innovative or disruptive technology: 1: “That won’t work. Just a geek thing”, 2: “Okay, it is popular but they will never make money”, 3: “Well, they make money, but it is still a geek thing with will never reach mass market”, 4: “Wait a minute, they made us redundant! Someone should stop them!”" U ziet zelf de overeenkomsten met de muziekindustrie, uitgevers en boekhandel neem ik aan?
  • Meer over vooruitgang en vrijheid in onze remixcultuur op Meinderts blog: "[Lawrence Lessig's] pleidooi en conclusies zijn wederom helemaal raak en het is beangstigend dat we nog steeds niet op het juiste pad zitten en zwichten onder lobby’s van grote bedrijven die commerciële belangen hebben bij auteursrechten." Even later zeg ik bij Meindert wat over muziekeducatie.
  • Hiephoi, dat werd tijd:
  • Met je muziek geld verdienen, nog geen makkie online (via Steijn):

24 juni 2010

Palomine doet het zo - Mission accomplished!

Het Belgische Palomine legde in september vorig jaar uit wat ze van plan waren:


Welnu, dat is gelukt! Ze vatten het zelf in 6 zinnen samen op YouTube: "194 fans from 194 countries are featured in this music video from the band Palomine. They all made a personal video message for the band which are neatly organised on www.theworldislistening.com and on Palomine's YouTube channel. It took the band 11 months to complete this project. Finding a fan in Vatican City was more difficult than expected. So, the Palomine guys travelled to the Vatican themselves to find a fan there. The music video tells the story about their trip to Vatican City:"


Top!

Real-time muziekmarketing 3.0 (Of al 4.0? - Twitter-strip)

[click to enlarge:]
Vrij briljante real-time promotie. Ik legde het hier al uit en Silence is Sexy won er de Interactive Award mee. UPDATE: in de reacties lopen de meningen over deze actie zeer uiteen. Geslaagd of ordinaire spam?

Check The Crowns op Last.fm (uiteraard met gratis downloads).

Het is zomer: twist your nipples!



Clubklapperrr van @DazzledKid (die ken ik ergens van...), met een gastrolletje voor @ElleBandita. Zweten!

23 juni 2010

Waarom ik EHPO startte (en wat het me brengt)

Vanavond geef ik een presentatie bij Deli XL over professioneel, zakelijk en persoonlijk gebruik van internet, bloggen en social media. Geen betere voorbeelden dan je eigen praktijk dus Kyteman komt vast en zeker langs. Daarnaast deel ik de ervaringen met mijn blog middels een uitgebreide versie van onderstaande presentatie, zonder ondertiteling:
Ook EHPO aan huis? Boek hier.

Perfect Tegenstanders: Kameroen (door de Koning van Oranje)

Perfect Tegenstanders sorteert effect. Twee tegenstanders tot op het bot muzikaal gefileerd en zowel Denemarken als Japan gingen aan het spit. Nu is het de beurt aan Kameroen.

Perfect Tegenstanders wordt gemaakt in nauwe samenwerking met F.C. de Unie (WK kijken in de Bitterzoet, je weet).

HIERRR staan de elf van Kameroen voor je klaar.


De Koning van Oranje aan het woord:

“Denkend aan Kameroen zie ik het dansje van Roger Milla bij de cornervlag. De spits, met zijn 38 jaar in de voetbalwereld al een senior, vierde zo op het WK van ’90 zijn 4 goals waarmee hij Kameroen richting kwartfinale schoot. Nooit eerder schopte een Afrikaans land het zo ver. Milla’s erfenis is kolossaal, zelfs een gerenommeerde aanvaller als Eto’o stapt maar niet uit zijn schaduw. Milla’s muzikale quivalent heet Manu Dibango, met afstand de bekendste artiest uit Kameroen. Michael Jackson, Rihanna, The Fania All-Stars: allemaal namen ze zijn mamase-mamasa-mama-makossa in de mond. Ter ere van Dibango én Roger Milla daarom maar 2 tracks van Dibango, de kale kolos van Kameroen, geselecteerd. Natuurlijk ook om ze te bedanken voor het feit, dat Oranje tegen het reeds uitgeschakelde Kameroen niet meer zo z'n best hoeft te doen."

22 juni 2010

Feestje (43)

EHPO houdt vanavond een spreekbeurt voor/met onvolprezen streaming service 22tracks in Amsterdam, rond 22u:
Tot dan?

Amatorski doet het zo

Hilke Ros runt Motion Music Manager, een Belgische site die een tool ontwikkelt voor het volgen en onderhouden van diverse sociale netwerken. Zijn visie, kennis en ervaringen deelt Hilke op zijn blog, net als EHPO. Vorige week schreef ik een post over muziekmarketing 2.0 for dummies en hoe je dankzij de digitale revolutie je carrière niet hoeft te laten afhangen van het Salomonsoordeel van zg. gatekeepers. Het leek Hilke interessant om daar het verhaal van zijn band Amatorski tegenover te zetten.



En gelijk heeft-ie: "Amatorski begon een dikke 2 jaar geleden toen de demo's van songschrijver, zangeres, pianiste en gitariste Inne Eysermans de basis vormden voor een echte band: Inne, gitarist Sebastiaan, drummer Christophe [ook actief bij het goed onthaalde Balthazar] en ikzelf op contrabas. De band begon heel rustig en zonder veel misbaar aan zijn groeipad, maar de reacties waren altijd positief. In november 2008 vond het eerste echte optreden plaats voor een bomvol huis in het lichtelijk legendarische (en om eerlijk te zijn niet ontzettend grote) Gentse concertcafé Kinky Star. Daarna eiste de muziektheatervoorstelling Human Interest voor een paar maanden alle aandacht op, met een première in Maastricht en een eervolle prijs op het ITs Festival in Amsterdam als gevolg. De volgende mijlpaal die ik me herinner is een alweer bomvolle Spiegeltent tijdens de Gentse Feesten van juli 2009.

Het groeipad van Amatorski is een perfecte weergave van de 4 rustige en introverte persoonlijkheden achter de band en de intieme, breekbare muziek die daaruit voortkomt. Geen luidruchtige marketingcampagnes, maar rustig verder werken vanuit een drang naar artistieke ontplooiing en evolutie. Er is ook al een tijdje een zekere
online buzz over Amatorski. Ik ben zelf nogal goed genetwerkt in de Belgische (Vlaamse? Een heikel punt in deze tijd...) Twittergemeenschap. Dat heeft geholpen. Amatorski had eigenlijk een half jaar geleden al heel veel Facebook fans, zonder dat wij daar echt moeite voor gedaan hadden. Kwaliteitsvolle muziek verspreidt zich blijkbaar inderdaad van mond-tot-mond.
De gatekeepers hebben echter wel echt voor de boost gezorgd. Cruciaal was een finaleplaats in Humo's Rockrally, de Vlaamse Grote Prijs van Nederland. We vielen er naast de podiumplaatsen, al hadden de Facebook- en Twitter-commentaren en ook de gezaghebbende krant De Standaard tijdens de livestream anders voorspeld. Net op dat moment zijn wij zelf ons mini-debuut gaan pluggen bij Studio Brussel, nog een gatekeeper die het voor ons heeft gemaakt. Come Home werd Hot Shot, kwam bij gevolg in high rotation terecht en werd door luisteraars naar #1 in de Afrekening gestemd.
Ons debuut Same Stars We Shared bevat 4 nummers die een harmonieus geheel vormen en een inkijk geven in de wereld van Amatorski. Al in de zomer van 2009 vonden we dat we toch eens met iets naar buiten moesten komen. Begin 2010 werden de plannen eindelijk concreter. Dat had veel te maken had met het aanbod van Bob Driege, de eigenaar van Vynilla, een kleinschalige maar gekoesterde platenwinkel in Gent waar Inne af en toe werkt, met uiteraard veel vinyl. We besloten samen met Bob een 10'' vinyl te releasen: een beperkte oplage van 300 exemplaren, individueel genummerd, de eerste 200 op speciaal, wit vinyl, inclusief mooi artwork en 4 tekeningen van 4 verschillende kunstenaars. Een artistiek huzarenstukje dat helemaal bij Amatorski past. Het was reppen om alles klaar te krijgen tegen de releasedatum: 17 april, Record Store Day. Er zat geen bewust marketingplan achter, maar in de aanloop van de release werden we overspoeld door alle media-aandacht van de Rockrally.

Met de net gemasterde tracks op zelfgebrande CD's trokken we 3 dagen voor de Rockrallyfinale naar verschillende muziekredacties. Eigenlijk verwachtten we enkel geschikt te zijn voor het nicheprogramma Duyster op Studio Brussel en de rustige muziek kon misschien ook wel aanslaan op Radio 1, de nieuws- en informatiezender die plaats biedt voor de wat rustigere, alternatieve muziek. Tot onze eigen verbazing palmden we met "Come Home" echter het hele radiolandschap in, tot zelfs de familiezender Radio 2, het favoriete radiobehang van de huisvrouw en oma, maar dus ook grofweg 40 % van het marktaandeel.

Enkel het medium televisie moest er nog aan geloven. Vorige week woensdag stonden wij in
Villa Vanthilt, een beetje de Vlaamse Wereld Draait Door. Ondertussen zijn wij ook benaderd voor een sync-deal voor de nieuwe Spa Blauw-campagne. Die zal "Come Home" ontelbare keren in alle Belgische en Nederlandse huiskamers brengen. Of hoe het verhaal van een breekbare, bescheiden nicheband onverwachte proporties aanneemt...

Heeft het online verhaal hier nu een rol gespeeld? Zeker wel. We houden het ook wel goed in het oog, hebben ons debuut eerst op
Bandcamp gezet en zitten op iTunes via Tunecore. We proberen ook onze Twitter en Facebook levendig te houden, maar allemaal zonder al te opdringerig te willen zijn. Even discreet als onze muziek is dus. Moraal van het verhaal is dat de traditionele gatekeepers verantwoordelijk zijn voor de onverwachte proporties [en internet voor de kickstart!]. De vinylrelease is al lang uitverkocht en we worden nu in de grote winkels verdeeld via Munich Records, in België, maar binnenkort ook in Nederland (want Munich is eigenlijk een Nederlands label). Benieuwd wat het ons uiteindelijk allemaal gaat opleveren, qua downloads en verkoop, qua rechten en wat nog meer. Daar kom ik dan nog wel eens op terug in een latere post."

Heel graag, Hilke. Prachtig verhaal. Wie weet inspireert het andere Belgische bands en muzikanten hun verhaal ook te delen op EHPO en Motion Music Manager. Veel succes met jullie band, je site en blog!

21 juni 2010

Perfect Summer 2010 (door @NorbertPek)

Het is 21 juni, 13:28 precies. De zomer is officieel begonnen. Tijd voor Norbert Pek's Perfect Summer dus! Pek heeft 17 kneiters met de hand geplukt en ze in de enige juiste volgorde gezet + een goed verhaal over het hoe, wat en waarom.

HIERRR moet je zijn voor Perfect Summer 2010. Of op Spotify.

Enjoy!

"Perfect Summer 2010 is voor mensen die van zon houden of ooit van zon hebben gehouden en dat gevoel weer terug willen krijgen. Voor mensen die onbekommerd in het hier en nu willen zitten, het liefst onder een strakblauwe lucht. Net als het jaar ervoor en de paar jaar daarvoor. Het idee voor de Perfect Summer is sinds 2004 onveranderd. Alles op Perfect Summer is in hetzelfde actuele jaar verschenen. Het moet energieke, bruisende, opgewekte elementen bevatten. Het moet net zo goed verlichten als even op de gevoelige plekken kietelen. Elk liedje moet een heel goed liedje zijn. Maar de allerbelangrijkste voorwaarde is dat ik hem zelf grijzer dan grijs draai, van de eerste tot de laatste seconde. Daarom is het samenstellen van deze compilatie zo’n ontzettend leuk, heerlijk nerderig ding om te doen. Ook dit jaar weer. Daar zit ik dan weer in de auto naar testversies (ja, sorry) te luisteren om te kijken welke volgordes anders moeten, wat ontbreekt, welke
darlings hardhandig moeten worden afgeserveerd. En dan blijft er weer een rijtje over dat een stempel krijgt. Dit jaar: Perfect Summer 2010. Gemaakt in een muziekjaar waar we nu al euforisch over mogen zijn. Wat een oneindige reeks prachtplaten zijn er nu al de wereld ingeslingerd. inderdaad: het houdt maar niet op. Hopelijk wordt dit de soundtrack voor de zonnige zorgeloze dagen van dit nu al geslaagde muzikale jaar. Heel veel plezier alvast". Norbert Pek

20 juni 2010

In plaats van een hoezenpoes (33)


Via Joris. Ondertussen is het Vaderdag: een playlist voor vandaag.

18 juni 2010

Wilde ideeën & nieuwe muziek (68)




17 juni 2010

R.I.P. Garry Shider. Re-up Perfect Parliament & Perfect Funkadelic (door Joost Reijnders, Barbarella)

@sylviawink zegt het zo: "Een Parliament/Funkadelic/P-Funk All-Stars gig zal nooit meer hetzelfde zijn zonder Garry 'Starchild' Shider. De muzikaal leider en gitarist ondersteunde George Clinton vocaal altijd zeer sterk en viel op door op het podium consequent alleen een luier te dragen." Ter nagedachtenis aan hem een re-up van Perfect Parliament/Funkadelic.

Joost Reijnders is bassist van Barbarella én dus de maker van deze perfecte twee-eiige tweeling: Perfect Parliament en Perfect Funkadelic. Twee bands met nóg meer mensen op het podium dan Kyteman, nóg grotere afro's dan Billy Preston en nóg meer LSD dan William Shatner in '78. Enjoy!

HIER Perfect Parliament,
HIER: Perfect Funkadelic.

Welcome to station W.E.F.U.N.K., better known as We-Funk.
Or deeper still, the Mothership Connection.
Home of the extraterrestrial brothers.
Dealers of funky music, P.Funk, uncut funk, the bomb.


- P. Funk (Wants to Get Funked Up)

"Zo nu en dan komen er nummers voorbij die je hoofd niet meer uitgaan. Nummers die er voor zorgen dat je het hele repertoire van een artiest weer uit de kast haalt. Zo had St. Paul "I Miss My Baby" van U.S. Music with Funkadelic op zijn Perfect Kerstkippenvel gezet. Nou was het funk-vuur al weer aangewakkerd door de reünie concerten van Gotcha, maar "I Miss My Baby" was het zetje dat nog nodig was. Het gevolg? Een funky Kerst en een groovend Oud & Nieuw. En nu, om het zwarte gat na alle feestdagen niet te groot te laten worden, een Perfect Parliament/Funkadelic.

Parliament en Funkadelic zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ze begonnen als The Parliaments en The Funkadelics. De een was de begeleidingsband van de ander. De eerste LP van beide bands komt in 1970 uit. Op die eerste LP's is het muzikale verschil niet zo heel groot. Ze bestaan uit vrijwel dezelfde bandleden en beide maken dan een kruising van (psychedelische) rock en soul/funk. Als in 1974
"Up for the Down Stroke" van Parliament uitkomt valt te horen dat die band meer richting de R&B gaat. De grootste successen kennen de bands in de 2e helft van de jaren '70. In het begin van de jaren '80 valt het allemaal uit elkaar door zakelijke beslommeringen. George Clinton gaat solo verder, veelal bijgestaan door oud-Parliament- en Funkadelic-bandleden."

Tracklisting Perfect Parliament:

Tracklisting Perfect Funkadelic:

Feestje (42)

De allereerste Twitnick vindt komende zondag van 13-19u nagenoeg in mijn voortuin plaats. Wat betreft eten & drinken: BYOB in een mandje mee. Kom je ook?

Perfect Tegenstanders: Japan (door de Koning van Oranje)

Perfect Tegenstanders, gecompileerd door De Koning van Oranje, is een serie binnen de Perfect serie. Alle tegenstanders van de NL-11 muzikaal ontleed, want kennis is macht en macht leidt tot het wereldkampioenschap. Second round: Japan.

HIERRR vind je Perfect Tegenstanders: Japan. Eerder: Perfect Denemarken. (Bijna) two down, one to go: Kameroen.

Perfect Tegenstanders wordt gemaakt in nauwe samenwerking met F.C. de Unie (WK kijken in de Bitterzoet, je weet).

De Koning van Oranje aan het woord: "Denkend aan Japan zie ik een bal gewichtloos door het niets zweven. Een bal in perfect evenwicht die kromt volgens een vaste lijn. De bal is volkomen zen en kan van geen andere voet zijn gekomen dan die van Shinji Ono. Ja, de kleine Japanner kijkt de bal lachend na. Hij weet: deze bal draait weg maar verdwijnt alsnog in het doel. De afstandschoten van Ono draaiden in een perfecte ellips richting goal. Keisuke Honda kan het ook. Een Japanse specialiteit van het huis? Ze lachen er om en halen bescheiden hun schouders op. Ondoorgrondelijk heet dat dan. Net zo ongrijpbaar en humoristisch als Ono, dat is deze Perfect Tegenstander: Japan. Oranje is gewaarschuwd, maar wanneer ze in dezelfde vorm steken als deze verzameling Japanse songs, dan staan ze na afloop van de wedstrijd net zo breed te grijnzen als Shinji Ono in zijn beste dagen!"

16 juni 2010

Een eenvoudige rekensom - 2.0 marketing for dummies

Nadat ik donderdag een leerzame kop koffie dronk bij Peter Haan van KPN, kwamen vrijdagochtend de jongens van Only Seven Left over de vloer: "Deze zomer lekker spelen, op 24 september ons debuut uitbrengen, albumpresentatie in Tivoli De Helling, nieuwe single, clubtour in oktober, Noorderslag zou natuurlijk fantastisch zijn, meer festivals in 2011... En nu?"

Gelukkig hebben de heren een planning gemaakt met marketing- en promotie-acties tot, rond en na hun albumrelease en clubtour. Veel goede plannen en leuke ideeën, iedere week iets. De nadruk ligt op (interactie met) hun fans, voornamelijk op internet. Voor Only Seven Left zijn met name de eigen site in combinatie met Twitter en YouTube cruciaal. Terugkerend agendapunt blijft de crossover naar een breder publiek, eigenlijk de vraag die iedere band, muzikant of producer stelt: hoe komen we op 3FM, 538 of bij De Wereld Draait Door? Het antwoord is een simpele rekensom.
Voor iedere band of muzikant zijn er grofweg 10-15 zg. gatekeepers bij nationale en belangrijke media: daar moet je langs om je publiek te bereiken. Voor Only Seven Left zijn dat 3FM, TMF, MTV, Up Magazine, Hitkrant, Tina, Cosmo Girl, misschien De Wereld Draait Door en wie weet 538. Voor, laten we zeggen, Guus Meeuwis zijn dat volstrekt andere partijen: Radio 2, Sky Radio, Q Music, misschien 538, landelijke dagbladen en tijdschriften, maar ook De Wereld Draait Door, Paul de Leeuw, Pauw & Witteman. Die media, of iemand van de (muziek-)redactie, hebben grofweg 2 standen: 'ja' en 'nee'. Met 250+ nieuwe singles en albums per week, waaronder alle grote nationale en internationale artiesten, is de kans op dat laatste antwoord groter dan het eerste. Bijkomend probleem: wie eenmaal 'nee' heeft gezegd komt moeilijk op zijn mening terug ('U draait en U bent niet eerlijk'). Als je je 15 gatekeepers hebt gehad ben je in principe klaar, over en uit.

Samengevat: massamedia verspreiden je boodschap snel, het potentiële bereik is groot, maar de kans op succes klein.

Internet heeft geen gatekeepers. Je bent je eigen zender en je publiek is oneindig groot. Bovendien kenmerken met name social media zich door tweezijdige communicatie: je kunt terug praten en ontvangers bouwen een band op met de zender. Daarnaast is de kans groot dat publiek dat je bereikt mensen kent die ook van je muziek houden. Immers, je vrienden selecteer je vaak op een gedeelde smaak. Het bereik is in eerste instantie weliswaar klein (1-op-1), maar vrienden die elkaars smaak waarderen zijn doorgaans een meer vertrouwde bron van informatie dan onbekende muziekjournalisten, radio-DJ's of TV-presentatoren. Eén ding is onveranderd sinds de oerknal: mond-tot-mond reclame is nog steeds de meest geloofwaardige en krachtigste marketing. En internet heeft de kroeg oneindig groot gemaakt. Een laatste voordeel: wanneer je praat met iemand die je muziek niks vindt ('nee' zegt), staan op internet honderden anderen naast hem bij wie het kwartje wél valt. En die heeft een vriend die... etc.

Samengevat: je moet veel geduld en iets te vertellen hebben, maar het potentiële bereik op internet is enorm en de kans op een olievlek groter door het ontbreken van gatekeepers met slechts een aan- en uit-knop.
Een laatste voorbeeld: de beste pizzabakker van de stad spreekt op straat 100 mensen aan om ze zijn restaurant binnen te krijgen. Dat kost hem een halve werkdag. Grote kans dat 95 man 'nee' zegt omdat ze geen tijd hebben, niet buiten de deur willen eten, niet van Italiaans eten houden, niet op straat aangesproken wensen te worden, ruzie hebben gehad met hun vrouw... etc. Dat zijn 95 vervelende gesprekken zonder resultaat voor 5 gevulde tafels. Geeft diezelfde pizzabakker zijn tevreden eters alle reden en tools om hun enthousiasme snel en gemakkelijk te delen met andere pizzaliefhebbers dan heeft hij een overtuigender leger marketeers op de been dat waarschijnlijk een beter resultaat voor hem boekt op verjaardagen, feestjes, bruiloften, partijen, Iens en in de (digitale) kroeg. Bonus: hij voert uitsluitend gesprekken met tevreden, enthousiaste klanten in zijn zaak, geen gebedel meer op straat. Wat een heerlijk leven!

Waar gok jij op: een quick fix door je lot in handen te leggen van 15 poortwachters of langzaam maar gestaag samen bouwen aan een publiek dat open staat voor jouw muziek?
UPDATE: Bob en ik zijn het weer 'ns volledig eens. Geheel in lijn met bovenstande blogpost vult hij e.e.a. aan met een concrete 7-puntenlijst, geeft uiterst zinnig commentaar en toont de betrekkelijkheid van massamedia, radio- en TV-optredens: "You’re better off building from the ground up, brick by brick, your goal is to get to the middle, to sustain a career". Verplichte kost!

UPDATE II: Bob even later over The power of blogs, verwijzend naar dit must-read artikel.