30 november 2010

Hoe win ik de @GrotePrijs van Nederland? Door @Mailmen (2)

Martijn van studio Mailmen gaf gisteren zijn eerste 3 tips. Vandaag nog een trio tips hoe je die Grote Prijs volgende week zaterdag binnenhengelt:

4. Op het podium
"Houd het eenvoudig en overzichtelijk voor de technici op de avond zelf. Je wilt natuurlijk je eigen sound hebben bij het optreden, maar begrijp dat niet alles mogelijk is als je in 10 minuten moet ombouwen. Je kan je beter nog even een minuutje voor het optreden in alle rust concentreren, dan dat je tot de laatste seconde moet zweten om jouw ingewikkelde set-up werkend te krijgen.
Zorg dat je een beetje sympathiek overkomt tijdens de wedstrijddag en vooral tijdens de soundcheck. Als je je gedraagt als De Rockster werken de geluid- en lichtmensen echt niet harder voor je. Bedenk ook dat ze aan dezelfde tafel eten als de juryleden van de wedstrijd... Ik zal geen voorbeelden noemen, maar de afgelopen jaren zijn er verschillende bands geweest die zich bij de soundcheck arrogant en onbeschoft gedroegen. Dan heb je dus al verloren.
Het visuele plaatje is net zo belangrijk als de muziek. Je staat op een podium, zorg dan ook dat je als band interessant bent om naar te kijken. Dit kan van alles zijn. Het geluid zal bij een wedstrijd niet altijd optimaal zijn, maar aan een uitstraling kan de techniek niet veel verknallen. Maak daar gebruik van. Het moet eruit zien als een band, niet als een groep muzikanten. Sluit elk risico uit. Neem een extra gitaar mee. Zorg voor duidelijkheid bij jezelf en bij de rest van de bandleden. Neem geen onverwachte beslissingen. Bedenk een back-upplan voor als er dingen fout gaan. Een pauze van 5 minuten omdat iemand een snaar moet vervangen is het einde van de wedstrijd voor jullie."

5. Het optreden
"Geef alles. Het is een belangrijk moment, maar hou het wel gecontroleerd. Doe ook geen dingen die van tevoren niet zijn afgesproken, dat kan heel storend zijn voor andere bandleden. Je moet 20 minuten vullen met goede songs. Heb je maar voor 17 minuten goede liedjes, probeer dan niet de laatste minuten te vullen met slecht materiaal. Speel liever te kort dan te lang. Bands denken vaak: máár 20 minuten? Vergeet dan niet dat 20 minuten voor veel publiek al te lang is. In 15 minuten kan je ook al behoorlijk goed laten zien wat je kunt als band. Dat kan je trouwens ook prima in 3 minuten. Val op, maar maak het niet te bont. Door iets extra's te doen met instrumenten die je normaal niet gebruikt val je op, maar neem je ook risico. Het kan precies dát extra's brengen wat je onderscheidt van de rest, maar als het mis gaat wordt het snel gênant. Zelfverzekerd is goed, pretentieus vervelend."
6. De jury
De juryleden zijn natuurlijk allemaal ouderwetse eikels die jouw muziek niet begrijpen en bovendien allang een winnende band in hun hoofd hebben omdat daarin jongens spelen die ze via-via kennen. Martijn: "Tuuuuuurlijk! Probeer te denken als een jurylid als je wilt winnen. Wat zouden ze eigenlijk willen zien en horen? Dat is misschien iets anders dan je zelf zou willen laten zien. Voor een jury zijn originaliteit, kwaliteit en groeimogelijkheden belangrijke punten. Ze willen natuurlijk dat de band die ze laten winnen het helemaal gaat maken het komende jaar. Zorg dus dat jouw bandje dat uitstraalt!"

Morgen de laatste 4 tips van Martijn.

Perfect Boards of Canada (door @MarcvdHaas)

Marc van der Haas maakte eerder Perfect Italo. Hij kreeg daarvoor het officiële Perfect Kneiter-certificaat overhandigd uit handen van de burgemeester van Sanders Meubelstad. Dit keer waagt hij zich aan Boards of Canada. Een lintje, gokken we. Op z'n minst. Enjoy!

HIER de download van de losse tracks,
HIER de deluxe mix van Marc, ook op SoundCloud.



Onder de tracklisting Marcs heerlijk persoonlijke rationale:

29 november 2010

Hoe win ik De @GrotePrijs van Nederland? Door @Mailmen (1)

De Grote Prijs is de grootste prijs van Nederland. Je kunt natuurlijk niet van bandcompetities houden en ook zonder groot worden, maar het winnen van De Grote Prijs brengt je een hoop goeds: veel aandacht, gratis promotie, een bak met prijzen zoals studiotijd en - niet onbelangrijk - geld. Bands die de finale halen (zaterdag 11 december a.s.), verliezen een aantal aspecten soms uit het oog. Dat is jammer want zo win je natuurlijk nooit. Producer Martijn Groeneveld, die zelf studiotijd in zijn studio Mailmen ter beschikking stelt aan Grote-Prijswinnaars, somt in deze serie 10 tips op die elke band ter harte zou moeten nemen. Ook als je niét in de finale staat heb je trouwens wat aan zijn tips:
1. Voorbereiding
Martijn: "Repeteer de laatste paar keer alléén maar de set die je wilt spelen. Doe dit ook in podiumopstelling. Vaak komen de laatste problemen dán pas naar boven. Repeteer desnoods de generale in de kleding die je aandoet op het podium. Dit lijkt misschien een beetje over-the-top, maar geloof me: je speelt echt anders. Ik zie vaak bands die tijdens de wedstrijd het eerste nummer nodig hebben om aan al deze zaken te wennen. Dan heb je dus al verloren. Nodig ook eens iemand van buiten de band uit. Dit kan natuurlijk je oma zijn, maar een beter idee is iemand te nemen die een beetje kijk op de zaak heeft. Die kan zomaar met de laatste gouden tips komen die je zelf niet ziet. Neem sowieso regelmatig de bandrepetities op, gewoon met de microfoon van je laptop. Het gaat niet om de kwaliteit, maar dat je hele andere dingen hoort als je zelf niet meespeelt. Doe ook iets met deze opnames. Luister ze met de hele band, maak aantekeningen en verwerk ze in de repetities."

2. Songs
"Kies je songs zorgvuldig. Vijf rake klappen van 4 minuten zijn beter dan vier van vijf. Dus niet het-schitterende-liedje-dat-de-gitarist-zo-mooi-vindt omdat hij er een solo van 5 minuten in heeft. Laat desnoods een bevriende muzikant een keer naar je set luisteren. Zelfs de beste bands laten hun setlist checken (of zelfs bepalen) door anderen. Denk niet dat je alle wijsheid in pacht hebt; voor een beginnende band zijn tips van ervaren muzikanten goud waard. Zorg voor een goede opbouw, maar open altijd met één van je beste liedjes. De eerste minuut bepaalt voor de helft hoe je overkomt. Een wedstrijdoptreden is een aparte categorie. Zie het niet als een ingedikt 'gewoon' optreden; er is maar één spanningsboog en daar is geen ruimte voor gas terug. Dat betekent niet dat het volume constant moet zijn, er is niks mis met dynamiek, maar het energieniveau moet wel op een bepaalde hoogte blijven. Zorg voor korte pauzes tussen de nummers. Denk van tevoren na over wanneer je zou moeten stemmen. Bepreek desnoods wie wat tussen de nummers zegt. Begrijp me niet verkeerd: er moet altijd ruimte over blijven voor spontaniteit, maar een geoliede machine ziet er een stuk prettiger uit dan een onwennig groepje pubers."
3. Promotie
"Zorg dat het publiek en de jury jullie al kent voordat je het podium betreedt. Er staan op dit blog honderden promotietips die ook gelden in aanloop naar de finale. Zorg in ieder geval dat alle standaard promotie op de bekende social media en je eigen site in orde is. Verzin bij voorkeur ook nog iets dat in het oog springt vlak voor de grote dag. De band waar iedereen het tijdens de wedstrijd over heeft is nog geen winnaar, maar heeft wel een voorsprong. Een favorietenrol moet tijdens het optreden waargemaakt worden, maar het is een goed begin. Alleen schreeuwen en niet presteren werkt overigens tegenovergesteld."

Morgen 3 nieuwe tips van Martijn. Eerder nam ik de online aanwezigheid van 5 finalisten uit 2008 onder de loep (veel nuttige tips) en vertelden 5 Grote-Prijsfinalisten uit 2009 hoe zij zich voorbereidden. Ook leerzaam.

De EHPO Jongerendag: schrijf je nu in!

UPDATE:Sinds de start van mijn blog zo'n 2½ jaar geleden word ik wekelijks gemaild voor 'een kop koffie'. Lees: een vraag om EHPO-advies op maat. Als ik op ieder verzoek inga zouden er 8 dagen in 1 week moeten zitten. Het is de reden dat ik EHPO ben gestart. Relevante kennis delen met zoveel mogelijk lezers, stukken efficiënter.

Op 11 februari 2011 komt Doorbraak! - Zero Budget Marketing op internet uit. Ter gelegenheid van het verschijnen van dit spannende jongens- en marketingboek wil ik iedereen de kans geven op persoonlijk EHPO-advies.

WAT?
De EHPO Jongerendag.

WANNEER?
Vrijdag 11 februari 2011, van 13 tot 17u. Na afloop een borrel.

WAAR?
Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU), Lange Viestraat 2, zaal 200.
De HKU is gelegen tegenover de Bijenkorf, in het centrum van Utrecht, op 3 min. loopafstand van het Centraal Station. Er is die middag plek voor ongeveer 200 mensen.

WAT KOST HET?
  • €60 als je in je eentje komt.
  • €90 als je met je manager, boeker, productiepartner(s) of complete band komt (ongeacht het aantal bandleden).

WAT KRIJG JE?

  • Eén exemplaar van Doorbraak! - Zero Budget Marketing op internet, twee (2) exemplaren als je met je gehele band komt.
  • Een uitgebreide EHPO-presentatie.
  • Persoonlijk EHPO-advies op maat. Details HIER.

KAN HET OOK GRATIS?
Bijna. Sowieso bespaar je €19,95 die je aan mijn boek had uitgegeven. De BTW kun je aftrekken. Da's nog eens €10 (of €20 als je met je band komt). Blijft er nog €30 over. Daar krijg je op 11 februari €20 van terug als je uiterlijk 21 januari 2011 je vragen voor de EHPO Jongerendag naar mij mailt. Dat doe je op maximaal één (1) A4 en bestaat uit:
  • Een beknopte bio.
  • Een bondige samenvatting waar je nu staat met je band en je muziek.
  • Links naar je site, beeld, geluid en alle relevante platforms waarop je aanwezig bent.
  • De 3 belangrijkste vragen die je die middag beantwoord wil hebben.
Tijdens de EHPO Jongerendag behandel ik de 3 cases die het meest representatief of interessant zijn voor alle aanwezigen. Iedereen die zijn case naar mij mailt krijgt €20 retour, ongeacht of je case die middag wordt behandeld door mij. Wie deelt, bespaart dus geld. Op deze manier kost de EHPO Jongerendag je een tientje!

ADDER ONDER HET GRAS?
Niet echt. Tijdens of binnen een week na afloop zou ik het leuk vinden als je Twittert (#Doorbraak), Facebook't of liefst blogt over wat je hebt gehad aan mijn boek, blog en de EHPO Jongerendag. Kritisch of enthousiast maakt niet uit, zolang je maar concreet beargumenteert waarom je er wel/niet iets aan hebt en je kennis met anderen deelt.

INSCHRIJVEN DOE JE ZO:
Mail me:
  • De na(a)m(en) van de aanwezige(n).
  • De naam van je band of waaronder je producties maakt en/of uitbrengt.
  • J(ulli)e e-mail adres(sen).
  • Of je van plan bent vóór 21 januari je case + 3 vragen naar mij te mailen.
Ik mail je begin januari 2011 de factuur en betaal je op 11 februari €20 terug als ik je case op mail heb ontvangen. Je inschrijving is geldig als het inschrijfgeld op mijn rekening staat.

Meer over Doorbraak! - Zero Budget Marketing op internet:
Mijn boek bestaat uit 2 delen:

Deel I, Een Jongensboek (het complete Kyteman-verhaal, achter de zwarte cover).

Deel II, Een Marketingboek (achter de blauwe cover):
Hoofdstuk 1 - Je verhaal
Hoofdstuk 2 - Geloofwaardigheid
Hoofdstuk 3 - De moderne versie van Do It Yourself
Hoofdstuk 4 - Je eigen zender

28 november 2010

Universal iets TE zuinig op Justin Biebers copyright

Via Bram.

Het wordt winter: welkom in de buitenwijk

Van één van de albums van het jaar, vooralsnog een vrij onbegrijpelijke maar des te intrigerender prachtclip van Spike Jonze. "Taken from the short film: 'Scenes From The Suburbs'". Dat belooft wat:



Raarrr, ruim een maand eerder stond deze fan-made clip al online, met beelden uit deze film uit 1979 (via Maarten):



Bizar toeval?

27 november 2010

Je wordt ouder, papa (2)

Ook jij, Prince. Dus paste Johan de hoes van je doorbraakalbum aan:

Voor in je schoen

Het Joy Division kleurboek uiteraard. Via Marinus, die het van Marco had:

26 november 2010

Wilde ideeën & nieuwe muziek (91)

25 november 2010

Feestje (59)

Zwoel, komende zondag, is een live evenement waar jazz, soul, bossanova en hiphop de basis vormen voor een gezellige avond uit. Jonge getalenteerde artiesten van Nederlandse bodem trakteren het publiek op live sets in een sfeervolle setting. Zwoel heeft als doel (dat rijmt...) om mensen op zondagavond van de bank te krijgen en ze te vermaken met kwaliteitsmuziek van enthousiaste artiesten. De locatie van het evenement wisselt tussen bar/restaurant Walden en café Het Hart. Tickets en meer info HIERRR.

Herziening van het auteursrecht (3) - @MarsM's perspectief

Wat vooraf ging: een blogpost waarin ik alle berichtgeving rond (herziening van) het auteursrecht verzamel + mijn voorzet voor herziening (veel reacties). Deze week nog een mooi stuk in The Guardian (via Hans), vandaag Mars Mertens' visie.

Maar laten we beginnen met een leuk, relevant filmpje Uit De Oude Doos (via Martin):



Mars aan het woord dan:

De afgelopen weken laaide de discussie over vernieuwing van het auteursrecht opnieuw op. Niels kwam met een voorzet om de periode waarop auteursrecht op een werk rust te verkorten. De discussie spitst zich in het algemeen toe op verkorting of flexibilisering van het auteursrecht zelf. Ik wil ook naar andere manieren kijken om tot een oplossing te komen. Niet alleen met betrekking tot het auteursrecht zelf, maar ook naar het beheer ervan. Daarvoor benoem ik een aantal knelpunten en geef aan of daar eenvoudige oplossingen voor te vinden zijn.

Allereerst een aantal basisprincipes om een en ander te verduidelijken. De term auteursrecht wordt in de muziekindustrie momenteel teveel in algemene zin gebruikt. Waar hebben we het eigenlijk over? Er is een verschil tussen de rechten van een auteur en de rechten van een uitvoerend artiest [het verschil dat Jerney hierboven ook aangeeft]. Soms is de auteur ook de uitvoerend artiest, vaker is dit niet het geval. In dit artikel zal ik me met name richten op het auteursrecht van tekstschrijvers en componisten, de auteurs dus.

24 november 2010

Perfect Swans (door @gira1971)

De leukste Perfects zijn van bands die je niet kent. Omdat je anders een mening hebt over welk nummer er wél op had moeten staan en welke er juist gevoegelijk af gelaten had mogen worden. Ik kende Swans slechts van naam. Het is heftig. In your face. En vanavond om 21.30u op het podium van Tivoli tijdens LeGuessWho? 2010. Dus we zoomen in op 1 van de acts op dit geweldige festival (Perfect LeGuessWho? 2010 HIERRR). Enjoy!

HIERRR de download,
ook te beluisteren in Spotify.

Onder de tracklisting een prachtig verhaal van samensteller Jurgen:

Perfect @LeGuessWho 2010 (door @wiekes)

Samensteller en @TivoliUtrecht-programmeur Johan Gijsen eindigt zijn track-by-track bijsluiter met 'Het is nondejuu verdomd lastig om een festival met meer dan 70 acts te parafraseren in 20 tracks'. Dat lijkt ons ook, driewerf nondejuu zelfs! LeGuessWho? is ook dit jaar weer tot de rand gevuld met top acts en dito muziek. De legendarische Swans trappen vanavond af (daarom over 2 minuten ook een Perfect Swans), maar er is nog veel meer moois te zien, horen en doen. Ik sta vrijdag bij Caribou, Beach House en The Boys of Summer. Lik je lippen af bij het overzicht van alle acts + het blokkenschema (.pdf).

HIER de download,
HIER deze Perfect in Spotify.

Op het fonkelnieuwe Kicking The Habit een interview met Johan over zijn festival.

Enjoy, het festival, deze Perfect en het verhaal van Johan:

23 november 2010

Feestje (58) - gaat dat zien!

Tweemaal gezien op Into The Great Wide Open en in Paradiso, overmorgen om de hoek. Mis het niet:



De tofste Nederlandse live band die ik dit jaar zag. Luister de single + B-kant op hun site.

Perfect Monolake (door @DJ_RichEars)

Dit is niet de eerste mix die dj rich-ears maakt in de Perfect-reeks. O.a. Aphex Twin, Orbital, Flying Lotus, Coldcut en Four Tet passeerden de perfecte-revue (op Soundcloud). Hier en nu is Monolake aan de beurt. Onder het artwork de handige bijsluiter door Bob Rusche. Enjoy!

HIER de download (WeTransfer),
HIER de Soundcloud.


"Monolake, vernoemd naar een prachtig zoutmeer in California, is het geesteskind van Robert Henke. Henke is samen met voormalig Monolake partner Gerhard Behles de drijvende kracht achter het muziek software bedrijf Ableton. Solo laat Henke zich voornamelijk zien in ambient-land middels prachtalbums als Signal To Noise en Layering Buddha. Bij alter-ego Monolake wordt de focus meer gericht op de beat, en dat komt in deze mix ook goed naar voren.

Opener
Cern werkt langzaam naar een beat toe en zet de toon voor een zeer afwisselende mix. Je waant je in de deeltjesversneller. Perfect Monolake laat horen hoe divers Henke is in zijn muziek. Dat is namelijk precies wat het spannend maakt, zo zit Watching Clouds van het album Silence uit 2009 ingeklemd tussen twee tracks van Hong Kong uit 1997 en dat past uiterst goed bij elkaar. Toch is het niet alleen de beat die de boventoon voert, er is ook ruimte voor enkele lang uitgesponnen soundscapes. De meeste tijd wordt ingeruimd voor Plankton (uncut-edit), een gratis download van een half uur uit februari 2008. Dit stuk muziek is uniek en zal bij de CD- of LP-koper niet bekend zijn." - Bob Rusche

Morgen rond 11u: Perfect Swans én Perfect LeGuessWho? 2010, prachtfestival in Utrecht!

22 november 2010

Feestje (57)

In Die Soep is een nieuwe 3-wekelijkse avond in dB’s. Overmorgen is HOUSES te gast, bekend van hun optreden in De Wereld Draait Door, in januari te bewonderen op Noorderslag, deze maand 3VOOR12 selecteert en gisterenavond support van de ronduit ma-gi-stra-le Walkmen in Tivoli.



Naast HOUSES staat woensdag ook het eigenzinnige Chinup op de planken van dB's. De programmering kwam tot stand in samenwerking met Funny Trees, In Die Soep zit ook op Twitter, Facebook en Tumblr. Komt allen!

Antillectual doet het zo (slot) - de cijfers

Drummer Riekus van Montfort kwam eerder aan het woord, hier en hier. Na 3 maanden streamen is het eindelijk zover: Antillectual's plaat is uit, de CD's en het vinyl liggen in Riekus' berging en brievenbussen verspreid over Europa, en de eerste geslaagde tour door Frankrijk zit erop. Tijd voor de nabeschouwing: wat zijn de resultaten, wat ging er goed, wat kon er beter en wat staat er nog op stapel? Zet gerust een achtergrondmuziekje op:

"Onze aanpak, deels geïnspireerd op countdowns van bands als Destine, was een schot in de roos. Sommige fans waren zelfs verontwaardigd als de beloofde stream van een nieuw nummer 's maandags niet stipt om 12 uur klaar stond (wintertijd, iemand?). De resultaten liegen er in elk geval niet om: meer dan 17.000 plays sinds de eerste stream, aandacht in diverse media, vroegtijdige leaks van losse nummers en delen van de plaat en zelfs 1 week voor de officiële release een leak via FNT - naar ik me heb laten vertellen een grote releasegroep. Hoe vleiend! Daarnaast heeft punknews.org (in ons genre de grootste site) vanaf de releasedag ook een eigen stream aangeboden, die grotendeels het Amerikaanse publiek bereikt." Helaas zijn er van die laatste stream geen cijfers, wel gedetailleerde statistieken via Bandcamp:Riekus: "Op de leaks inspelen is eenvoudig: klik op één van bovenstaande links en commenten uit naam van de band dat wij zelf de nummers ook in hoge kwaliteit en gratis aanbieden op onze site. Veel meer kun je niet doen. Naast deze noodgreep hebben we ook meermalen onze setlist aangepast op 'het nummer van de week', iets dat we normaal niet vaak doen."

Meer cijfers: "Eén op de 11 downloaders betaalde voor ons album [= iets meer dan 9%], en niet zuinig ook: met een laagste donatie van €0,60 en een hoogste van €20 hebben downloaders gemiddeld €5,70 over voor de plaat. Meer dan we verwachtten. Daar zitten ook mensen tussen die de plaat nog in fysieke vorm kopen of gekocht hebben. Verder stegen de merch orders via onze webstore na release flink en zijn onze andere albums inmiddels ook digitaal beschikbaar in ruil voor een donatie. Die vinden gretig aftrek. Al met al heeft deze campagne meer aandacht gegenereerd dan welke van onze andere albums ook, vooral in Amerika en Canada:"Daar ligt een aantal dingen aan ten grondslag, aldus Riekus: "Allereerst een inkopper: op een vast moment nummers streamen, van tevoren aangekondigd. Mensen zijn gewoontedieren. Ten tweede: gastschrijvers op onze site, die een ander/breder publiek aanspreken dan wij alleen. Het effect van deelbaarheid van content op eigen websites, blogs, Facebook en Twitter hebben we onderschat. Ook hielp het dat Chris van Propagandhi meezingt op ons album. Het leverde weliswaar een hoop muggezifterige reacties op, maar Cut the Ground from under Our Feet was ook aanleiding voor een inhoudelijke discussie in de wekelijkse podcast van punknews.org. Naar aanleiding van Some of my Best Friends Are Meat-Eaters ging een Canadese podcast in discussie over veganisme. Zelfs de Nederlandse vereniging van veganisten ging op hun forum in gesprek over dit nummer, allemaal plekken die we zelf niet 1-2-3 zouden hebben bereikt. Tot slot heeft het erg geholpen dat een hoop nummers actuele thema's behandelen. Door het één voor één streamen legden we de aandacht op ieder nummer en iedere tekst en werd de actualiteit van de nummers duidelijker (het kraakverbod, de Chinese Nobelprijswinnaar Liu Xiaobo, World Vegan Day etc.)."Prachtige resultaten, maar er is ruimte voor verbetering vindt Riekus: "Gaandeweg ben ik steeds minder te spreken over de vorm van aanbieden op onze site. De site bestaat al een aantal jaar in deze vorm en is naar mijn smaak te 'bloggerig': dat leent zich prima voor tekst en beeld, maar minder voor rijkere content als muziek en video. Een nieuwe site met ruimte voor dit soort content is inmiddels in de maak, maar als DIY-band kun je helaas niet alles gisteren klaar hebben. Gelukkig hebben we veel aandacht gehad van externe partijen (punknews.org, VPRO's Luisterpaal, Asice.net, Punx.nl, 3VOOR12's Hollandse Nieuwe). Ik denk dat we in de toekomst nog breder zouden moeten kijken, juist buiten de gevestigde punksites en in het buitenland. In de bekende Nederlandse punkcommunities weten mensen ons wel te vinden. Of wij hen." Ik begrijp wat je bedoelt, Riekus, maar uit eigen ervaring weet ik dat je vaak onderschat hoeveel er nog te winnen valt bij bestaande fans en communities...

En wat nu? "We zijn hartstikke blij dat we al deze aandacht hebben gekregen, maar zitten niet stil. De plaat is er dus we touren als gekken. In het buitenland, maar ook op Eurosonic (13 januari 2011 in Shadrak om 20u). We merken dat er binnen Nederland meer interesse dan ooit is (zie deze lijst van reviews en pers) en daar spelen we graag op in. Daarnaast hebben we zoveel positieve reacties gehad op deze campagne, van zowel luisteraars als pers, dat we het concept insturen voor de jaarlijkse Interactive Awards [= kans op €5.000]. Eens kijken wat ze ervan denken..."

Dank voor je verhaal en het delen van jullie resultaten, Riekus. Veel succes bij de Interactive Awards en tot in Groningen. Lees hier deel I en deel III in deze serie.

20 november 2010

I want cool indie music for my commercial. Like Apple.

Mag ik die handen zien?!

De geschiedenis van handen bij popconcerten [click to enlarge]:Via Marinus, die het bij Marco zag.

19 november 2010

Wilde ideeën & nieuwe muziek (90)

18 november 2010

The Tunes doen het zo



Het was de zomer van 2008. Met de vers aangeschafte bandbus trokken The Tunes naar en door Frankrijk. Drie weken lang speelden ze op straten, pleinen, in kroegen en clubs. En hoewel ze al even bezig waren, ontdekten ze daar pas dat hun muziek écht werkte. Overal waar ze kwamen waren de reacties onverdeeld enthousiast en merkte de band dat mensen er iets voor over hebben. De gedeukte hoed die op straat rondging zorgde ervoor dat de band meer overhield dan waarmee ze vertrokken. Een eye-opener en aanmoediging om dit ook in Nederland te proberen, te beginnen met het winnen van een Popprijs in najaar 2008. De Amsterdamse welteverstaan:



De Amsterdamse Popprijs werd in de zomer van 2009 gevolgd door de SENA Performers PopNL Award. Dit betekende niet gelijk Sterrendom, maar zorgde wel voor optredens. Zeker na een bezoek aan De Wereld Draait Door speelden The Tunes vaak, minstens twee keer per week. Op trouwerijen, festivals, bedrijfsfeesten, in rokerige café’s en clubs. Niet alleen merkte de band dat ze hun materiaal steeds beter leerden spelen, er werd ook geld verdiend. Drummer Aram Haagsman: "Zoals de economiedocent altijd vertelde: massa is kassa. Met het verdiende geld namen we onze debuutplaat op, in eigen beheer."



Als je anderhalf jaar gemiddeld twee keer per week speelt, creëer je een groot bereik. Nog voordat The Tunes 1 nummer op plaat hadden staan, zagen zeker 80.000 mensen ze al spelen (en dan tellen de kijkers van DWDD niet mee). Dat momentum moest vastgehouden worden tot de plaat klaar was. Aram: "We zijn nogal eigenwijs en houden ervan om de touwtjes in eigen handen te houden. Een plaat opnemen, een website bouwen, nieuwsbrieven schrijven, perscontacten onderhouden, een netwerk opbouwen. Eigenlijk dat wat een platenmaatschappij ook doet, maar dan zonder dat er van alles een percentage af gaat. Alle zaken die een band zelf kan regelen, regelen we zelf. Een boeker, de publishing uitbesteden en de distributie van de plaat. Want als er iets duidelijk is geworden de afgelopen 2 jaar, is dat met een flinke dosis brutaliteit, gezond verstand en een duidelijke visie er geen deuren gesloten blijven."



Althans, bijna geen deuren. Want fans moeten zelf hun deur openen. Ze moeten een kaartje kopen voor je show, je album downloaden en een T-shirt van je willen dragen. "Eén van onze belangrijkste lessen was om fans niet te onderschatten", aldus Aram. "Ze begrijpen beter dan veel professionals waarom ze naar je muziek luisteren. Ze weten het beste hoe ze benaderd willen worden en hoe je ze het beste bereikt. Binnen alles wat The Tunes daarom de afgelopen jaren hebben gedaan stonden 2 dingen centraal: is dit wie we zijn en is dit echt? Want alleen door volstrekt jezelf te zijn, kun je een langdurige relatie met fans opbouwen."
Alles komt nu bij elkaar. "Pududu!" is af en gedrukt. De eerste single komt in aanloop naar de albumrelease uit en krijgt airplay. Binnen 3 weken verkoopt de band de kleine zaal van Paradiso uit voor hun releaseparty. De vraag naar kaarten blijkt groter te zijn, zo bewijzen de vies dure kaartjes die in mum van tijd op Marktplaats staan. OOR schrijft een waanzinnige recensie van het album en zet ons in hun ELFtal. Ondertussen worden de plannen om Nederland in 2011 definitief te veroveren gesmeed. De eerste clubtour is geboekt, de band speelt op Noorderslag en gaat in 2011 een StukaTour doen, langs studentenkamers van Nederland, en wil ieder festival plat spelen. Aram, lachend: "Hopelijk kunnen we ergens in drukte van komende zomer een week vinden om met de bus naar Bordeaux te rijden en daar op een pleintje spelen waar niemand ons kent."

Het wordt saai: maar je kunt het dus echt zélf doen. The Tunes bewijzen het opnieuw. Mooi verhaal, Aram! Meer Tunes op 3VOOR12.

17 november 2010

Seth zegt het

Erwin schreef het begin dit jaar (hij noemt zelfs m'n boek), ik vertel het hier, gisteren op de Nederlandse Pop Academie en afgelopen vrijdag nog aan John Coffey. Seth stampt het er opnieuw in, maar harder. IJzersterk en waar, dat verdient integrale recycling:

No knight, no shining armor

"Sure, Seth can do that, because he has a popular blog."

Some people responded to my decision to forgo traditional publishers (not traditional books, btw) by pointing out that I can do that because I have a way of reaching readers electronically.

What they missed is that this asset is a choice, not an accident.

Does your project depend on a miracle, a bolt of lightning, on being chosen by some arbiter of who will succeed? I think your work is too important for you to depend on a lottery ticket. In some ways, this is the work of the Resistance, an insurance policy that gives you deniability if the project doesn't succeed. "Oh, it didn't work because we didn't get featured on that blog, didn't get distribution in the right store, didn't get the right endorsement..."

There's nothing wrong with leverage, no problem at all with an unexpected lift that changes everything. But why would you build that as the foundation of your plan?

The magic of the tribe is that you can build it incrementally, that day by day you can earn the asset that will allow you to bring your work to people who want it. Or you can skip that and wait to get picked. Picked to be on Oprah or American Idol or at the cash register at Borders.

Getting picked is great. Building a tribe is reliable, it's hard work and it's worth doing.

Je hebt écht geen excuus meer. Hup, aan de slag!

16 november 2010

Feestje (56)

Morgenavond in Hofman Café:

Perfect Zwolle (according to @gjhoekman)

Gert-Jaap is weg. Op reis. Ver weg. Maar zijn Perfect is gewoon hier en die neemt je mee naar Zwolle. Onder het artwork het verhaal (een confessie eigenlijk). Enjoy!

HIER de download,
HIER de (ietwat incomplete) lijst in Spotify.

Artwork is als altijd van Wilberts hand. Volg zijn nieuwe blog: Perfect Alles. Wat de naam zegt.
"Ik zal eerlijk zijn: ik kwam in aanraking met hiphop dankzij KrisKross. Ik zal nog eerlijker zijn: ik heb me ooit als basisscholier verkleed als een van de twee van KrisKross, omdat ik zeker wist dat dat cool was. Maar omdat ik als jochie uit Genemuiden nou niet direct de beschikking had over oversized broeken en truien, trok ik mijn normale strakke spijkerbroek aan.

Nee, dat zat niet fijn.

Ik ben natuurlijk niet voor niets zo beschamend eerlijk, alleen zo kan ik de volgende ontboezeming in het juiste perspectief te plaatsen. Zodat jullie weten waar ik vandaan kom. Toen ik een paar jaar later naar de middelbare school in Zwolle ging, was Ray Slijngaard namelijk in mijn beleving de allerbeste rapper die ooit het zonlicht had gezien. Ik was lid van de fanclub, kreeg maandelijks een glossy boekje binnen, droeg een 2 Unlimited-t-shirt en had zelfs nog even het logo van de groep in mijn achterhoofd laten scheren. Nee, ik had geen vriendin, maar ik voelde me wel cool.

Junte Uiterwijk zat op diezelfde middelbare school. Hij droeg wél oversized kleren en gele Timberlakes. En hij had een droom (en vast ook een vriendin): Junte wilde rapper worden. Uit zeer betrouwbare bron heb ik begrepen dat hij zijn spreekbeurt bij Engels niet stotterend uitsprak, zoals wij de grijze puberende muizen. Nee, hij rapte ze vloeiend het klaslokaal in. Dat begreep niet iedereen. Een paar jaar later was ik Nirvana-fan. Ik droeg het zwarte bandshirt, had lang haar, het bandlogo niet in mijn achterhoofd geschoren, maar ook nog steeds geen vriendin. Er zaten continenten tussen Junte en ik. Dat werd nog eens uitvergroot toen hij op een schoolfeest optrad met zijn toenmalige groep X-Size. In het Engels. Het sloeg helemaal nergens op, concludeerden mijn toffe vrienden en ik, leunend tegen de bar, maar Junte (die Sticky Steez genoemd wenste te worden) wist nog steeds wél wat hij wilde. Mijn vrienden en ik hadden geen idee.

We spoelen even 4 jaar verder, voor ik jullie verveel. Ik studeer journalistiek, woon in Utrecht en beschik over het allersnelste internet-netwerk dat de mensheid ooit heeft mogen aanschouwen. Vooral dankzij de nerds van de universiteit in Groningen maak ik zo niet alleen kennis met John Frusciante en Radiohead, maar ook met Pé Daalemmer & Rooie Rinus. Ergens tussen de vele mapjes met MP3’s vind ik de naam Opgezwolle. Een hiphoptrio uit Zwolle dat zich had ingeschreven voor de Grote Prijs van Nederland. Ik klik op het nummer Zwolle en hoor herkenbare namen van straten en buurten. Ik ga nu niet weer gênant eerlijk tegen jullie zijn en zeggen dat een gevoel van heimwee me overviel en ik in tranen naar grond stortte, maar het boertje uit Genemuiden manifesteerde zich wel behoorlijk in me. Wat heet: ik besluit tijdens een jaarwisseling zelfs om Utrecht kennis te laten maken met een Overijssels fenomeen: het carbid-schieten.

Ik weet ondertussen nog steeds niet goed wat ik met mijn leven aanmoet, maar die verrekte Junte Uiterwijk dus wel. Zijn Opgezwolle klinkt als niets dat ik eerder hoorde: grappig, serieus, rauw, scherp, vernieuwend, herkenbaar. Net als zijn solo-werk met Kubus. Zijn album met Delic, met Fakkelbrigade, met A.R.T. Het klinkt als een vent die al heel erg lang donders goed weet wat-ie wil. Beter dan een supergroep met Ray Slijngaard en KrisKross. Gruwelijke irritant."