30 juni 2011

Work in progress

In een artikel over MySpace op 3VOOR12 herhaalde ik wat ik eerder zei: de belangrijkste reden dat MySpace de slag verloor (naast arrogantie), is onvoldoende luisteren naar gebruikers, niet (meer) innoveren en aansluiten bij de snel veranderende wensen en behoeftes van muzikanten online. Snel en gemakkelijk delen van je muziek staat daarbij centraal, gekoppeld aan gedetailleerde statistieken wie, waar, wanneer, hoe lang en hoe vaak je muziek beluistert.

Leuk om dan vanmorgen dit te lezen:Een vriendelijk compliment van het jonge Amsterdamse PLeaSe! voor mijn boek. Voor, na.

Stilzitten op internet is geen optie. Niet voor bands en muzikanten, evenmin voor succesvolle ondernemers, platforms en veelgebruikte applicaties. Stilstand is achteruitgang, online zelfs je doodvonnis. Dat merken zelfs de grootste visionairs. David Heinemeier Hansson schreef Rework (inspirerend boek, gisteren nog kado gedaan), richtte het onvolprezen 37signals op en is gezond kritisch op ondernemers en organisaties die hun product of dienst niet verbeteren, bekostigen met geld van externe investeerders, desondanks niet of nauwelijks winst maken en toch naar de beurs brengen om razendsnel te cashen. Een Calvinist naar mijn hart. Maar ook Heinemeier krijgt ervan langs over 1 van zijn succesvolste applicaties: Goodbye Basecamp, This Is The End Of A True Love. My Heart Is Broken (via Erwin). 'I was proud to know you. But not anymore. Things move on. Neither you are beautiful anymore, nor you are the coolest girl at the party. Yes, I am a bit disappointed. In case you’re interested, here is why I leave.' Heinemeier en zijn collega's kunnen aan de slag met de gedetailleerde en onderbouwde kritiek uit die blogpost.

Een (online) product of dienst is nooit af. Luister naar je klant en je publiek, blijf continu innoveren en verbeteren. Ook je muziek is work-in-progress. Dat is geen schande. Integendeel, het is een uitgelezen kans je publiek te vinden én te betrekken. PLeaSe! weet dat inmiddels: 'We geven 'm weg, It's all Good. Opnieuw gemixt, opnieuw gemasterd en helemaal lekker. Onbetaalbaar en voor niets.' Vast nog niet 100% af, maar dat komt met hard werken vanzelf. Net als je publiek.

29 juni 2011

Feestje (80) - veel voor weinig (niks!)

Komt allen morgenavond naar Club 3voor12/Utrecht in dB's! Met: Knobsticker, het onvolprezen Hunting the Robot uit Eindhoven (komt een hele goede single in september aan), Bart van der Lee, No Ninja Am I (doet het zo), Ear to the Ground, Shake It Like a Caveman, dj's Norbert en Atze. Prachtige, bomvolle line-up, voor krrratisss! Kijk & luister:

28 juni 2011

DJ @Sandeman's maandmix juni 2011

Kijk 'ns aan: DJ Sandeman is terug. En hoe! 18 Minuten zomerpret, afgelopen zaterdag te horen in Dansen Met Delsing:



Tracklisting:
Don't Play No Game That I Can't Win feat. Santigold (Major Lazer Remix) - Beastie Boys
Get Spanish (Fellow Remix) - De Jeugd Van Tegenwoordig
Dance On Time (Alacran Remix) - Pien Feith
I Want It (Lindstrom & Prins Thomas Remix) - Locussolus
New Beat (Fare Soldi "CantaTu" rmx) - Toro Y Moi
How Deep Is Your Love - The Rapture
Keep The Funk Alive (In Flagranti Remix) - The Supermen Lovers
With You feat. Alexis Taylor - Carte Blanche
It's A Crime (Caribou remix) - Virgo Four
Wish U Were Here - Deadboy
Getting Me Down - Blawan
Far Nearer - Jamie xx
Play (Bert On Beats remix) - Baby Blue
ZZafrika (Gesaffelstein remix) - ZZT
Sommer - Housemeister

Sander schrijft vanaf nu iedere maand een stuk voor 3VOOR12 met de tips van de week en je botst komende donderdag tegen hem op in EKKO. Gaat dat zien, samen met Aardvarck en HyperHyper:

Perfect Bonobo (according to @dj_RichEars)

Terwijl dj RichEars de clubs van Ibiza vult met zijn aanwezigheid én grooves, komt hier - bam! - gewoon zijn Perfect Bonobo online. Coast to coast, north to south, am to pm [insert hier een veelzeggend gebaar met gekruiste vingers]. Onder het artwork een goed verhaal over Bonobo, door Jesse Burkunk. De download is een luxe mix door dj RichEars, via Spotify vind je de losse tracks.

HIER de download,
HIER de Spotify-link (niet elke remix/versie is op Spotify te vinden, maar toch...),
en op Soundcloud:



Enjoy! Over precies 1 uur ook alhier: Sandemans Maandmix voor juni.'Simon Green is de producer en muzikant achter Bonobo op Ninja Tune. Hij maakt al jaren muziek op het snijvlak van easy listening, jazz en chillout en bracht vorig jaar met Black Sands zijn vierde Bonobo langspeler uit. Ten tijde van zijn eerste albums was ik in de veronderstelling dat de muziek een slimme collage is van (vintage) jazz samples, slim aan elkaar geplakt tot een nieuw coherent geheel. Niets bleek minder waar toen ik voor het eerst een optreden van Bonobo in de Amsterdamse Melkweg zag. Een zinderend live optreden met geweldige muzikanten en een weergaloze zangeres (Bajka) achter de microfoon. Nummers liepen vloeiend in elkaar over, met veel ruimte voor improvisatie en virtuoze solo's. In een steeds wisselende opstelling van gastmuzikanten trakteert Bonobo de luisteraar al jaren op muziek waar je alleen maar van kan houden. Wie je ook op bezoek of bij je in de auto hebt, Bonobo staat garant voor een laidback sfeer, zonder te vervallen in muzikaal behang of clichématige loungemuziek. DJ RichEars brengt ook dit keer het beste van de artiest in kwestie bij elkaar in een heerlijke mix die alle fans zal aanspreken en een prima introductie is voor iedereen die nooit iets van Bonobo hoorde. Binnenkort speelt Bonobo op het Source festival in Utrecht. Gaat dat zien, grote kans dat dit optreden het hoogtepunt van je dag wordt.' - Jesse 'Burk' Burkunk

Tracklisting:
Bonobo feat. Andreya Triana / Eyes Down / Black Sands
(Ninja Tune Podcast edit)
Bonobo / Change Down / Dial M for Monkey
(interview)
Something (longer) for Wind
Bonobo / Days to Come / Days to Come
Bonobo / Ketto / Days to Come
Jon Kennedy / Tell me how u feel (Bonobo mix)
Bonobo / Kiara / Black Sands
Bonobo / Noctuary / Dial M for Monkey
Amon Tobin / 4 Ton Mantis (Bonobo remix)
Bonobo / Kota / Animal Magic
Pilote - Turtle (Bonobo Mix)
Bonobo / Sleepy Seven / Animal Magic
Bonobo / Transmission 94 (Parts 1 & 2)
Bonobo / Pick u up / Dial M for Monkey
Bonobo / Terrapin / Animal Magic
Bushy / Never / Bonobo remix
Nostalgia 77 / Quiet Dawn (Bonobo remix)
Bonobo / Scuba (Amon Tobin remix)
Bobono / The Shark e.p
Bonobo / Terrapin/ Animal Magic

Vlag uit!

De derde druk van Doorbraak! - Zero Budget Marketing op internet is een feit. Jeuh! Wie een laatste exemplaar van de tweede wil, kan terecht bij mij, hier of hier. Uiteraard krijg je het bonusverhaal + muziek erbij.

Bij die 3e druk nog eenmaal de spotlight op alle hulp die ik kreeg bij het schrijven, verbeteren en uitgeven van Doorbraak!:

En uiteraard: jij bedankt!

Om 11u: Perfect Bonobo door DJ RichEars.

27 juni 2011

@InVervoering hoopt het zo te doen: middels crowdfunding. Input gewenst!

Hessel Koster: 'We staan op Voordekunst! Opgetogen e-mails en Facebook-likes vliegen me om de oren. Maar ik vraag me af: is dit goed of slecht nieuws? Het is natuurlijk allemaal heel nieuw en hip en happening enzo, maar we hebben het verdorie altijd zonder gedaan. En het geld begint niet vanzelf onze kant op te stromen, na publicatie op deze crowdfunding website. Bovendien: dansen we niet stiekem naar de pijpen van die vreselijke Halbe Zijlstra en zijn Amerikaanse systeem van financiële ondersteuning voor de kunsten?'

Dit jaar wordt voor de 6e keer in de Utrechtse binnenstad het gratis festival In Vervoering georganiseerd. Een festival waarop intimiteit en mobiliteit centraal staan: alle optredens vinden plaats op mobiele podia, waar de afstand tot het publiek zo klein mogelijk is. Hessel is voor de 5e keer betrokken en (mede-)verantwoordelijk voor de muziekprogrammering en online publiciteit. In Vervoering is opgericht door een paar vrienden met een tot podium verbouwde paardenwagen en een bakfiets en uitgegroeid tot een evenement dat vorig jaar op zondag ruim 2.500 bezoekers trok en de Nationale Evenementenprijs won in de categorie Innovatie.

Hessel: 'Met minimale middelen en bijdragen van (meest private) fondsen wisten we het elk jaar net te redden. Dit vooral dankzij de inzet van de vrijwilligers die het festival van begin tot eind organiseren. Maar groei betekent investeren. Meer bezoekers betekent: professioneler geluid, meer horeca, meer toiletten, inhuur van beveiliging etc. Maar waar halen we dat geld vandaan? Niet alleen overheden doen het momenteel rustig aan met cultuursubsidies. Ook private fondsen als het VSB-fonds zijn hard getroffen door de financiële crisis. Ze gunnen je nog steeds het allerbeste, maar de mogelijkheid en bereidheid om met ons festival mee te groeien is sterk afgenomen.

We zijn als In Vervoering gelukkig niet vies van enig ondernemerschap en hebben daarom samenwerking gezocht met ondermeer
café de Zaak, het Spoorwegmuseum en festival Mooie Woorden. We sloten prima deals met de horecaondernemers op ons festivalterrein en vonden in biermerk Vedett een goeie hoofdsponsor. Desondanks werden we voor het eerst geconfronteerd met een niet gigantisch, maar wel onoverbrugbaar gat in onze begroting.

Omstreeks diezelfde tijd lanceert het Utrechte poppodium Ekko hun
Ekko Recordings op Voordekunst.nl. Deze website waren we al wel eens eerder tegengekomen, maar we hadden het nog niet als serieuze optie overwogen. Ons inschrijven bleek echter snel gedaan. Nadat een commissie positief had geoordeeld over ons project en de haalbaarheid daarvan, stonden we deze week zomaar zélf op Voordekunst:



En nu? 'Natuurlijk gaan wij de komende tijd al onze vrienden, familie en vage contacten via oude en nieuwe media oproepen een bijdrage te leveren aan Utrechts grootste kleine festival. Een festival dat wij graag vrijwillig en gratis toegankelijk willen blijven organiseren. Maar ik merk dat er nog een gapend gat zit tussen het klikken op die Like-button en het daadwerkelijk overmaken van euro’s. De afgelopen jaren hebben we ervaren dat we de sympathie van velen hebben, maar:
  • Hoe maken we die sympathie ter gelde?
  • En waarom zou iemand betalen voor iets dat-ie altijd gratis kreeg?
Zomaar 2 vragen die in verschillende context veel aan bod zijn gekomen hier op dit blog. En dan laat ik mijn vraag over de pijpen van Halbe maar even voor wat hij is.'

Hessel is heel benieuwd naar jullie mening en praat daar graag hieronder over mee. Hopelijk kan hij dan snel een vervolg posten, met een happy end.

Rot op met je Twitter, ik wil muziek maken!

Die opmerking hoor ik met enige regelmaat. Vervang 'Twitter' gerust voor Facebook, YouTube, 'mijn muziek (gratis) online zetten' of zelfs 'mobiel bellen'. Volstrekt begrijpelijk, want de meeste muzikanten doen inderdaad niets liever dan muziek maken of produceren. De rest is bijzaak. Maar succes, fans of je publiek bereiken hangt van meer af dan alleen goede muziek. De afgelopen 60 jaar gaf zo'n beetje iedere 10 jaar een andere bijzaak de doorslag: een moptop, paar veiligheidsspelden, coupe soleil plus oorbellen of een trio producers, een pilletje en een afgeschreven bassynthesizer, 4 andere knappe jongens of een houthakkershemd. Ieder tijdperk, ieder decennium stelt andere eisen aan succesvolle muzikanten. Zingen en muziek maken doet de mens al sinds hij op 2 benen staat, daarmee een gro(o)t(er) publiek bereiken vergt meer dan alleen sterke songs en goed spelen.

Begrijp me niet verkeerd: prima als jij niet meedoet aan al die onzin. Ook dan bestaat de kans dat je ooit van je muziek kunt leven. Ik denk echter dat moderne media je de kans bieden het heft in eigen hand te nemen en het toeval een handje te helpen. En vaak zonder creatieve consessies te doen. Op internet zijn uitgesproken muzikale ideeën eerder een kans dan een obstakel. Dat lijkt me uitstekend nieuws voor iedere creatieve maker! Zonde als je niet dat ene stapje extra zet om je muziek en ideeën bij je publiek te brengen. Wees blij dat het eindelijk over actie gaat in plaats van hoe je haar zit.

Internet en social media zijn de vetkuif van de jaren '00. Iedereen kan het met een beetje creativiteit, lef, oefening, inzet en doorzettingsvermogen. Hoe? Tell 'em, Bob!

26 juni 2011

Everything Is A Remix

Deel III:



Zie ook deel I en II.

Jas aan of uit vandaag?

Phil Collins brengt uitkomst!

Via Rob.

25 juni 2011

What song are you listening to? (de *2nd* Utrecht edition)



Vorige week deel I.

Artistiek statement (of: Gebakken Lucht)



Via Tom.

Jezus was een piraat!

[Click to enlarge:]
Via Rob.

24 juni 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (120)

Enerverende week voor uitgevers en de boekenbranche, me dunkt:
  • Een zeer veelgelezen en sterke serie op EHPO was Caro Emerald doet het zo (5 afleveringen). Haalde niet voor niets mijn boek. Herman plaatst op zijn NLpop-blog een uitgebreide post hoe Caro en haar team Engeland veroveren. In de album Top 10 aldaar, petje-af! Prachtig vervolg, een aanrader.
  • Je eigen Top 10 draai je met vrienden, bekenden én onbekenden op Turntable.fm, het nieuwste online speeltje. Een verslavende combinatie van muziek en sociaal netwerk. Maar voor hoe lang nog? Altijd weer die rechten... Zie ook dit schrijnende voorbeeld: $32.000 afkoop voor het (reproduc)eren van een klassieke Miles-Davishoes. Waanzin! DJ Joris Voorn zegt: 'Ik heb een vrij liberale mening over het auteursrecht, helaas denken grote platenmaatschappijen en Buma/Stemra er anders over.' Even verderop: 'De prijs van muziek moet op zijn minst gehalveerd worden.' Ik geef hem gelijk.
  • Ook nieuw: Songport. Voor een vast bedrag per release is je muziek beschikbaar op iTunes, Grooveshark en Spotify, behoud je al je rechten, ontvangt 100% van de inkomsten en up-to-date statistieken over je verkopen en streams. Songport ontwikkelt daarnaast promotionele tools die je in staat stellen een groter publiek te bereiken:


23 juni 2011

Jandek doet het (ongeveer, denk ik, misschien) zo - 100% NIET des EHPO!

Lars Leeuw is Eindhovenaar met een bachelordiploma filosofie op zak en liefhebber van outsider-muziek en andere rafelranden van bekende genres, disciplines en mensen met problemen. Als puber maakte hij halverwege de jaren '90 muziek met diverse mensen die later met andere bandjes succes hadden (Arts The Beatdoctor, Houses, Nikoo). In de jaren ‘00 was hij als depressieve adolescent met een zwak hart een van de frontmannen van De Legendarische Cultband ARR. Na enkele jaren zelf het leven van ‘outsider artist’ te hebben uitgeprobeerd, is het nu tijd om het werk dat hij de afgelopen jaren onder talloze alter ego’s produceerde samen te brengen op weblog Toekomstmuziek.nu. Nog een outsider? Jandek.

Lars: 'Eén interview in 30 jaar, bijna 60 albums, allemaal even onbegrijpelijk. Jandek, de artiest waarbij elke verhaal over hem wordt ingeleid met het feit dat er nauwelijks een verhaal is: ‘Die artiest die niemand kent.’ Jandek, de cultfiguur, gewaardeerd door onder andere Kurt Cobain, Sonic Youth, Low, Wild Beasts en Bright Eyes. Jandek, de man waarvan iedereen zich afvraagt of hij gek of geniaal is, of een kunstenaar die zichzelf aan extreme eisen van artistieke integriteit houdt.

De serie ‘[...]doet het zo’ op EHPO verzamelt verhalen van bands en artiesten over hoe zij hun muziek, (online) marketing en promotie aanpakken, welke stappen ze zetten op weg naar succes. De vraag die naar mijn mening wat vaker gesteld zou mogen worden: op weg naar wat dan precies? Graag wil ik hier een extreem voorbeeld laten zien van ‘hoe het ook kan’, van de mogelijkheden van het maken van je eigen keuzes op het gebied van muziek, marketing, de verhouding die deze begrippen tot elkaar hebben en de artistieke integriteit van creatieve makers. Deze onderwerpen worden hier vaker besproken. De manier waarop Jandek echter omgaat met zaken als ‘je eigen verhaal’, ‘nee’ zeggen, de kracht van DIY, maar ook de discussie over wel of niet gratis aanbieden van muziek, is dusdanig uniek dat ik denk dat dit verhaal een goede aanvulling op eerder gehoorde succesverhalen is.

Parfait Été 2011, door @Guuzbourg

Trottoir! Een Franstalige tegenhanger van de Perfect Summer 2011 van Norbert Pek, dat kan alleen Guuzbourg. Dat deed hij vorig jaar, en dit jaar gewoon weer. En tradities mensen, die moet je omarmen. Ook al heb je je handen vol. Iemand zin in een Perfectomundo Verano (wist niet dat verano 'zomer' betekende in het Spaans)? Terug naar Guuzbourg. Onder het artwork zijn Parfait bijsluiter.

HIER de download,
HIER de link naar Spotify.

Amusez-vous!
'Een nieuwe zomer en dus (we houden het, tegen de grammaticale wetten in, koppig vol) een nieuwe Parfait Été. Zoals het hoort op eeen Perfecte Zomercompilatie zijn de meeste liedjes uptempo, omdat ze bedoeld zijn voor naar het strand, tijdens de barbecue, om in de je hoofd te blijven hangen, om mee te fluiten. Dat gaat nu eenmaal lekkerder als er een drive in zit. Deze PÉ is bijna helemaal Franstalig. Maar niet iedereen komt uit Frankrijk: Malajube is Frans-Canadees, Eva de Roovere komt van Vlaand'ren en Melissa Nkonda is weliswaar geboren nabij Valenciennes, haar wortels liggen in Kameroen en Algerije. Er wordt gerockt, er wordt gedanst, er wordt aan soul, aan Afropop en aan Caraïbische klanken gedaan. Want Franse pop is van vele markten thuis. Staan er zuchtmeisjes op deze compilatie, vraagt u? Is Carla Bruni zwanger?!'Guuzbourg

22 juni 2011

Sounds of The Outland en @H6rald doen het zo - van huiskameropname naar album

Harald Heukers (ook op Twitter): ‘Liedjes online zetten werkt op langere termijn in je voordeel. Bandcamp en Soundcloud zijn perfecte platforms, gecombineerd met en aangejaagd door blogposts. MySpace laat ik buiten beschouwing; teveel spam. Elk nieuw liedje waarover ik redelijk tevreden ben, zelfs als het nog niet helemaal af is, zet ik online. Zo is elk idee dat ik naar buiten breng een contactmoment met volgers en (potentiële) fans van mijn muziek.’ Mooi gesproken.

Ingmar de Vos: ‘Naast optreden is internet voor een artiest, songwriter, producer, DJ of band het belangrijkste middel om muziek naar een groter publiek te brengen. Had Harald zijn muziek niet online staan, dan was onze samenwerking niet tot stand gekomen, simpelweg omdat we ieder aan de andere kant van het land wonen. Voor dit project heb ik mijn bestaande netwerk en omgeving verruild voor de 'cloud' (Skype, Google, mail, Soundcloud en Dropbox). Dit tot de definitieve opname, die plaatsvond in een professionele studio in Groningen.’

Harald: ‘Zoals gezegd: contact met je publiek op internet loont. Zo benaderde Ingmar mij 8 maanden geleden via Soundcloud of ik wilde meewerken aan zijn project.’ Click to enlarge:Ingmar studeerde af aan het Prins Claus Conservatorium in compositie, muziekproductie en sound design voor film, games en andere media. Als een van zijn afstudeerprojecten startte hij in december 2010 het no//Hope-album. Daarbij werkte hij als producer en arrangeur samen met een aantal songwriters en vocalisten. Eén van de doelstellingen was om dit zoveel mogelijk online en via internet te doen, omdat veel muzikanten tegenwoordig een homestudio hebben. Op deze manier kan iedereen op het moment dat hij/zij inspiratie heeft aan het werk en spelen afstand en dure studiotijd geen rol.

Hoe ging dat in z'n werk? Harald laat het zien aan de hand van de song Pressure During Fall: ‘De eerste versie nam ik zondagavond thuis op met mijn Macbook Pro en een Tascam US-144 geluidskaart. Het is geen perfecte versie, maar de strekking was duidelijk, een lied met een kop en een staart:’



Ingmar: ‘Harald stuurde mij zijn eerste thuisopname, waarna ik aan de slag ging in mijn eigen studio. Hier heb ik Haralds zang ingeladen in Pro Tools. Ik maakte diverse opzetjes, gebaseerd op zijn zangmelodie en akkoorden. Die heb ik even laten bezinken, en vervolgens weer naar Harald gestuurd.’ Harald: ‘Het ging hier en daar wringen en er moest een tweede versie komen, met een intro en wat meer contrasten:’



‘Deze versie liet Ingmar een tijdje weken, waarna hij met veel waardevolle muzikale toevoegingen kwam. Het was geen pop/folk song meer, maar iets experimenteels geworden. Ik moest in het begin wat wennen aan de richting, maar het resultaat mag er zijn:’



Ingmar: ‘Vervolgens was het zaak om alles uit te werken en de nieuwe zangopnames van Harald in te laden. Hier startte tevens het arrangeren, uitwerken van alle instrumenten en sounds. Ook nam ik drums en strijkers op in de studio. Hierna besloten Harald en ik af te spreken voor de definitieve zangopnames in Groningen.’

Mooi stap-voor-stap verhaal, Harald en Ingmar. De officiële release van Sounds of the Outland - No // Hope was op 7 juni jl. in de Oosterpoort in Groningen, tegelijk met Ingmars afstuderen. Het complete album en individuele tracks zijn verkrijgbaar bij iTunes, Amazon en eMusic, te beluisteren en te koop op hope-album.com, en te beluisteren op Spotify. Op www.hope-album.com beluister je het album gratis, vind je achtergrondinformatie over alle artiesten en tracks en is het album zowel fysiek als digitaal te bestellen. Enjoy!

Regel een endorsement in 7 stappen (door @BramOSL)

Omdat Bram de Wijs redelijk goed in de drum- en kledingendorsements zit, krijgt hij regelmatig de vraag: 'Hoe regel je dat?' Zijn tips:

1. Onderschat je zelf niet
'Natuurlijk geldt over het algemeen: hoe bekender je band, hoe makkelijker je een deal regelt. Maar ook als je niet iedere week bij DWDD speelt en je clip niet op de playlist van MTV staat, kan je toch interessant zijn voor een endorser. Als je veel optreedt bijvoorbeeld, of goedbekeken video's op YouTube hebt. Verzamel relevante info (followers op Twitter, abonnees op YouTube, tourdata, info over airplay, recensies) en stuur een mail met een goed verhaal.'

2. Overschat jezelf niet
'Met zo'n goed verhaal kun je op z'n minst een korting regelen. Maar ga er niet vanuit dat je als beginnende band een compleet drumstel en 3 gitaarversterkers mag uitzoeken. Doe een realistisch voorstel voor een deal die past bij je 'status'. Een kortingdeal kun je altijd uitbouwen naar meer korting en later naar gratis spullen. Pas als je stadions vult krijg je een bak geld toe om op een bepaald merk te spelen of in bepaalde kleren rond te lopen. Soms kun je beter nog even wachten tot je band iets bekender is, zodat je een voordeliger deal kunt sluiten. Dit geldt overigens voor alle contracten die je in je muzikantenbestaan tekent!'

21 juni 2011

Perfect Summer 2011, according to @NorbertPek

Norbert Pek verzorgt al voor het vierde jaar op rij de perfecte muzikale opening van de zomer. En die begint nu. Precies nu (ja, ook astronomisch gezien, het is immers 19:16u!). Of zoals Norbert het zelf zegt: 'Het kost negen maanden wachten maar dan heb je ook wat: een nieuwe zomer. Dit gaat traditioneel gepaard met een editie van Perfect Summer. Alles op Perfect Summer 2011 is afkomstig uit 2011 en de verzamelaar bevat stormachtige energie, lijzige zomerbriesjes en het gevoel dat alle ramen ter wereld wijd open moeten worden gegooid. De viering van het onbezorgde leven in zeventien liedjes dus. Dat het maar mag smaken.' - Norbert Pek

HIER de download,
HIER de Spotify link.

Feestje (79)

NON Night @ EKKO (ook op Facebook):
Renkas (live)
HyperHyper (DJ set)
BEAR (DJ set)
Marius (DJ set)

Na een uitverkochte editie eind februari komt het Amsterdamse NON opnieuw naar EKKO. Renkas ondersteunt zijn EP 'Christabella' (deze maand uit) met een serie melancholische maar dansbare liveshows door het hele land. HyperHyper draaide in februari EKKO plat en zal ook ditmaal zijn 90's geïnspireerde duit in het zakje doen, aangevuld met dj-sets van BEAR en Marius. Gaat dat zien komende vrijdag!

20 juni 2011

Bloggen: nog steeds #winning

Geïnspireerd door 'Kies je niche, blog je gek' realiseerde ik me vanochtend dat ik dat te weinig hardop zeg. Vaker gaat het over je muziek (da's goed), Twitter, Facebook en andere sociale media (mag minder), terwijl je eigen zender optuigen misschien wel de grootste recente mediarevolutie is. Het bracht mij in elk geval het meest de afgelopen 3 jaar, zo zeer dat ik mijzelf sinds begin dit jaar soms zelfs introduceer als blogger. Veel van wat ik doe, zie of aangeboden krijg, hangt immers direct of indirect samen met EHPO (inclusief knipoog). Ik herken me volledig in wat Henk-Jan schrijft: 'Niemand komt zaken met me doen via Google. Mijn business zit in de mensen die mij kennen. Mensen die me aan het werk hebben gezien, die over me twitteren, die mijn werk en kwaliteiten kennen, mensen die in me geloven.'

Natuurlijk kost dagelijks bloggen veel tijd, laat tastbaar resultaat lang op zich wachten en is niet alle respons positief. Maar kom niet bij me aan dat ik makkelijk praten heb met mijn bereik en aantal volgers. Ook EHPO startte met nul (0) bezoekers:


De eerste lezers waren mijn ouders en mijn broertje (slide #21). En ook toen blogde ik iedere dag. Onderstaande kost bijna 3 jaar, maar met geweldige muziek of andere fantastische content gaat het ongetwijfeld sneller:


Bloggen biedt je de kans een eigen publiek te bereiken op basis van inhoud, kwaliteit, delen, vertrouwen en vooral volhouden. Mooiste van alles is de directe relatie met je publiek, lezers en fans, zonder volledig afhankelijk te zijn van pers, radio, TV, platenmaatschappij, uitgever, management of boeker. Die vraag je erbij als het nodig wordt, op je eigen voorwaarden. Inspiratie nodig? Lees hoe Amanda Hocking het doet. Dat is wat mij betreft het beste nieuws voor iedere creatieve maker in de 21ste eeuw.

18 juni 2011

Ja, zó kan ik het ook!



Meer info hier.

17 juni 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (119)

Gisterenavond Tivoli's popquiz gewonnen met Paul (zie onder) en Thomas, daarom een magere oogst deze week. In de quiz geen fragmenten van dit Monument, dat gisteren precies 25 jaar geleden uitkwam. Wel het complete Meesterwerk van begin tot eind gecoverd. Geniet ervan!
De ideeën en muziek dan:

16 juni 2011

Reinard doet het zo

'Wannneer je tijdens de EHPO-dag in de zaal zit als je bandnaam in Niels' presentatie verschijnt [slide #47/48], ga je op het puntje van je stoel zitten', aldus bassist Bart Heesen. 'In plaats van de gehoopte lovende woorden, legde hij de vinger op de zere plek. Bij het op orde maken van onze site en promotie waren we het allerbelangrijkste vergeten: de muziek!'

Hoewel het even slikken was, leidde mijn opmerking tot een andere manier van werken voor Reinard: 'Nog tijdens de EHPO-dag hebben we een afwezig bandlid gevraagd een Soundcloud-account aan te maken en deze te koppelen aan onze site, zodat de mensen die tijdens de EHPO-dag ons promopakket ontvingen ook konden luisteren naar de muziek. Natuurlijk, de opnames waren (en zijn) niet helemaal klaar, maar ze geven wel een beeld van onze muziek.' Gelukkig had Barts band veel andere dingen wél voor elkaar. In dit artikel delen ze hun ervaringen met het opnemen van een low-budget clip, een afspraak die we maakten op de EHPO-dag.
Eerst een introductie van de band. Bart: 'Onze muziek valt het best te omschrijven als eigenwijze Nederpop met een vleugje dance. Eind 2010 zijn we als band een nieuwe weg ingeslagen met een extra, vijfde bandlid. De beats krijgen hierdoor een nadrukkelijkere rol. Terwijl Richard in zijn studio de nummers voor onze EP opnam, bereidden wij de clipopnames voor. Met nauwelijks tot geen budget streefden we naar een tof resultaat [net als Roy]. En hoewel we geen ervaring hadden met zo'n productie, waren we ervan overtuigd dat we in onze omgeving (HKU, Rockacademie enz.) mensen konden vinden die mee konden helpen aan de clip.

Peter-Paul’s baas kocht onlangs voor zijn bedrijf camera-apparatuur. We vonden hem bereid 2 dagen met zijn spullen af te reizen naar Limburg. Harm kende via de Rockacademie een actrice en een styliste en Cap werkt bij een geluidsbedrijf, die in het kader van een stageproject hun hal, lichtshow en LED-wall belangeloos ter beschikking stelden. Bart heeft een collega die visagiste is en een vriendin die aardig kan koken. Toen Peter-Paul op het laatste moment met een regisseur op de proppen kwam via de HKU, was het plaatje compleet.

In december en januari hebben werd de kleding doorgepast, de visuals voor de LED-wall gemaakt en een storyboard uitgewerkt. Op 21 en 22 januari jl. was het zover. Hoewel de meeste mensen elkaar vooraf niet kenden, wist iedereen elkaar te vinden en verliepen de opnamen voorspoedig. Na 2 lange opnamedagen en een te korte nacht stond alles erop:'




Bart: 'Zo’n half jaar na de eerste voorbereidingen hebben we de clip officieel uitgebracht. Veel armer zijn we er niet van geworden: €400. Om het maximale uit deze onkosten te halen, hebben we de in de clip gebruikte kubussen hergebruikt in ons promopakketje:'
De komende tijd staat voor Reinard in het teken van promotie. Naast de clip wordt een EP uitgebracht en plant de band een provincietour: 12 shows in even zoveel provincies, elk met een lokale band. Zie Facebook.

15 juni 2011

Memphis Maniacs doen het zo

Remco is hoofdboeker voor Dox Records en drummer bij de Memphis Maniacs (ook op Facebook en Twitter). Zijn band staat dit jaar zonder album (of plannen daarvoor...), zonder label, zonder hitje, zonder Serious Talent label, zelfs zonder eigen materiaal (volgens Buma) op Noorderslag, Paaspop, Dauwpop, Concert at Sea, Bevrijdingsfestivals Roermond & Assen, Oerol, Parkpop, de Affaire, Solar, Camping Rotterdam, Dance Valley, Loveland, Valtifest en Festyland. En da's slechts een selectie van de meest klinkende namen naast ± 35 andere shows! Hoe regel je dat?

Remco vertelt: 'Memphis Maniacs ontstond dik 5 jaar geleden. Na de oprichting experimenteerden we heel even met het in dance/rock-versies gieten van Elvis nummers (vandaar de bandnaam), maar al snel werden er nummers uit zeer verschillende genres op, over en door elkaar heen gespeeld. Het doel was om een soort live variant van 2manydjs te creëren, waarbij het resultaat als een ontvlambare show geserveerd wordt, enigszins als reactie op al te veel navelstarende indie bandjes of hoofdknikkende dj's. Een mash-up band dus, maar niet in de 'pure' zin: teksten van het ene nummer op muziek van een ander nummer. Bij ons kan ook een baslijn centraal staan binnen meerdere nummers die gemixt worden [laat me raden: deze?] of worden delen of thema's van diverse nummers afgewisseld om aan het eind samen te komen.

Bestaande nummers dus, jaja. In het begin was het even wennen aan het idee, maar dat veranderde direct na het ervaren van de publieksreactie. De eerste paar jaar hebben wij wel degelijk moeten vechten tegen boze tongen die, soms al te eenvoudig en wellicht ietwat vaderlandsch calvinistisch, hun oordeel klaar hadden als het ging over ons repertoire: 'Ahhh, een coverbandje dus.' Maar dan is een dj die plaatjes draait een coverband, een klassiek orkest dat bekende werken speelt een coverband en vermaarde jazzmusici die een standard spelen ook een coverband. Terwijl dat wel cultureel 'correcte' verschijnselen zijn van artiesten die onze rijke muziekgeschiedenis eren.

Perfect Soundtrack for untold stories, by @BasVanDuren

Gisteren de prachtige Perfect Verhalenvertellers van Kees de Koning, vandaag gaat het verhaal verder... Wat er precies gebeurt bepaal jij, Bas van Duren heeft de muziek er voor je bij gezocht. Onder het artwork de 'wiki' van deze Perfect.

HIER de download,
HIER de link naar Spotify (waar helaas de openingstrack ontbreekt, zul je net zien)

Enjoy!'Ik ben Bas van Duren, een kwart eeuw oud, vroeg-grijs en momenteel hoofdredacteur van 3VOOR12/Tilburg en redacteur bij het Brabants Dagblad. Ergens in mijn jonge jaren ben ik erachter gekomen dat ik ontzettend veel plezier beleef aan verhalen vertellen. Dat is inmiddels doorgesijpeld in de artikelen die ik voor de krant schrijf en repo's die ik voor de radio maak. Het is de passie voor muziek, film en storytelling die mij ertoe heeft gezet om deze Perfect te verzorgen.

Een decennium geleden zat ik als 15-jarige puber in de bioscoop te kijken naar
Ocean's Eleven. Ik vond het einde wazig, de soundtrack geniaal. Ik kocht gelijk alles wat muzieksamensteller David Holmes had uitgebracht en een nieuwe liefde was geboren: mixtapes maken. Van mixtapes naar soundtracks is een kleine stap: je probeert met allebei een gevoel op te roepen, zonder dat de tekst van een nummer te expliciet is. Show, don't tell. Met Perfect Soundtrack hoop ik dat er bij het afspelen bij u in uw hoofd een film afspeelt die vooral geschikt is voor de nachtelijke uurtjes.' - Bas van Duren

UPDATE, via Digimuziek:
In de Spotify lijst staat track 1 er niet bij. De volledige playlist staat hier. Ontbrekende bestanden kun je hier downloaden (= .zip). Deze uitpakken, bestanden in de Local Files slepen of in de playlist zelf en gaan!

14 juni 2011

Perfect Verhalenvertellers, door @KeesdeKoning

Kees de Koning maakte deze - Spotify-only - Perfect Verhalenvertellers voor je. Een selectie verhalen door merg en been. Over leven, liefde, hebben en houwe. Verhalen die soms gezongen, soms gerapt, soms gehuild worden, maar stuk voor stuk gehoord moeten worden. #Prachtigmooi.

Onder het artwork schrijft Kees ook nog een verhaal bij al die verhalen. Enjoy!

HIER de Spotify-link.
'Mijn favoriete nummers vertellen altijd een verhaal. Het hoeft niet per se een verhaal te zijn met een begin en een einde, maar ze brengen je altijd naar een andere wereld. Nu ik er over nadenk mijn eerste platen waren sowieso al sprookjesplaten. Sneeuwwitje, de Gelaarsde Kat of mijn favoriete hippie sprookje van Ellie & Rikkert, het Oink Beest.

De eerste muziek die ik bewust meemaakte was die van Jaap Fischer; stuk voor stuk verhaaltjes. De hip hop die daarna kwam vertelde ook weer een verhaal van een wereld aan de andere kant van de oceaan. Bij elk nieuw genre wat ik daarna ontdekte was het steeds een verhalend nummer wat mij over de streep trok.

Dankzij de verhalen uit de onderbuik van Johnny Cash werd ik country fan en de Zangeres Zonder Naam bleek bij nadere inspectie Nederlandstalige blues te maken die verhaalde over levens vol kommer en kwel. Als de artiest in kwestie mij kon meenemen naar zijn of haar wereld dan was ik vanaf dat moment verkocht. De verhalen vind je terug in elk muzikale stroming. Het is dan ook de oervorm van de muziek. Of het nu de Griots in Afrika zijn of de Nederlandse marskramers; de eerste muzikanten waren verhalenvertellers. Ook al weet je donders goed dat het allemaal fictie is, je moet ze wel geloven.' - Kees de Koning
P.S. Digimuziek deelt een tip hoe de laatste twee Perfects compleet te maken op Spotify.

Knipseldienst (13) - Revu's Muzikale Pikorde Top 20

[Click to enlarge:]
EHPO staat 'randje Tipparade'. Wel sta ik deze week in het gratis NL Magazine, samen met Geert van The Black Atlantic en Boudewijn van hun onvolprezen label Beep! Beep! Back Up The Truck. Je kunt een exemplaar van Doorbraak! winnen:

13 juni 2011

Gezocht: #fotomoment #kettingboek (RT mag)

Dit is die van @Wout, die bij hem terecht kwam via @Reinier_a, die 'em half maart rechtstreeks van mij ontving. Kijk maar:
Ik ben het zicht op de 20 #kettingboeken inmiddels kwijt. Doe me een lol en mail me een kiekje van jouw exemplaar. Van de openingspagina met daarop de namen van alle lezers en/of het stukgelezen, volgeschreven, onderstreepte, doorgekraste of van commentaar voorziene binnenwerk. Plaats ik je foto in deze post en kunnen hieronder 20 nieuwe kettinglezers hun digitale vinger opsteken om jouw exemplaar te ontvangen. Kleine moeite, groot plezier.

UPDATE:
Dit is die van Mark, Ewa, Pieter, Djoey en Niels, heerlijk volgeschreven:
Tof!

12 juni 2011

Have you seen this cat? (2)

Een uurtje geleden deze cat, @BureauBaas kende er ook nog 1:

Have you seen this cat?

Via Andrew.

The Future of Music (according to @JimMorrison)

Let op wat de zanger van The Doors in de laatste 30 seconden zegt, ca. 1970:



Altijd al een Visionair geweest. Via Job, die het hier vandaan haalde.

11 juni 2011

Hè ja, gezellig!

Via Marco.

10 juni 2011

Wilde ideeën & nieuwe muziek (118)

Genoeg nieuws en stapels mooie dingen afgelopen week. Snel van start: