31 augustus 2012

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (174)

Short & sweet deze week:
  • Give Fans The Credit op Grammy.com (via Job): 'Real music fans want to know who wrote, produced and played on their favorite tracks and all music creators deserve to be credited for their work. [...] Help us convince digital music services to tell fans who made the music they enjoy.' En wees verstandig: geef je tour een naam (via Martijn).
Deze week viel er niks te lachen.

30 augustus 2012

Aandacht krijgen? @theMAYDAYS doen het zo (2 heel praktische tips)

Naar aanleiding van mijn oproep van afgelopen maandag mailde zanger/gitarist Pieter Sneep van The MAYDAYS (prachtige site, ook op Facebook, Twitter, YouTube, Spotify en Soundcloud) mij gisteren:

'Leuk is dat, als je op de verjaardag van je tante wordt gevraagd: "Hoe gaat het met je bandje?" Ik hou m'n hoofd cool en antwoord: "Druk, maar wel prima." In mijn gedachten smijt ik allang de vers gezette koffie door de kamer en vervloek voor de honderdste keer het kleinerende 'bandje'. Vervolgens ontstaat er met de hele familie een onwijs behulpzame brainstorm: "En De Wereld Draait Door dan, heb je die al weleens gemaild?"

Woest word ik ervan. Oefenen en daadwerkelijk muziek maken? Per week zit ik nog langer op de plee dan die 4 uurtjes in de oefenruimte. Wat ik werkelijk doe is complete werkweken vullen met het afspeuren van social media, headhunten van programmeurs en stalken van hard-to-get spelende recensenten. Denk je echt dat je zo makkelijk bij De Wereld Draait Door terecht komt?

De nieuwste MAYDAYS plaat komt bijna uit (*gratis* download, betalen mag ook). Acht weken lang heb ik fulltime gebikkeld en ben van frontman in een detective veranderd. Het grootste verschil: ik krijg nu eindelijk shit gedaan. Tot onze bescheiden successen behoren een cd-presentatie in Rotown Rotterdam (komende zondag - komt allen!), een show in het Paard van Troje (7 september) en ons album op 3voor12's Luisterpaal. En dat komt grotendeels door deze 2 slinkse tactieken:
  1. Werkenden in de muziekindustrie vinden muziek geweldig, maar niet tijdens kantooruren. Ze haten het, net zoals jij je werk niet leuk vindt. Muziek luisteren doen ze in hun vrije tijd, privé. Skip dus het mailen naar info@zaalA.nl of programmeur@zaalB.nl - ze zitten er niet op te wachten. Ga headhunten, speur ze op. Zoek uit wat ze leuk vinden, Sherlock Holmes-style. Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder zijn goud waard. Link vervolgens jouw benadering, stijl of ambities aan hun persoonlijke interesses en al snel wordt jouw verzoek niet meer als 'werk' gezien, maar ontspanning. Dring door in dat privégebied, dan pak je de aandacht!
  2. Wil je het echt slinks aanpakken, zorg dan dat je personen op een goeie manier tegen elkaar uitspeelt. Programmeurs en promoters zijn ook mensen, zelfs zij hebben conversaties op de werkvloer. Niks is heerlijker dan even wat onrust stoken door beide personen een aparte tweet of Facebook message te sturen: 'Bekijk onze video. Of moet ik bij Persoon B zijn?' Hetzelfde stuur je naar Persoon B waarbij je Persoon A vermeldt. Het effect: onderling overleg. Je wordt meteen besproken, waardoor je gered wordt van de stapel en/of de delete-knop. Dat mag je natuurlijk vieren met een uitbundige 'Gna gna gna'-schurkenlach, jij sluwe vos!
Twee mooie, concrete tips, Pieter. Dank daarvoor. Ieder moet er zijn eigen vorm en toon in vinden natuurlijk, maar je praat geen poep. Meer tips vind je in de 6-delige serie Voorprogramma's scoor je zó (onderaan beginnen met lezen), o.a. van Rotown-programmeur Joey Ruchtie, Melkweg-programmeur Edwin van Andel en ervaringen van GEM-zanger Maurits Westerik en Marinus de Goederen van a balladeer. Ook nuttig in deze: Bands, don't contact me unless... Succes!

29 augustus 2012

Water uit m'n mond

Kijk, daar *smul* ik van: achter de mengtafel, naast de producer(s) en maker(s), kijken in de keuken van klassieke albums en monsterhits. Of met je neus vooraan staan als muzikale geschiedenis wordt geschreven, zoals bij Prince' Purple Rain. Ongelofelijk. Vandaar mijn liefde voor Classic Albums, een documentairereeks over het vangen van Het Moment, het moeilijkste dat er is.

Gisteren liep ik tegen The Doors' Break On Through aan, waarna Arjan mij een nog grotere hit tipte. Helaas volledig stuk gedraaid (doe mij Break On Through maar...), maar muzikaal en productioneel een uniek hoogstandje waar ik met open mond naar kijk:


Na afloop met een doekje m'n bureau afnemen, voor het kwijl.

Het mooiste? Horen hoe Queen de complete backing track live superstrak opnam (kom daar maar 'ns om tegenwoordig!) en wanneer Brian May vertelt over Queens zangopnamen, vanaf 7.41 min., 13.04 min. en vooral 16.14 min. En misschien nog wel mooier, over het GROOTS opnemen van drums op 25.41 min.: 'It has to sound right on the night or else it's never gonna sound right.' Zo is het.

Prachtig!

28 augustus 2012

Overpeinzingen bij De Beste Singer-Songwriter van Nederland #DBSSW

In aansluiting op mijn blogpost van gisteren over The Voice of Holland en het langzaam wegkwijnen van Hyves, hoe erg is dit:
Geen Top 25, geen miljoenenpubliek, maar volgens mij kan de Beste Singer-Songwriter van Nederland (DBSSW) toch een succes zijn:
  • Format, deelnemers en winnaar passen 100% bij de uitstraling en het format van 3FM, waar afgelopen jaar vergelijkbare artiesten als Ed Sheeran en Ben Howard veel gedraaid, hoog gewaardeerd werden en mede dankzij 3FM's steun doorbraken in Nederland. Voor radiozenders is het deels kunnen 'claimen' van succes van onderscheidend klinkende artiesten (die passen bij hun uitstraling, playlist en format) een hoofdprijs.
  • Genoemde artiesten en hun muziek 'laden' omgekeerd merk en uitstraling van 3FM. Dat geldt nu dus ook voor het DBSSW-format, deelnemers en winnaar Douwe Bob.
  • Alle deelnemers hebben zich binnen een geloofwaardig, passend programmaformat (goed, daar lopen de meningen enigszins over uiteen...) in de kijker gespeeld. Daar zullen ze de komende maanden vast iets van merken in hun boekingen, deuren die eerder of gemakkelijker open gaan bij labels, distributeurs, boekers, platenmaatschappijen, publishers, pers, andere programma's, radio- en TV-programma's. Als ze het verstandig aanpakken, winnen deelnemers ook. Let op: dat 'verstandig' in die laatste zin is wat mij betreft cruciaal. DBSSW is wellicht een mooie springplank, maar ik ben met Bob eens dat eigenheid, uithoudingsvermogen en je eigen artistieke plan trekken op lange termijn altijd het beste is voor muzikanten.
  • Nog even over die kijker: dat mogen er misschien relatief weinig zijn, het formaat selecteert wel de 'juiste'. De eigenaar van P79 dus, in plaats van Dieka Disco. Want wie één van de deelnemers boekt, heeft een aantrekkelijk onderschrift voor poster, flyer en Facebookpagina. En in tegenstelling tot The Voice of Holland suggereert 'bekend van De Beste Singer-Songwriter van Nederland' meer dan een tape act en de 'kwaliteit' om 20 minuten 'entertainment' in de disco te verzorgen. Over 1-2 jaar zal blijken hoe goed en lang die tagline werkt...

Gezien bovenstaande sluit DBSSW mooi aan bij Bepaal het speelveld, win de wedstrijd (Seth Godin blogde afgelopen week iets vergelijkbaars): het gaat niet altijd om het grootste publiek, maar in een sterk versnipperd medialandschap steeds vaker om het juiste. Dat doel lijkt met DBSSW zowel voor Douwe Bob, enkele andere deelnemers als 3FM bereikt. De statistieken geven ze gelijk.

En wie weet is dat relatief kleine publiek van gisterenavond met ingang van komende week ineens veel groter als Douwe 3FM's Megahit scoort... UPDATE:
UPDATE II: Haha, Johan-mastermind Jacob de Greeuw vindt zichzelf de beste :-)
UPDATE III: Finalist Daniël Versteegh doet het zo, met hulp van filmmaker Tobias Mathijssen (Tall Tales). Ook leuk te lezen hoe Daniël openhartig blogt achter de schermen, bijvoorbeeld over de vrij impertinente 'aanwijzingen' van Waylon of hoe het format en presentator Giel de deelnemers soms dwingen om door een brandend hoepeltje te springen.
UPDATE IV: meer achtergronden over DBSSW en (online) populariteit van deelnemers op Marketingfacts.

Perfect Electric Boogie (according to @auxmasterfader)

Puristen noemen het Electric Boogaloo, wij niet, wij zeggen gewoon Electric Boogie. Vroeger maakte je daar 'vingers in het stopcontact'-grappen over. Nu niet meer, nu staat het voor vervlogen youth culture. Alhoewel, breakin', poppin' & electric boogie nog steeds alive & kicking zijn. Deze douchebag uploadde gisteren nog dit filmpje. Geen Robert Muraine...

Keep the electric soul alive, Steve Terminator. Aux maakte deze Perfect, en hij heeft gelijk: hij is inderdaad perfect. Handgeplukte tracks die, als je je ze niet kent, een geweldige introductie zijn.

Enjoy!

HIERRR in Spotify,
HIERRR de download.
'De muziek van de straat in het begin van de jaren '80 in New York, Detroit en andere Amerikaanse steden. Body poppin' kids met gigantische boomboxes die op uitgevouwen kartonnen dozen dansen als de electric boogaloo en robot op straat uitvoeren. Muzikaal beweegt het zich ergens tussen hip hop, electro, funk en disco met veel vocoders, Roland 808 drum machines en Kraftwerk-invloeden. Bekende artiesten zijn Afrika Bambaataa, The Rocksteady Crew, Egyptian Lover en Man Parrish. Uiteindelijk kwam het ook bij het grote publiek terecht via films als Beatstreet, Breakin en Wild Style.'Aux

Recommended viewing: Graffiti Rock op Vimeo, The Magnificent Force op YouTube, Beat This!: A Hip Hop History op Veoh en Big Fun in the Big Town op Google video.

27 augustus 2012

Overpeinzingen bij The Voice of Holland #TVOH: #Hyves is een spookstad (en da's best triest)

Afgelopen vrijdag was de eerste aflevering van een nieuw seizoen The Voice of Holland. Sandra van Nieuwland maakte indruk, haar auditie haalt de #1-positie in iTunes:
Knap. Maar opvallender, en triester, vind ik wat online te zien is in de rechterbenedenhoek van haar succesvolle auditie [screenshot van maandag 27 augustus 2012, 15.30u, 3 dagen na de uitzending, click to enlarge]:
Na een uitzending met ruim 2,7 miljoen kijkers vind ik 868 'likes' op Facebook eerlijk gezegd al aan de magere kant, maar echt schokkend is het aantal 'respects' op Hyves: 19. En het is nog wel de grootste button...

Hyves is vaker en eerder dood verklaard, maar vaak te vroeg of niet helemaal eerlijk: de doelgroep van een evenement, artiest, sporter, merk, radio- of TV-programma sloot niet aan bij Hyvers en dan is het niet reëel om lage bezoekersaantallen en 'respects' als argument op te voeren. Voor doorwrochte analyses van Zomergasten (topuitzending gisterenavond) kijk ik ook niet op Telegraaf.nl.

Het lijkt typisch Nederlands om (internationale) succesverhalen af te kammen, koppen boven het maaiveld af te hakken. Tot ongeveer een jaar geleden weerstond Hyves Facebook als populairste social platform in Nederland, maar bovenstaand screenshot laat weinig aan de verbeelding over. Kijkers van The Voice of Holland waren ooit 100% doelgroep en gebruikers van Hyves, maar die tijd lijkt voorbij. Wellicht is Hyves in aantal accounts nog steeds groot, misschien wel groter dan Facebook, maar het is duidelijk een spookstad [UPDATE: nieuwe cijfers zijn nog minder hoopgevend. 23% springt van boord...].

Geen reden voor een feestje, wel een eresaluut. Het boek van oprichter Raymond Spanjar, Van 3 naar 10.000.000 vrienden, download je HIER. Nog steeds een fraai jongensboek.

Morgen: Overpeinzingen bij De Beste Singer-Songwriter van Nederland (#DBSSW).

Oproep tot delen

De zomervakantie zit er bijna voor iedereen op. Hebben jij en je band wilde plannen komend najaar? Of wil je nu eindelijk naar buiten met je zolderkamerproducties, die niet onderdoen voor het werk van The Flexican, Afrojack of Noisia? Heeft 3FM jou ten onrechte over het hoofd gezien, zijn jij en je songs nog veel beter dan hun Beste singer/songwriter van Nederland? Ik hoor het graag, maar deel nog liever je ervaringen, concrete plannen, ambities, ups en downs met de lezers van EHPO. Met bijna 1.000 ontvangers van de wekelijkse nieuwsbrief en zo'n 300 tot soms 2.000 bezoekers per dag, uit de gehele Nederlandse muziekindustrie en -scene, bereik je op een mooie inhoudelijke manier een breed publiek.

Hoe?
Met een to-the-point geschreven blogpost in de langlopende en veelgelezen serie '[...] doet het zo'. Mail je verhaal, duidelijk en actief geformuleerd in de ik/wij-vorm en met veel concrete voorbeelden (zowel blunders als successen - ook van fouten leer je immers!). Liefst met veel citaten; ik wil je horen spreken als ik je verhaal lees. En liever 2-3 sterke voorbeelden of ervaringen dieper uitgelicht dan een verkrampte poging om een volledig maar daardoor oppervlakkig en (te) lang verhaal te schrijven. Net als voor platen geldt voor blogposts: less = more. Een kleine maar goed uitgewerkte persoonlijke ervaring is vaak zeer leerzaam voor andere muzikanten, bands, songschrijvers en producers.

Vind je toch dat je meerdere relevante onderwerpen te vertellen hebt, hak je stuk dan in 2 of 3 logische delen. Maar wees vooral heel streng en kritisch op je eigen tekst; niet iedereen is Caro Emerald, Kyteman of Only Seven Left, laat staan Bruce Springsteen ;-)


Ter inspiratie: een compleet overzicht van alle eerder geplaatste '[...] doet het zo''s vind je halverwege het Startpunt van deze blog.

Je volledige tekst ontvang ik liefst in een mailtje geplakt als HTML-tekst, incl. alle relevante links en met afbeeldingen en foto's in de bijlagen geplakt. Ik redigeer je stuk indien nodig, vul het eventueel aan met eigen voorbeelden, commentaar of verwijzingen naar eerdere posts en plaats het daarna op EHPO. Dus kom maar op! Want delen is nog steeds vermenigvuldigen.

26 augustus 2012

Lance #Armstrong: watje

Van Bram, via Marinus.

Will they survive the 70's? (bingokaart bij de hand houden)

Click = BIG:
Via @RobHeerdink, die voor uw en mijn gemak de bingokaart vast invulde:
* = Paul is dead.

Dat viel dus reuze mee!

25 augustus 2012

24 augustus 2012

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (173)

  • In aansluiting op bovenstaand advies van Kim: 5 Ways Hollywood can stop digging its own grave (via Kris). 'Listen up, Hollywood: Nobody ever went out of business offering a good product for sale at a reasonable price with an eye toward pleasing the customer. You should try it some time.' Zo is het. Wat dat oplevert na een paar jaar? Een indicatie: Nederlandse downloadmarkt in juli goed voor €2,8 miljoen, YouTube nog steeds digital music’s killer app (must-read).
  • €5.000 support voor het maken van opnamen? Vraag het SENA. Tweederde is een schenking, de rest een lening, aanvragen kan tot 1 oktober a.s.
  • Caro Emerald heeft dat geld niet meer nodig las je hier eerder. Nu probeert ze zelfstandig de oversteek naar Amerika te maken. Knap, benieuwd hoe dat afloopt! Amerikaanse lezers hebben ondertussen gestemd over de beste albums in Pitchforks 15-jarig bestaan: een Top 200, mooi vormgegeven.
  • Tip van Tjeerd:

23 augustus 2012

Into The Great Wide Open 2012 tips, incl. Perfect #ITGWO12 #Spotify-playlist #gwo12

Lowlands achter de rug, op naar Into The Great Wide Open. Daar ben ik wél bij. Van 7 tot en met 9 september, met een paar kleine dingen op 5 en 6 september. Onderstaand mijn tips, links meestal naar YouTube-clips, albumlinks naar Spotify, waar je ook Perfect Into The Great Wide Open 2012 vindt (19 tracks). Onze kinderen smullen van het uitgebreide kinderprogramma, wij gaan voor de muziek:

Mijn Top 5
  1. Jake Bugg, clip opgenomen in Amsterdam (zondag, 14.45u, Het Armhuis): een 18-jarige (!) met de snotty bravoure en brille van Alex Turner (Arctic Monkeys), sneer van Dylan en verhalende teksten van Ray Davies (The Kinks). En, niet onbelangrijk bij mijn Popsterren: z'n haar zit goed. Heel benieuwd naar!
  2. Dankzij tipgever Jan Kooi haalde de bluesy powerpopplaat van John Paul Keith mijn albumlijst van vorig jaar. Zoals de Volkskrant schreef: 12 songs die zó authentiek en bekend in de oren klinken, met een scheut Nick Lowe-ironie, dat je denkt naar een album vol covers te luisteren. Zondagmiddag, 16.30u in De Bolder (helaas ben ik dan al op weg naar de boot...).
  3. Als je stennis schopt in mijn stad terwijl ik er niet ben ('If you disrespect my music, I disrespect your FACE!'), moet ik je zien. Willis Earl Beal dus (zondag, 16.30u, Naar Buiten).
  4. Django Django stond afgelopen weekend in de polder en maakte volgens velen 1 van de albums van het jaar, in elk geval 1 van de singles. Mooie combi van folky indie en een soort tribal electronica, die live wellicht nog een stuk opzwepender uitpakt (zondag, 17.15u op het Sportveld).
  5. Case Mayfield primeurt '10', zijn tweede album binnen 8 maanden (vrijdag, 16.45u, Vuurboets Duin). 10 Tracks, waaronder single Schizophrenia, deze zomer binnen 10 dagen opgenomen en gemixt. Een vogeltje, het bonte Vlielands schorskloppertje, fluisterde mij in dat hij die nieuwe plaat integraal speelt, misschien nog 1-2 nummers van debuut The Many Colored Beast. Op Vlieland is voor het eerst een 10" te koop, elk exemplaar met de hand van de titel voorzien door Case, met daarop 2 nieuwe nummers plus 2 akoestische solotracks die hij vorig jaar daar opnam. Hebbeding!
Dansen doe ik bij Mr. Scruff en St. Paul, meesters in het naadloos en volstrekt logisch aan elkaar lijmen van de beste platen uit elk genre.

UPDATE: nu de blokkenschema's bekend zijn blijken John Paul Keith, Willis Earl Beal en Django Django af te tikken als wij zondagmiddag op de boot naar huis zitten :-( John Paul komt gelukkig nog naar dB's op 15 september, voor Django Django zet ik de joker in: Wood Kid. Oorspronkelijk een clipmaker, en dat kun je zien, maar z'n percussieve muziek maakt ook nieuwsgierig.

Voorts probeer ik te kijken bij:

22 augustus 2012

Schatgraven in #Spotify (39) - Rodriguez

Wat @JobdeWit gisterenavond tweette:
Wie? Rodriguez (Wiki)
Welke? Cold Fact (Wiki)
Wanneer? 1970
Wat? Stonede, funky protestsongs, waarbij je de zon oranjerood ziet ondergaan en het asfalt dampen.
Waarom? Ik leerde Rodriguez en Sugar Man zo'n 10 jaar geleden kennen omdat de onvolprezen David Holmes deze fantastische mix ermee opende en het Engelse Mojo magazine in datzelfde jaar Cold Fact uitriep tot 'Buried Treasure'. En dat is het: een onontdekte parel, met ruim 40 jaar later nog steeds een enorme zeggingskracht (ook al is het hippiepraat) en uitsluitend sterke tracks.
Woogtepunten? Opener en classic Sugar Man, slang voor drugsdealer. Verder: I Wonder (die huppelende baslijn!), maar zoals gezegd is iedere track op deze plaat een kraker (pun intended).

21 augustus 2012

Perfect James Blake (according to @matthijsvewijk)

Perfect James Blake. Geen punt voor Matthijs van Ewijk, reclame & promotie manager bij Karwei. Deze Perfect is dromerig, maar nooit saai. Klein en meeslepend. Acquired taste, ok, misschien een beetje soms. Limit to Your Love staat er natuurlijk op, maar er passeren veel meer pareltjes de revu!

HIERRR de lijst van Matthijs in Spotify,
HIERRR de download.

Enjoy!
'Als je James Blake in een muzikaal vakje zou willen stoppen kom je uit op een 'elektronische singer-songwriter die de dansvloer niet schuwt'. En hiermee heeft hij een unieke niche gevonden. Zijn geluid is dan ook onmiskenbaar. Het meest bekend is zijn titelloze debuutalbum, met name door de Feist-cover Limit To Your Love. De echte pareltjes uit zijn discografie vind je echter ergens anders. Als je de releases van James Blake op een rijtje zet valt namelijk 1 ding op: deze 23-jarige Engelsman heeft een perfecte vorm gevonden om zijn muzikale ambities om te zetten in dragers. Door regelmatig EP's, met 3, 4 of 5 nummers uit te brengen hoeft hij zich niet te committen aan een genre binnen een albumconcept. De ene EP richt zich op de dansvloer, de ander past prima op Warp, daarna brengt-ie een mini LP uit (Enough Thunder) waarop hij soul en elektronische muziek combineert en ook nog even samenwerkt met Bon Iver. Hierdoor hebben we James Blake de laatste jaren leren kennen als 1 van de meest vernieuwende muzikale duizendpoten. Dit unieke talent komt samen op Perfect James Blake. Een introductie die hopelijk naar meer smaakt.' - Matthijs

20 augustus 2012

Van uw speciale #Lowlands-verslaggever @erwblo #LL12

'Kan of moet Lowlands inspelen op verschillende doelgroepen?' vroeg ik Erwin Blom vóór hij met vrouw en kinderen naar Lowlands vertrok. Leuk dat hij die vraag afgelopen weekend op het festivalterrein zelf beantwoordde, dankzij Shoudio:


Meer korte reportages op Erwins Shoudio's pagina, bijvoorbeeld Of we dit overleven? (waarin de kinderen Blom hun kijk op het festival geven) en Mis ik dat ook al?, een typische Lowlands-'kwaal' dankzij vooral Twitter. Leuk!

19 augustus 2012

'Maar het is toch promotie voor je band?!'

Het enige correcte antwoord, click = BIG:
Weer via Marinus. Wat vindt die toch een hoop leuks op de interwebs...

18 augustus 2012

Pas op bij het oversteken...

Hihi. Via Marinus.

17 augustus 2012

Perfect Vrijdagmiddag Disco, deel 7! (according to @atease)

Joehoe! Vrijdag 17 augustus, vijftienhonderd uur, hittegolf in de kantoortuin. Wat zal je zweten. Welke deoderant worstelt en komt boven? De deorollers zijn afgevallen, die houden dit niet vol. De deo-als-crèmetjes? Die waren voor de lunch al gone. Nee, alleen de 'droge' sprays houden dit vol. En alleen de sprays kunnen, durven en mogen mee in het tempo van Perfect Vrijdagmiddag Disco. Dus iedereen die niet beweegt is roller of smeerder. Weet je dat ook gelijk weer.

HIERRR moet je zijn voor Adriaans 7e Vrijdagmiddag Disco. Enjoy!
Lowlands! We zijn begonnen. Als je ons zoekt… we zijn te vinden bij Meindert Talma, Spinvis, The Kik, Triggerfinger en Moss. Sorry, geen van allen in deze lijst. En als je er geen tijd voor hebt... Hij werkt ook op maandagochtend tegen de Lowlands-kater.

Del Tha Funkee Homosapien - Mistadobalina
'They way ya on my dick must really hurt ya knees'. Ja, het is Weeeeekend!

Plastic Bertrand - Ça Plane Pour Moi
Plastic Bertrand zong dit nummer niet eens. Dat deed zijn producer Lou Deprijck. Maar nu we toch in de orale sex zitten… 'Ça Plane Pour Moi' werd al snel in het engels gecoverd door Elton Motello en klonk het het ineens als He Gives Me Head. Tuurlijk!

Canned Heat - Going Up The Country
Nu maar een andere brug voordat het awkward wordt. Covers! Sinds Anne Soldaat zijn versie van 'Going Up The Country' speelde bij DWDD is dit een hit bij de jongste Pels in de familie. Die van Anne hebben we nog niet op Spotify. Die van Canned Heat mag er ook wezen.

Ocean Colour Scene - Hunderd Mile High City

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (172)

Op weg naar #Lowlands #LL12? Hier mijn 3 X 5 tips voor vrijdag, zaterdag resp. zondag, plus een Spotify playlist op bit.ly/PerfectLL12 (20 tracks). Enjoy!

Dan wat opvallende dingen van de afgelopen 3 weken opnieuw/alsnog naar boven halen:
  • Uit de school geklapt, via Nils: celliste Zoë Keating laat via Google Docs gedetailleerd de opbouw van haar inkomsten via Spotify, iTunes en andere diensten zien. Onthullend en inzichtelijk, al blijft het een individueel geval en verschillen terms en inkomsten per artiest aanzienlijk, territorium, track etc.
  • Aansluitend, in Nederland: "Spotify gaat eind dit jaar iTunes voorbij". Norbert Plantinga, managing director van Universal Music Nederland: “Mensen vergelijken de streamingdienst vaak met cd-verkopen, terwijl een vergelijking met de radio veel logischer is. En als 100.000 mensen naar de radio luisteren en 100.000 naar Spotify, levert het laatste de artiest vele malen meer op.” Is Spotify becoming the music business?

16 augustus 2012

Basis online checklist voor bands, dj's, producers en andere muzikanten (omdat die er nooit genoeg zijn) - door Andrew @Dubber

Net terug van vakantie kijk je ook met een iets frissere blik naar je eigen blog. Onderstaand artikel herinnerde me aan mijn oorspronkelijke doelstelling: een informatieve en heel praktische verzamelplaats creëren voor beginnende muzikanten, samengevat in bovenstaande header.

Het herinnerde me ook aan het feit dat het al even geleden is dat ik een dergelijke praktische handleiding zélf plaatste. De oorspronkelijke focus van EHPO lag op muziek, promotie, marketing en social media (ongeveer in die volgorde) en verschoof de afgelopen 4 jaar langzaam naar internet in bredere zin, marketing, muziek, uitgeven, nieuws en innovatie (ongeveer in die volgorde). Maar nog steeds lopen veel startende muzikanten, dj's, bands en producers met hun eerste 2 sterke songs rond en de onbeantwoorde vraag: 'Wat nu?!' In nieuwe blogs verwijs ik daarom regelmatig naar eerdere maar relevante posts en series vol tips en trucs.

Soms is het goed alles opnieuw overzichtelijk op een rij te zetten. Of een ander doet dat zó goed dat je eigen update overbodig is, zoals Andrew Dubber op zijn New Music Strategies – sowieso een blog om te volgen. Hier zijn oorspronkelijke artikel, tegenop gelopen via Lykle. Ik plaats doodleuk en gemakzuchtig zijn integrale tekst door, op een enkele plek ingekort, hier en daar aangevuld met mijn opmerkingen. Scheelt jou weer 1 klik en ik vind dat je dit moet lezen alvorens je start met een eigen online strategie met en voor je muziek:

15 augustus 2012

3 X 5 #Lowlands 2012 tips (slot) - de zondag, incl. #Spotify #LL12-playlist

Mijn Lowlandstips luister je in de Perfect Lowlands 2012 Spotify-playlist (20 tracks, eenvoudig delen en doorsturen via bit.ly/PerfectLL12), op volgorde van het blokkenschema. Eergisteren de vrijdag, gisteren zaterdag, op zondag vier ik mijn liefde voor Britse pop bot:
  1. Zulu Winter (Charlie, 14.20u). Tikje hoogdravende Britse doompop (maar niet zo doom), in de stijl van die ándere goede band uit de 80's, Echo & the Bunnymen. Beetje over het hoofd gezien dit jaar; onterecht, want de moeite.
  2. The Maccabees (Alpha, 15u). Pelican is een briljante single, maar een muzikaal buitenbeentje op Given To The Wild. Dat album leunt vooral op sfeer, kalme opbouw, wat langere songs in plaats van puntige, up-tempo radiotracks. Minder puntig, trager, dus niet goed? Integendeel! Het is een prachtplaat, een aanrader. Ben wel benieuwd hoe dat overeind blijft in de immense Alpha. Wie dat zonder twijfel doen zijn de Heideroosjes, die in Biddinghuizen na The Maccabees op mogen (om 16.40u), een verdiend afscheid dat Jan Smeets ze eerder dit jaar niet gunde.
  3. Daarna de vlam in de pan met Miike Snow (Bravo, 17.30u). Immers, het is zondag, de kater mag/moet er uitgedanst worden. Niet op platte, wel op sterke house. Pas alleen op voor bierscheetjes na zo'n 'intensief' weekend en de verwachte warmte...
  4. Magnetic Man (Bravo, 19.30u) is het koningstrio van dubstephelden Benga, Skream en Artwork. Minder plat of lomp dan keizer Skrillex een dag eerder in een tent groter - en da's een compliment in mijn boek.
  5. Afsluiter? Hoe sympathiek Dave Grohl me ook lijkt, zijn Foo Fighters in Alpha kunnen mij op 4-5 songs na gestolen worden. Nee, dan Wilco op diezelfde tijd (India, 20.30u). Al was het maar voor die onweerstaanbare prachtsolo in Impossible Germany, 12 minuten ingehouden spanning en hypnotiserende herhaling van One Sunday Morning of de gecontroleerde muzikale chaos van Via Chicago. Onovertroffen liveband. Het alternatief, gesandwicht tussen Dave en Wilco: The xx (Grolsch, 21.30u). Hun succesvolle debuut overtuigt, maar is mij iets teveel een meisjesplaat: de goede maar behapbare versie van donkere muziek. Ik heb Jamie echter hoog zitten, dus die aanstaande opvolger kijk ik naar uit. Wie weet gaat ik alsnog definitief om.
Perfect Lowlands 2012 vind je HIERRR. Nog niet genoeg? 's Neerlands trots Nobody Beats The Drum nam speciaal voor komend weekend een nieuwe track op, voor *gratis*. Op Lowlover de iBook, een overzicht van de meest legendarische optredens in 20 jaar Lowlands. En uiteraard de traditionele 2012-mix van Sandeman, niet te missen:



Veel plezier komend weekend!

14 augustus 2012

Perfect Kinderkoor (according to @MartienOntwerpt)

Martien ontwerpt, twittert, schrijft over muziek, speelt in de Nederlandse band LPG én maakte deze Perfect. Perfect gebruikte gouden kinderkeeltjes in de muziek. Niet te veel, want het wordt al snel EO-erig, maar precies juist gedoseerd. Enjoy!

HIERRR de lijst in Spotify,
HIERRR de download.
'Onlangs had ik drie albumpresentaties met mijn band LPG, waarbij een koor meedeed. Die plaat heeft als titel 'The Village', en naast een blaaskapel leek een kinderkoor ons ook toepasselijk. En dat bleek. Ik realiseerde me dat ik aardig wat platen had waarop kinderen meezingen, zoals de laatste LP van Damien Jurado. En als dan het kinderkoortje inzette bij 'Life Away from the Garden', dan dacht ik aan Cat Power, Spinvis en aan Talk Talk. Van het één kwam het ander. Ik vroeg wat rond bij vrienden, ik twitterde onder andere naar @Guuzbourg en voor ik het wist was er een enorme lijst op spotify met kinderkoortjes. Dank @Guuzbourg en vul aan zou ik zeggen.

En nu is er dus mijn verzamelaar. Tikje melancholisch, soms schattig of vrolijk, maar vooral heel mooi. Veel luisterplezier!'

3 X 5 #Lowlands 2012 tips (2) - de zaterdag, incl. #Spotify #LL12-playlist

Traditiegetrouw de dag met wat minder grote namen. Oorzaak is het feit dat Lowlands vaak in hetzelfde weekend is gepland als Pukkelpop en Reading. Op die manier zijn grote(re) namen gemakkelijker ook naar Nederland te halen, maar zij headlinen de zaterdag vaak liever in de UK of België. Niks erg, want er is genoeg moois te zien dit jaar! Mijn 15 Lowlandstips + ietsje meer luister je in deze Perfect Lowlands 2012 Spotify-playlist (eenvoudig deel- en doorstuurbaar via bit.ly/PerfectLL12), op volgorde van het blokkenschema:
  1. alt-J's prachtig gezongen en avontuurlijke folk/folktronica (Bravo, 13.30u) zag ik eerder en met veel plezier op deBeschaving en zie ik ook op Into The Great Wide Open. Hun debuutalbum is voor velen 1 van de beste platen van dit jaar, Spinvis' Tot Ziens, Justine Keller was dat in 2011. Ik zag hem zijn meest recente meesterwerk nog niet live spelen en zou gaan kijken (Grolsch, 13.40u). Dit is de Hit. Prachtig.
  2. Dope D.O.D. (India, 17.20u) is sinds Noorderslag aan een gestage opmars bezig, vooral ook buiten Nederland. En dat op basis van slechts één (1!) EP. Knap. Optredens met en gastbijdragen aan KoRn (brrr!) en Limp Bizkit (brrr!!) doen vermoeden dat Dope's hiphop lomper dan lomp is (Nu Metal is muzikaal het ergste dat ons overkwam sinds grunge), maar als ik dit jaar op Lowlands was zou ik zeker checken what the fuzz is all about. Grote kans dat ik binnen 5 minuten gillend mijn muzikale heil zocht bij de subtiele, instrumentale folktronica van Four Tet (Bravo 17.30u - mooie combi met het meer vocale alt-J eerder op de dag). Love Cry is prachtig.
  3. Na al die moderne folky hipheid of lompe non-muziek zou ik zaterdag om 20.10u de onvervalste soul van Charles Bradley and his Extraordinaires tot me nemen in Lima. Kijk, luister en huiver. Aanrader!
  4. Voor Skrillex' dubstep (Alpha, 21.45u) geldt hetzelfde als voor Limp Bizkit: lomp, lomper, lompst. Net als The Black Keys gisteren hooguit naar kijken om de Alpha en masse kapot te zien gaan. Nee, doe mij The Walkmen maar (India, 22u). Zal lekker rustig zijn - volkomen onterecht. Nieuwe plaat Heaven is weliswaar net geen Lisbon, maar vorig jaar in Tivoli bewezen ze live volstrekt magnetisch te zijn. Wat. Een. Band.
  5. Afdansen in de X-Ray om 01.01u met Todd Terje, simpelweg omdat zijn Inspector Norse een classic is, mijn absolute Single van het Jaar. Wat. Een. Plaat.
Gisteren de 5 vrijdagtips, morgen mijn Top 5 voor de Lowlands-zondag.

13 augustus 2012

Schatgraven in #Spotify (nagekomen bericht) - Onze vakantieplaat van 2012

Terug van vakantie, de winnaar is bekend:
Wie? Brett Dennen (Wiki)
Welke? Loverboy (site)
Wanneer? 2011
Wat? PowerPOP
Waarom? Wij zijn thuis met 4: twee volwassenen, twee kinderen. Eerder vertelde ik hoe we er ruim 11 jaar wonderwel in zijn geslaagd K3 en de rest van die Studio 100 maffia buiten huis én auto te houden. Blij toe. Op vakantie winnen platen het die de zon ademen en onderweg hard meegezongen kunnen worden, door jong én oud. Naast onbetwiste klassiekers als ABBA waren dat eerder o.a. Jack Peñate (deel #5 in deze serie) en Paolo Nutini's 10/10 - onbegrijpelijk dat die laatste nooit een bonafide hit in Nederland is geworden. Dit jaar won Brett met een straatlengte, bijna een jaar geleden aanbevolen door dat aardige meisje bij mijn lokale Plato. Blind aangeschaft. Zo zie je maar: ook voor vakantietips doet de lokale platenboer nog uitstekend dienst!
Woogtepunten? De eerste 8 tracks van de plaat: Surprise//Surprise, Dancing at a Funeral, Comeback Kid (That's My Dog), Frozen in Slow Motion, Sydney (I'll Come Running), Make You Fall in Love with Me, Only Rain, Can't Stop Thinking. Acht zomerhits. Hierna kan de cd af; de overige 5 tracks zijn nauwelijks de moeite.
Luister zelf.

Deze vakantieserie klik je aan met tag schatgraven in Spotify, van ieder album heb ik 2 favoriete tracks verzameld in deze Spotify-playlist . Shufflen maar!

En de winnaar in de categorie boeken? Deze (Wiki). Ik heb er bijna 6 gelezen (een eveneens zeer sterke oorlogspil, een fraaie Nederlandse tranentrekker + wat lichters, vakliteratuur en een Klassieker), maar The Art of Fielding was het mooist opgebouwd, heerlijk melancholische sfeer, prachtige personages. Alleen jammer van het wat ongeloofwaardige en tikje afgeraffelde einde.

3 X 5 #Lowlands 2012 tips (1) - de vrijdag, incl. #Spotify #LL12-playlist

Geleerd van vorig jaar deel ik vandaag, morgen en overmorgen steeds 5 tips voor achtereenvolgens de Lowlandsvrijdag, -zaterdag en -zondag. Ik kwam (kwam ja) op Lowlands louter en alleen voor de muziek, dus van mij geen filmtips, cabaret, moderne dans of andere randprogrammering. Mijn Lowlandstips voor 2012 staan in deze Perfect Lowlands 2012 Spotify-playlist (eenvoudig deel- en doorstuurbaar via bit.ly/PerfectLL12) en hieronder, in volgorde van het blokkenschema:
  1. Cloud Nothings (opent India om 13.30u). Eerder dit jaar kwamen vanaf SXSW en LeGuessWho May Day daverende berichten dat optredens van deze band Nirvana-achtig sensationeel en extreem adrenalineverhogend zijn. Dat maakt nieuwsgierig.
  2. The Gaslight Anthem (Alpha, 16.50u). Omdat iedere hardwerkende band die Springsteen als inspiratiebron én superpromotor heeft ook mijn support krijgt. Working class punkrock, in hagelwit T-shirt, met opgerolde mouwtjes en armen vol plaatjes. Prima! Op nieuwe album Handwritten ben ik nog aan het kauwen, single 45 is in elk geval ouderwets goed. Iedere song met 'radio' of 'record' in het refrein is sowieso +10. Of het niveau van The '59 Sound wordt gehaald weet ik nog niet.
  3. Dan een twijfelgeval: Django Django (Bravo, 17.45u) of The Antlers (India, 18.30u)? De eerste doen serieus mee voor single van het jaar, maar zie ik over een maand op Into The Great Wide Open. Dus zouden het The Antlers zijn geworden. Erg mooie, melancholische plaat uit 2011, nieuwe is net uit.
  4. Nicolas Jaar (Bravo, 21.30u, ook op YouTube). Voor liefhebbers van sfeervolle, minimale electronica (denk Four Tet, Kettel, de tragere tracks van Trentemøller), die live met band waarschijnlijk meer knalt. Hoe hou je de grote Bravo anders geboeid? Aansluitend doordansen bij de machtige line-up van Henrik Schwarz, DJ Dixon (wiens Body Language één van de betere mixalbums in mijn collectie blijft) en Âme. Het lijkt een willekeurige avond in 2009 van het ter ziele Club 11 (en da's een compliment!).
  5. Op El Camino ben ik eerlijk gezegd al een tijdje uitgeluisterd (iets te vaak gedraaid door dochter; het niveau van de eerste 4 tracks wordt nergens meer gehaald...), maar altijd leuk om 1 keer per Lowlandsdag de gehele Alpha compleet uit z'n dak te zien gaan. Dat gebeurt zonder enige twijfel bij The Black Keys (Alpha, 22u).
's Nachts afdansen bij Actress (X-Ray, 01.46u). Alleen ben ik er niet... Gezien de prima line-up kost me dat meer moeite dan vorig jaar.

Morgen 5 zaterdagtips, overmorgen de zondag. Veel plezier, Lbrdr gaat ook!

12 augustus 2012

Schatgraven in #Spotify (37) - Television

Als voorlopige afsluiter van deze serie opnieuw een classic. Met een C. Ik kwam erop via Matthew Sweet's Girlfriend, deel #20 in deze serie, omdat gitarist Richard Lloyd ook te horen is op die plaat.

Deze gehele serie klik je aan met tag schatgraven in Spotify, van ieder album heb ik 2 favoriete tracks verzameld in deze Spotify-playlist, totaal 76 tracks. Shufflen maar!
Wie? Television (Wiki)
Welke? Marquee Moon (Wiki)
Wanneer? Punkjaar 1977
Wat? Punk, but not as we know it, Jim.
Waarom? Laat het woord 'punk' je niet afschrikken. Waar die genre-omschrijving doorgaans staat voor energieke, snelle, soms agressieve popsongs van onder 2 minuten, speelt Television Marquee Moon weliswaar met een punkattitude, maar zitten de liedjes en arrangementen zo slim, smaakvol en goed in elkaar dat ze de standaard 3-akkoordenrock verre overstijgen. Zo duurt de magnifieke titeltrack dik 10 minuten, dus ook daar houdt Television zich niet aan de regels van de punk. Wiki heeft gelijk dat Television daarmee waarschijnlijk meer van invloed geweest is op de talentvolle generatie postpunkbands in 1978-1984, waarover Simon Reynolds dit standaardwerk schreef dat ik hopelijk nu uit heb. Cirkeltje rond, we zijn weer thuis :-)
Woogtepunten? Venus, Elevation, Marquee Moon, See No Evil, Friction.
Luister zelf.

Zo, dat was de vakantie. Vanaf morgen weer reguliere posts op EHPO. Zinvolle bijdragen altijd welkom.

11 augustus 2012

Schatgraven in #Spotify (36) - Mando Diao

Deze vakantieserie klik je aan met tag schatgraven in Spotify, van ieder album heb ik 2 favoriete tracks verzameld in deze Spotify-playlist . Shufflen maar! Vandaag niet leuk, niet je smaak of hoor ik het verkeerd? Morgen om 9.30u een laatste poging. Vandaag een band die 4 jaar geleden doorbrak met Dance With Somebody, maar het debuut van 6 jaar eerder niet overtrof:
Wie? Mando Diao
Welke? Bring 'Em In
Wanneer? 2002
Wat? Rock 'n' roll, energieke alternatieve rock. 'Uit Zwéden!'
Waarom? Typisch zo'n band die de zeggingskracht, overtuiging en vooral urgentie van hun debuut nooit meer benaderde. Niet erg, komt vaker voor, het voorbije decennium overkwam het The Strokes en Razorlight nog. En net als Razorlight scoorde Mando Diao 1 of 2 platen later alsnog die Hit. Verdiend, maar ik zet liever dit ruig rockende debuut nog 'ns op en denk terug aan de perfect zittende leren jasjes, rode gitaar en jonge Paul Weller-kloon op Lowlands 2002. 35 Minuten adrenaline, 2 gouden strotten en een handvol knoeperds van songs is all it takes.
Woogtepunten? The Band, Mr. Moon, Sheepdog, Sweet Ride, Lady, P.U.S.A.
Luister zelf. Morgen om 9.30u de voorlopige afsluiter van deze serie.