30 november 2012

(This has to be) Perfect Shuffle #69. 20 maal goud.

"Don't get high on your own supply", luidt een wijs advies van een vriend uit South Central L.A. Vette pech, dikke bult, ik heb 'm al he-le-maal grijsgedraaid dit 69e deel. Heerlijk spul. Kendrick Lamar, Jean Jacques Smoothie (net als bij de Plus supermarkt: hier komt u voor terug!), Stars en nog veel meer.

HIER PS69 in Spotify,
HIER de download.

Geen tracklisting, die zie je gewoon in de Spotify-player. Scheelt weer een click:

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (187)

  • Muzikanten opgelet: saxofonist Tom Beek laat zien hoe je je nieuwe muziek DIY en 200% professioneel aan de man brengt. Wat een prachtmailing, met werkelijk *alles* erop en eraan! Toms mail, de inhoud, vorm, formulering en alle voorbereiding die ervoor nodig is om 'em zo te kunnen versturen is wat mij betreft niks minder dan een professioneel, compact draaiboek DIY. Doe er je voordeel mee! Andere tak van sport, net zo leerzaam: Okkes nieuwe site is een toonbeeld van less = more en hoe een effectieve, professionele site eruit moet zien anno 2012/2013.
  • Bizar en tof tegelijk, ook een beetje DIY: word zelf perser, distributeur én marketeer van een officieel (ja!) en langverwacht Zappa live-album (via Antal). Limited Edition van 1.000 stuks à (ja, ja) $1.000...
  • BAD25, docu over het derde klassieke album van Michael Jackson (via Sandeman). Ook van Sandeman, bewijs dat na die prachtige tribute van Soulwax de koek nog lang niet op was bij Bowie (met op 10 min. mijn favoriet, Lady Stardust):
  • Op Cortonville legt Bertolf kort, krachtig, duidelijk en onomwonden uit waarom hij stopt als solo-artiest: 'Ik ben liever Noel dan Liam.'
  • Meer dj's: de Top 25 die de wereld van dance en EDM domineert volgens Rolling Stone (via Roos). Blijft fascinerend om te zien hoe Amerikanen tegen dit genre aankijken, wie hun favorieten en helden zijn, what's hot and what's not (volgens Amerikanen dan...).
  • Geinig: Hitstagram. Vintage audio-filters voor over je favoriete songs (via Jarl):

29 november 2012

Vanavond van start, mis het niet: Feestje (121), incl. #Spotify-playlist! #lgw12

Saxofonist Colin Stetson trapte gisteren en eergisteren in z'n eentje af in EKKO, maar feitelijk gaat LEGUESSWHO 2012 vanavond serieus van start met een uitgebreide, prachtige en vooral uitdagende line-up in 5 Utrechtse zalen. Eerder postte ik de niet te missen Perfect Fuzzbox, handgeplukt door programmeur Johan 'Wiekes' Gijsen als introductie op de machtige zondagavond, vandaag mijn persoonlijke route. Ik red het vast niet allemaal, maar hier probeer ik te staan de komende 4 dagen [click to enlarge]:
Mono, Dirty Three, Kleinindustrie (vanavond), Fuck Buttons, Suuns, Broeder Dieleman, The Pyramids, Each Other en dansen bij St. Paul (morgenavond), Foxygen, 's Neerlands trots Palmbomen, Mac Demarco (zaterdag), Allah-Las, Jacco Gardner, Nick Waterhouse, Ty Segall, DIIV, Traumahelikopter (allemaal op topdag zondag). Vooral naar DIIV kijk ik uit, één van mijn platen van het jaar. Voor uw gemak en plezier in een handige chronologische Spotify-playlist gezet om eenvoudig in te luisteren:


Kaarten zijn er in vele soorten en maten: een passe-partout voor €75 (wel zo gemakkelijk en iedere cent waard), dagkaarten variëren tussen €15 en €27,50. Haal ze HIERRR.

28 november 2012

@WeAreCloseUp doet het zo - optredens regelen

Hoe krijg je als band veel optredens? Daarover blogde ik met hulp van verschillende programmeurs de serie Voorprogramma's scoor je zo, maar hetzelfde wordt Sam, Daan, Jasper en Tom van het Utrechtse Close Up vaak gevraagd (wel even eigen website'je maken, jongens!). 'Daar is niet echt een eenvoudig antwoord op, maar we hebben wel een aantal tips die kunnen helpen', zeggen ze.
'Onze grote truc zijn wedstrijden. We hebben aan elke wedstrijd die we konden vinden meegedaan afgelopen jaar. Niet alles gewonnen, maar toch helpt het je als band heel goed. Je krijgt feedback (waarmee je je performance en nummers kunt verbeteren), er zijn programmeurs aanwezig die optredens boeken en je kunt vaak een volgend groot optreden winnen. En natuurlijk treed je die avond op, maakt dus vlieguren en wordt beter. Alle reden om mee te doen!

Onze drukste maand was afgelopen september: negen optredens, waaronder Appelpop en een aantal in het buitenland (Duitsland, Noorwegen). Veel van deze shows hebben we te danken aan competities:
Een goede manier om te winnen met deze wedstrijden is fans creëren én mobiliseren. Sociale media als Facebook en Twitter zijn daarvoor extreem nuttig en effectief: nodig allereerst je vrienden uit, da's een goed begin. Vaak kun je door online stemmen namelijk een publieksprijs of optreden winnen. Wij hebben op deze manier o.a. een optreden in de Kroepoekfabriek en de laatste podiumplaats op Appelpop opgeëist.

Om dit voor elkaar te krijgen moet je je nieuwe fans oproepen te stemmen. Check de blog van onze vrienden The Sidekicks voor leuke en handige tips hiervoor. Online fans zorgen er ook voor dat je een stuk professioneler overkomt. Het laat zien dat je je spullen voor elkaar hebt, een achterban die enthousiast en actief is. Dat zijn belangrijke argumenten voor programmeurs en festivals om je uit te nodigen en te boeken: je neemt publiek mee.

Een voor de hand liggende maar goede tip is om ieder optreden dat je krijgt aangeboden aan te nemen: ervaring is belangrijk als beginnende band. Ook merk je dat je hierdoor langzaam steeds meer naamsbekendheid krijgt, publiek en fans opbouwt.

Vervolgens is het belangrijk dat je je fans informeert over aankomende optredens. Wij gebruiken hiervoor Artist Data, waarmee we onze shows in 1 keer op FacebookTwitter en Songkick zetten. Songkick zorgt dat je ook meteen in een database terechtkomt en dus beter zicht- en vindbaar bent:
Hopelijk hebben we hiermee een paar handige tips gegeven over hoe je optredens binnensleept. Succes!'

Dank voor jullie verhaal, jongens. Veel plezier in Tilburg op 19 december a.s. en begin januari in Groningen op Altersonic!

27 november 2012

Perfect Pete Namlook - part I & II (according to @Rich_Ears)

De Duitse ambient techno-producer Peter Kuhlmann, die onder het pseudoniem Pete Namlook platen maakte, overleed woensdag 8 november op 52-jarige leeftijd aan een hartaanval. R.I.P. hoor je dan te zeggen. Maar Rich-Ears zegt het veel beter, door twee geweldige Perfects in elkaar zetten met het werk van Pete Namlook. En hij schreef ook nog eens een perfecte bijsluiter.

HIERRR de download van deel 1,
HIERRR die van deel 2.

Enjoy!
'It all started with a FAX…

26 november 2012

A&R-tegeltje (11)

Hier maken de meeste muzikanten en journalisten zich onterecht veel te druk over:
Echt, alles is al een keer gedaan, alleen niet door jou. Elke vorm van creativiteit begint met het naäpen van een ander, everything is a remix. Onze Vooruitgang is volledig gebaseerd op imitatie. Het eerste album van de Beatles bestond voor de helft uit covers, Elvis zong gospels die hij kende uit de kerk, Nirvana imiteerde The Pixies, Palio Superspeed Donkey doen de Arctic Monkeys na, Coldplay was in eerste instantie Radiohead. Radiohead light notabene, maar met Yellow en Trouble onder de arm. Om daarna terug te komen met In My Place. Daarna imiteerde iedereen Coldplay.

Vaak is iets bestaands een kwartslag draaien, 10% naar links of rechts ombuigen, voldoende. En dat geldt niet alleen voor muziek: LINDA. = Oprah. Het vertelt ook makkelijker door: 'Ja, onze helden en belangrijkste inspiratiebron zijn de Arctic Monkeys (zelfs voor mijn haar), maar wij komen uit Nederland en zijn 16'. Zolang 4-5 liedjes steengoed zijn en je iedereen van 19 naar huis speelt is dat voldoende.

Een vrij recente kettingimitatie noemde ik eerder: A Silent Express en White Lies doen Editors na die Interpol imiteren die het allemaal van Joy Division hadden. Als je doorzet en de kwaliteit streng in de gaten houdt is er niets aan de hand. Vroeger of later word je vanzelf jezelf.

De complete serie A&R-tegels lees je zo.

UPDATE: reactie Marco Raaphorst.

25 november 2012

Handig voor in de studio: draadlock

Via Marinus.

Zet 'em op, Bob!

His Bobness moest flink zweten op die draak:



Poeh. Dat ging de King of Pop stukken gemakkelijker af:



Via Pim (die het terecht met Jiskefet vergeleek), die het van Wolf In Loveland had.

24 november 2012

De waarheid is hard... :-(

Via Pim, tekenaar is Argibald [click = big]:
Morgen nog 1 via Pim.

23 november 2012

Perfect Vrijdagmiddag Disco #9 (according to @atease) #Spotify-only

Number 9, number 9, number 9, number 9... Nummer 9 in de serie. Adriaan 'Luis in de' Pels-van-de-vrijdagmiddag-boredom doet het gewoon weer. Noem het geen comeback, hij was gewoon even een beetje druk! Wat een heerlijke lijst weer.

HIERRR moet je zijn.

Enjoy! En prettig weekend.
Martha & The Muffins - Echo Beach
Muzieklocaties vernoemen naar classic hits is in. Tom Petty heeft met Into The Great Wide Open een festival op Vlieland. Martha & The Muffins met Echo Beach een festivallocatie in Toronto.

The Hombres - Let it Out (Let it All Hang Out)
B.B. Cunningham Jr. van The Hombres had een nieuw leven gevonden als beveiligingsman in Memphis. Tot hij een maand geleden in functie werd doodgeschoten.

French Films - Golden Sea
French Films spookt al een tijdje rond op de internationale showcase festivals, won een EBBA Award. Ook op Eurosonic Noorderslag trouwens. Gaat dat zien!

Spoon - The Underdog
Van Ga Ga Ga Ga Ga, maar haalde ook menig film- en tv soundtrack. Toeters!

Spandau Ballet - Chant No. 1
Jawel, dit is alweer de 2e Spandau Ballet track in de vrijdagmiddagdisco historie. Zo kut was die band echt niet.

Cayucos - Cayucos
Een nieuwe band op Secretly Canadian. Vooralsnog nog maar 1 single uit. Maar als ze allemaal zo tof zijn, mogen ze snel doorkomen met dat album.

Hallo Venray - Kicking
Bijna uit: de re-issue van de navelplaat The More I Laugh, The Hornier Due Gets. Bijna, dus voor nu deze heerlijke 1:49 van Vegetables and Fruit.

Tame Impala - Elephant
Episch! Nu al! Check die Todd Rundgren remix dan:



Kenny Rogers - Just Dropped In (To See What Condition I'm In) 
Episch! Toen al!

1990s - You Made Me Like It

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (186)


  • 'Spotify’s plan for rescuing the music industry: let it fall apart first.' Iets te heftige kop boven een aardig overzichtsartikel wat Spotify nu werkelijk doet (via Bas). Niks nieuws, wel helder opgeschreven. Onze eigen Black Atlantic is niet onder de indruk, integendeel.
  • Meer toekomstvisie van Chris Anderson (ex-hoofdredacteur Wired, schrijver van The Long Tail en Free), over de nieuwe industriële revolutie en 3D-printers (via andere Bas): "Een 3D-printer neemt alle complexiteit weg, net als een gewone printer dat doet bij uitgeven. Je drukt op een knop en klaar ben je. Dankzij mijn creditcard had ik een fabriek in China die voor me werkte, binnen tien dagen had ik de producten in huis. Toen realiseerde ik me dat de wereldwijde supply chains openstaan voor het individu." Lees het in zijn nieuwe boek Makers.
  • Da's geen geld: nog geen €30 voor een spoedcursus om je Engelse uitspraak te verbeteren bij Buffi.

22 november 2012

@MeneerProduceer doet het zo

Vorige week deed ik een oproep:
Wat ik zoek? Een to-the-point geschreven blogpost, duidelijk en actief geformuleerd (dus o.t.t. in plaats van v.t.t.), met concrete voorbeelden, zowel blunders als successen (ook van fouten leer je). Liever 2-3 sterke voorbeelden of ervaringen gedetailleerd uitgelicht dan een verkrampte poging om een volledig maar daardoor oppervlakkig en (te) lang verhaal te schrijven. Als je vindt dat j(ulli)e meerdere relevante onderwerpen te vertellen hebben, hak je stuk dan in 2 of 3 logische delen (een serie). Maar wees vooral heel streng en kritisch op je eigen tekst; niet iedereen is Caro Emerald, Kyteman, Palloc of Only Seven Left. De volledige tekst liefst in een mailtje naar mij geplakt als HTML-tekst, incl. links, evt. filmpjes en afbeeldingen als bijlagen. Inspiratie nodig? Halverwege bit.ly/Startpunt staan links naar zo'n 80 '… doet het zo'-blogposts en -series. Niet allemaal even sterk, maar toch.

Jan Petersen, aka Meneer Produceer, reageerde: 'Als GrootMeester Jan (D.A.C.) maakte ik menig podium onveilig begin jaren nul. Cd'tje in eigen beheer uitgebracht (Collaboratorium), tourtjes gedaan, later verantwoordelijk voor de Friese Superhit Ik Bin Su Eil van het duo Ed Lip & Aart Lus. Misschien bekend van Kutjesdag (sKa3)? Nee? Nou ja, dit is hoe ik het zie:


Bekentenis
'Laat ik gewoon eerlijk zijn. De reden dat ik muziek maken echt TE GEK vind, is omdat ik aandacht tekort kom. Je hoeft je niet te schamen hoor, jij leest dit, jij bent muzikant, ook jij vindt het heerlijk om zwetend op dat podium, uitzinnig publiek, helemaal los te gaan en bewonderd te worden. Rocksterren, gewoon rocksterren: we zijn het allemaal. Maar er moet ook brood op de plank, liefst een beetje kaas erop, dus er moet ook (ja, ik ga het zeggen) geld worden verdiend. De meest logische keus zou zijn dat ik, liefst iedere avond, in een uitverkochte zaal op verschillende plekken op de wereld mijn kunsten vertoon. Ik noem dit: het verdienmodel Rockster.

Ik leg 'em even uit voor wie de Muzikantengids niet in huis heeft. Dit verdienmodel is onder te verdelen in 2 categorieën:

21 november 2012

Een boswandeling @TEDxUtrecht

Instrumentenbouwer @YuriLandman kwam hier eerder aan het woord over bijzondere gitaristen en gaf eenvoudige en direct bruikbare tips over je gitaar prepareren. Op TEDx Utrecht sprak hij onlangs over muziek, muzikaliteit, inspiratie, creativiteit, het nut van een boswandeling (ja ja!) en bespeelde ondertussen zijn bijzondere instrumenten:

20 november 2012

Perfect Indie R&B (handpicked by @atzedevrieze) #Spotify-only

BAM! Ineens was daar The Weeknd. Het eerste werkende antidote tegen de Guettafication van R&B. Ineens was er weer ruimte voor experiment, wég van de Europop-vibe die in alle R&B-producties opdook. Het avontuur was terug. The Weeknd was al snel niet meer alleen: medestanders en volgers verschenen, een eigen genre geboren. Atze de Vrieze zette de vertegenwoordigers én de highlights van dit genre voor ons bij elkaar. Wat. Een. Lijst. Maar echt. Mijn favorieten: de regelrechte hit van Solange, How To Dress Well, de slow-motion dubstep van XXYYXX, Frank Ocean natuurlijk, de o-zo-fraaie 80's cheese van Bon Iver (ja, zelfs hij), maar vooral het kippenvel van Active Child. Luister en huiver!

Atzes Perfect Indie R&B vind je HIER. The Guardian zet voors en tegens op een rij.
NB: het geweldige artwork is van fotograaf Marcel Christ.

19 november 2012

Winnen: vijf @Deezer Premium+ abonnementen!

Wij zien al een tijdje dat de post Waarom Deezer beter is dan Spotify hoog in de bestgelezen Top 5 hiernaast staat. Daar worden we blij van, dat vinden we leuk. Maar nog leuker vinden we het als jullie niet alleen die blogpost lezen, maar onze dienst ervaren. Daarom verloten we 5 Premium+ abonnementen van 3 maanden. We willen er geen geld voor, maar wel dat je er wat moeite voor doet.

Eén van de belangrijkste peilers van Deezer is het maken en delen van playlists, zoals American High School van Bram, met de beste pop en punk. Want zeg nou zelf: hartstikke prima dat een computer je muziek voorstelt, maar het is -tig keer leuker als een vriend, vriendin of je muzikale held je muziek laat horen waar hij of zij helemaal weg van is!
Wat moet je doen?
Maak op www.deezer.com een account aan (als je dat nog niet had). Maak dan een originele playlist aan, met een duidelijk, opvallend, leuk of gek thema. Of als pure etalage van je goede smaak. Noem die playlist EHPODEEZERWEDSTRIJD. Je playlist moet bestaan uit minimaal 10 verschillende artiesten en maximaal 20 tot 30 songs. Als je je playlist hebt gemaakt, kopieer dan de URL en post die onder deze post in de reacties. De 5 winnaars krijgen niet alleen een Premium+ abonnement, maar hun playlists worden de komende weken op de homepage van Deezer gefeatured. Zo maak je dus ook nog eens promotie voor jezelf. Over win-win gesproken!

18 november 2012

MySpam

Oeps, was ik toch bijna vergeten iets te posten vandaag ;-) Bijna. Kijk dan:


Via Coen.

17 november 2012

Waarom MTV geen clips meer draait

Daarom dus:



Via Marinus (die het van ex-MTV-er Barbara Karel had).

16 november 2012

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (185)


15 november 2012

Even reclame maken

Onder de vlag Best Kept Secret Music laat ik bij Friendly Fire opdrachtmuziek voor commercials, campagnes, merken, films en TV produceren. Voor bureau Being There en CZ schreef en produceerde Bart van Poppel de muziek voor de nieuwe 'Grip'-campagne van deze zorgverzekeraar:



Vrijwel tegelijkertijd schreef en produceerde Rutger Hoedemaekers (aka Bart Constant) in opdracht van SuperHeroes en mobiele-telefoonaanbieder LG de muziek voor hun 'Cheese!'-commercial:



Ontzettend leuk om te doen, met mooi resultaat. Ook op zoek naar passende muziek voor je merk, bedrijf, campagne, documentaire of film? Mail me bij Friendly Fire: n.aalberts@friendly-fire.nl.

Volledige credits:

14 november 2012

A&R-tegeltje (10a, 10b)

Op de tiende tegel in deze serie kan natuurlijk niet anders dan hét credo van EHPO staan:
Door je demo's, oefensessies, optredens, videodagboeken, successen, missers, waardeloze songs én je hits te delen, bouw je langzaam maar zeker publiek op. Bloggen werkt zo. Hier deel ik goede en slechte ervaringen, bouw en onderhoud mijn netwerk, verkocht mijn boek (dat niet voor niets opent met bovenstaande tegelspreuk), creëer kansen, haal spreekbeurten, gastcolleges, betaalde en onbetaalde klussen binnen. Internet kent mij als EHPO. Bloggen is de basis, mijn roeiboot. Spotify, YouTube en Instagram zijn de slingers in de kajuit, Twitter en Facebook de buitenboordmotoren.

Dat werkt op een vergelijkbare manier voor jou en je muziek. Niet delen is een gemiste kans. In die laatste blogpost leg ik uit waarom en trek de vergelijking met film- en dvd-makers. Als je je afvraagt waarom delen werkt, wat het oplevert, maar vooral wat je kunt delen, hang dan tegel 10b op ter inspiratie:
De complete serie A&R-tegels lees je hier.

13 november 2012

@LEGUESSWHO komt eraan! Daarom: Perfect Fuzzbox (according to @wiekes) #lgw12

Fuzzbox, een mini-festival binnen het onvolprezen LeGuessWho?-spektakel, misschien wel het mooiste festival van Utrecht (29 november t/m 2 december in diverse zalen en locaties). Genoemd naar het eerste bekende effectpedaaltje dat gitaristen gebruiken om een vervormd, vies geluid te creëren. Fuzzbox wordt een zondag vol garage-punk/rock, beat, psychedelische pop, surf, rhythm & blues, rock & roll en smerige gitaren. Pakkende melodieën en meezingrefreintjes. Dé opwindendste underground-sound van 2012 – ik kan niet wachten! Perfect Fuzzbox is een introductie voor de minder bekenden met dit ranzige geluid. Onder het artwork de track-by-track begeleidingsservice door Johan-zelf, één van de organisatoren van het festival.

HIERRR Johan's Perfect Fuzzbox in Spotify.
Meemaken, bij zijn! 2 december: Fuzzbox:
1. The KinksYou Really Got Me
Zat gitarist Dave Davies echt met een scheermesje in z’n versterker? Of was het de eerste grote hit waar de fuzzbox werd gebruikt? Desalniettemin, het is 1964 en er is fuzz!

2. The Strange BoysThis Girl Taught Me A Dance
Een persoonlijke favoriet van ondergetekende. Uit Austin, Texas. Deelde op Le Guess Who? 2010 het podium met Ty Segall. Hun fantastische Be Brave kennen we natuurlijk allemaal van de Dell reclame, ik kies voor This Girl Taught Me A Dance.

3. Black Lips – Bad Girls
Waar Dell The Strange Boys naar een groter publiek bracht, kregen zielsgenoten Black Lips bekendheid door de (500) Days Of Summer-soundtrack.

4. Harlem – Be Your Baby
Typerend voor de garage-rock/rammelpop: lullige teksten over verliefdheid en meisjes.

5. Reigning Sound – Stormy Weather

12 november 2012

Schatgraven in #Spotify (43) - The Cardigans

Wie? The Cardigans (Wiki)
Welke? Long Gone Before Daylight (Wiki)
Wanneer? 2003
Wat? Pop, Jim, but not as we know it.
Waarom? Long Gone Before Daylight is dat weloverwogen, doordachte en sterke vijfde album na onweerstaanbare popsingles Carnival, Lovefool, My Favourite Game en mijn favoriet: Erase / Rewind. Een dag te laat hier gepost, want een ideale zondagochtendplaat.
Woogtepunten? Communication (wat een opener!), You're The Storm, And Then You Kissed Me, Feathers And Down, Couldn't Care Less (!), For What It's Worth, A Good Horse.
DAAR op Spotify. Enjoy!

11 november 2012

De stoerste platenmaatschappij van 1984 (ongeveer)

Wat een Held, Trevor Horn:



Een paar ijzersterke one liners (deze gebruik ik vaak, een regelrechte A&R-tegel) en prachtig om te zien in wat voor aftandse kelder productionele popmeesterwerken als het debuut van Frankie Goes To Hollywood, The Lexicon of Love, The Art of NoisePropaganda en wereldhit Slave To The Rhythm zijn opgenomen (leve de Fairlight!), door de man die eerder dit Top 10 popliedje allertijden schreef, opnam en zong, later deze Russinnen aan een wereldhit en Belle & Sebastian aan nog een heel goed album hielp. En dus z'n label runde met 3 (!) mensen.

Tof filmpje, via Yuri.

10 november 2012

Time capsule

Een blog is ook een fotoalbum, een snapshot, een manier om de tekenen des tijds vast te leggen en jaren later nostalgisch op terug te kijken. Dat kunnen George Michael, The Bee Gees, Rod Stewart, David Bowie, Peter GabrielThe Beatles en zovele anderen beamen. EHPO draagt graag z'n steentje bij:
Geloof me, over 20 jaar ben je me dankbaar!

Kleuren met Drake

Druk af, kleur in:
Via @WilbertLeering.

9 november 2012

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (184)

8 november 2012

Schatgraven in #Spotify (42) - Echo & The Bunnymen

Wie? Echo & The Bunnymen (Wiki)
Welke? Ocean Rain (Wiki)
Wanneer? 1984
Wat? Dramatische, maar melodische postpunk, ergens tussen The Doors en Joy Division.
Waarom? Het is Echo's eigen The Queen Is Dead.
Woogtepunten? Silver, Seven Seas, Crystal Days, My Kingdom, de titeltrack (!) en het onbetwiste prijsnummer The Killing Moon, zo fraai gebruikt als opening van mijn favoriete film.
DAAR op Spotify. Enjoy!

7 november 2012

Waarom Doe Maar zo goed is, door Hans Hulst van @De_Meisjes

Hans Hulst kwam hier eerder kritisch aan het woord over Spotify, 'gratis' muziek en collegialiteit onder muzikanten, maar is als kwart van Nederpopband De Meisjes (clip gemaakt) net zo goed enthousiast muziekliefhebber en fan. Van Doe Maar bijvoorbeeld. En als journalist analyseert hij graag, dus ook waarom de succesvolste Nederlandse band uit de jaren '80 zó ontzettend goed is:

'Doe Maar begon haar triomftocht in de jaren tachtig, na de relatieve flop van het eerste gelijknamige album (nog zonder Henny Vrienten). Onlangs vierde de band opnieuw triomfen in het Gelredome en een aantal clubzalen. Ook de bewerking van oude nummers door hedendaagse rappers bleek een schot in de roos. Ik reed deze zomer naar het Spaanse San Sebastian en merkte onderweg dat mijn dochtertje één cd telkens weer in de speler duwde: de compilatie met het beste werk van Doe Maar. Waarom is de muziek van deze band nog steeds zo goed?



1. De liedjes van Henny
Alles begint in de popmuziek met het liedje. Doe Maar was na de eerste langspeler nog een relatief onbeduidend bandje. Totdat Henny Vrienten tijdens de opnamen van Skunk bassist Piet Dekker verving. Hij nam een aantal nummers mee, waarvan 32 Jaar voor de doorbraak zorgde. Misschien is het vloeken in de kerk, maar meer dan de nummers van Ernst Jansz hebben de liedjes van Vrienten platen verkocht. Hoe komt dat? Melodieën laten zich moeilijk demystificeren. Wel hebben de melodieën van de allerbeste liedjes gemeen dat ze allemaal een melodisch verhaal vertellen en een vaste interne coupletstructuur van actie, reactie, oplossing kennen. Wat dat betreft verschillen de coupletten van Yesterday niet van die van een nummer als Is Dit Alles.

Misschien wel even belangrijk is concurrentie. In bands met twee liedjesschrijvers ontstaat gezonde (soms ongezonde) competitie. Wie schrijft de betere nummers? Wie krijgt er de meeste liedjes op een album? Lennon of McCartney? Zo bekeken is het niet verrassend dat Ernst Jansz pas na het arriveren van Vrienten met zijn klassiekers kwam: Heroïne, De Bom, Belle Hélène, Tijd Genoeg. Hij werd nu immers uitgedaagd.

2. De arrangementen: alles is een hook

6 november 2012

Perfect Piano Klassiek (according to @erwinwijman)

Klassiek. Opeens ben je er klaar voor. Of niet, natuurlijk. Toch even luisteren voor de zekerheid. Veelal geassocieerd met de zondagochtend, maar ik durf te wedden dat je treinreis op dinsdagochtend er óók interessanter van wordt. Schrijver, journalist, liefhebber en kenner Erwin Wijman is even onze Tijl Beckand. Hij laat je luisteren en lezen. Want ook zijn bijsluiter is verplichte kost, hij stipt net even de dingen aan waar je op moet letten. Handig.

HIERRR de lijst in Spotify,
HIERRR de download.

Enjoy!
'Of ik een Perfect Klassiek kan maken, vraagt Wilbert. Eh, ja graag, tuurlijk, maar het is onbegonnen werk, simpelweg omdat de klassieke muziek een mer à boire is. Temeer omdat een beetje muziek ook steeds weer door andere orkesten en uitvoerenden en dirigenten opnieuw wordt uitgevoerd en op plaat vastgelegd. Soms met kleine verschillen, vaker met belangrijk andere aanpak, nadrukken of tempi: wil je Schubert-liederen van Fischer-Dieskau of van Quasthof, wil je Richard Strauss’ Letzte Lieder van Elisabeth Schwarzkopf horen of van Jessey Norman, houd je meer van Chopin-études van Pogorelic, Perahia of Pollini of wil je een Mahler-symfonie van Bernstein of van Haitink - of van Chailly? Soms is de uitvoering zelfs baanbrekend anders, zoals de Matthëus-passie van Bach, waar je kunt kiezen uit sneltreinvaart of slaktempo, authentieke instrumenten of eigentijdse orkestbezetting. En ga maar door.

Nou ja, lang verhaal kort: je moet je beperken. Tot piano, dacht ik, ik begin met piano. De piano is uitgevonden rond 1700 en luidde in feite de (westerse) klassieke muziek zoals wij die nu kennen in.

Perfect Piano (klinkt als een songtitel van Damien Rice). Maar dan nog: hoeveel pianomuziek is er niet geschreven? Ook een zee om in te verdrinken. En doen we dan met zang of alleen instrumentaal? Geen gezeur, alle piano, ook liederen begeleid door piano. We beginnen dik 200 jaar geleden:

1. Mozart, Rondo #1 In D, K 485, door Vladimr Horowitz.
De legende Horowitz. Hij nam dit stuk op net voor zijn dood in 1989, net na zijn tweede comeback als concertpianist. Mozart schreef het stuk in 1786 (label: Deutsche Grammophon).

2. Gioacchino Rossini, 'L’ame délaissée'
Liedje uit 1844, en kijk naar Midnight in Paris van Woody Allen voor de sfeer op de soirées die de dan in Parijs neergestreken Italiaan Rossini hield in de belle epoque. Cecilia Bartoli, de Italiaanse mezzo-sopraan die Rossini (en later Gluck, Salieri en Vivaldi) afstofte, zingt en Charles Spencer begeleidt op piano. Nou, probeer het maar eens droog te houden bij Charles en Cecilia (Decca).

3. Schubert-liederen begeleid door alleen piano. Wie krijgt daar geen genoeg van? Met recht klassiekers. Hier twee liederen van grootmeester Dietrich Fischer-Dieskau begeleid door Gerald Moore op piano. Der Musensohn op 3…


4. Schubert zette een hoop teksten van Goethe op muziek, en mijn favoriet is Gretchen Am Spinnrade, hier in de versie van Elisabeth Schwarzkopf met Edwin Fischer op piano. Je hebt nog nooit een spinnewiel zo mooi horen spinnen als hier (EMI).


5. … en Die Forelle op 5.