31 januari 2013

'Hey DJ, draai nog maar een (zoek)plaat!' (2)

Zo gaat dat als je plaatjes draait. Via @Guuzbourg, click to enlarge, eerst goed kijken:
De oplossing (erg erg grappig! :-).

30 januari 2013

A&R-tegeltje (17)

Gelukkig zie ik het steeds minder, maar met de almaar doordenderende verschuiving naar mobiel blijft deze tegel meer waar dan ooit:
Ik heb het hier vaker geroepen, nu kun je 'em ook op je PC plakken.

Onder A&R-tegel #5 legde ik eerder uit wat dit in praktijk betekent voor het optuigen en onderhoud van je website en alle sociale media. Die post is feitelijk een update van wat ik in 2011 schreef en Fulco in het eerste jaar van deze blog schreef: functionaliteit vóór schoonheid. Al is goed en handig tegenwoordig ook vaak mooi. Anno 2013 verwachten surfers en je fans dat 'werkend' er uitstekend uitziet.

De complete serie A&R-tegels lees je ZO onder elkaar.

29 januari 2013

Perfect Tearjerker (volgens @clemensrikken)

Die 'perfect tearjerker' dat is Clemens Rikken natuurlijk gewoon zelf. Hij jerkt die tears in 27 liedjes vakkundig uit je hoofd. Liedjes die om te huilen zo mooi zijn, en jou bij elkaar opgeteld verdrietig maar voldaan op de bank achterlaten. NSFW dus. Tenzij je een bank in je kantoor hebt.

HIERRR zijn lijst in Spotify,
HIERRR als download.
En HIER vind je tissues.

Enjoy!

28 januari 2013

Nóg meer GROOT feest! (124b)



Meer info: bestkeptsecret.nl.

De eerste Best Kept Secret trailer staat hier en werd gemaakt door Robert 'Loudmouth' Adriaansen (die ook verantwoordelijk is voor al het artwork en de vormgeving), met Ton Mikkers. Deze nieuwe trailer is van Quinten Swagerman.

27 januari 2013

26 januari 2013

Lidl Wain

Via Marinus.

25 januari 2013

Perfect Shuffle 71

Een adequaat infuus voor een kwakkelende stemming en een probaat smeermiddel in geval van een stroeve werkdag.

Enjoy!

HIERRR moet je zijn voor de lijst Spotify,
HIERRR vind je download.



Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (194)

Vooral klikken en plaatjes kijken:
Vandaag om 11u: Perfect Shuffle #71.

24 januari 2013

Wat een feestjes! (126)

Geweldige line-up natuurlijk, maar ik geniet vooral van de manier waarop deze prachtfestivals aankondigen en marketing bedrijven. Grote klasse, jaloersmakend, hier ligt de lat:



En hier staat niet eens 1 naam in...:

23 januari 2013

A&R-tegeltje (16)

Deze kwam via @Tom_Beek:
Als saxofonist kreeg Tom die tip van de kroegbaas van een jazzcafé in Leiden. Zijn devies: 'Niet van die friemeljazz, maar een blonde snol op het podium. Doet het altijd goed!' En gelijk heeft-ie.

Muziek is soms Kunst, maar vaak entertainment. Knoop dat in je oren. Sta dus niet op het podium in je huispak of je doordeweekse kloffie. Laat aan je publiek zien dat je je best hebt gedaan. En het daarna horen. Tuurlijk zijn uitstekende liedjes en goed spelen het belangrijkst, maar het oog wil ook wat. Als jij geen stap extra zet, doet je publiek dat ook niet.

Je kunt zeggen van Oasis wat je wilt, maar het haar zat goed. En ze hadden de beste zonnebrillen. Plus Don't Look Back In Anger en Live Forever.

22 januari 2013

Perfect Heimwee (according to @_MRS, Mariska Berrevoets)

Heimwee is een bitch. Natuurlijk was het vroeger erger, huilend naar huis van kamp, of als je bij een vriendje sliep en je toch liever in je eigen bedje wilde liggen. Of 'erger', het was duidelijker zichtbaar. Het ging natuurlijk nooit weg. Toen je op kamers ging overviel het je ook soms. In de vorm van dat 'Wat doe ik hier eigenlijk? Ik hoor hier niet!'-gevoel. Of nog k*ttiger: het moment dat je je realiseert dat 'thuis' je thuis niet meer is. Want je nieuwe huis is thuis, "Wen er maar aan". "Je oude slaapkamer is de computerkamer van je moeder geworden, leuk hè", dat soort dingen. En heimwee achtervolgt je daarna nog je hele leven.

Maar heimwee is natuurlijk in al z'n ellende ook een schitterend, tergend verlangen (en een prachtig woord). That's where Mariska comes in. Zij maakte een prachtige Perfect die dat verlangen in muziek vangt én troost biedt als het je overvalt. Maar ook erg mooi als je gewoon thuis bent, natuurlijk. Als je heimwee naar heimwee hebt.

HIERRR moet je zijn voor haar lijst.

Enjoy!

21 januari 2013

A&R-tegeltje (15)

De liefde verdwijnt samen met de puistjes. Sad but true. Bij mij was dat rond m'n 25ste (en de liefde was al niet onvoorwaardelijk en monogaam...). Een Top 10 van toen, helden Tool staan helaas niet op Spotify:


De complete serie A&R-tegels lees je HIER.

20 januari 2013

The 3 words a girl mostly wants to hear

Van Bon Jovi is My Religion (via Chris), waar anders?

Major scaled: Recovering My Religion


Via Marinus. Gisteren Metallica's Nothing Else Majeur.

19 januari 2013

Nothing Else Majeur


Hihi. Morgen nog 1.

Satan & Garfunkel

Hihi. Via Rob. En er is meer.

18 januari 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (193)

  • Fantastisch overzicht van Fast Moving Targets over de Interactive conference op afgelopen Eurosonic/Noorderslag en de nieuwe muziekindustrie. Die gaat niet over exploitatie, maar over ondersteunen van muzikanten. Ik roep het al jaren ;-) Prachtige samenvatting, met o.a. dé trend (streaming), de belangrijkste spelers (artiesten en fans), problemen (complexe licenties), onvermijdelijkheden (piraterij), de focus op YouTube als verdienmodel en curatie (hulp bij het ontdekken van de beste muziek). Een schatkamer aan relevante informatie en interviews, niet te missen!

17 januari 2013

De wind steekt op (we leven in spannende tijden...)

Niet alleen buiten moet je een sjaal om en handschoenen aan, ook binnen de muziekindustrie is het deze week zaak je warm aan te kleden... Gisteren is de overname van het Nederlandse EMI-kantoor door Universal Nederland een feit geworden. Welke gevolgen dat heeft voor personeel en structuur komt vandaag ongetwijfeld naar buiten via 3VOOR12 en Entertainment Business.

Ook aan de overkant van het Kanaal steekt de wind flink op: HMV lijkt failliet te gaan. Bij Bob Lefsetz mailt Martin Elbourne wat voor concrete gevolgen dat kan hebben voor de Britse markt. Niet misselijk. Elbourne laat wat mij betreft kort, krachtig en overtuigend zien dat we nu werkelijk aan het begin staan van een nieuwe tijd [click to enlarge]:
Wat Martin zegt: het wordt bar en boos, maar daarna kan het alleen maar beter gaan. Stoelriemen vast, sterkte iedereen.

Boekenbranche, uitgevers en winkeliers, letten jullie ook op?

16 januari 2013

Feestje (125)

Vanavond in Paradiso presenteert @LucasHamming zijn fraaie debuut-EP Green Eyed Man (=> luisteren en/of kopen). Een ticket kost slechts €7, het is de moeite, dus ga, want the boy sure can sing:


Tot daar?

15 januari 2013

Perfect Melancholic 3 (according to @markvaneverdinck)

Series binnen de Perfect-serie, we zijn er gek op. Net als een flinke scheut melancholie op z'n tijd. Combineer die twee en je hebt Perfect Melancholic deel 3 door Mark van Everdinck (deel 1, deel 2).

Volgende week komt ook nog Perfect Heimwee door Mariska Berrevoets en de week daarop Perfect Tearjerker van Clemens Rikken. Maak je borst en je glas nat, mooie liedjes galore de komende weken!

HIERRR deel 3 in Spotify,
en HIERRR als download.

14 januari 2013

A&R-tegeltje (14)

Je muziek moet uitgesproken zijn. Geen half werk, niet polderen, zeker niet in deze tijden van enorm en almaar toenemend aanbod. Iedereen kan muziek maken, productie, distributie worden nog steeds goedkoper en met 10 vingers bereik je op internet een publiek. Opvallen is noodzaak.

Uitgesproken muziek levert uitgesproken reacties op. Dodelijke middelmaat soms ook, al was het maar omdat niemand zich aan je muziek stoort. Dat is misschien wel de ergste kwalificatie die je kunt krijgen: muziek waar niemand zich aan stoort wil ook niemand op z'n begrafenis horen.

Een zesje of misschien een 7- is altijd de uitkomst als Maurice de Hond een representatieve steekproef houdt. Daar komt namelijk het gemiddelde uit en het gemiddelde is zelden interessant, zeker niet bij muziek. Je kunt honderden vrienden, kennissen en familie om hun mening vragen, maar één glasheldere tweet of onderbouwde Facebook-post zegt vaak meer dan 500 gillende fans of 'boe!'-roepende haters.

Het cijfer 1 of een dikke 10 voor je muziek heeft meer nieuwswaarde dan een mager zesje. Het zegt je wat je goed of fout doet, waar iemand zich over opwindt, wat écht moet veranderen of wat hét Ding is waarmee jij je onderscheidt. Dat ene liedje waar iedereen over begint en dus jouw Hit is, of de drummer die je vanmiddag moet ontslaan. Succes!

Alle A&R-tegels vind je HIER.

13 januari 2013

Perfect Festival Updates (voorpret-à-porter) - updates door @ehpo, @norbertpek & @wilbertleering

Handyness: abonneer je op één van de (of op alle, mag hoor) Perfect-afspeellijsten die we hebben aangemaakt voor verschillende grote festivals. Dat betekent dus voorpret, weten wat er speelt en wat je wel en niet mag missen. Dé aanvulling op je blokkenschema. OK, die playlists zijn er ook voor thuisblijvers. Kortom, de doelgroep is weer eens 'mensen mét een hond en mensen zonder een hond' :-)

Deze lijsten worden naar mate meer namen bekend worden ge-update. Logisch, natuurlijk, qua Festival Updates.
HIERRR moet je zijn voor Perfect Lowlands 2013,
HIERRR moet je zijn voor Perfect Pitch 2013,
HIERRR moet je zijn voor Perfect Haldern 2013,
HIERRR moet je zijn voor Perfect Where The Wild Things Are 2013,
HIERRR moet je zijn voor Perfect Best Kept Secret 2013 (morgenochtend 10u start de voorverkoop!),
HIERRR moet je zijn voor Perfect Appelsap 2013,
HIERRR moet je zijn voor Perfect Into The Great Wide Open 2013,
HIERRR moet je zijn Pinkpop 2013.

12 januari 2013

Zo gaat dat in de studio (en jouw oor...) anno 2013


Of zoals gisteren, nog goedkoper: €4.

Via Marinus, die het van Ronald had, die het weer van Jamie had.

Stereo

Click = big:
Zoals Wilbert zegt: There ain't no budget like low budget!

11 januari 2013

Perfect Oldest School Hip Hop (according to @auxmasterfader) - mét geschiedenisles

De disco druipt er nog vanaf (in het begin wordt 't ook nog vaak disco rap genoemd, totdat ene Keith Cowboy (van Grandmaster Flash & the Furious Five) het Hip Hop begint te noemen. En ja, ze hebben die disco grooves weliswaar gepikt, maar het gaat er natuurlijk om wat ze er mee doen. En zo zal het altijd blijven in hip hop. Zelfs hip hop 'leent' van hip hop. Niet te geloven hoeveel en vaak deze tracks weer gesampled zijn.

Terug naar deze gasten (en dames): zij creëren een compleet nieuw genre. Veel bragging, veel boasting, maar nog weinig bling. Het klinkt allemaal nog gemaakt voor die ene te gekke block party.

Aux, aka Auke Riemersma (producer, engineer, composer bij Massive Music) plukte met de hand 19 classic classics én schreef per track ook nog eens geweldig verhaal. Onder het artwork. "So, come on fly girls and please don't stop!"

HIERRR vind je zijn Perfect in Spotify,
en HIERRR de download.
Hip hop heeft sinds het ontstaan in de late jaren zeventig vele helden en veel verschillende stromingen gekend. Oorspronkelijk begonnen op de block party's in de Bronx (New York City) waarbij de stroom illegaal afgetapt werd uit lantaarnpalen, DJ's 2 dezelfde disco platen aan elkaar mixten en MC's minutenlang eroverheen rapten. De eerste hip hop studio producties zijn dan ook over het algemeen vrij lange songs, ingespeeld door disco bands die dezelfde frase constant herhalen en MC's of rap crews die dit aan elkaar rappen. De jaren tachtig introduceerde de drum computer, synthesizer en vanaf het midden van de jaren 80 ook de sampler in hip hop producties wat de sound voor eeuwig heeft veranderd.

Must-see documentaires: NY77 - The Coolest Year in Hell, Beat This: A Hip Hop History en Scratch.

Funky 4 + 1 - That's the Joint
De eerste hip hop act die een platencontract verwierf. Onder andere met rapper Jazzy Jeff, niet te verwarren met die andere die andere Jazzy Jeff.

Jocko - Rhythm Talk
De (bekende) begeleiding is Ain't No Stopping Us Now van McFadden & Whitehead, later ook gebruikt door Pino d'Angio en Madison Avenue.

Paulette & Tanya Winley - Rhymin' and Rappin'
De 2 dochters van New Yorkse platenbaas Paul Winley van Winley Records.

Grandmaster Flash & The Furious Five - Super Rappin' No 1
De groep van hip hop pionier Grandmaster Flash die één van de eerste hip hop wereldhits scoorde samen met MC Melle Mel.

The Fatback Band - King Tim III (Personality Jock)
Eigenlijk de eerste officieel uitgebrachte hip hop song, een aantal maanden voordat die wereldberoemde song van Sugar Hill Records ten tonele verscheen.

Lady B. - To The Beat Y'all
De eerste (en enige) single van radio discjockey Wendy Clark.

Rhapazooty in Blue - Sicle Cell & Rhapazooty
Zowel Rhapazooty in Blue als Rappers Delight gebruiken Chic's Good Times als begeleiding.

Sweet G - Boogie Feelin' Rap
Na 4 singles verdween Sweet G van het toneel in het midden van de jaren '80.

Kurtis Blow - The Breaks
Een van de bekendste hip hop anthems uit het begin van de jaren '80, ook de eerste hip hop single waarvan meer dan 500.000 exemplaren werden verkocht.

Spoonie Gee - Spoonin' Rap
Hij at als kind alleen met lepels en één van de weinige hip hop artiesten die in de jaren '70 reeds platen uitbracht. Tevens uitvinder van de kreet yes yes y'all.

The Sugar Hill Gang & The Sequence - Rappers Reprise (Jam-Jam)
Duet tussen dames hip hop groep The Sequence en de huisband van Sugar Hill Records.

Tanya 'Sweet Tee' Winley - Vicious Rap
Een van de eerste commerciële hip hop releases (Paul Winley Records) met sociaal commentaar in plaats van teksten over feesten en de beste zijn.

The Younger Generation - We Rap More Mellow
Gewoon Grandmaster Flash & the Furious Five die gevraagd werden om voor een ander label (dan Sugar Hill Records) een plaat te maken.

Lovebug Star-Ski and the Harlem World Crew - Positive Life
Dit is de eerste single van deze DJ uit de Disco Fever discotheek in de South Bronx.

Whodini - Magic Wand
Een single over rappers en de geschiedenis van hip hop, gemaakt met drum machines en synthesizers in plaats van een disco band.

Disco Four - Whip Rap
De Disco Four bouwden Let it Whip van Dazz Band na en hoopten mensen te overtuigen dat 'rapping is music too'.

The Evasions - Wikka Wrap
Deze engelse productie was een smash hit in de USA, alhoewel de Amerikanen waarschijnlijk niet helemaal door hadden dat het een parodie was op de Britse documentaire serie Whicker's World, waarbij producer Graham DeWilde de stem van presentator Alan Whicker nadeed op de muziek van Tom Browne's Funkin' for Jamaica ('he's gotta get intervieeeeeews').

Rock Master Scott & The Dynamic Three - The Roof is on Fire
Een klein deel van de tekst is heel bekend geworden door The Bloodhound Gang. Het intro werd in de 90's gesampled in deze grote hit van The Chemical Brothers.

Family - Family Rap
De eerste single van rappers Mike C en Tony Tone die later furore maakten met The Fearless Four.

— auxiliary tha masterfader, Amsterdam, 11 januari 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (192)

10 januari 2013

Nog 1 keer reclame

De vierde druk van mijn boek arriveerde gisterenmiddag. Hier lees je een spannend en waargebeurd verhaal uit 'het jongensboek', onder Bol.com en op Managementboek.nl wat lezers ervan vonden. Bij verschijnen veroorzaakte het enige commotie — zegt ook iets over de inhoud.

Hier thuis staat ook weer een doosje nieuwe exemplaren. Als je het boek rechtstreeks bij mij bestelt, signeer ik het graag voor je (of laat mijn dochter er een mooie tekening van een paard in maken). Kosten: €19,95 + €3,50 porto, tekening *gratis*.

Feestje (125) - #ESNS13

Waar ik de komende dagen meestal te vinden ben in Groningen [click to enlarge]:
Anders bij 1 van deze 16. Vooral French Films en Eva & Manu kijk ik naar uit.

Opschieten, m'n trein vertrekt zo!

9 januari 2013

@StatonStaton doet het zo - clips en singles opnemen

Michiel Claessen'Als band timmeren we met Staton al een tijdje aan de weg en niet geheel zonder succes. We zitten ondertussen aan onze zesde single en verkochten in 2011 de kleine zaal van Paradio uit voor onze albumrelease. We hebben inmiddels zo'n 135 optredens op onze naam staan, waaronder een stuk of 20 op nationale radio (Radio1, Radio2, 3FM & Radio6). Ook verzorgden we prachtige voorprogramma's voor o.a. Ryan Shaw, Mama's Gun en Tower of Power.

Al die tijd deden we alles in eigen beheer met de enorme hulp van manager/plugger/boeker/roadie/vliegende keep Simon Mol en zijn vrouw Coby. Ook artwork, videoclips, optredens, kleding, etc. regelden we via familieleden en bekenden zonder al teveel kosten. Toch werkte het geheel niet altijd. Misschien wel omdat er uit zoveel verschillende hoeken dingen vandaan werden gehaald dat we als band meer daarmee bezig waren dan met het uiteindelijke product. Onze zangeres Lara schreef bijvoorbeeld met co-writers, waardoor de nummers niet ècht van de hele band waren.


Sinds een half jaar is de kern van de band veel duidelijker. Er wordt samen geschreven, samen gepland en we hebben een duidelijke visie voor ogen wat betreft onze muziek. Waar vroeger nog wel eens over 3FM werd gepraat als er een nieuwe single werd gekozen, kan het ons nu weinig meer schelen of er airplay uit voorkomt. Gek genoeg is onze muziek daardoor een stuk beter gaan klinken en heeft het misschien juist wel meer potentie om door diezelfde radiozender opgepikt te worden.

Voor onze nieuwste single (Blame It On The) Cocktails zochten we een producer die goed bij de band aansloot. Ons oog viel op JB Meijers en manager Simon ging achter zijn gegevens aan. Via een gemeenschappelijke vriend werd telefoonnummer en e-mail achterhaald en live opnames doorgestuurd. JB was enthousiast, maar zat helaas al voor het komende jaar vol. Hij stelde ons voor aan Ken Stringfellow, voor mij op dat moment een volstrekt onbekende naam, die het geheel eventueel zou kunnen produceren. JB zou dan de mixen voor zijn rekening nemen.

We spraken af in een café in Amsterdam om te kijken of er een klik was. Een ietwat excentrieke man met lang donker haar en een smal postuur met opgetrokken schouders bleek onze visie wonderwel te delen. We besloten met hem de studio in te gaan om proefopnames te maken. Ken Stringfellow bleek gespeeld te hebben bij te gekke bands als The Posies, Big Star en niet te vergeten R.E.M. Hij tourt ondertussen met zijn solo-act de wereld rond en is periodes in Amsterdam om dan bijvoorbeeld met Carice van Houten bij DWDD te spelen. In de periodes dat hij in Nederland is, is er tijd om nummers op te nemen. Als hij ergens anders aan het werk is, hebben wij de tijd om nieuwe nummers te schrijven of bij te schaven en ze alvast in pre-productie uit te proberen.



Tijdens een van de proefopnames werd Cocktails opgenomen en dit nummer bleek meteen bij iedereen in en rondom de band in de smaak te vallen. Als releasedatum hadden we 10 januari in ons hoofd, omdat we tijdens al het Noorderslag-geweld ook een aantal keer in Groningen spelen. Tijdens een bandvergadering (om de een of andere reden zonder toetsenist) werd een tijdslijn uitgestippeld. Vanaf 5 januari zou er iedere dag een filmpje online worden geplaatst waarin één van de bandleden een zelfverzonnen cocktail maakte. De rest van de band dronk mee en aan het eind van de serie zou iedereen dronken op de grond liggen en zou de single een legitiem refrein hebben. Terwijl bassist Luc al in de weer was met vloeibare stikstof om een toverdrank te brouwen, kwam toetsenist Tijn met een goed argument om ons moeite te besparen, maar vooral om het refrein op iedereen van toepassing te laten zijn. “Release de single op 1 januari. Iedereen kruipt met een kater zijn bed uit en checkt Facebook om te kijken wat er precies gebeurd is de avond vantevoren”.

Ter plekke werd besloten om Tijns plan uit te voeren (geen zorgen, de stikstof is gefilmd en zal nog voorbij komen!) en de releasedatum naar voren te schuiven.

We hebben tot nu toe een tweetal clips uitgebracht en daarvoor werden (semi-)professionele cameramensen en producers geregeld. Toen we ongeveer drie maanden geleden de vorige single Darkside of the City uitbrachten was hiervoor geen tijd, dus Darkside werd uitgebracht zonder clip. Na die drie maanden staat de teller van YouTube-views pas op 322. Zo blijkt maar weer dat een clip toch een grote invloed kan hebben op het aantal mensen dat je bereikt. Er zijn ondertussen genoeg mensen die Staton kennen en de vorige single (met clip) heeft op het moment ongeveer 3000 views. Aanzienlijk meer, terwijl de kwaliteit van de nummers naar mijn mening niet ver uit elkaar ligt.


Voor (Blame It On The) Cocktails moest er dus weer een clip komen. Aangezien het ook nu niet mogelijk was om een heel team bij elkaar te krijgen vanwege tijdsdruk en verschillende schema's, besloten we met een Zoom3HD en onze telefoons op stap te gaan en stapavonden te filmen. Tijdens een repetitieweekend bij mijn ouders in Sittard repeteerden we overdag en togen we 's nachts de kroegen in om van het zuidelijke nachtleven te proeven. Oude kennissen en kroegen spelen zodoende de hoofdrol in de clip. De tent waar Luc en ik 5 jaar geleden onze kebab naar binnen werkten om 2 uur in de ochtend heeft een bijrolletje gekregen. Mooie sentimentele waarde die het voor mij allemaal nog een mooier geheel maken.

De tweede avond bedachten we dat we een shot van zoenende mensen nodig hadden, dus als enige vrijgezel in de band moest Luc voor de camera iemand weten te verleiden. Dit lukte, maar achteraf bleek een en ander niet helemaal in de haak met betreffende persoon, waardoor Luc nu een mooi verhaal heeft om op feestjes te vertellen. Overdag schreven en arrangeerden we nummers, terwijl Lara het editen van uren beeldmateriaal op zich nam.

We schrijven ondertussen 30 december en de releasedatum nadert! Precies op tijd om nog een paar laatste kritieken te kunnen plaatsen kregen we een dag van te voren de eerste versie toegestuurd. Na de laatste aanpassingen vierden we nieuw jaar en stond iedereen de volgende ochtend met een enorme kater op om de clip online te gooien en al onze vrienden en kennissen van een soundtrack voor hun ochtend te voorzien.

Uiteindelijk heeft deze hele release ons niet meer gekost dan de kosten voor de studio. Ken en JB hebben vertrouwen in onze band en helpen ons zodoende graag op weg. De clip heeft niet meer gekost dan het bedrag aan drank dat we tijdens een normale avond stappen ook kwijt zouden zijn en volgens mij hebben we het als band nog nooit zo leuk gehad tijdens het opnemen van beeldmateriaal. Voor ons nu dus al een zeer geslaagde release. Nu kijken wat de rest van de wereld ervan vindt!'

Dank voor jullie verhaal, Michiel. Leuk!

8 januari 2013

Perfect U2 (according to @ajee) - #Spotify-only, mét schitterende bijsluiter

Een Perfect van een band van het formaat van U2 verdient een inleiding van formaat. Waarin we ook samensteller Arjan van Elk voor je 'duiden' :-), als in waarom hij deze Perfect tot Perfect maakte. Daarna een heerlijke bijsluiter, bol van de fan intel, door Arjan zelf.
''s Lands grootste U2-fan ben ik niet, nooit geweest ook, maar ik heb wel altijd veel respect voor de band gehad. Jaar na jaar brengen ze doorgaans sterke, succesvolle albums uit en doen zichtbaar alles wat nodig is om 'de grootste band op aarde' te blijven. Belangrijkste wapen is meestal een onmiskenbare kneiter van een eerste single voor ieder album, maar in 1991 hadden ze het lef om de megasuccesvolle U2-van-het-grootse-gebaar (de band die ik minder goed trek) op Achtung Baby in te ruilen voor een nieuw geluid dat leende van dance, industrial en Madchester, kaal maar stoer opgenomen door Daniel Lanois en Brian Eno. 'Achtung Baby' is daarmee met afstand mijn favoriete U2-album.

Iets vergelijkbaars heb ik met Muse: hun muziek doet me weinig, maar ik heb veel respect en bewondering hoe ze live met z'n drieën over het publiek heen walsen. Ze schijnen met U2 gemeen te hebben dat er onder en achter het podium een half orkest meespeelt, pedalen intrapt, toetsen en samples beroert om dat alles mogelijk te maken...

Het was 2000, U2 bracht All That You Can't Leave Behind uit, hun 10e en niet per se beste album. Ik werkte bij U2's label Universal en ineens was het eenvoudig om naar een stadionoptreden van ze te gaan. Geld zou ik er normaal gesproken niet voor over hebben gehad, maar ik wilde het toch een keer gezien hebben. Die bewuste tour was back-to-basics: na de grootsheid en megalomanie-met-een-ironische-knipoog van de ZooTV-tour rond 'Achtung Baby', opvolger 'Zooropa' en de kitscherige disco van 'Pop', stond deze tour min of meer weer in het teken van 'het bandje'. Jongens waren we — maar aardige jongens.

We stonden die 31e juli in het Gelredome, waar rond 20.30u de pauzemuziek merkbaar harder werd gezet. Het was duidelijk dat Bono aan de volumeknop zat en de heren een cassette met persoonlijke favorieten hadden opgezet om het publiek op te warmen: hits van The Supremes, de oude Marvin Gaye en een persoonlijke favoriet, Jackie Wilson, kwamen voorbij. Met mijn grote bek schreeuwde ik op dat moment in het oor van een collega: 'Zo goed als dit wordt het vanavond niet meer!' Na een kwartier Motown classics kwam U2 op, de tl-lichten van het Gelredome nog aan, en zette 'Elevation' in. Het publiek reageerde enthousiast, maar werd pas echt wakker toen in de break het stadion in 1 klap duister werd en de spot op Bono gezet. Iedereen op de banken, tot achterin het stadion! Hit 'Beautiful Day' volgde en 4e nummer in de set was 'New Year's Day' (die piano, Klassiek!). Toen halverwege anthems 'I Will Follow' en 'Sunday Bloody Sunday' doodleuk achter elkaar werden gespeeld, draaide ik me om naar diezelfde collega en zei beschaamd 'Hé, wat ik net zei? Dat was het bier. Zoiets doms heb ik nog nooit gezegd.'


Dat is mijn verhaal met U2. Veel leuker en beter is dat van überfan Arjan van Elk, in het dagelijks leven radiopromotor bij EMI (check zijn motto), in een eerder leven bij U2's platenmaatschappij Universal. Zijn liefde voor U2 en heel veel andere muziek is groot, nooit over gegaan en hij kan er machtig mooi over vertellen. Voor deze Perfect schotelt hij ons uiteraard niet gemakzuchtig de hits voor (daarvoor schaf je deze en deze aan), maar tilt een afgewogen selectie parels uit U2's catalogus. Bovenal legt hij minutieus aan niet-fans uit wat er zo briljant is aan deze 4 Ieren. Ik ging alsnog om. Geen mooiere en betere Perfects dan die ván liefhebbers, vóór liefhebbers. Smullen!

HIERRR moet je zijn voor de lijst in Spotify. Onder de tracklisting Arjans must-read bijsluiter. De YouTube-links verwijzen naar de in de tekst bedoelde uitvoering, op Spotify staat de studioversie in de playlist:

7 januari 2013

GROOT feest! (124) #BKS13

Op 21, 22 en 23 juni 2013 vindt op evenemententerrein Beekse Bergen de eerste editie plaats van muziekfestival Best Kept Secret. Arctic Monkeys en Sigur Rós zijn de eerste headline-acts die dat weekend naar Hilvarenbeek komen. In totaal zullen meer dan 50 acts op diverse podia optreden, waaronder ook alt-J (∆), Portishead, No Age, Swim Deep en SKATERS. Line-up, festivalterrein, camping, bungalows, strand, eten en drinken beantwoorden volgens organisator Friendly Fire aan slechts 1 criterium: 'Dit is het festival waar we zelf naar toe willen.'

Festivaldirecteur Robert Swarts: 'Als muziekliefhebbers en concertorganisator liepen wij de afgelopen jaren vol bewondering rond op Melt!, Way Out West en Primavera Sound. Die buitenlandse festivals focussen 100% op muziek, trekken met een aantal bekende namen een flink publiek, maar besteden minstens zoveel aandacht aan nieuwe acts, bands, uiteenlopende muzikale stijlen en artiesten. Dat doen wij ook.'

Ontdekkingstocht
De muzikale ontdekkingstocht staat op Best Kept Secret centraal. Woordvoerder Niels Aalberts: 'Wij denken dat festivalbezoekers in 2013 willen zien en horen waar ze thuis, onderweg en online naar luisteren: van indie en dubstep op 3VOOR12 naar hip hop op Spotify, garagerock op het blog van LeGuessWho, onderwijl luisterend naar alt-J op 3FM. Die brede smaak vertalen we op Best Kept Secret naar ruim 50 acts en verschillende podia. De bosrijke omgeving, nabij gelegen bungalows en camping, het strand, zwemwater, goed eten en drinken dragen bij aan de sfeer die we voor ogen hebben.'

De trailer geeft een goede indruk van het terrein, festival, de camping en line-up:


Tickets & voorverkoop
De voorverkoop van Best Kept Secret festival start maandag 14 januari 2013 om 10u. Een passepartout voor 3 dagen kost €99, dagkaarten voor vrijdag, zaterdag en zondag resp. €49, €59 en €59. Een campingticket voor 3 nachten kost €19. Alle prijzen zijn exclusief servicekosten en alle tickets zijn te koop via de website van het festival.

Best Kept Secret festival 2013, #BKS13
vrijdag 21 juni, zaterdag 22 juni, zondag 23 juni 2013
evenemententerrein Beekse Bergen, Hilvarenbeek

6 januari 2013

Feedback orgel

Natuurlijk via Yuri, die zelf ook alleen maar malle instrumenten knutselt. Dit is wel héél cool:

5 januari 2013

On the rocks


Meer, via Maarten @VanHooft. Goed commentaar:

4 januari 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (191b)

Nauwelijks nieuws deze week. Lees die van vorige week maar door, ik heb 'em geüpdatet.

3 januari 2013

A&R-tegeltje (13)

Vlak voor Kerst werd ik er nog van beticht door journalist @TheoPloeg: popmuziek is marketing. Nee hoor, vind ik niet. Integendeel.

Zelf zingen of spelen kan ik niet, nooit gekund ook. Marketing en management is mijn werk en toevallig gelukkig doe ik dat met muziek. Muziek is de diamant, marketing slechts het zwarte kleedje waar-ie op ligt: laat de edelsteen beter uitkomen, nóg harder schitteren. De beste muziekmarketing valt niemand op, volgt logisch uit de muziek, voelt naturel, passend en laat blije luisteraars tegen vrienden zeggen: 'Helemaal zelf ontdekt!' De muziek, niet de marketing.

Uiteindelijk is alleen muziek écht van waarde en geeft niemand een stuiver voor het zwarte kleedje eronder.

De complete serie A&R-tegels lees je hier.

2 januari 2013

Perfect 2013 - Dé Vooruitblik door @AtzeDeVrieze (#Spotify-only)

De prijs/kwaliteit-verhouding is natuurlijk door het dak, parels voor gratis krijg je. Maar ook het scoringspercentage van deze jaarlijkse vooruitblikken door Atze de Vrieze is van de haak. Check bijvoorbeeld de tips die hij had voor 2011 en 2012. Meemaken, bij zijn, #nostradamusstyle.

Atze-zelf kom d'r maar in: 'Komen de eindejaarslijstjes jullie ook zo de neus uit? Dat geterugblik en gecanoniseer? Hoppa, een nieuwjaarslijstje! 23 Fonkelnieuwe plaatjes, aankondigingen van more to come in het nieuwe jaar. Het is inmiddels een traditie geworden: hier is Perfect 2013!'

HIERRR moet je zijn voor zijn lijst. Onder het artwork de must-read track-by-track bijsluiter door Atze.

Enjoy!
1. Unknown Mortal Orchestra - Swim & Sleep (Like A Shark Does)
UMO is het product van een naar Portland uitgeweken Nieuw-Zeelander met een puntgaaf gevoel voor liedjes. Hij maakt lo-fi liedjes over eenzaamheid die hij op het podium met zijn trio net zo strak hoopt neer te zetten als de Jimi Hendrix Experience.

2. FIDLAR - No Waves
Bier en rock 'n' roll, zo simpel is het leven bij FIDLAR. Ze behaalden een grootse overwinning op het kleinste podium van Fuzzbox, de sterk bezette garagerockavond op Le Guess Who? Glazen omhoog en gaan. Dit No Waves is wat mij betreft hun meest catch song.

3. AlunaGeorge - Your Drums, Your Love
Aluna en George, samen duo Aluna George. Oftewel: een begaafde r&b zangeres en een producer die snoept uit de elektronicapot. Deze single verscheen al halverwege 2012, op London Calling waren ze al goed, maar pas in 2013 komt er push achter en gaat het gebeuren.

4. Temples - Shelter Song

1 januari 2013

Kwartaalcijfers (16), inclusief de jaarcijfers van 2012

Gelukkig 2013! De 10 bestgelezen posts in de laatste 3 maanden van 2012:
  1. Vorig kwartaal in de Top 5 eindigen ontvlamde hernieuwde belangstelling voor deze blogpost. Waarom Deezer beter is dan Spotify eindigt als gevolg een kwartaal later met ruime cijfers bovenaan. Beide streamingdiensten voerden sindsdien een aanzienlijk aantal veranderingen door: Spotify werd meer 'social', terwijl Deezer onlangs een gratis jaarabonnement introduceerde. Digimuziek zet voor- en nadelen op een rij.
  2. Bands die zeer actief hun eigen posts pushen via social media, dat helpt. Zo ook het jonge Utrechtse Close Up. Zij delen tips hoe meer optredens te scoren.
  3. Over Spotify ontstond begin oktober enig gedoe met betrekking tot de financiële situatie en toekomst. Diverse media namen de onheilstijdingen snel en vaak ongecontroleerd over, liefst met een dikke kop erboven. Dat vroeg om een genuanceerde reactie en leverde Spotify – de kern van de zaak op, mede op verzoek van Volkskrant.nl geschreven, doorgeplaatst in De Morgen. Het artikel kon ook de goedkeuring van Spotify wegdragen [click to enlarge]:
  4. Afgelopen kwartaal introduceerde ik een nieuwe serie: A&R-tegeltjes, en die scoort goed. De elfde tegel leidde tot discussie en daarmee het meeste bezoek.
  5. Tom Beek, zelf saxofonist, legde op mijn verzoek uit wat er zo mooi is aan de saxofoonsolo in Bruce Springsteens Jungleland. Prachtige song, prachtige solo, prachtige post. Dank je, Tom!
  6. Het eerste A&R-tegeltje, inclusief toelichting over het hoe en waarom van deze serie.
  7. Perfect Björk. Dj Rich-Ears, altijd goed voor fraaie en populaire Perfects.
  8. Een rare: de link naar het archief blogposts voor januari van dit jaar. Iemand enig idee waarom en wie daar naar op zoek was?
  9. De link naar alle A&R-tegeltjes op een rij haalt plek #9. Gelukkig heb ik nog een stuk of 3 tegels op voorraad voor het nieuwe jaar.
  10. En A&R-tegel #2 is hekkesluiter. Die serie vervult blijkbaar een behoefte.
In Google Analytics vormt dat een vrij gelijkmatig kwartaal [pieken altijd op maandag, de dag dat ik de EHPO Headlines verstuur, click to enlarge]:
De Top 10 over heel 2012 heeft dezelfde #1:
  1. Waarom Deezer beter is dan Spotify, door Age Versluis.
  2. Waarom de tekst van Ed Sheeran's The A-Team briljant is, door Buffi Duberman. Inmiddels is dit de meestgelezen EHPO-post, ever, ooit, altijd.
  3. Groeten van Vlieland, vermoedelijk vanwege de illustratie.
  4. Perfect Unreleased Prince II, dankzij een link op een drukbezocht Prince-forum. Nee, ik reüp deze Perfect niet.
  5. Startpunt EHPO.
  6. Triggerfinger, Anatomie van een Hit, door Guuz Hoogaerts.
  7. De Nederlandse verkiezingen, een muzikaal drama.
  8. Regel een endorsement in 7 stappen, door drummer Bram de Wijs. Een blogpost van anderhalf jaar oud.
  9. Pearl Jam doet het zo - 100% voor de fans, nu inclusief 2 Spotify-playlisten van de Nederlandse concerten, door überfan Frank Meeuwsen.
  10. Je muziek in FIFA12 - hoe regel je dat? Ook een anderhalf jaar oude post, door publisher Lucas van Slegtenhorst.
In beeld:
Een mooi jaar. Sterkte met de kater vandaag.