31 mei 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (210)

Een 'ouderwetse' aflevering vol lees- en klikvoer! Wie had dat kunnen denken in deze drukke tijden? Neem de tijd voor deze interessante stukken:
  • De neergang van de creatieve klasse (kunstenaars, journalisten, uitgevers, muziek- en filmindustrie, boekhandels, distributeurs, producenten en vele anderen), aldus Vrij Nederland (link via Theo): 'Op wat nog steeds de School voor Journalistiek heet, draait het tegenwoordig ook niet meer om het cultiveren van de kritische geest en stijlbloempjes, maar staan crossmediale communicatie en ondernemerschap centraal. Studenten moeten kennis hebben van de arbeidsmarkt, van verdienmodellen, moeten zelf websites en films kunnen maken, webteksten schrijven en daarbij het beeld verzorgen.' Goede beschrijving van de werkelijkheid voor vele makers, met gelukkig net voldoende optimisme en een toekomst. Voor sommigen. UPDATE: Yuri reageert.
  • Prachtig geschreven door Peter: Toen de Free Record Shop er nog toe deed. 'Als je een foto opstuurde van het gesloten pand van een failliete concurrent, kreeg je een taart van het hoofdkantoor.' Mooie, melancholische en saillante terugblik.
  • Ook goed beschreven door Erwin: 'Hoe we met zijn allen bezig zijn om elke mogelijke frictie op internet weg te halen. Om onnodige tussenstappen te verwijderen, om overbodige tussenpersonen te schrappen, om kosten te minimaliseren.' Aanleiding: Distrokid, ook voor jou en je muziek!
  • VPRO's Andere Tijden over XTC in de begindagen van house in Nederland. Andere Tijden had wat aan verwachtingenmanagement kunnen doen over de inhoud van het programma (meer XTC dan house) en dj Joost van Bellen is terecht boos over nogal wat onzorgvuldigheid. Niet gewend van dat prachtprogramma.
  • Over de komende dagen, maanden en jaren van internet, veel inzichtelijke cijfers en statistieken over aanhoudende groei, mobiel, iPad, Android, Facebook, Twitter, kansen en bedreigingen, via Bob:


30 mei 2013

Amanda Palmer mailt — over internettrollen & click bait

Naast z'n blogposts die Ome Bob 1-voor-1 mailt, leegt hij af en toe ook zijn inbox. De inhoud daarvan deelt hij bij tijd en wijle in zijn nieuwsbrief, maar zelden op zijn blog. Dat is zonde van deze rant van muzikante Amanda Palmer, over internettrollen en click bait van sites. Zó waar!
En ja, dit gaat over jullie, Nu.nl.

From: Amanda Palmer
Re: Social Media Manipulation

a few months ago a friend of mine was fired from one of the top online tech/buzz magazines. he'd been busting his ass there for a year, working long hours and cranking out incredibly well-written, deeply researched content about his interests and also turning in obligatory stories about gadgets and video games and so forth. one day they called him into the office and told him that while his writing was stellar, he wasn't generating enough page views. they'd crunched the numbers. and he was fired on the spot.

a few weeks later, a writer for the same outlet wrote a particularly bizarre piece slamming me and my kickstarter. it was so weird and the criticism so unusually off-the-wall that i instinctively reached for the retweet button, to share it and laugh about the weirdness with my fans. right after i did, my recently-fired writer friend shot me a tweet, reminding me what we'd just learned. this article was eyeball-bait. by sharing the trash they'd written, i was keeping the trash writer in the job.

so i deleted the re-tweet.

since then, i just don't link to the trolls or the journalists who are clearly out for a fight which brings page views.... i don't take the bait from sites who hoping that people (like me) with high-number followings will feel offended/defensive enough to spread the pain around to their own base and therefore alleviate some of the ego-pain that comes being slammed in the press (and i've had my fair share this year... it's very tempting to share the outside criticism with your core audience.)

i also got into a really interesting conversation about this stuff with a journalist in new york the other night, and learned something i didn't know.

"ad views" on sites like TMZ are considered worthless compared to ad views on an outlet like...i don't know, new york magazine, let's say.... but NOT because people don't click on the ads.

NOBODY EVER CLICKS ON THE ADS.

the ad placement is only about impressions and associations, and nobody wants their impression to be associated with TMZ, even if they're happy to go there to look at plastic surgery disasters.

but when you buy online real estate to splash your new cadillac/apple gadget/name-a-product across the front of new york magazine online, you're just..... buying a more credible spot on the planet. but nobody, ever, EVER, clicks on that cadillac ad. (that's the theory, anyway.)

rock on bob

29 mei 2013

Over smaak, internet, marketing en (muziek-)trends

Ik werd geïnterviewd, misschien zeg ik wat zinnigs over marketing, internet, trends en smaak. Oordeel zelf:



28 mei 2013

27 mei 2013

Het is (bijna) zomer - wat wordt dé vakantieplaat? Drie opties.

Die van vorig jaar was Brett, komende zomer moet het minder zoet besloten we gisterenmiddag toen we zijn onverminderd leuke plaat nog 'ns opzetten in de auto. Sinds het onovertroffen LeGuessWho May Day wisselen deze 3 platen elkaar af in Spotify, kies maar (en ja, ik weet, Parquet Courts moeten nog komen):





26 mei 2013

Knipseldienst (30): 'Kapot gemaakt' door downloaden

Welke (onderzoeks-)journalist zoekt als eerste tot op de bodem uit en schrijft dat boek waar een groot deel van de Nederlandse entertainmentindustrie de afgelopen 15 jaar nu wérkelijk de boot miste? Niemand die hieronder de vraag aan Breukhoven stelt of hij zijn bedrijf sinds de eeuwwisseling wel zo slim leidde, de juiste beslissingen nam en waarom de twee Daniels nog geen seconde geklaagd hebben over 'illegaal' downloaden:
Ik wacht ook al jaren op dat vuistdikke boek over de dramatische neergang van The Entertainment Group, tot op de bodem, de laatste minuut en ieder detail uitgezocht, met álle hoofdrolspelers en slachtoffers. Werkloze journalisten, dít is je kans om een nieuwe De Prooi te schrijven. Laat 'em niet liggen, je ziet wat het auteur Jeroen Smit bracht. Kun je gelijk stoppen met jammeren over 'niemand leest meer papier'.

Knipsel via Jørnzit nu op de fiets.

25 mei 2013

Yeah, right.

Via @stereo (click = big):

24 mei 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (209)

Ik weet, het is wat magertjes de afgelopen weken, maar tot 21, 22 en 23 juni ben ik druk met de marketing en promo van een feestje. Zij komen ook (wéér zo'n mooi filmpje van Bram):



Ik zit 24/7 op het web, maar in alle eerlijkheid vooral om druk over dat feestje te doen en helaas wat minder om te lezen en speuren naar relevant muziek- en marketingnieuws. Ik doe m'n best, maar ook in mijn dag zit maar 24 uur... De oogst van deze week:

23 mei 2013

@WhenWeAreWild doet het zó

Zanger/gitarist Hille Stellingwerf van When We Are Wild (ook op Twitter en Facebook): 'Het begint in 2012 met het idee om een EP op te nemen. In die tijd luister ik veel naar artiesten als Bon Iver en Fleet Foxes, die mij inspireren liedjes te maken die ik eerder niet maakte. Met een aantal demo's op zak bezoek ik met een vriend, tevens manager, de Muzikantendag van Buma/Stemra. We spreken met belangrijke mensen uit de muziekwereld en dat legt ons geen windeieren: al snel hangt er een buzz dat ik iets te geks in handen heb.
Na deze dag spreken we af met mensen die we hebben ontmoet. Dit resulteert al vrij snel in een overeenkomst met een grote publisher; wij weten dat wij connecties nodig hebben en de publisher heeft ze. Daar willen wij van profiteren. Natuurlijk spreekt het internationale aspect wat betreft syncdeals ons erg aan — we denken graag groot. De meningen over publishers verschillen nogal, maar wij gaan op ons gevoel af: dit is een stap die we moeten maken!

We besluiten om twee tot drie singles te schrijven, waar 'Scuse Me de eerste van is. 'Scuse Me ontstaat op mijn gitaar, maar wordt pas écht goed als vriend en co-writer Ico Balt zich ermee bemoeit. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe geweldig het is om met iemand te werken waar je een natuurlijke klik mee hebt! Via onze publisher komen we in contact met nog een songwriter, Leon Paul Palmen. Met zijn kleine maar belangrijke aanpassingen hebben we een super debuutsingle klaar.

Plotseling is er interesse van labels. Vaak vraag je jezelf af of je het alleen kunt, zonder label? Het antwoord is 'ja', maar tot op zekere hoogte. Na enkele gesprekken en onderhandelingen kiezen wij er voor om met het label in zee te gaan dat ons het meest aanspreekt. Pluggers, promoters, alles is er. We gaan niet zelf het wiel opnieuw uitvinden. Daar is op dit moment ook geen geld meer voor! En de zin om opnieuw de vuilnisman uit te hangen is er ook wel vanaf...

Een week geleden is 'Scuse Me uitgebracht. De samenwerking met label, publisher en plugger werpt z'n vruchten af. Airplay op Radio2 en gemaakt worden met 71,4% in Maak ‘t Of Kraak ‘t op Radio 538. Maar ook spelen op Radio1 en uitgenodigd worden in de studio bij 538. Met onze selectie voor de Popronde 2013 hopen we dat we 'Scuse Me en al onze andere liedjes aan heel Nederland kunnen laten zien en horen.'



22 mei 2013

Perfect Soundtracks

Dat we déze nog niet hadden: Perfect Soundtracks. De mensen bij XS4ALL zijn niet alleen fans en kenners van het internet, ze zijn óók filmfans en -kenners. Ze verzamelden 18 tracks die je moet kennen van films die je gezien moet hebben. Muziek die scènes epic maakte, die ervoor zorgde dat vanaf de opening een film een classic was en dat wij nu nog bij élke krachtinspanning Eye of the Tiger moeten horen omdat het dan gewoon beter gaat. Het werkte immers ook voor Rocky?

Enjoy!

P.S. Het ge-wel-dige artwork is gemaakt door freelance art director David Bergmans.
1. Dick DaleMisirlou (Pulp Fiction)
Niet alleen de beste soundtrack, ook nog eens een van de beste dialogen allertijden: “All right, everybody be cool, this is a robbery! Any of you fucking pricks move, and I'll execute every motherfucking last one of ya!”

2. MinistryBad Blood (Matrix)
Naast de officiële muziek, gecomponeerd door Don Davis, bezat de soundtrack van The Matrix ook muziek van grote industrial metal acts, waaronder Ministry. De rauwe muziek van de Amerikaanse band past perfect bij de harde industriële wereld en sfeer waar The Matrix zich afspeelt. Perfecte muziek tijdens het programmeren of gamen.

3. College & Electric YouthA Real Hero (Drive)
Tijdens de climax van de film zorgt dit nummer dat Drive alsnog een sprookje wordt. Wanneer de Driver en Irene samen weggaan toont de Driver zich van zowel zijn menselijke als zijn heroïsche kant. Daar moesten de vrouwen van XS4ALL toch ook een klein traantje bij wegpinken.

4. Kenny RogersJust Dropped In (The Big Lebowski)
Dé film, voor menig XS4ALL’er. De Dude droomt maar van één ding: bowling. Al dansend verandert de wereld waarin hij zit van een revue naar een enorme bowlingbaan, waarin hij zelf de bal wordt en onder dansende vrouwen in rokjes heen vliegt. Net als menig té mooie droom, te mooi om waar te zijn.

5. Hans Zimmer – Time (Inception)
Terwijl zijn wereld langzaam om hem heen instort, beseft Cobb dat hij zijn vrouw Mal echt kwijt is. En terwijl de tonen van Zimmer aanzwellen, komt het effect van de instortende wereld steeds harder aan. Totdat het tolletje stopt. Wat een te gek einde!

6. Survivor - Eye of the Tiger (Rocky 3)
Rocky Balboa wordt uitgedaagd voor een rematch tegen Clubber Lang, maar daarvoor moet hij keihard trainen. De heroïek van Rocky komt volledig naar boven met Eye of the Tiger onder de beelden. En één van de grootste anthems aller tijden is geboren.

7. Don EllisThe French Connection (The French Connection)
Grammy winnaar Don Ellis componeerde de muziek voor The French Connection, waarmee hij er lustig op los componeerde. Met kwart tonen, ongebruikelijke maten en Braziliaanse, Bulgaarse en Indiase invloeden. In 1966 treedt hij op met zijn orkest en opent met een nummer in 19 kwartsmaat. De echte muzikale nerd bij XS4ALL kan dit wel waarderen.

8. Céline DionMy Heart Will Go On (Titanic)
Deze komt niet van de vrouwen bij XS4ALL, maar is wel dé tearjerker onder alle soundtracks, die de dramatiek van de film naar nog hogere hoogte tilt. Het is ook de enige soundtrack waar niemand voor uit durft te komen, dat hij hem helemaal mee kan zingen. Houd je vast. Never let go, Jack!

9. CoolioGangsta’s Paradise (Dangerous Minds)
Het waargebeurde verhaal van Dangerous Minds sprak in de jaren ’90 massa’s aan. Hierdoor kon het gebeuren dat deze rap song zelfs op SkyRadio werd gedraaid. En generaties de tekst uit hun hoofd kennen. Rap dus mee, met Coolio.

10. Iggy PopLust for Life (Trainspotting)
De perfecte openingstune voor één van de beste films van de ’90's. ‘Zin in leven’, maar dan een héél ander leven. Of zoals Renton (Ewan McGregor) het zegt: “Choose a future. Choose life... But why would I want to do a thing like that? I chose not to choose life: I chose something else. And the reasons? There are no reasons. Who needs reasons when you've got heroin?" Iggy Pop wist voordat Renton dit zei al waar-ie het over had: dit nummer gaat over de periode dat Iggy zelf heroine junk was.

11. Johnny CashRing of Fire (Walk the Line)
Al decennia was Johnny Cash van ‘de gewone Amerikaanse man’. Maar Joaquin Phoenix zorgde er in 2005 voor dat Cash ieders held werd in Walk the Line. Waar je je bij elk nummer afvraagt of het Cash zelf is, of Phoenix.

12. Roberto GrelaMilonga Triste (The Tango Lesson)
Niet typisch XS4ALL, dus typisch XS4ALL. The Tango Lesson is een semi-autobiografische film die het klassieke verhaal vertelt van een vrouw die zoekt naar passie en dat vindt, in de Tango. In Parijs ontmoet zij danser Pablo, waar zij een intense obsessie voor ontwikkelt, net als voor de Tango zelf. De warme intieme klanken van Milonga Triste brengen deze intensiteit perfect over.

13. Clint MansellLux Aeterna (Requiem for a Dream)
Eén van de meest herkenbare (en gemixte) soundtracks is Lux Aeterna van Clint Mansell. Wanneer je iemand op straat vraagt naar Requiem for a Dream, begint hij het nummer al te fluiten. Alleen kent niemand de naam van het nummer. Angstig, dreigend, maar prachtig.

14. "Also sprach Zarathustra" (2001: A Space Odyssey)
Dit nummer werd vooral bekend als hét openingsnummer van Elvis Presley tijdens zijn (nog steeds gaande) wereldtour. Daarnaast werd menig bruiloft of sportgala met dit nummer geopend. Maar echte film-en muziekliefhebbers weten dat 2001: A Space Odyssey met dit grandioze nummer opent.

15. "Title Music From A Clockwork Orange" (Clockwork Orange)
De wimpers. Het glas melk. De enge blik van de mannen op de bank. Geen film is op een extravagantere wijze geopend dan A Clockwork Orange. Kubrick gebruikte het drie eeuwen oude nummer van Henry Purcell om de kijker direct achter de stoel te drukken.

16. David HolmesI Think You Flooded It (Out of Sight)
Van begin tot eind perfect passend bij de stijl van de film. En mocht je de film nog niet hebben gezien, zorgen de quotes uit de film die in het nummer verwerkt zijn ervoor dat je alsnog gaat kijken. Met de swingende beats van Holmes weet je direct wat voor film Out of Sight is.

18. Guns 'n' RosesYou Could Be Mine (Terminator 2)
Dé actiefilm van de jaren ’90 zorgde voor twee van de meest gebruikte filmquotes ooit. Guns 'n’ Roses, toen ook in hun hoogtijdagen, zorgen met You could be Mine voor het agressieve en gejaagde gevoel dat John Connor gedurende de hele film voelt. En jij als kijker ook.

19. Ennio MorriconeThe Man With The Harmonica (Once Upon A Time in the West)
Epic zoals epic is bedoeld. Een bloedstollende eindscène met bloedstollende muziek: de man aan de galg, het ‘krukje’ onder zijn voeten is een trillende gast die elk moment door z’n knieën kan gaan, de blikken, het gehuil van de mondharmonica. Goed detail: de muziek was al gemaakt voordat de film werd opgenomen. Tijdens de opnames draaide regisseur Sergio Leone de muziek, zodat hij en de acteurs (o.a. Charles Bronson en Henry Fonda) wisten welk tempo ze aan moesten houden.

21 mei 2013

19 mei 2013

Mijn Held (2)

Gisteren 33 jaar dood. Via Maarten @VanHooft. Maker is Butcher Billy. Geweldig, en hij heeft er meer.

18 mei 2013

Mijn Held (1)

Via Maarten @VanHooft. Morgen een andere Held.

17 mei 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (208)

16 mei 2013

Feestje (124, het slotakkoord)



Tot op 21, 22 en 23 juni!

14 mei 2013

De paradox in subsidiëring van optredens in het Nederlandse popcircuit (3) - @YuriLandman vraagt door

Een maand geleden postte ik dit stuk van Yuri Landman, gericht aan het Fonds Podiumkunsten. Die reageerden, maar zo gemakkelijk komen ze niet van Yuri af ;-)

Hoi [...],

Dank je voor je zeer uitgebreide reactie. Zaken worden mij steeds helderder :)

Er zit een aantal punten die ik vreemd/onjuist vind en soms helaas in mijn nadeel zijn. Dat laatste is uiteraard subjectief, maar ik wil benadrukken dat dit niet mijn individuele situatie is, maar algemeen bij de niche van moeilijkere, artistieke popmuziek, zoals eerder gespecificeerd in andere mails en de EHPO-artikelen.

1200 subsiabele optredens
Het getal ± 1200 subsiabele optredens is een zogenaamde cirkelredenatie en geen conclusie die kan worden aangedragen als goed (of slecht) beleid. Het is de eenvoudige uitkomst van 600k uitgeven conform de gage-richtlijnen zoals door jullie opgesteld. Simpel gezegd: als je de gage-getallen halveert heb je ineens 2400 subsiabele optredens.

Het woord ‘subsiabel’ is voor mij enigzins onduidelijk. Is subsiabel:
- Een optreden dat in principe in aanmerking komt voor een subsidie (bij te weinig bezoekers)?

Of:
- Een optreden waarover deels daadwerkelijk een subsidie is verschaft?

Als ik reken kom ik uit op het eerste. Er wordt namelijk een gemiddeld bezoekersaantal genoemd van ± 200. Ik kan geen rekenmodel opstellen waarbij je met 200 bezoekers nog steeds verlies draait en aanspraak maakt op subsidie. Mocht ik ongelijk hebben in die aanname, kun jij dan een voorbeeld geven met 200 bezoekers tegenover, entree X en gages Y en Z, waaruit een subsidie rolt?

Ik heb de indruk dat die 1200 een totaalaantal betreft waarvan maar een deel subsidie ontvangt vanwege te weinig bezoekers. Als dat het geval is gaat mijn 2400 getal niet op, maar kom ik tot een andere conclusie. De 20 mensen die ik vaak benoem gaan over dat soort optredens in de kleinstedelijke popzalen. Daily Bread in De Pul, Hospital Bombers in de Escape (2 mensen en ik als 3e op de gastenlijst). Doe maar eens navraag bij wat artistiekere bands en hun ervaringen in de provinciezalen. Iedereen lacht mee om het bezoekersaantal en dat ze desondanks €400-500 ontvangen, terwijl je in een volle Tivoli de Helling max. €150 krijgt. Dat is een merkwaardige paradox en die wordt m.i. veroorzaakt door de subsidie-structuur die niet goed inspeelt op de marktonderdrukking op voorprogs bij de grote zalen. De Helling is een SRP-podium en kan niet eens gebruik maken van deze subsidie, maar zelfde verhalen gelden voor EKKO en Rotown.

Afgezien van de 1200 subsiabele optredens zijn er dus gelijktijdig x000 ongesubsidieerde vooroptredens waarbij de richtlijn van het FPK ontweken wordt, omdat er geen gebruik gemaakt van kan worden. Het is voor de zaal goedkoper om onder te bieden, omdat er toch geen subsidie op de NL-band zit. Het goedbedoelde rekenmodel schiet zijn doel voorbij als je uitgaat van een minimumgage ter prijsprotectie.

Verdeelsleutel van de FPK regelgeving
Afgerond 1/5e van de optreden in combi met een buitenlandse act ontving subsidie tegenover 4/5e strikt NL bands. Dat is allerminst een gelijke balans van hoe het geld verdeeld wordt. Met het oog op internationaliseringsmogelijkheden is het zelfs een slecht resultaat te noemen.

EKKO en OCCII lopen inderdaad voorop en doen mijns inziens zeer goed werk voor het profiel bands waarvoor ik deze kwestie aandraag.

Ik denk dat jullie huidige regelgeving prima werkt voor de Hollandse avonden. En daar is an sich niets mis mee: ook voor Kraantje Pappie en Mr. Polska moet er ruimte zijn in de wereld. Het is dus ook niet mijn intentie om een revolutie te veroorzaken, maar ben voor een nivellering zodat ook onze groep artiesten een rechtvaardige behandeling krijgt. Daar is nu geen sprake van. Artistieke bands spelen in de kraakscene en 0-150 voorprogrammas, niet in de kleinstedelijke zalen. Een verandering in kolom 2 of een aparte regeling voor voorprogramma's in grote zalen kan dat probleem oplossen.

Wel wil ik nog een euvel aankaarten over kolom 1 dat onderbelicht en onzichtbaar is. Ik sprak met de programmeur van De Groene Engel en die vertelde me dat het is toegestaan om de mimimum-gage van 2, 3 en 4 bands ongelijk te verdelen. Met andere woorden als Peter Pan Speedrock (ik noem maar wat) in de Groene Engel speelt, kan de verdeelsleutel zo zijn dat PPS €850 krijgt en de drie voorprogrogramma's €50. Ik zeg niet dat specifiek die band dat krijgt, maar duidelijk is dat er raar gedraaid wordt met getallen. De €1000 subsidie wordt niet gelijk onder 4 acts verdeeld, ook niet als er maar 20 man publiek komt. Merkwaardig, want wat rechtvaardigt een hogere gage voor de hoofdact, als, conform jullie rekenmethode, blijkt dat die hoofdact geen massale publiekstrekker is? Er kan namelijk enkel subsidie verstrekt worden bij een te laag bezoekersaantal en wanneer de zaal verlies draait.

Randstad vs. grootstedelijk
Er is mogelijk iets aan verwarring ontstaan over het begrip Randstad. Ik bedoelde grootstedelijk. Gouda, Zaandam en Alphen a/d Rijn is ook Randstad, maar sluit niet aan bij ons profiel, omdat het geen steden zijn met een serieuze muziekscene. Een artistiek rijpe muziekscene is vaak gekoppeld aan steden waar zich universiteiten en kunstacademies bevinden.

Grote podia
Je benoemt de SRP-podia. Ik had al begrepen dat dat een andere groep was. Je geeft vervolgens aan dat het aanvullende regelgeving voor popmuziek zou leiden tot een ongelijke behandeling t.o.v. theaterzalen. Ik ben dat volledig met je eens. Echter, ook hier is een soort merkwaardige cirkelredenatie of catch 22 gaande.

Wie besluit dat Paradiso, Tivoli, Melkweg etc. SRP-podia worden? Volgens mij doet het FPK dat. Vervolgens blijkt dat door de algemene richtlijnen die gelden voor SRP-podia dat er een 0-150 euro voorprogramma-probleem gaande is. Dat is niet zo in de theaterwereld. Het is onlogisch om Tivoli De Helling gelijk te trekken met theaters. Het is logischer om die zaal gelijk te trekken met EKKO. Extrapolerend is het ook logischer om het popbeleid gelijk te trekken met Tivoli Oudegracht, de Melkweg, Doornroosje en die uit die SRP te halen maar te promoveren tot een autonome groep Kernpodia I. De huidige kernpodia kun je dan vervolgens indelen in kernpodia II, III en IV. Nu ontbreekt de kroon op het systeem, omdat die even uitgeleend is aan een samengezochte groep.

Subsidie vanwege onredelijke prijsonderdrukking
Ik wil nog iets dieper ingaan op de onrechtvaardige behandeling van NL-bands die in combinatie-avonden spelen.

Een voorprogramma-onderhandeling is simpelweg niet mogelijk. Ik werk met Alles Los Agency en ben geen amateur in onderhandelen en weet goed hoe je zaken moet beklinken. Het is bij voorprogramma’onderhandelingen’ een veel te laag gage-aanbod slikken of wegwezen. Ik streef een marktprotectie na voor voorprogramma's vanuit het subsidiefonds, omdat voorprogramma's de sluitpost zijn in de onderhandeling tussen zaalprogrammeur en de boeker van het hoofdact. Die boeker bepaalt of €50-150 fooi voor het voorprogramma wel of niet in orde is, de zaalprogrammeur heeft dat te slikken, de NL-band is daarin altijd het slachtoffer. Dat vind ik een oneerlijke situatie waar het FPK wel degelijk met een strikter regelgeving in kan bijsturen. Zowel de zaalprogrammeurs als de NL-bands zijn daar voor, de boeker van de buitenlandse act uiteraard niet.

Mijns insziens is het juist de taak van een subsidiefonds om bij te springen daar waar door marktwerking onredelijke prijsonderdrukking ontstaat.

Nut van een voorprogramma-subsidie
Erik van Eerdenburg [directeur Lowlands] gaf eind april een zinnig interview voor nu.nl. Hij bepleit ook het internationaliseren van NL bands. Mijns inziens maak je als fonds ook goede sier als je hierin goede resultaten behaalt. Het is dus in ieders belang om dit zo goed mogelijk aan te pakken.

Ik gaf in het 'paradox'-artikel het ideaalvoorbeeld van The Ex & Sonic Youth in 1991 in een uitverkocht Tivoli. Dat lijkt mij de allerbeste investering indien bands willen internationaliseren. De bands, de tourmanagers, de boekers zien en ontmoeten elkaar. Dat er publiek in de zaal staat is winst, maar het gaat ook vooral om de netwerkfunctie die het spelen in een voorprogramma biedt. Dat moet niet onderschat worden. Deze branche draait, naast een goed product maken, om gunnen en de juiste vriendjes maken die ook in jouw product geloven. Ik denk dat daar bij niemand twijfel over bestaat.

Mijn voorkeur voor de beter betaalde voorprogramma-avonden is daarop deels gebaseerd. Dat moet beschouwd worden als een investeringssubsidie.

Ik begrijp dat het vanuit het denken in investeringssubsidies voor jullie (en/of de zalen) even een mindtwister is en niet 1-op-1 in lijn ligt met jullie idee over spreiding en diversiteit. Volgens mij moet het ook eerder gelijk getrokken worden in filosofie met jullie export-beleid, niet zozeer als dekking van risicovolle optredens.

Internationalisatie
Mogelijk ligt daar de crux van wat ik moeilijk vind aan het NL-systeem. De brug van 150 naar pakweg 750 man publiek is er niet voor het artistieke segment. Dat is één ding, maar veel belangrijker is het nog dat er geen brug is die internationaliseren ondersteunt.

Wat er in NL gebeurt is 10-20 bands naar SxSW of CMJ sturen en dan staan ze daar op een leeg pleintje met een gehuurde biertap voor 20 andere Nederlanders die na ze moeten optreden. Ik was in 2009 met The Moi Non Plus in SxSW, waar dit zo plaatsvond en ik hoor van iedere band dat het elk jaar zo gaat in Austin en op CMJ in NYC.

Uiteraard is het goed dat zulke dingen worden geprobeerd. Daar worden fouten gemaakt, maar dat is inherent aan investeren. No offense op dat gebied, maar ik wil aangeven dat het mogelijk efficiënter kan.

Exportsubsidie
De exportsubsidie is heel mooi en ik maakte er in 2012 voor mijn US-trip dankbaar gebruik van. Wel twijfel ik of je een exportsubsidie moet schenken aan bands die in nabije buurlanden touren. Wat is nu €1000 gedeeld door 4 bandleden? Hoe serieus ben je als band als je niet €250 p.p. zelf op kunt hoesten? Een kritische vraag, maar ik denk dat het goed is om die te stellen. Er mag best uitgegaan worden van een gezonde vorm van zelfredzaamheid (zal de VVD waarderen!) en enkel onoverbrugbare projecten moeten ondersteund worden.

Ik hoorde een vreemd bericht over Direct & Organisms en nog twee bands die vanuit de gemeente Den Haag €50 te spenderen kregen voor een tourbus, hotel, etc. voor het Reeperbahn Festival 2012. Een bak geld waar ik van achterover sla. Dat is geen FPK geld uiteraard, maar gelijktijdig benoemde Willem Heijmans van Antillectual in een van zijn comments onder zijn artikel dat er bepaalde bands zijn die een Nightliner inzetten, omdat hotelkosten niet vergoed worden, maar vervoer wel. Een busje en hotels of slapen bij kennissen is echter stukken goedkoper dan een Nightliner. Ook vraag ik me af of bands die überhaupt in Nightliners touren nog wel subsidie moeten ontvangen. Mijns inziens niet. Er mag best een bovenlimiet liggen bij bijvoorbeeld €10k of voor mijn part €20k omzet per tour. Daarboven moet je het zoveel mogelijk zelf rond zien te krijgen. Ik zit niet goed in deze materie, dus mogelijk maak ik aannamefouten.

Mijn idee van subsidie inzetten op voorprogramma’s is:
  • Stukken goedkoper dan het hele exportverhaal,
  • Meer bands kunnen meedraaien in die poule
  • Niet enkel voor slechts een klein clubje uitverkorenen.
Volg je mijn filosofie?

België
Er is een groot verschil tussen de Vlaamse en Nederlandse muziekcultuur. Nederland heeft kernpodia, Vlaanderen heeft zg. kunstencentra. Naast een wezenlijk verschil in het muziekeducatie-systeem, denk ik dat dit de oorzaak is waarom de Belgische dEUS-school zo enorm artistiek alsook succesvol is. En niet enkel in België zelf, maar vooral ook internationaal. dEUS, Evil Superstars, Kiss My Jazz, Millionaire, Mintskov Luna, Vive la Fête en recent Balthazar. De lijst is groot. [Daar zetten wij Nederlandse dj's als enorm exportproduct tegenover, Yuri.]

Ik vermoed dat dat komt, omdat kunstencentra meer inzetten op parallelle programmering van podiumkunsten in al zijn verschijningsvormen. Dans, toneel, muziek, alles in één gebouw. Hierdoor zijn kruisbestuivingen makkelijker, hi-art ontmoet low-art. Artistieke bands bevinden zich in een gunstiger milieu. Ze kunnen concessieloos blijven tegenover commerciële uitverkoop, maar gelijktijdig kunnen ze zich internationaal zakelijk beter ontplooien door een zo sterk mogelijke culturele autonome identiteit te ontwikkelen.

In Nederland is dat clubje heel klein: The Ex, De Kift, Knalpot, Zea, ik en vroeger Feverdream. Meer ken ik er niet die internationaal touren in mijn niche en we zijn vele malen kleiner dan de Belgische school.

Overige subsidiemogelijkheden
Je benoemt terecht de overige regelingen. Ik ben op de hoogte dat dit niet het enige is wat jullie doen op het gebied van popmuziek. Het is enkel het gat waarop ik vastloop met Bismuth en waarvan ik denk dat het slimmer in elkaar gestoken kan worden en wil graag op zoek gaan naar oplossingen daarin.

De exportsubsidie is een fantastisch orgaan. Ik ben zelf erg van de zelfredzaamheid en betaal Europa uit eigen zak. Bij hoge uitzondering, als ik mijn zaken niet gedekt krijg voor bijvoorbeeld hoge reiskosten, doe ik een aanvraag. In mijn geval is dat enkel als ik buiten Europa reis en de organisatie elders niet in staat is om mijn ticket te vergoeden. Tot nu toe is dat slechts 1x gebeurd in de 7 jaar dat ik professioneel actief ben. Ik vind het belangrijk om dat aan te geven, want ik ben allerminst het type subsidiezoeker waar de PVV en VVD een hekel aan hebben. Ik vind dat in een rijk land als NL er een subsidiestructuur moet zijn voor te marginale niches. Mijn internationale werk valt daar gelukkig niet in, de optredens met Bismuth en van bevriende bands wel. Ik kreeg van jullie het advies om eens in die mogelijkheden te duiken. Dat zal ik echter niet snel doen, omdat ik dat een omgekeerde volgorde vind. Productiehuis Oost-Nederland (Kyteman, Klassiek Raggen, etc.) schrijven plannen op subsidie-mogelijkheden. Dat is hun werkstijl. Ik beraam plannen autonoom en mocht het te marginal in opbrengst zijn, klop ik aan, maar pas in tweede en laatste instantie als het werk al gedaan is. Ik begrijp dat je er dan vaak naast fietst, maar ik vind dat een gezonder intrinsiek motief.

Dank voor je bijdrage weer, Yuri.

Perfects.nl: nu ook perfect onderweg!

De mobiele versie van Perfects.nl is kleiner, lichter & simpeler en dát maakt 'm beter, sneller & nog iets. Los van het feit dat je minder hoeft te priegelen (je kunt nog terug naar de normale perfects.nl, dus priegel-technisch zit het nog steeds snor), zit er meer mening in de mobiele variant: je kunt door de grote hoezen bovenaan scrollen, maar in eerste instantie vind je daar niet alle Perfects. Dit is onze selectie. Een soort übertips eigenlijk. Daaronder vind je de dropdowns die je ook kent van de website. Via die menuutjes vind je alle Perfects, inmiddels meer dan 350.

Nu direct naar Perfects.nl, klik hier. Of hier.
Hoe maak je van Perfects.nl-op-je-smartphone een Perfect Webapp?

Voor iPhone:
  1. Open de website met de Safari browser. Onderaan in de browser vind je een knop met een vierkantje met pijltje.
  2. Klik en kies ‘Zet in beginscherm’ (of 'Add to home screen').
  3. Tik op ‘Voeg toe’ (of 'Add') en het icoontje wordt op je beginscherm geplaatst.
Voor Android:
Open de browser, open de website. Gebruik de menuknop en voeg hem toe aan de favorieten door ‘Meer’ (More) te selecteren en daarna ‘Bladwijzer maken’ (‘Bookmark page’) of ‘Favoriet toevoegen’. Tik op ‘OK’. Ga vervolgens terug naar het startscherm. Druk lang op een lege plaats op de achtergrond op je beeldscherm. In het menu dat nu verschijnt kies je voor ‘Sneltoetsen’ en verder voor ‘Bladwijzer’ of ‘Favorieten’ (‘Bookmarks’). Selecteer de bladwijzer/bookmark die je zojuist hebt aangemaakt.

13 mei 2013

De paradox in subsidiëring van optredens in het Nederlandse popcircuit (2) - het FPK reageert

Een maand geleden postte ik dit stuk van Yuri Landman, gericht aan het Fonds Podiumkunsten. Die reageerden:

Hoi Yuri,

In je artikel ligt de focus op het subsidie onderdeel voor Kernpodia en het is duidelijk dat je vindt dat de doelstelling van de regeling niet aansluit op de praktijk zoals jij die ervaart. Dat is jammer en misschien ook niet de hele waarheid. Het Fonds kan met cijfers onderbouwen dat deze onderdelen voor popmuziek binnen de programmeringsregeling wel degelijk wordt benut en positieve effecten heeft:

In 2012 organiseerden 39 kernpodia 1.189 subsidiabele concerten met een gemiddeld aantal bezoekers van 214 per concert. Dit ligt een stuk hoger dan de 20 bezoekers of de lege zaal zoals je meerdere malen aangeeft in je artikel. Bovendien worden er bij de kernpodia voorwaarden gesteld aan de hoogte van het aantal bezoekers. Podia met slechte bezoekersaantallen worden niet in de regeling opgenomen (zie ook bijgesloten overzicht met de bezoekersaantallen).

250 van de 1.189 subsidiabele concerten betroffen concerten van Nederlandse bands in combinatie met buitenlandse bands. Het gemiddelde aantal bezoekers bij de combinatie concerten bedroeg 201 per concert. Ook dan is er geen sprake van matig bezochte zalen. Daarnaast blijken de kernpodia die je in je artikel noemt, zoals Ekko en Occii, de koplopers te zijn in het organiseren van subsidiabele concerten van Nederlandse bands in combinatie met buitenlandse bands. Ruim 50% van onze subsidie aan Ekko is toegekend voor deze combinatie concerten. Bij Occii betrof het bijna het gehele verstrekte subsidiebedrag. Vooral de randstedelijke podia maken meer gebruik van deze subsidiemogelijkheid.

De regeling van het Fonds heeft als doel bij te dragen aan de ontwikkeling van popmuziek in Nederland door het stimuleren van optredens van Nederlandse bands. Door het hanteren van een minimum gage stimuleert het Fonds dat er redelijke gages aan Nederlandse bands worden uitbetaald. Het betreft een tekort subsidie. Wanneer er geen tekort is wordt er geen subsidie verstrekt. Door op te treden in het voorprogramma van een bekende buitenlandse band krijgt een Nederlandse band veel exposure die de band verder kan helpen in de ontwikkeling. Het is een mooie springplank naar het opbouwen van een eigen publiek. Daarom biedt het Fonds binnen het subsidie onderdeel voor de kernpodia hiervoor ook de mogelijkheid. De ondergrens voor optredens als voorprogramma van een bekendere buitenlandse band ligt lager dan de minimum gage bij een concert met alleen Nederlandse bands om op deze manier de drempel bij een Kernpodium te verlagen om toch te kiezen voor een Nederlands voorprogramma.

Zoals gezegd vallen de grote podia zoals Tivoli en de Melkweg niet binnen het subsidieonderdeel voor kernpodia, maar binnen het onderdeel voor Subsidie Reguliere Podia (SRP). Deze podia ontvangen subsidie voor hun gehele programmering. Er worden daarbij geen voorwaarden gesteld aan de gages die moeten worden uitbetaald aan Nederlandse bands. Dit is geheel aan de programmeurs zelf. De SRP regeling is zoals gezegd voor alle disciplines (muziek, dans, theater en muziektheater). Het is niet mogelijk om binnen deze regeling voor een niche aparte voorwaarden te stellen (zo kennen theaterpodia veelal geen voorprogramma’s). Dat zou een ongelijke behandeling betekenen.

Alleen focussen op de randstad is voor een landelijk fonds als het Fonds Podiumkunsten geen optie. En er zijn ook (hele goede) bands buiten de randstad die willen optreden en mensen buiten de randstad die graag concerten willen bezoeken.

Om in een voorprogramma te spelen is je eigen verantwoordelijkheid en keuze, en de voorwaarden moet je onderhandelen met de podia. Uiteindelijk zijn het de podia die bepalen wat er aan een band wordt uitbetaald en hoe en of de kernpodium-subsidie wordt ingezet. Hierin kan en wil het fonds zich ook niet te veel mengen. De subsidie is bedoeld als ondersteuning en er zijn voorwaarden aan verbonden, maar de subsidiegever bepaalt niet het beleid van een podium of van een gezelschap.
De programmeringsregeling, zoals we die nu hanteren, wordt in 2013 geëvalueerd en wij zullen je inbreng daarin zeker meenemen.

Misschien ten overvloede, maar het onderdeel voor de kernpodia is niet het enige subsidieonderdeel waar de popsector gebruik van kan maken. Alle 7 onderdelen van de programmeringsregeling staan open voor popmuziek. Daarnaast is er voor bands ook de mogelijkheid subsidie aan te vragen binnen de projectenregeling, waar voor een reeks concerten en de voorbereiding daarvan een bijdrage kan worden gevraagd. Voor buitenlandse concerten zijn er een aantal mogelijkheden voor bands binnen de internationaliseringsregeling.

Wanneer je het zinvol vindt kan het Fonds wellicht een uitleg op je blog plaatsen.

Hartelijke groeten,

[...]
Stafmedewerker Muziek FPK

8 mei 2013

Closed for the holiday season

Gisterenochtend gemaakt op het heerlijk brede strand van Vlieland:
Maandag ben ik er weer. Vermaak je ondertussen op Perfects.nl, donderdag bijvoorbeeld met Perfect Hemelvaart 1, vrijdag Perfect Hemelvaart 2, zondag natuurlijk met Perfect Mother.

Lefsetz slasht de Stones

Industrieblogger Bob Lefsetz mailt, maar het stuk staat nog niet op zijn site. Daarom voor 1 keertje zo, want hij zegt teveel interessants over publiciteit, marketing, de moderne muziek- en live-industrie en deze tijd:

MORE CLUELESS STONES (hier deel I)

Check this out:

"Mick's Message to the Bay Area": http://www.youtube.com/watch?v=uY1iShruBXg

It's like a bad SNL skit, a bozo politician doing an inadequate job of reading from the Teleprompter.

And how about this from the Echoplex: http://www.youtube.com/watch?v=7CRmt0JTSNc

That's the video on the Stones' official YouTube page. Listen to Keith's solo starting around :35, if you're not laughing, you're used to hearing your three year old play the guitar.

How did they get it so wrong?

You know the drill... You play the Super Bowl and you put up the shows the next morning, while the memory is still fresh in the public's brain, before people forget the hype and excitement of the moment. Hell, I can't even remember who won last year's Super Bowl, I've just about forgotten "Argo" won Best Picture. We're inundated with so much information, the news cycle is so fast, that if you don't capitalize on your fame in days, you're missing out.

So the Stones do their fiftieth anniversary shows last fall.

It's kind of like Zeppelin at the 02. There may never be another show, you've got to overpay to go now, to be part of the excitement. And then MONTHS later, when there's no buzz whatsoever, the band puts up shows at the same inflated ticket prices. Huh?

Where's the manager?

There is none.

And you need one. An act without a manager is like an attorney representing himself, he's got a fool for a client. You need a third eye, an opinion from outside the maelstrom, to give you perspective.

The entire Rolling Stones YouTube page (http://www.youtube.com/user/TheRollingStones) was an afterthought. How do I know? Because the views are so low. Remember when the Stones used to premiere videos on TV, how they used to work the public into a frenzy? Now there is no frenzy, there's no cook creating the perception that if you don't go, you're a loser. All you see is greed.

And if you're that damn greedy, do it like the rest of the superstars. Scalp your own tickets.

That's the Michael Cohl model. We pay you a lump sum, and you can't ask how we got that money.

But for prior tours, Cohl had a team of experts, a seamless machine, selling fan club memberships and merch and raking up the capital. This tour is a positively last minute venture with no vision and even poorer execution.

1. Perception Is Everything In The Music Business
Yes, the tickets could theoretically be worth $600, but if you ask for that much, you're separating yourself from your audience. Sell platinum tickets with B.S. perks, a laminate and the ability to meet Ron Wood or some other superfluous member of the band (I'd say Charlie, but I'm not sure he can speak.)

You build your fan base not on the rich who can pay anything, but the poor who can't afford much. Yes, in today's rich versus poor society, and if you don't think there's class warfare, you didn't notice that Obama got reelected, you have to appear to be one of the people if you want to sell to the people. There are not enough 1%ers to fill arenas at these prices.

2. Ticketmaster
The public hates Ticketmaster, even though everybody in the business knows it's a front for the acts. Yup, those inflated fees go to the promoter, the buildings, on previous tours even to the Stones. You need a scapegoat. But the Stones messed up here, there is no scapegoat, the blame falls squarely on their shoulders.

3. Don't Be Afraid To Share The Money
You pay professional management its commission so you can make more money. It's kind of like hiring an accountant...they don't come cheap, but they save you more than their fee, because that's what they do all day long, taxes. Mick Jagger is hobnobbing with his rich socialite buddies, he's got no idea what's going on in the music business, which seemingly changes every six months. He needed fresh, experienced eyes on this.

4. There Are No Secrets
The Stones, like Led Zeppelin, were built on mystery. But there is no mystery today. So either you can be like many old farts and restrict taping and photography, which is kind of like telling kids not to have sex, or you can embrace it. If the Stones are crappy live, they should have their official site filled with fan videos, which we all expect to be crappy. We then go to the show to hear the real deal, up close and personal. But when the official videos sound crappy...you think the band is.

5. Social
If you don't embrace it, you can't energize fans.

The Stones are playing to the mainstream press. And although their audience is the last vestige of those who pay attention to it, they should be tweeting and Facebooking to humanize themselves. It speaks to perception. They need to get down in the pit with their audience.

6. Scalping
Paperless. Sure, savvy scalpers can elude the system, then again, it would require a drop in ticket prices to generate excitement, and the Stones don't seem willing to leave a single dollar on the table.

7. People Talk
Used to be everything was rumor and innuendo, and you didn't hear much more than what your neighbors had to say, but now with the Internet people can not only read reports from around the world, they can interact with others.

8. Virality
That's how you sell out a show. By getting everybody talking about it, making them fearful of missing it. There's no virality here. Hell, look at the YouTube views!

9. Desperation
It's anathema. It's the same in music as it is in dating. If you need it that bad, we're turned off. I received the following e-mails:

"Another thing that shows what a disaster this tour is/was is that they actually ANNOUNCED their previously secret/surprise special guests early in the day to try and build hype! The stones official account tweeted about Keith Urban and Gwen Stefani's appearances early in the day. Why in the world would you do this if it was supposed to be a surprise other than to try and scramble to get people to come down? They were just reaching for anything at this point. Today they announced Tom Waits guest appearance for Oakland. What a joke."

And:

"Twitter made big bucks last night. The feed was full of Twads and I mean 7-10 in a row time and time again, espousing all their special guests."

It's supposed to be a SURPRISE!

10. Flex Pricing
"Rolling Stones Concert Promoter On 'Flex Pricing' Ticket Strategy: 'I Want the Brokers Pissed Off'"

Let's assume this was AEG's plan all along, WHY DIDN'T THEY TELL ANYBODY?

This is kind of like paying a grand for an airline ticket the week of and finding out if you'd booked a month in advance, it'd be $350. Don't create a game without telling us the rules.

11. Lies
If you believe there were no $85 customers sitting next to $600 customers, you probably believe everything you read in the newspaper. You can tell the press whatever you want, and the people on the music beat, those who remain, who were not downsized out of existence, will print it. Because they want the access, they want the free tickets. That's what the entire music press is built upon, access. But if you wouldn't rather speak to a tech titan than a rocker, you own no smartphone and are unable to cogitate.

12. The Press
Read the "New York Times" article wherein it's stated that Roger Ailes cut Geraldo Rivera's mic when he was defending Obama on Fox. But it gets better, Benghazi was a big story because Fox hammered it.

Read the facts here:

"Behind the Scenes at Fox"

Then again, this is long after the fact. And the "Times" story is reporting on a book.

Which is why if you want to know what's going on in music, you go to the web, the one place the Stones forgot to look.

13. "Rolling Stone" Cover Story
It's supposed to come out BEFORE the tour begins. That's like letting you flip through "Playboy" before asking for payment for the magazine. No, that's like watching Internet porn, getting off, and then being asked to pay. Music is a sideshow, a carnival, which is why Colonel Tom Parker did so well for Elvis. And yes, he might have ripped Presley off, not gone to Europe for fear of being revealed to be an illegal alien, but Parker made and sustained his career. There's yet to be a superstar without a great manager. Because performing and managing are two different skills!

14. You Come Out With Both Guns Blazing And Establish Your Narrative
The Stones have lost control of their story. Meglen didn't come out and defend their ticketing practices until days after shows began.

15. Things Change
Just because you sold a ton of tickets yesterday, that does not mean you can sell a ton today. Yes, the Stones could have sold out no problem if every ticket was $85, and furthermore, scalpers for superstar shows beget tons of press about how impossible it is to get in, how expensive it is, which only burnishes an act's image.

16. We All Want What We Can't Have
We should be salivating and unable to get a ticket. Instead, everybody can attend, even up to the very last minute. It's kind of like queuing up at the Apple Store for the latest product and finding out no one else is in line. Huh? The day one of Apple's new products falls flat is the day the company's done.

Once again, it all comes down to money.

Didn't used to be that way, it used to be about music. And fame. And sex. You wanted to have sex with Mick Jagger. Do you want to have sex with that emaciated guy in the video above? Eek! Maybe, but only to be able to tell your friends!

The eighties were the height of fame, because that's what TV gives you, ubiquity. Radio can't compete.

And today it's all about music. If you're in it for the money, you're in the wrong business. Follow Bono's lead, become a venture capitalist.

And if you do decide to play music, get a great manager. Gene Simmons likes to bloviate how it's all about the money, but without Bill Aucoin, he'd have none.

3 mei 2013

Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek (207)

  • School of Rock IRL (via Peter):

2 mei 2013

Plectrum galore

Via Marinus.

1 mei 2013

Guitar King


Via Lucas. Van harte, Willy!