tag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post7844728191759477273..comments2024-03-18T15:26:34.897+01:00Comments on Eerste Hulp bij Plaatopnamen: @YuriLandman: De paradox in subsidiëring van optredens in het Nederlandse popcircuitAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/13100160327258185352noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-33607681383846855132013-05-09T22:00:00.736+02:002013-05-09T22:00:00.736+02:00>>>> Deel 2 van mijn reply aan het FPK...>>>> Deel 2 van mijn reply aan het FPK >>>><br /><br />Je benoemt de SRP podia. Ik had al begrepen dat dat een andere groep was. Je geeft vervolgens aan dat het aanvullende regelgeving voor popmuziek zou leiden tot een ongelijke behandeling tov theaterzalen. Ik ben dat volledig met je eens. Echter ook hier is een soort merkwaardige cirkelredenatie gaande. <br />Wie besluit dat Paradiso, Tivoli, Melkweg etc. SRP-podia worden? Volgens mij doet het FPK dat. Vervolgens blijkt dat er door de algemene richtlijnen die gelden voor SRP dat er een 0-150 euro voorprog-probleem gaande is. Dat is niet zo in de theaterwereld. Het is onlogisch om Tivoli De Helling gelijk te trekken met theaters. het is logischer om het gelijk te trekken met EKKO. Extrapolerend is het ook logischer om het popbeleid gelijk te trekken met Tivoli Oude Gracht, de Melkweg, Doornroosje en die uit die SRP te halen maar te promoveren tot een autonome groep Kernpodia I. De huidige kernpodia kun je dan vervolgens indelen in kernpodia II, III en IV. Nu ontbreekt de kroon op het systeem, omdat die even uitgeleend is aan een samengezochte groep. Begrijp je dat er sprake is van een cirkelredenatie?<br /><br />Ik wil nog iets dieper ingaan op de onrechtvaardige behandeling van NL-bands die in combinatie-avonden spelen.<br />Een voorprog-onderhandeling is simpelweg niet mogelijk. Ik werk met Alles Los Agency en ben geen amateur in onderhandelen en weet goed hoe je zaken moet beklinken. Het is in dit geval een veel te lage gage-aanbod slikken of wegwezen. Ik streef een marktprotectie na voor het voorprogs vanuit het subsidiefonds, omdat de voorporgs de sluitpost zijn in de onderhandeling tussen zaalprogrammeur en de boeker van het hoofdact. Die boeker bepaalt of 50-150 euro fooi voor het voorprogramma wel of niet in orde is, de zaalprogrammeur heeft dat te slikken, de NL-band is daarin altijd het slachtoffer. Dat vind ik een oneerlijke situatie waar het FPK wel degelijk met een strikter regelgeving in kan sturen. Zowel de zaalprogrammeurs als de NL-bands zijn daarvoor, de boeker van de buitenlandse act uiteraard niet. <br />Mijns insziens is het juist de taak van een subsidiefonds om bij te springen daar waar door marktwerking onredelijke prijsonderdrukking ontstaat.<br /><br />Je benoemt terecht nog even de overige regelingen. Ik ben op de hoogte dat dit niet het enige is wat jullie doen op het gebied van popmuziek. Het is enkel het gat waarop ik vastloop met Bismuth en waarvan ik denk dat het slimmer in elkaar gestoken kan worden en wil graag op zoek gaan naar oplossingen daarin.<br />De export-subsidie is een fantastisch orgaan. Ik ben zelf erg van de zelfredzaamheid en betaal Europa uit eigen zak. Bij hoge uitzondering als ik mijn zaken niet gedekt krijg voor bijvoorbeeld hoge reiskosten, doe ik aanvraag. In mijn geval is dat enkel als ik buiten Europa reis en de organisatie elders niet in staat is om mijn ticket te vergoeden. Tot nu toe is dat slechts 1x gebeurt in de 7 jaar dat ik professioneel actief ben. Ik vind het belangrijk om dat aan te geven, want ik ben allerminst het type subsidie-zoeker waar de PVV en VVD een hekel aan hebben. Ik vind dat in een rijk land als NL er een subsidiestructuur moet zijn voor te marginale niches. Mijn internationale werk valt daar gelukkig niet in, de optredens met Bismuth en van de bevriende bands wel.<br /><br />Ik zal een uitreksel van deze mail en jouw antwoord onder het artikel op EHPO plaatsen, zodat meer mensen inzicht krijgen in deze complexe materie.<br /><br />Ik kijk zeer uit naar een goede oplossing voor iedereen:)<br />groetjes,<br />YuriYuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-67585939347839890912013-05-09T21:58:28.014+02:002013-05-09T21:58:28.014+02:00Reply van YL aan FPK:
Hoi ...
Dank je voor je ze...Reply van YL aan FPK:<br /><br />Hoi ...<br /><br />Dank je voor je zeer uitgebreide reactie. Zaken worden mij steeds helderder:)<br /><br />Er zitten een aantal punten die ik vreemd/onjuist vind en soms helaas in mijn nadeel zijn. Dat laatste is uiteraard subjectief, maar ik wil benadrukken dat dit niet mijn individuele situatie is, maar algemeen bij de niche van moeilijkere, artistieke popmuziek, zoals eerder gespecificeerd in andere mails en de EHPO-artikelen.<br /><br />Het getal ±1200 subsiabele optredens is een zogenaamde cirkelredenatie en geen conclusie die kan worden aangedragen als goed (of slecht) beleid. Het is de eenvoudige uitkomst van 600k uitgeven conform de gage-richtlijnen zoals door jullie is opgesteld. Simpel gezegd als je de gage-getallen halveert heb je ineens 2400 subsiabele optredens. <br /><br />Vervolgens is er een gemiddeld bezoekersaantal van ±200. Dit getal klopt volgens mij niet. Ik kan geen rekenmodel opstellen waarbij je met 200 bezoekers nog steeds verlies draait en aanspraak maakt op subsidie. Kun jij eens een voorbeeld geven met 200 bezoekers tegenover entree-hoogte X en gages Y en Z, waaruit een subsidie rolt? <br /><br />Ik heb de indruk dat die 1200 een totaalaantal betreft waarvan maar een deel subsidie ontvangt vanwege te weinig bezoekers. Als dat het geval is gaat mijn 2400 getal niet op, maar kom ik weer tot een andere conclusie. De 20 mensen die ik vaak benoem gaat over dat soort optredens in de kleinstedelijke popzalen. Daily Bread in De Pul, Hospital Bombers in de Escape (2 mensen en ik als 3e stond op de gastenlijst). Doe maar eens navraag bij artistieke bands en hun ervaringen in de provinciezalen. Iedereen lacht mee om het bezoekersaantal en dat ze toch desondanks 400-500 ontvangen, terwijl je in een volle Tivoli de Helling 150 krijgt. Dat is zo'n merkwaardige paradox en die wordt m.i. veroorzaakt door de subsidie-structuur die niet goed inspeelt op de marktonderdrukking op voorprogs bij de grote zalen.<br /><br />Afgerond 1/5e van de optreden is in combi met een buitenlandse act ontving subsidie tegenover 4/5e strikt NL bands. Dat is allerminst een gelijke balans van hoe het geld verdeeld wordt.<br />EKKO OCCII lopen inderdaad voorop en doen mijns inziens zeer goed werk voor het profiel bands waarvoor ik deze kwestie aandraag.<br />Ik denk dat jullie huidige regelgeving prima werkt voor de 4/5e groep. Niets aan kolom 1 veranderen, ook voor Kraantje Pappie en Mr. Polska moet er ruimte zijn in de wereld. Het is dus ook niet mijn intentie om een revolutie te veroorzaken, maar ben voor een nivelering zodat ook onze groep artiesten een rechtvaardige behandeling krijgt. Daar is nu geen sprake van. Artistieke bands spelen in de kraakscene en de 0-150 voorprogs, niet in de kleinstedelijke zalen. Een verandering in kolom 2 of een aparte regeling voor voorprogs in grote zalen kan dat probleem oplossen.<br /><br />Er is mogelijk iets aan verwarring ontstaan over het begrip Randstad. Ik bedoelde grootstedelijk. Gouda, Zaandam en Alphen a/d Rijn is ook Randstad maar sluit niet aan bij ons profiel, omdat het geen steden zijn met een serieuze muziekscene. Dat ligt vaak gekoppeld aan steden waar zich universiteiten en kunstacademies bevinden.<br /><br />>>> vervolg in volgende comment ipv max 4000 tekens >>>>Yuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-53717003316697825362013-05-09T21:55:33.400+02:002013-05-09T21:55:33.400+02:00>>>>> deel 2 vd mail vh FPK >>...>>>>> deel 2 vd mail vh FPK >>>>><br /><br />Zoals gezegd vallen de grote podia zoals Tivoli en de Melkweg niet binnen het subsidieonderdeel voor kernpodia, maar binnen het onderdeel voor Subsidie Reguliere Podia (SRP). Deze podia ontvangen subsidie voor hun gehele programmering. Er worden daarbij geen voorwaarden gesteld aan de gages die moeten worden uitbetaald aan Nederlandse bands. Dit is geheel aan de programmeurs zelf. De SRP regeling is zoals gezegd voor alle disciplines (muziek, dans, theater en muziektheater). Het is niet mogelijk om binnen deze regeling voor een niche aparte voorwaarden te stellen (zo kennen theaterpodia veelal geen voorprogramma’s). Dat zou een ongelijke behandeling betekenen.<br /> <br />Alleen focussen op de randstad is voor een landelijk fonds als het Fonds Podiumkunsten geen optie. En er zijn ook (hele goede) bands buiten de randstad die willen optreden en mensen buiten de randstad die graag concerten willen bezoeken.<br /> <br />Om in een voorprogramma te spelen is je eigen verantwoordelijkheid en keuze, en de voorwaarden moet je onderhandelen met de podia. Uiteindelijk zijn het de podia die bepalen wat er aan een band wordt uitbetaald en hoe en of de kernpodium-subsidie wordt ingezet. Hierin kan en wil het fonds zich ook niet te veel mengen. De subsidie is bedoeld als ondersteuning en er zijn voorwaarden aan verbonden, maar de subsidiegever bepaalt niet het beleid van een podium of van een gezelschap.<br />De programmeringsregeling, zoals we die nu hanteren, wordt in 2013 geëvalueerd en wij zullen je inbreng daarin zeker meenemen.<br /> <br />Misschien ten overvloede, maar het onderdeel voor de kernpodia is niet het enige subsidieonderdeel waar de popsector gebruik van kan maken. Alle 7 onderdelen van de programmeringsregeling staan open voor popmuziek. Daarnaast is er voor bands ook de mogelijkheid subsidie aan te vragen binnen de projectenregeling, waar voor een reeks concerten en de voorbereiding daarvan een bijdrage kan worden gevraagd. Voor buitenlandse concerten zijn er een aantal mogelijkheden voor bands binnen de internationaliseringsregeling.<br /> <br />Wanneer je het zinvol vindt kan het Fonds wellicht een uitleg op je blog plaatsen.<br /> <br />Hartelijke groeten, ... STAFMEDEWERKER MUZIEK FPKYuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-845031508764085662013-05-09T21:54:51.701+02:002013-05-09T21:54:51.701+02:00Het FPK gaf een reactie per mail met het verzoek o...Het FPK gaf een reactie per mail met het verzoek om dat te publiceren. Uiteraard graag en bij deze. Daaronder publiceer ik tevens mijn mail die ik daarop aan hun stuurde.<br /><br />----<br /><br />Hoi Yuri,<br /> <br />In je artikel ligt de focus op het subsidie onderdeel voor Kernpodia en het is duidelijk dat je vindt dat de doelstelling van de regeling niet aansluit op de praktijk zoals jij die ervaart. Dat is jammer en misschien ook niet de hele waarheid. Het Fonds kan met cijfers onderbouwen dat deze onderdelen voor popmuziek binnen de programmeringsregeling wel degelijk wordt benut en positieve effecten heeft:<br /> <br />In 2012 organiseerde 39 kernpodia 1.189 subsidiabele concerten met een gemiddeld aantal bezoekers van 214 per concert. Dit ligt een stuk hoger dan de 20 bezoekers of de lege zaal zoals je meerdere malen aangeeft in je artikel. Bovendien worden er bij de kernpodia voorwaarden gesteld aan de hoogte van het aantal bezoekers. Podia met slechte bezoekersaantallen worden niet in de regeling opgenomen (zie ook bijgesloten overzicht met de bezoekersaantallen).<br /> <br />250 van de 1.189 subsidiabele concerten betroffen concerten van Nederlandse bands in combinatie met buitenlandse bands. Het gemiddelde aantal bezoekers bij de combinatie concerten bedroeg 201 per concert. Ook dan is er geen sprake van matig bezochte zalen. Daarnaast blijken de kernpodia die je in je artikel noemt, zoals Ekko en Occii, de koplopers te zijn in het organiseren van subsidiabele concerten van Nederlandse bands in combinatie met buitenlandse bands. Ruim 50% van onze subsidie aan Ekko is toegekend voor deze combinatie concerten. Bij Occii betrof het bijna het gehele verstrekte subsidiebedrag. Vooral de randstedelijke podia maken meer gebruik van deze subsidiemogelijkheid.<br /> <br />De regeling van het Fonds heeft als doel bij te dragen aan de ontwikkeling van popmuziek in Nederland door het stimuleren van optredens van Nederlandse bands. Door het hanteren van een minimum gage stimuleert het Fonds dat er redelijke gages aan Nederlandse bands worden uitbetaald. Het betreft een tekort subsidie. Wanneer er geen tekort is wordt er geen subsidie verstrekt. Door op te treden in het voorprogramma van een bekende buitenlandse band krijgt een Nederlandse band veel exposure die de band verder kan helpen in de ontwikkeling. Het is een mooie springplank naar het opbouwen van een eigen publiek. Daarom biedt het Fonds binnen het subsidie onderdeel voor de kernpodia hiervoor ook de mogelijkheid. De ondergrens voor optredens als voorprogramma van een bekendere buitenlandse band ligt lager dan de minimum gage bij een concert met alleen Nederlandse bands om op deze manier de drempel bij een Kernpodium te verlagen om toch te kiezen voor een Nederlands voorprogramma.<br /> <br />>>> vervolg in volgende comment ipv max 4000 tekens >>>>Yuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-62936685174905102662013-04-22T10:43:31.520+02:002013-04-22T10:43:31.520+02:00Er is een verschil in politieke visie tussen mij e...Er is een verschil in politieke visie tussen mij en het FvPK. Zij zijn van mening dat je zoveel mogelijk risico-concerten moet ondersteunen. Om die reden krijgen zalen bij te weinig bezoekers een steunsubsidie voor die avond. Het idee daarachter is dat het tot meer diversiteit leidt. Mijn gevoel is echter dat het vooral leidt tot polderpop in stand houden in de provincie en allerminst een investering is in de diversiteit. Kraantje Pappie en Mr. Polska in de Hedon is niet mijn definitie van diversiteit stimuleren, maar eerder een prof/semi-prof Hollands entertainment-circuit spekken/in stand houden. Het huidige systeem heeft niets met artistieke verdieping te maken, terwijl het FvPK wel de indruk heeft dat dat door het huidige systeem gebeurt.<br /><br />Mijn idee is dat je kansen moet initiëren voor bands en dat houdt in dat je juist concerten moet ondersteunen die slecht betaald worden, omdat er sprake is van onderdrukking door marktwerking. Dat idee gaat meer uit van subsidie als investering. Dat geldt met name voor artistieke bands die beter in een stadscultuur passen en in hun werk prima over de grens terecht zou kunnen. Zeg maar alles wat bij Excelsior zit en obscuurder materiaal, afhankelijk van de hoofdact die speelt.<br /><br />Ik heb niets tegen Kraantje Pappie of wat dan ook, maar het FvPK beroept zich op een 'gezond economisch systeem met 1200 ondersteunde concerten'. Hallo? Waar gaat mijn klacht nu over? Dat het huidige systeem allerminst economisch gezond is en dat ik daar last van ondervind. In het buitenland krijg ik gages die 3-10x zo hoog liggen. The Ex en Pierre Bastien idem dito. We maken te moeilijke muziek voor de provincie en ons specifieke segment wordt nergens in ondersteund.<br /><br />Dat getal 1200 van hun is een drogreden. Allicht namelijk, want als je 600k uitgeeft volgens hun richtlijnen kom je ± uit op 1200 optredens a 500 euro. Zo kan ik ook rekenen. Als je 600k aan voorprogs uitgeeft a 300 euro per voorprog heb je 2000 optredens. Als je 150 euro geeft, heb je een economisch gezonde structuur van 4000 optredens. Het getal 1200 lijkt dus imposant maar is een lege huls. Er staan namelijk gelijktijdig naast die 1200 goedbetaalde concerten duizenden slechtbetaalde concerten.Yuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-16639662871301911702013-04-22T10:22:04.652+02:002013-04-22T10:22:04.652+02:00Ik weet indd dat de hoofdact vaak akkoord moet gev...Ik weet indd dat de hoofdact vaak akkoord moet geven op wie het voorprog komt doen, zeker bij grotere acts. Dat is ook wel logisch.<br /><br />Als er een subsidie op het voorprog zit vanuit het FvPK kan de hoofdact daarover niet onderhandelen met de zaal (het is immers niet het geld van de zaal in dat geval). Nu kan de hoofdact wel een punt maken van die 150, dan juist niet. Bij bepaalde zalen zit dat getal namelijk nu wel in de berekening van de deuropbrengsten en gaat dus af vd hoofdact.<br /><br />Melkweg en Tivoli zijn niet gelukkig met 0% subsidie op NL-voorprogbands. De mening van het FvPK is dat ze het maar zelf moeten betalen. Ze kunnen bijna niets doen door de Catch 22 in de onderhandelingen met de hoofdact die ook jij bevestigd. Ik zie niet in waarom ik met de zalen zou moeten praten. We zijn het al eens. Ondersteuning van NL-bands is een taak van het FvPK niet van zalen en al helemaal niet van MOJO.Yuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-14448743066261708142013-04-22T09:37:58.425+02:002013-04-22T09:37:58.425+02:00Je maakt 1 denk fout en dat is de agent/boeker van...Je maakt 1 denk fout en dat is de agent/boeker van de buitenlandse hoofdact. Als het aan hem ligt krijgt het voorprogramma nul euro. Dat gebeurt namelijk ook in Engeland en Duitsland. Ook bepaalt de agent of jou band in het voorprogramma mag, de zaal of de boeker moet een link sturen naar de boeker (meestal UK) en die zeggen ja of nee. Tot nu toe krijgt een voorprogramma 150e in Nederland maar dat staat ook onder druk omdat de agent alle inkomsten van de deur wil. Kortom, wij als Nederlanders zouden wel graag willen maar de hoofdact bepaalt. Misschien moet jou volgende bezoek aan de Melkweg, Tivoli en Mojo zijn. En ik denk dat Friendly Fire je ook haarfijn kan uitleggen wat een agent aan eisen op tafel legt. Ga je daarmee niet akkoord dan komt de hoofdact niet. Ruikt de agent subsidie, dan wil ie dat ook inpikken. Dat is de harde werkelijkheid. Kortom, verzin een list zodat de agent niet bij het geld kan komen en dat ook in de kosting dit niet terug te zien is...endewerfhttps://www.blogger.com/profile/17530279958493523192noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-19788163816851970832013-04-17T08:14:07.054+02:002013-04-17T08:14:07.054+02:00Deze link werkt ook: http://www.rsscockpit.com/art...Deze link werkt ook: http://www.rsscockpit.com/article.do?action=show&id=2173791286Yuri Landmannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-8158418724331308462013-04-16T15:00:55.131+02:002013-04-16T15:00:55.131+02:00Het lukt mij niet om de link te posten op Facebook...Het lukt mij niet om de link te posten op Facebook. Ik heb toen maar naar deze tweet gelinkt: https://twitter.com/ehpo/status/324051562303463427breunhttps://www.blogger.com/profile/11076354498835513366noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4700204326391850987.post-717180101250837172013-04-16T09:15:10.275+02:002013-04-16T09:15:10.275+02:00De website van EHPO wordt al enige weken per ongel...De website van EHPO wordt al enige weken per ongeluk geblokt door Facebook. Hieronder de link hoe je hem wel op FB kunt posten. De 'dot' vervangen door een . en hij doet het. eerstehulpbijplaatopnamen.blogspot'dot'nl/2013/04/yurilandman-de-paradox-in-de.htmlYuri Landmannoreply@blogger.com