20 augustus 2008

De Bedoeling

Bijna wekelijks mailen muzikanten of ik 'eens naar hun muziek wil luisteren en eerlijk wil zeggen wat ik ervan vind'. Als ik 'stuur maar op' antwoord is het volgende verzoek 'of we eens kunnen praten'. Onderwerp van gesprek: wat zouden de volgende stappen moeten zijn voor onze band? Hoe komen we verder met onze muziek? En hoe worden we succesvol(ler)? Zonder concessies te doen. Daarover gaat dit blog.

En om met die laatste wens van iedere muzikant te beginnen: vergeet het maar. Voor een fles wijn of etentje bij de Thai wind ik er geen doekjes om...

Met het ineen storten van de muziekindustrie-as-we-know-it is de behoefte aan dit soort informatie niet minder geworden. Reden genoeg om die kennis op dit blog te delen en antwoord te geven op vragen als:
  • Waar te beginnen als band?
  • Heeft het nog zin om te tekenen bij een platenmaatschappij?
  • Wat mogen we tegenwoordig verwachten van een platencontract?
  • Hebben wij een manager nodig? (vervang 'manager' waar nodig door 'publisher' of 'boeker')
  • Heeft het nog wel zin om een single uit te brengen? Met een dure clip?
  • Wie zijn onze fans? En hoe bereiken we die?
Veel informatie dus over wat je als band, producer of muzikant zélf kunt doen. En vooral wat je niet moet doen. Stop bijvoorbeeld met 'de meeste stemmen gelden' bij het nemen van creatieve beslissingen. In muziek is dictatuur de beste besturingsvorm, niet democratie. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Tot slot: reageer vooral veel en vaak. Ik ga graag in discussie. En in tegenstelling tot de meeste DJ's draai ik ook verzoekplaten. Wil je iets weten of heb je suggesties voor het onderwerp van een volgende blog: post-it.

1 opmerking:

Anoniem zei

Reactie nummer 1: Niels veel succes en al die muzikanten die jou advies gaan vragen, henk penseel