17 oktober 2008

Wat doet een publisher? (aanvulling)

Ik bedacht me dat ik in de serie posts over publishing, naast de hoogte van je voorschot, 1 ding ben vergeten waar veel lezers nieuwsgierig naar zullen zijn: wat levert het nu op als ik mijn single op de radio hoor? Die vraag heb ik aan 2 ervaringsdeskundigen voorgelegd:Marinus de Goederen (a balladeer, optredens en airplay op o.a. 3FM, TMF/MTV met Swim with Sam, Fortune Teller en op 3FM, Q Music, TMF/MTV met Mary Had A Secret van nieuw album Where Are You, Bambi Woods?): "Volgens mij kun je stellen dat 1x draaien op een publieke (nationale) radiozender je als songschrijver al snel €15 à 30 oplevert. Ik weet niet of het uitmaakt of je in De Arbeidsvitaminen wordt gedraaid of ’s nachts door Roosmarijn [dat scheelt inderdaad, red.]. BUMA rekent per seconde trouwens, dus een nummer half gedraaid wordt ook maar half uitbetaald en een nummer van 4:30 min. krijgt meer dan een liedje van 2:00 min. Dat vindt Blur met Song 2 dan weer jammer. Een nummer van een bevriende band waaraan ik heb meegeschreven staat voorlopig nog 100% op mijn naam omdat zij niet bij BUMA zijn ingeschreven. Acht keer gedraaid op 3FM: €168. Overigens: een voorprogramma van een grote band in Ahoy’ levert ook zo anderhalf honderd euro op."Michiel Flamman (SOLO, veel optredens en airplay op o.a. Radio 2 en 3FM met Mind en Come Back To Me. Die laatste werd zelfs Paradeplaat, de meestgedraaide single op Radio 2 die week. Het prachtige nieuwe album Before We Part komt 14 november a.s. uit): "Wat Marinus zegt klopt min of meer, maar het lastige is dat veel onduidelijk is. Over een grotere hit wordt ook een groter deel afgerekend. BUMA redeneert: een grotere hit wordt vaker gedraaid in een kroeg e.d. en krijgt daarom een groter deel uitbetaald. De Borsato's van deze wereld krijgen daardoor altijd meer, maar da's ook wel wat terecht."

Dank Marinus & Michiel (die van SENA geld kreeg voor Marinus' Swim with Sam: hij is te horen in de koortjes van het refrein). Als je na deze serie nog steeds niks van auteursrecht, naburig recht, Buma, Stemra, Sena, publishing en muziekuitgeverijen begrijpt, lees dan een uitstekende (en gezond kritische) samenvatting in eenvoudige Jip & Janneke-taal in deze blogpost. Bookmarken om altijd terug te kunnen vinden!

2 opmerkingen:

Stefan zei

Beste Niels,

Een reactie op een artikel van jou van 2008, over Publishing...

Ik vroeg me af of er bij de BUMA/STEMRA een publisher MOET worden ingevuld, bij het aanmelden van een nieuwe song? Keert de B/S 50% uit de tekstschrijver en 50% uit aan de componist als er geen publisher is aangegeven? Of krijgen de bovengenoemde partijen enkel ieder 33% en blijft er 33% "zweven" (wat dus niet door een publisher is geclaimd)??

Ik vraag dit namelijk omdat ik onderzoek doe naar Publishing, zowel nationaal als internationaal (bv USA), en ik dacht te lezen dat er in de USA een Publisher MOET worden aangegeven?

Hoe zit dat nou precies?

Unknown zei

Beste Stefan, lees de hele serie waar deze post onderdeel van uitmaakt. Je meeste vragen worden daarin beantwoord volgens mij: bit.ly/bumainjezak.