16 december 2008

Nooit meer zappen? (2)

Simon de Koning van Soundscape vertelt verder: "Vroegâh werd op TV reclame gemaakt voor muziek, zoals hier. En nog steeds prijzen platenmaatschappijen hun ‘beste’ albums op TV aan. Wellicht past deze manier van verkopen uitstekend bij de doelgroep. Je kunt natuurlijk veel geld neertellen om reclame te maken voor nieuwe muziek, maar andersom kan tegenwoordig ook: als artiest geld verdienen aan reclame. Het zou toch een grap zijn als het reclamebudget van Ricky Martin jouw ‘gratis’ download betaalt? De Amerikaanse vestiging van Universal Music heeft er Spiral Frog voor verzonnen.

Terug naar muziek in commercials. Dat kan soms verschrikkelijk storend en irritant zijn, zeker met snoeihard ‘Kopen, kopen, kopen!!!’ er overheen heb je gegarandeerd een zap-moment. Deze Poolse commercial spant op dat gebied de kroon. Maar het kan ook anders. Tijdens de Lions in Cannes won deze veelbesproken commercial goud, een voorbeeld van prachtig origineel (?) synch-werk [in de post met Lucas van Chrysalis Publishing wordt uitgelegd wat dat is]:


Wat was er eerder: het idee voor dit filmpje of het idee voor de muziek?

Als muzikant of band is het verstandig reclamemakers en muziek productiebureaus op de hoogte te houden van je composities, producties of side-projects. Speciaal gecomponeerde muziek blijft toch vaak het beste, omdat deze is aangepast aan de spanningsbogen, sfeer en timing van een commercial. Dit vind ik een goed voorbeeld. Houd er wel rekening mee dat voor niets de zon opgaat: over het algemeen moet je delen in auteursrechten wanneer je muziek in reclames wordt gebruikt. Je kunt zelfstandig langs reclamebureaus gaan, maar om jezelf een berg tijd, geld en frustratie te besparen raad ik je aan dit over te laten aan iemand die dit dagelijks doet."

Je bedoelt Soundscape, Simon? ;-)  Morgenmiddag het laatste deel in deze serie. En vandaag om 12u stipt: Perfect Christmas!

1 opmerking:

Mars zei

Interessante topic om reclame en muziek aan elkaar te koppelen. Echter is dit eigenlijk oud nieuws. Luisteren naar Radio en naar MTV/TMF kijken wordt ook al betaald door reclame.Feels like Free.
Het blijkt echter dat de Nederlandse reclame wereld nog niet klaar is om daadwerkelijk reclamebudgetten in te zetten bij digitale muziek aanbieders.
In NL is het inderdaad wachten tot aanbieders zoals SpiralFrog/QTrax en SPOTIFY kunnen gaan lanceren. Maar is het bereik in NL groot genoeg om dit soort modellen in de markt te kunnen zetten? Check ook deze weblog:http://musicindustryblog.wordpress.com/2008/11/19/music-mistakes-myths-and-misconceptions-part-2-ad-supported/