13 maart 2009

Go Back To The Zoo doet het Zoo

De heren van Go Back To The Zoo waren vorige week te bewonderen in De Wereld Draait Door. Dat zag er zo uit:



Directe aanleiding: hun song Beam Me Up (download gerust; je mag zelf bepalen of en wat je ervoor betaalt) wordt door Nike gebruikt onder een wereldwijde on-line campagne. Bandlid Cas vertelt hoe het allemaal zo gekomen is en wat de resultaten zijn:

"In januari vertelde onze drummer Bram dat hij gebeld was of we 'Beam Me Up' wilden lenen voor een wereldwijde on-line reclamecampagne van Nike. Wij nemen Bram als het om dit soort zaken gaat nooit zo serieus, maar niet veel later bleek dat het dat toch wel was. Bram was gebeld door zijn voormalig studiegenoot Jim Kreeftenberg, die de jongens van reclamebureau Mokummercials goed kende. Jim had Mokummercials een mailtje gestuurd met daarin een linkje naar 'Beam Me Up'. Mokummercials had de opdracht van Nike gekregen om iets te doen met het backstage materiaal dat geschoten was tijdens de opnamen van deze commercial. In eerste instantie zat Gamma Ray van Beck onder het filmpje, maar dit lukte niet helemaal [Beck is geen gemakkelijke jongen...]. Toen 1 van de jongens Jims mailtje met 'Beam Me Up' vond en erachter kwam dat wij ook uit Amsterdam komen, hebben ze ons benaderd. Op dat moment hebben we al wat door laten sijpelen op ons blog. Na wat onderhandelingen over de prijs en wat er precies ging gebeuren met het nummer, kwamen we op een mooi bedrag uit. Bovendien kwam bij het filmpje op de site een foto, biografie, link naar onze website en een mogelijkheid om het nummer te downloaden [allemaal rechtsonder te vinden].

Toen het filmpje online stond belde onze manager Remy met De Wereld Draait Door. Bellen en vragen naar de muziekredacteur werkt in dit soort gevallen en bij dit soort programma's beter dan mailen [brutalen hebben de halve wereld, zei mijn moeder altijd]. Na dat eerste gesprek hebben we alsnog een mailtje gestuurd met een stukje uit onze bio, MySpace-link en linkje naar het Nike-filmpje. Na wat heen en weer gemail of we wel live konden spelen en of we nog meer leuke verhalen hadden, werd DWDD ineens heel snel serieus. Ze vroegen ons of we de volgende avond beschikbaar waren. Dat waren wij wel, maar zij kozen uiteindelijke toch voor "een andere muzikale invulling" [gôh, waar heb ik die eerder gehoord?]. Gelukkig reageerde Remy met ijzersterke argumenten op de teleurstelling door terug te sturen: “Oké, jammer. Eind deze week gaat Nike de campagne groots promoten. Daarbij spelen we altijd uitzonderlijk goed in de maand maart.” Waarop DWDD de volgende dag vroeg of we die maandag [2 maart] konden spelen. Toen meteen gezorgd dat de mensen op onze site het nummer konden downloaden en de PayPal-account van mijn broertje gebruikt om te zorgen dat men via Bandcamp betaald kon downloaden. Bij DWDD snel gerepeteerd op het kleine podium; als je daar zit is het net alsof je gewoon televisie zit te kijken."

En hoe liep het uiteindelijk allemaal af? "Op de avond van DWDD kregen we meteen tientallen mailtjes van mensen die ons toevoegden via Hyves en MySpace tot platenlabels, studio’s en festivals. De statistiek-pagina van Bandcamp kreeg een fraaie piek:

Helaas had ik wel aangevinkt dat mensen hun e-mail adres moesten achterlaten voor een gratis download, maar niet op 'save settings' gedrukt. Daarom bleven de e-mail adressen van de eerste paar honderd downloads uit. Ook klapte onze site eruit doordat er zoveel bezoekers kwamen, maar na een telefoontje aan de zeer behulpzame webmaster werd het snel opgelost."

De volgende dag is manager Remy, met een fikse kater, gaan bellen met platenmaatschappijen. Iedereen had het gezien en wilde graag een afspraak met Go Back To The Zoo. Ook belde hij met Metro, waarin een interview werd geplaatst. Cas: "En nu is het wachten op de volgende ontwikkelingen..."

Cas, Remy en Go Back To The Zoo laten zien dat je met wat geluk en kort op de bal spelen een eind kunt komen. Benieuwd waar dit eindigt met de band en 'Beam Me Up'. Veel succes en dank voor jullie verhaal, mannen!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Goed bezig die jongens. En natuurlijk waren ze vorig jaar al onder invloed: http://onderinvloed.com/home/2008/10/session-go-back-to-the-zoo/

:)

Joris zei

Ik vind de titel niet echt bij het stukje passen. Het is niet het feit dat BTTZ iets heeft gedaan waardoor ze bij DWDD zijn gekomen. Het was het reclamebureau wat hun benaderde voor een commercial, en vervolgens zag DWDD een rede om hun naar de plantage te halen voor een nummertje. Daar hebben de jongens van BTTZ niet zo veel aan gedaan toch? (Een goed nummer schrijven was immers niet de rede dat ze waren uitgenodigd.)