15 juli 2009

Geef het beestje een naampje (2)

De vraag van vanochtend: hoe kom je er achter dat je band- of artiestennaam teveel lijkt op een conflicterend, bij een merkenregister bekend merk? Online marketeer Erik van het Incubate-festival: "Daarvoor zijn allerlei dure bureaus die een merkonderzoek doen. Kosten: al snel zo’n €300, geld dat je niet in je achterzak hebt. Goedkoper is om zelf een avondje in het online merkenregister te duiken. Hier vind je merken die geregistreerd zijn in de Benelux, Europa of wereldwijd."

Hij geeft een willekeurig (...) voorbeeld: "Stel, je hebt een band die Kane heet of wilt een band oprichten die deze naam draagt. En je wilt zeker zijn dat die naam nog niet gebruikt wordt of rechten schendt. Het zoeken in dit register kan je dan al een flink stuk op weg helpen. Om te beginnen vul je als woordmerk je bandnaam in. Voor 'Kane' krijg je een hele rij zoekresultaten. Dit hoeft echter niet direct te betekenen dat je een probleem hebt. Bij het inschrijven in het merkenregister moet elk bedrijf zich namelijk inschrijven in bepaalde klassen. Een klasse-aanduiding geeft aan voor welke producten het bedrijf rechten en de merknaam claimt. Zo heb je in het merkenregister voor de Benelux bijvoorbeeld klasse 9 voor CD's en klasse 41 voor muziekoptredens. Bij zoeken op 'Kane' is één van de resultaten het bedrijf Kane Ace. Zij zijn geregistreerd in de klassen 1 en 17, die beiden iets met het fabriceren van plastic te maken hebben. Voor een band dus niet van belang en geen probleem. Kane Ace kan op dit moment geen claim leggen op jouw bandnaam."

Op deze manier ga je alle zoekresultaten af: "Kom je iets tegen dat bedreigend kan zijn, bedenk dan dat dit in de toekomst tegen je gebruikt kan worden, mocht de eigenaar van het merk erachter komen dat jij dezelfde (of een sterk gelijkende) handelsnaam hanteert. Zoek ook op zoveel mogelijk afgeleiden die je kunt verzinnen, zoals in dit voorbeeld 'Kanu', 'Kani', 'Cane' etc. Kom je geen potentiële conflicten tegen, dan kun je de bandnaam op dit moment waarschijnlijk zonder problemen gebruiken. Echt safe ben je pas als je jouw bandnaam ook vastlegt in het merkenregister. Hier hangt wel een prijskaartje van zo’n €2.000 voor 10 jaar aan. Wanneer je aanvraag goedgekeurd wordt, ligt je naam vast in alle Europese landen. Goedkoper is het om je merk alleen in de Benelux vast te leggen. Mocht je serieuze ambities hebben met je band, dan is dit wel iets dat je serieus moet overwegen. Zonder registratie heb je namelijk geen enkel recht om de naam te behouden als er bij je aangeklopt wordt door iemand die wél een registratie heeft op diezelfde of een sterk gelijkende naam."

Wat je kunt doen in zo’n soort situatie lees je morgen. Dan legt Erik uit hoe je een naamswijziging goed kunt communiceren naar de buitenwereld en je kunt voorbereiden op eventuele problemen. Tot dan!

1 opmerking:

Unknown zei

miRco meldt op Facebook:

"In Duitsland bevindt zich een Joegoslavische schlager zanger (jaja) met de naam miRco. Tsja, wat moet je doen.

Als je mijn naam zoekt op iTunes moet je eerst door allerlei Slavische remixen met Duitse titels worstelen... Niks "allein auf eine Insel..."