Twitter ontplofte vanmiddag (tenminste, in het hoekje waar ik kijk): BUMA/STEMRA introduceert Fair Play, nieuwe regelgeving voor het gebruik van muziek op internet. In de Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek van morgen wijd ik er een paar regels aan, maar dit voorgenomen beleid verdient een eigen blogpost. Eentje die net zo stupide is als deze regelgeving. Lees hier hoe het zit, inclusief stuitende rekenvoorbeelden. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Als BUMA/STEMRA deze wet strak handhaaft, betekent dat het einde van blogs als deze. Geniet tot die tijd 30 keer van Loonbedrijf Buma, die succesvol gras inkuilen op een mooi stukkie onduidelijke muziek:
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
1 oktober 2009
Rekening: €650 voor deze blogpost
Twitter ontplofte vanmiddag (tenminste, in het hoekje waar ik kijk): BUMA/STEMRA introduceert Fair Play, nieuwe regelgeving voor het gebruik van muziek op internet. In de Wilde Ideeën & Nieuwe Muziek van morgen wijd ik er een paar regels aan, maar dit voorgenomen beleid verdient een eigen blogpost. Eentje die net zo stupide is als deze regelgeving. Lees hier hoe het zit, inclusief stuitende rekenvoorbeelden. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Als BUMA/STEMRA deze wet strak handhaaft, betekent dat het einde van blogs als deze. Geniet tot die tijd 30 keer van Loonbedrijf Buma, die succesvol gras inkuilen op een mooi stukkie onduidelijke muziek:
Labels:
BUMA's Fair Play,
jammer jôh,
publishing,
rechten
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
22 opmerkingen:
Het is niet te geloven, maar voor deze blog geldt het niet, want: "Op het moment dat je een blog bijhoudt binnen een community, bijvoorbeeld Hyves of Blogger, is die community betalingsplichtig."
En wat denk je dat er gebeurt als BUMA/STEMRA erin slaagt 'een regeling' te treffen met Blogger? Dat geld moet ergens vandaan komen. Dat komt dus van de gebruikers óf Blogger verbiedt plaatsing van YouTube's en ander materiaal. Ik ben daar niet bijzonder optimistisch over...
Het trieste is dat Buma/STEMRA het niet uitbetaald aan de betreffende artiesten . De reden die ze hiervoor geven is dat het meer geld kost om het te innen dan dat het hun opleverd. Laten ze uberhaupt eerst het digitale verhaal nu maar eens regelen voordat ze aan zoiets beginnen.
haalt bier en chips en gaat er eens lekker voor zitten.
Ja, als je straks van Hyves geen YouTube-video's meer mag embedden, zou dat wel een klein rampje zijn ja.
Zien die mensen van Buma nou echt niet in dat we juist dankzij die blogs en het embedden af en toe nog eens een cd verkopen?!
Ik vrees van niet. Ik vermoed echt dat daar een hele grote, uiterst kundige groep rekenaars zit die te weinig hun neus buiten de kantoortuin steekt om zélf te weten/voelen waar het heen gaat. Daarnaast is het natuurlijk zo dat het niet of nauwelijks in het belang is van de huidige veelverdieners (zowel artiesten, componisten als muziekmaatschappijen) om de status quo te wijzigen. Die urgentie ontbreekt en BUMA/STEMRA is eerder geneigd de oren te laten hangen naar die grote, invloedrijke partijen.
Buma/Stemra heeft toch een beetje raar idee als het op "fair play" aankomt. Via muzieklicentie.nl even snel uitgerekend: voor het draaien van muziek in een supermarkt van 1000m2 betaal je 1250 euro per jaar en dat is inclusief de bijdrage aan SENA. Achtergrondmuziek draaien in een kroeg van 500m2 kost ongeveer het dubbele.
Kan iemand mij uitleggen waarom dergelijke tenten die toch al snel een paar ton per jaar omzetten nog niet de helft betalen van wat ik voor mijn muziekvideoblogje met 20 bezoekers per dag als "fair play" moet afdragen?
(en dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat YouTube ook al een auteursrechtenbijdrage betaald)
Beste Niels,
Heb me zojuist eens in dat hele Buma verhaal verdiept. Ik kan eigenlijk maar 1 conclusie trekken: ze zijn de aansluiting met de hedendaagse muziekdynamiek volledig kwijt.
Waarom praten ze niet eens met de mensen van Silence is Sexy, Gasoline Brothers en al die andere innovators die op zoek zijn naar nieuwe invalshoeken. Waarom gaan ze niet eens op bezoek bij mininova, piratebay etc. om te praten over samenwerkingen en dwarsverbanden?
Waarom zitten ze niet bij bedrijven, instellingen en horeca om eens te brainstormen over nieuwe manieren van samenwerken en verdeling van gelden?
Waar is het initiatief om in een denktank te gaan innoveren en strategieën uiteen te zetten? Fairplay is wat mij betreft juist samenspelen, nu is het meer vrij trappen tegen een te sterke tegenspeler.
Petities zijn jaren vijftig middelen. En vooral nuttig om de arbeider het idee te geven dat ze meedoen in het geheel. Ik ben veel meer voor een aanpak waarbij er met een aantal slimme hoofden een gesprek aan wordt gegaan met de heren bij BumaStemra. Tijdens dit gesprek kunnen we brainstormen over nieuwe manieren van samenwerking, sponsoring en weet ik wat nog meer. Nieuwe modellen waarbij alle partijen naar tevredenheid in participeren.
Er zijn personen die gespecialiseerd zijn in brainstorms leiden en tevens goede samenvattingen aanleveren.
Hoe denk jij hier over? Is het een idee dit eens voor te gaan stellen aan BumaStemra?
Groet,
Gerhardt Heusinkveld
Is er inmiddels ook al duidelijk waarom Buma/Stemra de muziekindustrie zo graag dood wilt hebben???
Hou toch op met dat gelul over niets. Het enige waar het betreft Buma/Stemra om gaat is (zoals het hoort en het naar mijn idee zal blijven) dat de rechten van auteurs beschermd worden. Buma/Stemra is er niet om de muziekindustrie te redden. Waar intellectueel eigendom geschonden wordt is Buma/Stemra er om in te grijpen. Als je wil dat dat verandert moet je een minister een wetsvoorstel laten doen betreft auteursrecht, en niet met Buma gaan kletsen. Staat in de wet mensen! Het is binnenkort over met gratis muziek.
'Staat in de wet' is in mijn wereld geen argument als in de praktijk blijkt dat die wet niet meer aansluit bij de werkelijkheid, Jeroen.
De realiteit is dat sommige muziek op dit moment 'gratis' is, en sommige niet. Of je dat nu leuk vindt of niet. BUMA/STEMRA slaagt er keer op keer onvoldoende in om met (flexibele) regelgeving aan te sluiten bij die realiteit. Dat is m.i. het belangrijkste punt in deze. Die flexibiliteit is cruciaal anno 2009 e.v. Niet te handhaven Christen Unie-regeltjes om alle in strakke banen te leiden niet.
Overigens is mijn stellige overtuiging dat voor sommige auteurs de rechten beter gediend worden (da's belangrijker dan 'beschermd'!) door veel muziek vrij te geven.
@ Gerhardt
We hebben Buma al eens aangeboden om mee te denken op dit gebied (tijdens een middag over copyright in Utrecht). Maar nee, ze wilden er eerst intern uitkomen. Het feit dat ze mensen uit de praktijk (en ook zelfs hun eigen leden) niet willen raadplegen over de te verwachten voor- en nadelen van een nieuwe regeling laat zien hoe stuitend wereldvreemd en arrogant deze club is.
@ Jeroen:
Slavernij stond vroeger ook in de wet. Vrouwenonderdrukking ook. Gelukkig komt er bij dat soort dingen een punt waarop mensen inzien dat het beter is om de wet te wijzigen.
Ter aanvulling, Jeroen: op marketing facts en 3VOOR12 komen ook diverse belanghebbenden, auteurs en componisten aan het woord die gezamenlijk uitstekend mijn visie verwoorden. Kortweg: BUMA's beleid sluit niet aan bij deze tijd, lijkt continu alleen de belangen van veelverdieners te dienen en geen oog te hebben voor de nieuwe situatie die (ook) voor startende auteurs enorme kansen biedt. Ik zeg niet dat Marco, Ilse en Anouk gekort of genegeerd moeten worden of hun verdiensten naar de kleintjes moeten overmaken. BUMA moet nieuwe ontwikkelingen op de voet volgen en daar met flexibel beleid en regelgeving snel en goed bij aansluiten. In een tijd waarin alles geautomatiseerd en gemonitord kan worden moeten ze niet investeren in straffen en vervolging, maar in manieren waarop ook kleinere auteurs gesteund worden. Dat doe je niet door inschrijfgeld en rechten te innen en die met een jaar vertraging -/- 20% 'administratiekosten' aan diezelfde auteurs terug te betalen. En ondertussen die bedragen te beleggen. Dat is echt schandalig en moderne slavernij.
"Het feit dat ze mensen uit de praktijk (en ook zelfs hun eigen leden) niet willen raadplegen"
Dat is toch wel heel schrijnend om te horen. Per slot van rekening zijn ze er om hun leden te dienen!
Ik hoorde net in het radionieuws dat er vanuit het CDA kamervragen zijn gesteld. De enige die aan dit beleid wat kan doen, is de politiek of een partij die met een stel dure advocaten aan de slag gaat om een maas in de wet te vinden.
BUMA = bitches en leeft minstens 10 jaar achter op de huidige situatie.
Een andere optie is de zaak van binnenuit aanpakken. Daarvoor ga ik me als Buma-lid verkiesbaar stellen voor het bestuur van Buma. En natuurlijk doe ik daar verslag van via Twitter. Een telefoontje naar Buma over hoe dat moet leverde de reactie op: 'Ik weet niet of u dat kunt doen' en 'stuur maar een mailtje naar info@bumastemra.nl dan kunnen we kijken wie daar intern op kan antwoorden'.
@ S=S:
Dat zeg ik, als je zo zeker van je zaak bent laat dan iemand een wetsvoorstel doen, kijken of jouw versie van het auteursrecht bij de meerderheid in de smaak valt. Ik vertel je alvast dat dat niet zo zal zijn. Blijf evenzogoed niet aanpiemelen met de Buma want dat zijn levende doden.
2e reactie S=S:
Gratis advies: als je iets met iets wil moet je al je tijd benutten voor dat iets wat je wil. Ik neem voor het gemak maar even aan dat dat muziek MAKEN is. Doe dat dan ook en laat die Buma figuren voor wat ze zijn. Zelfs EHPO lezen is een bijzaak ;)
@ Niels:
Het is niet zo dat eea "niet te handhaven" is, Prince is bv niet te vinden op YT. Zo makkelijk is het dus blijkbaar. Verder helemaal eens met de Buma financiën toestand.
Als ik Bob L. mag aanhalen, je gaat in deze tijd alleen opvallen als je DE hit hebt. Aangezien veel muzikanten/bandjes een bord voor hun kop hebben zo groot als de Atlantische Oceaan willen ze niet weten dat ze gewoon middelmatige poepmuziek maken, en die hit er niet bij zit en er ook niet gaat komen. Geen hit = geen geld tegenwoordig en zo hoort het. Makkelijk geld verdienen met muziek is voorbij. Work It! http://bit.ly/bpMIc
Paar sterke opmerkingen, Jeroen.
Eén nuance, als mede-Lefsetz-fan: juist Bob gelooft totaal niet meer in DE hit, wél in hard werken 'on the road', de lange termijn vs. de korte termijn, continu investeren in plaats van snel oogsten, lange halen - snel thuis. Ik deel die mening, niet in de laatste plaats omdat ik een paar dingetjes regel voor een muzikant die het tot een week geleden ook niet van hits moest hebben. Radio, TV, tijdschriften, traditionele media: je kunt ze anno 2009 echt omzeilen met internet en 1-op-1 communicatie met muziekliefhebbers.
@ Jeroen
De slavernij is ook niet in een jaar afgeschaft. Sommige landen hadden er een oorlog voor nodig. Destijds waren er vast ook Jeroens die riepen dat dat nooit zou gaan gebeuren.
En ik zet me graag in voor dingen die ik belangrijk vind. Jij ook begrijp ik, maar je vind alleen jezelf belangrijk. Dat mag. Grappig genoeg precies dezelfde houding als Buma.
Maar jij hebt dus al wel een hit begrijp ik?
Maar is dit nu alleen een nederlandse actie of geldt dit ook als je bv in het buitenland host. En hoe doet bv de USA dat?
@Jeroen
"...middelmatige poepmuziek maken, en die hit er niet bij zit en er ook niet gaat komen. Geen hit = geen geld tegenwoordig en zo hoort het. Makkelijk geld verdienen met muziek is voorbij. Work It!..."
...zucht...
Volgens mij werk je bij de BUMA, niet?
Sowieso leef jij niet van muziek maken, dat staat vast na het maken van zo'n kortzichtige opmerking.
Hitzone 3146 al gedownload?
Met een groffe berekening ben ik in de nieuwe situatie, als Buma/Stemra met deze achterlijkheid doorgaat in 2010 in een keer € 1.350.000,= armer, en met mij vele andere gebruikers van blip.fm/youtube.com of een andere multimediale website.
Bedankt!
Een reactie posten