BOEM, daar is er weer 1! Een absolute must-read voor iedere muzikant die serieus verder wil: HIERRR. Via Bob, die eerder al op de proppen kwam met een vergelijkbare blogpost. Lieve mensen, dít is waar het de komende jaren heen gaat voor jou als muzikant, componist, zanger of zangeres. Echt waar. Niet meedoen = niet verder komen; veel mooier kan ik het niet maken. Letter voor letter lezen dus, beide posts.
Dan de rest:
- AC/DC speelt iedere avond exact dezelfde set. Haters zouden zeggen: een hele avond 18 keer hetzelfde liedje. Maar ook de fans willen wel 'ns wat anders. Ha ha!
- Hoe Spotify wellicht de muziekindustrie redt. Ja, ja, nu weten we het wel. De industrie hoeft niet gered te worden, de muziek ís al gered. Door internet, zie boven.
- Gratis muziekmagazines bij kranten overleven het ook niet.
- Winkels dan? In deel 2 van de serie Laatste der Mohikanen maakt het Amsterdamse Concerto zich nog weinig zorgen. Vorig jaar liet Anton op dit blog al zien hoe dat komt: reuze keuze, klantgericht, er altijd bovenop zitten, service, service en nog 'ns service. Zouden een boel bands en platenmaatschappijen wat van kunnen leren!
- Bovenstaande aanrader las ik in mei en de 5 seizoenen van The Wire keek ik vorig jaar rond Kerst ademloos uit. Veelbelovend nieuws dus dat de makers van die serie de rechten van het boek hebben gekocht.
- Meer boeken: Donald S. Passman schreef 20 jaar geleden verplichte kost voor iedere muzikant. Ik heb het hier al vaker gezegd en geloof me: KOOP dat boek en leer het uit je hoofd! Passman laat in dit artikel z'n licht schijnen over internet, de staat van de muziekindustrie en de op dit moment populaire 360˚-deals bij platenmaatschappijen. Gelukkig zijn Donald en ik het daar over eens: niet doen.
- Lijstjes: de 50 beste clips van de afgelopen 10 jaar en een rijtje zinloze comebacks. Mag die van het afschuwelijke Creed er ook bij?
- Shazam is een hele toffe iPhone-app die nummers herkent. iPhone tegen de speakers houden en 5-10 seconden later weet je welke artiest en track je hoort. Nu is er een upgrade die meer mogelijkheden biedt op het vlak van zoeken, herkennen en aanbevelingen. Ondertussen is werken bij Apple lastiger dan toegelaten worden op Harvard...
- Duran Duran's John Taylor betreurt dat met de opkomst van Twitter en YouTube de romantiek (pun intended) soms verdwijnt. Ik geef 'em een beetje gelijk. Maar er komt gelukkig veel voor terug, zie boven.
- Mensen worden ook verstandiger: de Deense Brein stopt met rechtszaken tegen particuliere downloaders (via Atze).
- WM Recordings bestaat 5 jaar en heeft in die tijd inmiddels 99 gratis downloadbare albums uitgebracht. Dit is nummer 100. Gefeliciteerd!
- Nog meer gratis: Knobsticker feat. Master Surreal - 'So Amazing' en 2 liedjes van Only Seven Left vanwege het 1-jarig bestaan. En te gek om te zien: De Grote Prijs van Nederland heeft Bandcamp ontdekt en zet daar de mixtape voor de categorie Hiphop neer, plus compilaties voor de andere categorieën: pop/rock, singer/songwriter en een dance/producers-mix. Grote klasse!
- Alleen luisteren kan ook: de nieuwe Hot Chip.
- De Onder Invloed-feestjes worden hier regelmatig genoemd (vanavond is er weer 1, met o.a. Bertolf en Klein). St. Paul heeft er nu een one take no laptop DJ-set bij gemaakt.
- Hitlijst nieuwe stijl: ziet er top uit (via Justin).
- LinkedIn en Twitter werken samen. Mooi!
- Andrew Dubber (New Music Strategies) verdeelt zijn aandacht voortaan. En dat maakt nieuwsgierig naar wat komen gaat.
- Succesvol zijn willen we allemaal. Toch handig om te lezen op welke 7 manieren je je muziekcarrière vakkundig om zeep helpt (via Leon).
2 opmerkingen:
En niet alleen een Hiphop-mixtape, maar ook van de categorieën "Singer-Songwriter" en "Rock/Alternative". Op de laatste staan wij ook, uiteraard...
360 graden deals zijn naar mijn weten bij in ieder geval twee van de vier majors alweer verdwenen. In de praktijk bleek het toch niet zo handig om alles zelf te willen doen.
Deals worden nu meer gemaakt op basis van individuele afspraken en (kortlopende) projecten.
Het initiatief daarvoor komt tegenwoordig meer vanuit artiesten, c.q. managers. Uiteraard vergezeld van een sterk artistiek-, marketing- en promotieplan. Op die manier is er meer zicht op, of een bepaalde investering ook daadwerkelijk terugverdient kan worden.
Niet alle majors blijven altijd maar hangen bij oude ideeën. Het is denk ik goed dat artiesten zich realiseren dat ze zelf initiatief kunnen (moeten) nemen bij het vinden van zakelijke partners en financiers. Én dat zij dit doen op basis van realistische ideeën.
Een reactie posten