"Nummers gratis aanbieden werkt drempelverlagend. Via sites als Bandcamp, MySpace en natuurlijk Hyves streamen we onze tracks. De downloads op onze site zijn gratis, maar niet direct beluisterbaar. Hiervoor moet je je naam en woonplaats achterlaten:"
Ik verwacht dat jullie hier nog wel wat opmerkingen op krijgen van regelmatige lezers van dit blog, René... "Om eerlijk te zijn is de naam voor ons nauwelijks interessant. Al is het leuk om te zien welke poppodia en mensen in de muziekindustrie onze tracks downloaden. De plaatsnaam is belangrijker: op die manier kunnen we doelgericht optredens boeken in steden en regio's waar onze fanbase zit. Goed voor zowel zaal als band!"
Two Days Left vat samen hoe ze hun muziek verspreidden, hun fanbase opbouwen en optredens plannen. Die 3 zaken combineren kan ook: "We vinden contact met onze fanbase heel belangrijk. Onze gitarist heeft er bijna een dagtaak aan om alle berichten en krabbels te beantwoorden, maar het wordt door fans enorm gewaardeerd. Eind juli schreven we op ons blog een wedstrijd uit: Two Days Left gratis in je huiskamer. Let wel: geen slap akoestisch optreden bij je thuis, maar een full-on, compleet versterkt optreden met alles erop en eraan, zonder geluidslimiet. Precies zoals we het in een club of zaal zouden geven dus!
Drie vliegen in 1 klap: een optreden, voor mensen die 100% geïnteresseerd zijn in ons én positieve mond-tot-mond reclame. Bij ieder huiskamerconcert waren mensen aanwezig die ons nog niet kenden en waarvan we later bericht kregen. Het mooiste voorbeeld vind ik we in een winkel werden aangesproken met grote complimenten voor zo'n concert bij iemand thuis. Buiten dat hebben we op de meeste geweldige locaties gespeeld en durf ik te zeggen dat ik de huiskamerconcerten nog toffer vind dan de concerten in zalen!"
Morgen meer, in het laatste deel van deze serie.
6 opmerkingen:
Hoezo commentaar, Niels? Dat is toch precies wat jij hier altijd promoot, mp3 ruilen voor een mailadres?
Niet zo zwart/wit, Bram :-)
Communicatie/contact met je fans is een belangrijk doel, en e-mail daarvoor een middel. Je moet dus als band je uiterste best doen om die communicatie tot stand te brengen, maar ik heb wel moeite met een harde voorwaarde die je als fan/muziekliefhebber niet kunt omzeilen ('geen e-mail = geen download'). Zou dat toch liever vrijwillig doen: open mailinglist bij je merchandise-stand of netjes vragen (maar niet verplichten) bij het downloaden.
Het ligt er ook maar aan hoe je het brengt toch?
Als je jou harde voorwaarde positief formuleert:
emailadres => gratis download
...dan klinkt het al veel aardiger.
Je biedt dan een mp3 bij het inschrijven in plaats van een inschrijving te vragen voor de mp3!
Ik snap je punt wel hoor Niels. Maar we hebben er heel duidelijk voor gekozen om alle nummers te streamen, maar als je ze wilt hebben voor je mp3 speler, i-pod, telefoon noem het op, dat je dan wel even langs het formulier gaat.
Zoals staat aangegeven doen we dat niet voor niets. Het e-mail adres daarin niet de belangrijkste factor, juist de plaats is belangrijk voor ons! Optredens plannen waar je fans vandaan komen is gewoon interessant! Maar om nu alleen een plaats te vragen is ook weer zoiets nietwaar? ;)
Ik vind de optie van Bandcamp wel aardig: kies zelf je prijs, en als je €0 invult, moet je je mailadres achterlaten. Geen spam ontvangen kost dus €1. :)
Thanks voor de tip Bram, die zullen we zeker meenemen!
Een reactie posten