10 februari 2010

De dood van DIY

Is dat even schrikken! EHPO is toch dé plek waar je dag-na-dag, week-in-week-uit leest dat je het zelf moet doen? Dat de enige juiste manier je eigen manier is, alles in eigen hand? Dood aan onwetende managers, luie marketeers, boekers, radio, TV en vooral dood aan bemoeizuchtige labels en platenmaatschappijen! Lang leve internet, DIY for life!

Onzin. Niemand kan en doet het alleen volgens dit ervaren en gezaghebbende panel [link herstelt]. En ze hebben gelijk. De namen en poppetjes kunnen verschillen, maar ook in de nieuwe muziekindustrie heb je het juiste team nodig dat daadkracht, visie en ervaring combineert met een open blik op contracten en de mogelijkheden van internet. En in dat team kan ook een label of platenmaatschappij zitten. Zolang ieder van de partijen doet waar hij goed in is, aantoonbaar waarde toevoegt, niet achterover leunt en slechts meelift op het succes en de inzet van anderen. Dát is het grote verschil met 10 jaar geleden: niet langer teken je een contract met 1 partij waarbij je erop moet vertrouwen dat de beste marketeer, productmanager, verkoopdirecteur en plugger achter die ene deur zitten, maar stelt een team samen op basis van kwaliteit en hun specifieke bijdrage aan jouw carrière. Neem bij de lancering daarvan deze 5 belangrijke adviezen mee.

Dank voor die eerste link, Rutger. Druk bezig met een spannende nieuwe plaat...

Over DIY gesproken: Marinus brengt z'n solo-album in eigen beheer uit. Het staat op Bandcamp, de Luisterpaal en de fraaie digipack ligt vrijdag in de winkel, persoonlijk (!) verstuurd door de-muzikant-in-kwestie. Omdat Sorry, kid. een vrij ingetogen singer/songwriter-plaat is geworden en gegarandeerd géén Nummer 1-hit bevat, slaat Marinus Mediamarkt over. Deze adreslijst met alle betere CD-speciaalzaken van Nederland kwam handig van pas. Ook handig voor jouw komende release? Sta je met 7-8 telefoontjes en een upload naar iTunes overal waar je met zo'n liefhebbersplaat moet staan (iTunes doe je )!



Vooruit, nog 1 toegift: oud-reclamemaker en successchrijver Kluun vatte voor een grote reclameprijs de vernuftige campagne rond zijn debuutroman samen. Die prijs won hij niet, maar als je 'boek' door 'muziek' vervangt en 'Komt Een Vrouw Bij De Dokter' door de titel van jouw debuutplaat heb je met dit plan een waslijst aan superhandige marketing- en promotietips in handen. Het plan zwierf rond op het www, stond een keer eerder op EHPO, maar ook nieuwe lezers gun ik graag Kluuns slimme en effectieve acties en ideeën.

11 opmerkingen:

boekeman zei

Zoekt op muziek, vervangt voor boek en zegt: dank je Niels, voor weer een inspirerende post!

3daysON zei

dit doet mij verdacht veel denken aan de ON/EHPO/Jammm/kyteman samenwerking :-)

Unknown zei

@Timo: graag gedaan.

@3DaysON: ik hoef je niet uit te leggen dat ik EXACT hetzelfde las in dat eerste artikel waar ik naar link. Voor de verandering heb ik in deze post het K-woord echter 'ns een keer niet laten vallen. Ook wel 'ns verfrissend ;-)

jack zei

Ik had gisteren een gesprek met een oud docent en vertelde hem dat ik vind dat de 'self managed artist' niet bestaat, omdat hij vroeg of laat tegen partijen oploopt die hem óf verder moeten helpen, óf in de weg staan.

Zoals Brian May eens zei: 'We wilden in de Marquee spelen, maar dan kwam je pas in wanneer je een LP uit had gebracht. Wj naar een label met de vraag of ze een LP op wilden nemen. 'Heb je al in de Marquee gespeeld dan?' Wij: nee. 'Dan kunnen we niets voor je betekenen.

Laat ik het zo zeggen. Het is geen toeval dat de 'DIY ethic' momenteel een issue is her en der.

Samen is het woord dat stevig de toekomst tegemoet kan zien. Alleen is maar alleen. De een is de ander en de ander is de een.
Gegroet!

Unknown zei

Goeie post, Niels. Groeten!

Unknown zei

Die boeiende eerste link bleek achter een inlog te zitten. Irritant. Ik heb nu naar een blogpost gelinkt, met exact dezelfde tekst.

Misha zei

Het hele idee was altijd toch al dat je met een DIY-aanpak eerst je eigen omgeving/land platspeelt en jezelf in de kijker speelt om vervolgens weloverwegen keuzes te maken met wie in zee te gaan om het succes uit te breiden? Ik denk niet dat iemand de illusie heeft dat je in je eentje wereldheerschappij kan bereiken.

Lykle zei

En daarom noemden we het tijdens Un-convention Groningen 2010 al liever DIT (Do It Together) dan DIY...

Unknown zei

Ja ik denk dat het kopje: DIY = DOA concept weer een klein beetje een gevalletje "hits, we need hits!" denken is.

DIY is je eigen keuzes maken, je eigen netwerk opbouwen en binnen dat netwerk bevinden zich de mensen die je ondersteunen. Welke mensen dat zijn hangt van je doelgroep, je muziek en je ambitie af. Dat hoeft geen hitmachine op te leveren zoals Lady GaGa, maar het kan wel. Je kunt er ook voor kiezen om op kleinere schaal succes te boeken.

is dat nu echt heel anders dan wat je propageert Niels? :)

Unknown zei

@D.Ducksie: Nee. Maar vond het na anderhalf jaar "DIY, DIY, DIY!" scanderen op dit blog wel nuttig om te laten zien hoe het op dit moment werkelijk werkt (eigenlijk altijd heeft gewerkt). Ben nl. bang dat veel mensen denken dat DIY gelijk staat aan 'in je eentje doen'.

Zoals ik HKU-studenten bij de start van hun opleiding altijd vertel: wanneer we je in 4 jaar opleiden tot een uitstekende netwerker geven we je feitelijk de belangrijkste bagage en tools mee voor werken in de muziekindustrie.

Arjen zei

De lijst van cd-speciaalzaken mag ontdaan worden van Plato Den Haag en Sounds in Rotterdam. Resteert nog een handjevol