De gemeente Utrecht was er in de tussentijd in geslaagd finishplaats te worden in de Giro d’Italia 2010 (de Ronde van Italië), de op-een-na-grootste meerdaagse wielerkoers ter wereld (na de Tour). Op zondag 9 mei a.s. eindigt de etappe aan de Croeselaan in Utrecht. Uiteraard is de stad erop gebrand aan Utrecht-promotie te doen rondom de Giro. En zo kwam het dat drummer Leon een telefoontje kreeg van de gemeente: "Of we niet een liedje wilden maken? Wij waren toch 'die wielerband’? Die kans grepen we met beide handen aan. Gaandeweg de gesprekken raakten we er steeds meer van overtuigd dat alleen een liedje leuk was, maar niet genoeg. Wilden we het helemaal van deze tijd maken, dan moesten we iets bijzonders verzinnen. Tuurlijk, een clip is leuk, maar het wordt pas echt tof als je iets interactiefs maakt dat ‘the talk of the town’ kan worden. In een brainstormsessie met Johan van den Berg, [deze blogger], Age Versluis, Matthijs van der Ven en Gerben Schmidt bedachten we een idee waar we allemaal razend enthousiast over waren. Kijk maar [en stuur door!].
We draaiden de opnames voor clip en de interactieve video in 3 sessies. Bij de eerste opnames waren Koos Moerenhout (wie anders?), Petra Uittenbogaard en de Utrechtse schrijver Frank Heinen de acteurs. Zij reden talloze kilometers langs het Merwedekanaal om perfecte shots te maken voor clip en viral.
Op de tweede opnamedag hadden we een schare Bekende Utrechters tot onze beschikking (van Ronald Giphart via wethouder Harm Janssen tot Edo Brunner van BNN - en meer!) die onverwacht enthousiast wielertoeschouwers speelden op het Domplein. Als wielrenner en hoofdpersoon van het filmpje schakelden we Ardy Beurskens in.
Op de derde dag filmden we de finishscène met een twintigtal via Twitter gecharterde Gasoline Brothers-fans die de hoofdpersoon toejuichten langs het Merwedekanaal. Gerben en Matthijs hadden in de tussentijd genoeg beelden geschoten om als een haas de clip en het interactieve filmpje te monteren. En Gerben ging aan de slag – never mind exploderende harde schijven – met het programmeerwerk om het filmpje te personaliseren.
Het liedje schreven en arrangeerden we in 3 avonden. Uitgangspunt: catchy, meezingbaar en in typische Gasoline Brothers-stijl. We namen het op in de studio van Martijn Groeneveld (TV-reportage) en een week later was het gemixt en gemasterd. Naast de gratis te downloaden single is er ook een instrumentale versie. Die kan weer gebruikt worden voor wielerreportages, sfeervideo’s, whatever. Matthijs van der Ven, die je kent van Onderinvloed.com, monteerde de clip bij het nummer:
Deze ging vrijdagavond in première OP (ja, niet IN) de Neudeflat in het centrum van de stad."
En wat levert al dat werk nu concreet op? De cijfers en statistieken:
- Ruim 1.100 mensen hebben het nummer via de speciale site geluisterd of gedownload.
- De statistieken van maker Gerben laten zien dat de viral de afgelopen 5 dagen bijna 5.000 hits kreeg (zie onder).
- 160 mensen wilden de single vóór release ontvangen.
- De clip is in 3 dagen zo'n 700 keer bekeken, de 'Making of' bijna 150 keer. And counting...
Tweet Reach, gemeten aan de hand van 50 Tweets:
- Ruim 7.000 mensen op @gasolinebrother (Giro-gerelateerd).
- 23.247 mensen bereikt op term 'gasoline brothers'.
Age maakte een fraai overzicht van alle activiteit op Facebook en vooral de belangrijkste berichten op Twitter (let op de rode tekst bij de grijze pijltjes):
Kortom: het was weer een prachtige week voor The Gasoline Brothers. Wordt zeker vervolgd!
1 opmerking:
leuk, lekkere feel-good sfeer allemaal. Krijg spontaan zin om te gaan fietsen.
Een reactie posten