21 februari 2011

#EHPOleaks: Wat Ben Saunders verdient aan optredens (maar vooral John de Mol, zijn boeker, management en label) #tvoh

Begin deze maand plaatste NLpop.blog een post over de agenda van Voice of Holland-winnaar Ben Saunders: de teller stond op dat moment op 165 optredens in 2011. Blogger Herman Roggeveen merkte op dat het veelal om zg. tape shows ging en dat die strategie wat hem betreft botst met John de Mols ambitie om te zorgen dat Ben (en ik citeer) 'over 3 jaar op eigen kracht de HMH vult'. In de reacties onder die post stemde ik in met Hermans visie, wat me kwam te staan op een standje van Saunders' label 8Ball. Ben zou de komende maanden een flink aantal optredens met live band doen schreef Ronald de Bas: 'Ben doet 3 keer het voorprogramma van Kane in Ahoy', 3 maal raden... met band. Ook voor een festival als Concert At Sea is Ben uitgenodigd. Weer 3 maal raden; met band. En nog 3 maal raden, hoeveel van de 165 aanvragen denk je dat er voor festivals zijn? Veel. En met band.' Ik haalde bakzeil.Uit wat nader onderzoek bleek overigens dat tot Koninginnedag Saunders het overgrote deel van zijn optredens met tape doet. En voor alle duidelijkheid: daar is niks mis mee. Integendeel. Het is lastig genoeg om in Nederland een boterham te verdienen met muziek. Door de kosten laag te houden en tóch een show te geven waar de mensen voor komen, blijft je boekhouding gezond. Dat juich ik toe. Ik ben het slechts met Herman eens dat die strategie niet helemaal rijmt met de muzikale ambities die John de Mol uitsprak bij Pauw & Witteman.

Afgelopen vrijdag schreef het AD dat Ben de eerste 3 maanden na de TVOH-finale slechts 20% overhoudt aan optredens. Eén addertje onder het gras vermeldt het AD niet: label, management en boeker mogen tevens alle kosten recoupen (inhouden) op alle inkomsten, dus ook op optredens. Dat zou voor Ben kunnen betekenen dat die 20% niet eens gehaald wordt.

Wat betekent dit concreet voor Bens inkomsten?
Laat ik 1 ding glashard voorop stellen: ik ken de contracten van Ben niet. In onderstaande berekening ga ik er vanuit dat de 20% die het AD noemt, klopt. Als dat niet zo is, klopt ook mijn berekening niet. Ik heb echter contact met betrouwbare insiders en die zijn niet verbaasd over dat percentage en de genoemde termijn van 3 maanden na de finale van TVOH. Reken mee, want dan wordt duidelijk waarom tot Koninginnedag Ben veel met tape te zien en te horen zal zijn.

Per weekend staan nu min. 8 à 10 boekingen. In 3 maanden betekent dat 120 à 140 boekingen, want Ben treedt ook doordeweeks op. Wat betalen de zalen die hem boeken voor een tapeshow en wat ontvangen alle betrokkenen ongeveer?

Totale gage € 6.975,00 *
Boeker AT Producties (10%) € 697,50
Kosten geluid € 400,-- **
Transport € 375,--
Gage backingvocalisten € 600,--
Ben Saunders (20%) € 1.395,--
8 Ball/John de Mol € 3.507,50

* = het AD en het artikel waar ik naar link noemen een gage van € 9.000. Dat klopt niet. Ben is betaalbaarder te boeken bij de meeste boekingskantoren. Boek je hem via een dergelijk bureau dan gaat van dit bedrag doorgaans een paar honderd euro zg. 'bureaukorting' af.
** = als deze kosten hoger uitvallen, kan dit dus op basis van zijn contract van Bens gage ingehouden worden.
Vermenigvuldig je genoemde bedragen met het aantal geplande optredens in de komende 3 maanden dan verdienen De Mol en 8Ball al snel €500.000. AT verdient € 100.000 (waarvan vermoedelijk een deel alsnog naar 8Ball gaat, als bedenker/eigenaar van het TVOH-format. Dit heet een zg. kickback). Ben houdt ongeveer € 850 netto per boeking over, maar moet hiervan zijn eigen kosten betalen en mogelijk dus additionele kosten die door zijn label, management, boeker of De Mol ten laste van de shows kunnen worden gebracht. Simpel voorbeeld: als het huren van de apparatuur € 100 duurder uitvalt, draait Ben op voor die kosten.

Wat is mijn punt?
Niet dat 8Ball, De Mol of AT niet (goed) mogen verdienen aan Bens succes. De Mols bedrijf is bedenker van het format, op de rug waarvan Ben zijn big break kreeg. 8Ball betaalt zijn opnamen, doet management, marketing en promotie, AT verzorgt zijn boekingen. Voor-wat-hoort-wat. Die inkomsten en percentages moeten echter wel redelijk, helder en beheersbaar zijn voor Ben en in verhouding staan tot de bijdrage die eenieder levert. Als het AD gelijk heeft, vind ik 20% niet redelijk. En alle kosten ten laste van zijn gage brengen is niet helder en onbeheersbaar voor Ben.

Vooralsnog is het zo dat winnaars van talentenshows geen lang (artistiek) leven is beschoren. De Mol spreekt hardop de ambitie uit om die trend met TVOH en Ben om te buigen. Laten we het hopen. Resultaten uit het verleden wekken echter de indruk dat dat een lastige opgave is, maar meer nog strookt de strategie rond Ben niet met De Mols woorden. Alles lijkt vooral gericht op inkomsten op korte termijn in plaats van een lange-termijncarrière. Prima, maar vertel het Ben. En vooral: als een belegde boterham het voornaamste doel is, laat Ben dan vanaf dag #1 fatsoenlijk meedelen. Tegen de tijd dat hij meer dan 20% ontvangt, zou zijn carrière over kunnen zijn.

[UPDATE:] Bens boeker Edwin Jansen van AT Productions reageert.

15 opmerkingen:

Marian zei

Ik geloof dat ze bij john de Mol en consorten liever niet nadenken over het feit dat instant careers niet bestaan. En al die mensen die meedoen willen een instant career met veel n0 1 hits. je moet gewoon hard werken.

Anoniem zei

Als hij daadwerkelijk met een tape optreed is 400,- voor geluid wel aan de hoge kant. Ook denk ik niet dat de backings bij elkaar 600,- mogen factureren

Ard Boer zei

Volgens mij heeft Ben zelf met gezond verstand (?) die deal getekend. Hij wist dus waar hij aan begon. En 130 shows keer 1375 is 180k in drie maanden(!!!) kon Ben daarvoor alleen van dromen. Zal best wat van gerecouped moeten worden maar dan nog strijkt hij tig keer modaal op in drie maanden. Ik heb geen medelijden met Ben. Bovendien is Ben in dit geval niet de succesfactor maar het format. Ben is inwisselbaar.

Bas zei

Ben heel benieuwd hoe dicht je bij de waarheid zit hiermee, vooral mbt die recoupable kosten.

Als 1 van de betrokken partijen hier inhoudelijk op reageert kan het aardig interessant worden!

Menno Timmerman zei

Of de ruimte is te klein of mijn tekst was te groot...

Dan maar zo:

http://themeno.wordpress.com/2011/02/22/kyteman-of-voor-een-appel-en-een-ei-succes/

Anoniem zei

Beste Niels,

Ik krijg altijd een boekenbon en een fles best wel dure rosé.

John zegt dat ik al het geld van de cd-verkoop mag houden, nou jij weer.

Groetjes!
Ben

Edwin Jansen zei

Niels, dat percentage van 20% klopt voor geen meter. Het is jammer dat je niet iets dieper in de materie bent gedoken en klakkeloos iets overgenomen hebt van een artikel uit het AD. Zo moeilijk was dat trouwens niet geweest want paar maanden voordat The Voice op TV kwam was het contract al uitgelekt op internet. Daarin had je kunnen lezen dat het heel anders geregeld is dan dat jij het vor doet komen. Maar zover ben je waarschijnlijk niet gegaan want dan was je verhaal niet zo interessant meer geweest. Je doet je voor als integer en "credible" maar uiteindelijk doe je precies hetzelfde als al die andere riooljournalisten door op basis van foutieve gegevens met modder te gooien.

Prima hoor, de mensen waar het om gaat weten hoe het zit en als jij hier gelukkig van wordt moet je dat vooral blijven doen.

Wel beetje zielig.

Groet,
Edwin Jansen

Unknown zei

@Edwin: Ik zat afgelopen week in de sneeuw, daarom nu pas reactie.

De auteur van het Revu-stuk (en dus ook het AD-artikel) baseerde die 20%-claim op NRC Next, die de contracten in bezit hebben. NRC Next heeft er een jurist naar laten kijken, dus die claim leek hem betrouwbaar. En een jurist is niet mijn definitie van 'riooljournalistiek'.

Voorts meldt mijn bron dat de 50/50-split met Ben Saunders die Tony van de Berkt (8Ball) mij per sms stuurde n.a.v. deze blogpost geldt voor de onderkant. Aan de bovenkant is er dan al 10% af voor Talpa als eigenaar van het format (terecht), de 10% voor boekingen die ik noem en dan nog licht, geluid, transport en overige kosten (zoals de backing vocalisten). Verder zijn Bens inkomsten na een minimum basisbedrag volledig verrekenbaar met alle kosten.

Laat de mogelijke gevolgen van die laatste zin rustig op je inwerken.

Dit is waarop ik doel als ik zeg dat de kosten voor Ben niet of nauwelijks beheersbaar zijn. Tony bevestigt deze clausule afgelopen week in een sms aan mij: '50-50 over de inkomsten, na recoupement van investeringen'.

Voor wie het niet meer kan volgen: Ben runt inderdaad een gezamenlijke huishouding met zijn platenmaatschappij slash management, waarbij hij 50% uit de huishoudpot vangt. Alleen wordt de huishoudpot vooraf afgeroomd (terecht, zoals ik zeg), maar belangrijker is dat slechts 1 van de partijen directe invloed heeft op de hoogte van de kosten en daarmee wat uiteindelijk in de huishoudpot belandt. Dat is mijn belangrijkste kritiekpunt, en daar hoor ik jou noch Tony over, Edwin. @Ard: of die 180K in 3 maanden gehaald wordt heeft Ben dus in het geheel niet in handen.

Zoals ik in mijn blogpost al aangeef ontvangt diezelfde partij hoogstwaarschijnlijk een kickback op boekingen. Benieuwd of die in de huishoudpot zit, Edwin? En als Bens album in april uitkomt turf ik graag hoeveel tracks bij Talpa in de publishing zitten, misschien nog wel het meest lucratieve aspect van deze constructie. Airplay, verkopen en syncs leveren op die manier serieus geld op. Lijkt me sterk dat die inkomsten de huishoudpot halen...

Voor je kwaad wordt, Edwin: ik heb met die evt. kickback en additionele publishinginkomsten op Bens album geen enkel probleem. Sterker nog: ik vind het verstandig zakendoen en volkomen terecht voor het podium dat Talpa Ben gaf met het TV-programma, het vinden en selecteren van songs door Talpa Publishing voor zijn debuutalbum. Mijn kritiek geldt Bens gebrek aan invloed op gemaakte kosten, fundamenteel in deze constructie; die kosten bepalen namelijk wat er overblijft in de huishoudpot. Ik ben ook zuiniger op mijn eigen dan op andermans spullen.

Verder voert het wat mij betreft te ver, gezien de vorm van de deal, om te beweren dat dit een 50/50-samenwerking met Ben is. Daarvoor wordt teveel buiten de huishoudpot gehouden en teveel additionele inkomsten gegenereerd on top of de deal. Prima, maar noem het dan gewoon een artiestencontract. Want dat is het. Die (dat ben ik helemaal met Ard eens) Ben heeft getekend bij z'n volle verstand. Daar hoeven we geen medelijden mee te hebben.

Tot slot, Edwin: de relevantie van je jij-bak over mijn integriteit omdat ik deze cijfers noem ontgaat me. Mijn post met alle cijfers over de deal van Trijntje met het AD heb jij vast, heel integer, ongelezen gelaten? Ik denk eerlijk gezegd dat je er een kop koffie bij hebt gepakt en er 'ns lekker voor bent gaan zitten.

@Menno: op jouw open brief reageer ik morgen. Uitgebreid.

@Anoniem: 2 backing vocalisten die ieder €300 ontvangen lijkt mij niet overdreven. En een geluidsman komt echt niet voor minder dan €400 voorrijden, ook al is het 'maar' voor een tape.

Alexander zei

Sorry hoor maar wat geeft die Edwin Jansen nou voor reactie..?? Valt niemand op dat ie reageert als een verwent kind? Er zit totaal geen informatie in zijn reactie, alleen maar irritatie, wat voor mij (en ik denk de meeste lezers) alleen maar bevestigt dat het redelijk dicht bij de waarheid zit wat deze post vermeld. Edwin Jansen ...integer?

Marco Raaphorst zei

Allen Klein mensen!

Meeste muzikanten en kunstenaars zijn achterlijk.

Willem zei

Jammer dat Edwin Jansen wel aangeeft dat de 20% waar je het over hebt "voor geen meter klopt" maar niet aangeeft of het werkelijke percentage voor Ben hoger of lager uitvalt. De zure toon van Edwins reactie doet vermoeden dat je dicht bij de waarheid zit en ik ben bang dat de werkelijke opbrengsten voor Ben weleens flink lager kunnen uitpakken dan de genoemde 20%

Unknown zei

dan moet zo'n optreden natuurlijk wel doorgaan...

http://www.omroepbrabant.nl/?news/151704662/Optreden+Ben+Saunders+in+Den+Bosch+afgelast.aspx

Unknown zei

Beloofd maakt schuld, daarom een analyse van Bens debuutalbum en welke publisher(s) de copyrights van de verschillende tracks controleren:

1. Next Fool
Music & Lyrics: Ivan Peroti, Peter Gordeno, Eric van Tijn, Jochem Fluitsma
Publishing: Core Music / Talpa, Reverb Music, Talpa Music / Sony ATV, Tallpa Music / Sony ATV

Op basis van deze gegevens wordt deze song voor 75% gecontroleerd door Talpa, want zowel Ivan Peroti als Fluitsma & Van Tijn staan daarbij onder contract.

2. Baby Come Home
Music & Lyrics: Tim Woodcock, Matt Prime, Bryn Christoper
Publishing: Mullet Music / BMG rights management, Sony ATV, San Remo Live LTD

Zo te zien geen enkel copyright gecontroleerd door Talpa.

3. Dry Your Eyes
Music: Corrina Greyson & Sander Rozeboom
Lyrics: Corrina Greyson
Publishing: Na Music International & 8Ball music

8Ball = Talpa, dus 50% van deze song (Sanders aandeel), maar...

4. So Long
Music & Lyrics: Corrina Greyson
Publishing: Na Music International & 8Ball music

... dit wekt de suggestie dat diezelfde Corrina (deels) ook bij 8Ball in de publishing zit en/of dat 8Ball verlangt dat ze haar copyright deelt met 8Ball. Dat zou dan ook voor die vorige song (kunnen) gelden en dat betekent dat Talpa daar een aandeel van meer dan 50% in heeft. Laten we het bij 50% voor de vorige track houden en zeggen dat Talpa van deze 25% controleert.

5. Heartstrings (This Is Love)
Music & Lyrics: Martin Sjolte, Tobias Stenkjaer & Boots Ottestad
Publishing: EMI Scandinavia, Copyright Control, Twenty Seven Songs / Razor & Tie

Geen copyrights van Talpa of 8Ball zo te zien.

6. Smoking Gun
Music & Lyrics: Scott Krippayn, Michael Wastman
Publishing: Pirk Music (BMI), Wastman (ASCAP), Talpa Music

Boeiend: 2 schrijvers, 2 publishers plús Talpa. Hoe zit dat? Vermoedelijk dezelfde deal als track #4. Laten we zeggen dat Talpa hier van iedere componist een kwart beheert, dus samen ook 25% van de gehele song.

7. All Over
Music & Lyrics: Sander Rozeboom, Gordon Groothedde, Holger Schwedt, Corrina Greyson
Publishing: Na Music international & 8ball music

Eerste 3 zijn allemaal schrijvers van 8Ball, dus sowieso 75% gecontroleerd. Verder veronderstel ik een kwart van Corrina (zie track #3 en #4). Samen 81,25% van de gehele song.

>>>

Unknown zei

8. 23rd of Loneliness
Music & Lyrics: Pete Vale
Publishing: Notting Hill Music

9. Two Hearts
Music & Lyrics: Sam Gray
Publishing: Notting Hill Music

Beide tracks niet gecontroleerd door Talpa of 8Ball, maar dit is een kleine, ogenschijnlijk onafhankelijke publisher waarvan het me niet zou verbazen als Talpa/8Ball de sub-publishing voor de Benelux doet.

10. Untouchable
Music & Lyrics: Daniel Merriweather, Amanda Ghost
Publishing: Universal Music Publishing Limited / Marlin Publishing / EMI Music Publishing

Zo te zien niks van Talpa/8Ball.

11. Kill For A Broken Heart
Music & Lyrics: Nico Sukup, Peter Gordeno & Hiten Bharadia
Publishing: AMV Talpa GmbH, Reverb Music LTD, Phrased Differently / Talpa Music BV

In elk geval 33% van Talpa (via Duitsland - boeiend...) voor de eerste schrijver (Sukup) en ook een belangrijk deel van 33% via de derde schrijver (Bharadia). Laten we zeggen: samen 50% van de gehele song.

12. When A Man Loves A Woman
Music & Lyrics: Andrew James Wright & Calvin Houston Lewis
Publishing: Pronto Music (Warner Brothers Music Holland)
Cover van de klassieker van Percy Sledge, niet (rechtstreeks) in de publishing bij Talpa/8Ball. Maar: de voormalige 2P's & W hebben hun publishingsfonds bij Talpa ondergebracht. Zij hadden sub-publishing deals met internationale publishers die veel oude soul beheerden. Zou me niet verbazen als Percy's hit ook in 1 van die fondsen zit en Talpa zo een graantje meepikt. Vooralsnog: geen aandeel.

13. If You Don't Know Me By Now
Music & Lyrics: Kenneth Gamble & Leon Huff
Publishing: Assorted Music (Warner Brothers Music Holland)

Zo te zien niet van Talpa/8Ball.

In totaal controleert Talpa/8Ball ruim 3 van 13 songs, maar waarschijnlijk iets meer (maar da's speculatief). Mijn conclusie: de beste/meest geschikte songs hebben Bens album gehaald, niet per se (alleen) copyrights van Talpa of 8Ball. Goede zaak!

Sylvia zei

Ik weet inmiddels niet meer wat wel en niet waar is, maar ik las vandaag weer een artikel over TVOH (zie link onder)en moest gelijk weer aan dit blog artikel van Niels denken.

http://925.nl/archief/2011/11/30/psssst-maakt-the-voice-kandidaten-monddood?utm_source=e-mark+mail&utm_medium=e-mail&utm_campaign=1+december+2011