- Mij uit het hart gegrepen, 100% waar, via Okke: Average is over. Geldt ook (juist!) voor muziek.
- En hier smúl ik van, interviews met succesvolle A&R's: Martin Kierszenbaum ditmaal (werkte met o.a. Lady GaGa, Keane, Alessandro Safina, t.A.T.u. en Feist). Heerlijk! Meer A&R: The story behind the song, via Marijn. Ditmaal Adele's “Someone Like You”, opnieuw smullen. Net als de story behind the photographer:
- Ernst-Jan laat aan de hand van Don Diablo's case zien dat iets opbouwen met bloggen keihard werken en vooral stug volhouden is, maar het loont! Al gaat een clip met Zanger Rinus nog altijd sneller... Meer leerzaams voor muzikanten HIER: 'You will learn more about being an artist listening to this interview than watching any amount of "American Idol", reading every issue of "Rolling Stone" and listening to any bloviator in the music business.' Zeg het ze, Bob!
- De directeur van de Recording Industry Association of America (RIAA) reageert op alle online ophef rond #SOPA, #PIPA en nu weer #ACTA. Verzoekt om redelijkheid, geen demagogie. Op haar beurt schrijft Judith Sargentini (zit voor Groen Links in het Europees Parlement) een ingezonden stuk in NRC Next: 'Achterkamertjesdeal #ACTA bedreigt onze grondrechten'. Dat dus.
- Dé clip van afgelopen week is, voor de zoveelste keer, van OK Go. OK Go shows how content is advertising... And how there are many revenue streams for musicians (via Joost). Nu alleen nog de liedjes net zo goed maken als jullie clips, jongens... Verder beeld van Kids With Guns uit #Utca (stuk goedkoper!). Meer *nieuwe* en oude muziek: Hollandse Nieuwe #26 op 3VOOR12's Luisterpaal, nieuw remixproject DJ Shadow, preview van 7 nieuwe tracks van Bertolf en leuke mixtape van de onvolprezen Rats on Rafts, uit Rotjeknor.
- Stel pratende hoofden:
- Hans Bousie vergelijkt internet, de muziekindustrie en boekenwereld met Franse tolwegen. Doet-ie goed. Aansluitend in The New Yorker, via Joost: The Death of the Cyberflâneur. Beide artikelen zijn het lezen meer dan waard.
- Telegraaf vs. Powned, een Twitter story (ruzie?) over de aanklacht van Buma-man Jochem Gerrits tegen Powned's verslaggeving, verzameld door Erwin. Ondertussen slaat Buma terug.
- Making money from your music on YouTube: what you need to know (op CDBaby, via @TychoBear). Geld? A breakdown of every dollar that Warner Music Group makes. En Werner met achtergronden van de online music business (.pdf-alert), aangevuld met nog drie interessante interviews.
- G. Love over wat je moet doen om door te breken (opnieuw via Bob): 'The key is work ethic.' Ik herken een trend: dat zeiden Don Diablo en Ernst-Jan hierboven ook over bloggen...
- April zoekt drummer.
- Madonna-tickets tot €175. En dan volgen er nog (duurdere) VIP-tickets... Weer Bob: 'And it’s clear that Madonna [...] really wants nothing to do with us, she only wants our money. Sure, everyone still likes to party, but you got no impression that Madonna wanted you up on stage, celebrating with her. If anything, you felt if you ran up, you’d get kicked off.'
- Leuk afsluiten dan maar: An 80's guide to sampling and the music business, via Martijn.
2 opmerkingen:
Fijn stuk, dat "average is over", maar ik blijf toch met een aantal vragen zitten:
1) Waar moet die kelner uit dat voorbeeld nu gaan werken?
2) Is die flexibiliteit wel zo menselijk voor die 8.000 Chinezen? Zo lang die gasten geen plaatselijke Agnes Jongerius of Rudy De Leeuw hebben, lijken die me vooral royaal genaaid. Moeten wij daaraan (willen) meewerken?
3) Heeft een continent als Europa met zijn instroom aan asielzoekers niet net behoefte aan een gezond werkaanbod voor lageropgeleiden?
...eens met Kris ! Omdat het kan wil niet zeggen dat het wenselijk is. Dubbeltje op de eerste rang wil niet zeggen dat het beter wordt, goedkoper jazeker...maar beter don't know !
Een reactie posten