Alfred: 'Na de opnames en mastering zijn we direct gaan shoppen naar labels en boekers. Waar we al in het voorjaar van 2012 contact hadden gelegd met een aantal partijen, konden we nu pas met iets overtuigends komen. Zelf waren we overtuigd we dat we een goede plaat hadden gemaakt, maar die had zomaar in de vergetelheid kunnen raken...
Een show in de randprogrammering van Eurosonic heeft uiteindelijk de zaak aan het rollen gebracht. In het kroegje waren behoorlijk wat geïnteresseerden aanwezig, waar we in de weken erna gesprekken mee hebben gevoerd. In de keuze voor zowel label als boeker waren voor ons, naast het internationale karakter van de release, aandacht en duurzame investering heel erg belangrijk. Kernwoorden zijn voor ons altijd geweest ‘realistisch’ en ‘gezonde groei’. Daarom zijn we uiteindelijk in zee gegaan met het Duitse Redfield Records, een indie label met een klein roster, kennis van zaken en vooral een lange termijnvisie voor John Coffey. Een bescheiden release, maar wel één waar de komende 2 jaar aan wordt getrokken.
Op dit moment doen we ons eigen management in samenspraak met Redfield in Duitsland en in Nederland Suburban (distributie, promotie) en Rock ‘n’ Roll Highschool (boekingen). Duitse boekingen worden gedaan door Sparta Entertainment (wederom een iets kleiner kantoor, maar veel aandacht en een groot netwerk in de Duitse punkrock hoek). Samen met deze partijen hebben we gezocht naar de tactiek om zoveel mogelijk aandacht voor onze band te genereren.
Afgezien van een aantal nachtelijke 3FM bezoekjes en een enkele dj die ons steunt, hebben we als band weinig te verwachten van airplay op radio. Hier komt die gezonde groei weer terug. De groei van bijvoorbeeld het aantal ‘likes’ van onze Facebook pagina groeit bescheiden, maar nooit explosief. We merken een duidelijke relatie tussen opkomst en reactie bij liveshows en de groei van volgers via social media. Wellicht minder ‘likes’, maar wel waardevolle die daadwerkelijk betrokken zijn met de band. Door vanaf het eerste moment in het creatieproces van Bright Companions onze fans via social media te betrekken (Sellaband, Groezrock contest) zijn onze fans deel geworden van de band en voelen zich mede verantwoordelijk voor het al dan niet slagen van deze release.
Persoonlijke betrokkenheid van fans, gecombineerd met een buzz vanuit traditionele media en een grote nadruk op de live ervaring, gestoeld op een heel goed album: de werkwijze van John Coffey in een notendop. Klinkt als gesneden koek, maar werkt nog altijd!'
Dank voor jullie verhaal, Alfred. Veel succes en plezier bij jullie albumpresentatie in Tivoli komende donderdag!
1 opmerking:
He! Die zanger is mijn buurman! Twee Utrechtse sterren in 1 portiek, als dat maar goed gaat...
Een reactie posten