8 oktober 2012

A&R-tegeltje (1)

Een nieuwe serie met eigen wijs- en waarheden voor muzikanten, over het schrijven, opnemen, uitbrengen van muziek en (muziek-)marketing. Het zijn de dingen die ik mijzelf keer op keer hoor zeggen tegen muzikanten, waar ik bijna zelf in ben gaan geloven, vaak ook van toepassing op schrijvers, boeken, uitgevers, filmers en andere (creatieve) makers en ondernemers. Voor uw gemak op een tegeltje gezet, om uit te printen, op te hangen en nooit meer te vergeten. Soms met korte toelichting, soms spreekt de spreuk voor zich.

Deze week iedere dag een A&R-tegel, vervolgafleveringen als ik niks beters weet op EHPO:
De meestgestelde vraag door bands en muzikanten, al jarenlang: hoe komen we op 3FM, 538 en bij DWDD? Mijn antwoord: speel eerst de bruiloft van je zus plat, brand het lokale café volkomen af met een set hits waar niemand omheen kan, zorg dat alle bands, muzikanten en producers in het lokale hok waar je repeteert het *alleen maar* over jouw band, songs en producties hebben. En over niemand anders! Ben je daar nog niet in geslaagd? Val Matthijs dan niet lastig.

Lees voor 'Matthijs' gerust Giel Beelen, Edwin Evers, EMI, Sensation, Lowlands, Sky Radio, de Volkskrant of Linda, Puna, Pitchfork, PIAS of Nalden.

Eens? Hang deze tegel dan op bij collegamuzikanten, op papier of deel digitaal. Scheelt een hoop frustratie en gedoe.

Voor de hele serie, klik hier.

8 opmerkingen:

Renzo zei

is een idee. maar geen oplossing. de pest is: familie en vrienden vinden muzikanten vaak goed. durven het niet te zeggen . Dus ze believen het. Dus denkt elke muzikant: ik kan in dwdd.

Ik geloof dat je het vriendschapsidee (en niet durven zeggen wat men werkelijk vindt) wat mist in deze post. het is een erg slecht idee om te kijken naar wat je zus enzo vonden.

Brian zei

Het is ook best lastig om eerlijk te zeggen wat je van een bevriende band/zanger/zangeres vindt,probeer het maar es. Ik kom meestal niet verder dan:"oh,best goed...maareh..." Dus een onafhankelijk iemand (bandcoach bijv) enthousiast maken,of publiek dat de muziek niet kent,is een goeie graadmeter of er nog gesleuteld moet worden aan je hitmateriaal

Unknown zei

Klopt. Vandaar mijn aanvulling: *alle* muzikanten in je repetitiehok die het eens zijn over jouw muziek, songs, band of producties.

Rick B zei

"Wat Jezus niet blieft
Hoeft ook Matthijs niet"

ik weet niet goed wat ik er van moet denken.

Karlijn Ribbers zei

@Rick B: Dat hebben wij dan weer praktisch opgelost door een kerstplaat en -tour te gaan doen met How to throw a Christmas party. DWDD here we come!

LeMarinus zei

Wat ik nog een beetje mis, is de rol van het netwerk. Het is niet genoeg om de bruiloft van je zus, het lokale café en alle bands, muzikanten en producers in je repetitiehok of een ander onafhankelijk publiek te overtuigen. Naast die kunde lijkt het alsof je ook de juiste mensen moet kennen om bij programma's als DWDD te komen. Als ik mij niet vergis werden deze mensen eerder 'gatekeepers' genoemd op deze blog. Mijn vraag: als je eerdergenoemde stappen hebt genomen, wat is dan je weg?

Unknown zei

Netwerk is altijd belangrijk en cruciaal. Voor promo kun je dat deels inkopen voor een release (RTV-plugger), maar enige bekend- en zichtbaarheid in aanloop naar een single- en albumrelease helpt allicht. Hoe daar blog ik o.a. over onder Gemiste kans, over die gatekeepers gaat het onder 2.0 Marketing for dummies.

riny@defilmmaker.nl zei

Ik sta achter het verhaal " eerst maar ff op je bek gaan" en dan alles langzaam opbouwen.
Als je kunt bijdragen aan de kijkcijfers krijg je zelfs van Mathijs een uitnodiging om op te draven !!

Riny Schreijenberg