15 april 2013

Sidewalk (@coenvdhorst) doet het zo (3): wat wel en niet werkt bij @Popronde promotie

Nu de selectie voor de Popronde 2013 bijna is gemaakt, leek het Coen van der Horst een goed idee om zijn bevindingen met promotie rond de Popronde op te schrijven. Eerder deed hij dat ook al en gaf enkele betaalbare productietips. De Popronde dan.

Coen: 'Vorig jaar werd ik met mijn band Sidewalk uitgekozen als één van de 100 Popronde-acts. Nu heb ik (Sidewalk is eigenlijk de band rond mijzelf, als singer-songwriter) al wat kleinschalig succes gehad met mijn debuutalbum, waaronder airplay op Radio 2. Maar, wat boekers - tot in den treure - zeggen over Radio 2, is dat hun luisteraars geen concertpubliek zijn. In andere woorden: dat we geen volle zalen moeten verwachten. En dus moet je opboksen tegen de andere bands, waarvan sommigen al wat pers en/of DWDD-achtige promo hebben gehad.

Ik besloot een aantal dingen uit te proberen, en nu te evalueren wat werkte en wat niet. Voorop: we hebben een goede Popronde achter de rug: elf optredens, één instore, en twee afgezegde optredens vanwege optredens buiten de Popronde om. Al met al, niet slecht voor een onbekende band!

WAT WERKTE
1. Een promo-persoon
'Met stip het allerbeste dat we gedaan hadden qua promotie. Jeroen, een vriend van bassist Bryan, ging met ons mee naar optredens. Hij kreeg een Sidewalk shirt aan, en ging bij de deur staan om mensen die de zaal verlieten (tijdens of net na ons optreden) een visitekaartje (zie punt 2) te geven, en te vragen wat ze van ons optreden vonden. Zo krijg je niet alleen meteen feedback op de set, de nummers en ons (euh) imago, maar ze krijgen ook een directe link naar je muziek. Dat werkt.
2. Visitekaartjes
'Heel simpel: 250 visitekaartjes met daarop ons logo en URL naar de website, waar op de homepage groot en duidelijk een link naar mijn (gratis) debuutalbum staat. Werkt erg goed. Niet alleen lieten we ze uitdelen door Jeroen, maar ook een stuk of wat op elke tafel gooien voor aanvang werkt goed (vooral als je het na het tweede nummer van de set even vermeld). Ze werden volop meegenomen, en na de Popronde hadden 97 mensen het debuutalbum gedownload.
3. Persoonlijke uitnodigingen
'Waar Facebook Events (zie hieronder) niet super werken, zijn persoonlijke uitnodigingen wel effectief. In elke stad kenden we wel iemand, dus een mailtje, Facebookbericht, Whatsappje of sms'je naar die persoon met de vraag of ze komen kijken, werkt erg goed.

WAT NIET WERKTE
1. Onze eigen posters
'Popronde posters zijn niet de beste posters ter wereld (sorry, Popronde-mensen). Er zijn er twee: een poster met alle bands die in een stad spelen (onoverzichtelijk), of een poster waarop de bands staan die op een bepaalde locatie spelen. Hoe dan ook: ik wilde eigen posters maken, met daarop alle optredens in een maand, en met quotes van radio/magazines, om zo mensen over de streep te trekken om te komen kijken. En werkte dat? Nee, niet echt. Tenminste: als we navraag deden hoe mensen bij ons optreden uitkwamen, kwam dat niet door de posters. Ook niet die van de Popronde zelf, trouwens: de meeste via het boekje of de site van de Popronde, of via-via mensen die we zelf kenden.
2. Facebook events aanmaken
'Nu ben ik groot fan van Facebook, maar Events zijn niet aan mij besteed. Als je voor elk optreden een Event aanmaakt krijg je óf een lage respons, of juist mensen die zeggen dat ze komen maar dan niet op komen dagen. Het is vooral vervelend voor je Facebookvrienden: die worden gespamd. Je kan natuurlijk per Event kijken wie er in de buurt wonen, maar dan nodig je (tenminste, dat zou ik doen) nóg dezelfde mensen uit voor een optreden in Amersfoort, Hilversum en Utrecht. Dus: spam.

3. Goedkoop spelen
'Iedereen - iedereen! - zegt dat je laag moet zitten met je prijs, zodat je meer kans hebt om een optreden te krijgen. Maar vergis je niet. Als je té weinig vraagt (zoals wij: €100) speel je misschien wel veel, maar als je ergens achteraf (een eindje buiten het centrum) staat, maak je meer kosten dan winst (al is dat natuurlijk al snel bij honderd euro). Benzine, parkeergeld, muzikanten, apparatuur, tijd, et cetera, het kost allemaal geld. En wat je verkoopt op een avond qua cd's en merchandise haalt het er niet altijd uit. Zoals ook buiten de Popronde: ervaring opdoen is goed, maar zeg niet overal 'ja' op.
WAT MISSCHIEN GEWERKT ZOU HEBBEN
Als extraatje: een idee dat pas in 2013 kwam, namelijk een stempel voor kroegen/clubs. Aan de deur vragen of ze de reguliere stempel willen omwisselen met de jouwe, en hoppa: iedereen gaat met je URL naar huis. € 15,- op kantoorstempels.nl, compleet met stempelkussen.

Iemand nog meer leuke tips voor bij optredens? Ik hoor het graag!' Dankjewel, Coen.

6 opmerkingen:

Gijs Wilbrink zei

Huh, zijn er twee sidewalks in Nederland? http://www.sidewalkpunkrock.nl/

Ruud zei

Goed artikel! Wees alleen niet te snel met conclusie dat posters niet werken. Dit haal je eigenlijk nooit uit onderzoek. Ondersteunend is het denk ik belangrijker dan je kunt vermoeden.

Bas Aaftink zei

Leuk om te lezen, Ik ben het met Ruud eens dat je posters (nog steeds) niet moet onderschatten. Het belangrijkste voor je eigen band tijdens een Popronde is volgens mij dat je iets doet dat de rest van de geselecteerde bands niet doet. Die kaartjes met promolink zijn daar een mooi voorbeeld van.

Vraagje: Hebben jullie ook gebruik gemaakt van de Blogfunctie op de popronde site?Want daar verzameld zich alle potentiële Popronde publiek zich.

Gr Bas A

Anoniem zei

Hoi Bas,

Nee, hebben we niet. Ik heb zelf een blog, maar de Popronde was een te drukke tijd om zelfs daar op te bloggen!

- Coen

Lucas zei

Hoi Coen,

Leuk om te lezen dit.
Ik heb in 2011 met mijn band meegedaan aan de Popronde. We hebben toen 'maar' 5 keer gespeeld en hadden natuurlijk wel vaker willen spelen.

Ik ben daarom ook benieuwd hoe jullie dat gedeelte hebben aangepakt: het boeken van shows. Ook zelf steden actief benaderd?

Anoniem zei

Hoi Lucas,

Nee, we hebben zelf geen steden benaderd. Dat is ook niet de bedoeling: dat doen de Popronde mensen zelf. Je kan ze wel gaan volgen op Twitter (de Popronde accounts en de mensen er achter) en Facebook. Dat helpt al een beetje om je in de kijker te spelen.

Voor de rest: ik denk dat onze Radio 2 airplay veel geholpen heeft. Een band zoals wij en een singer-songwriter maakt al een avond, voor een kroeg. Zet dus je successen voorop in je bio en perspraatje.