12 augustus 2010

@Antillectual doet het zo (1)

In 2008 bracht het Nijmeegse Antillectual Testimony uit. Zes Europese, een Japans en Amerikaans label zorgden ervoor - naast ettelijke slapeloze nachten van alle bandleden - dat de band in 2 jaar ruim 200 shows (!) over de gehele wereld (!!) speelde. Zo'n beetje alles tussen Polen, de Verenigde Staten, Noorwegen en Portugal kwam op hun pad, variërend van schuur-shows tot grote genre-festivals als Give It A Name, The Fest in Florida, Groezrock, Fluff Fest en shows met Rise Against, Hot Water Music, Propagandhi en The Gaslight Anthem. BUMA Cultuur bestempelde de band, samen met acts als Peter Pan Speedrock, Epica, maar ook Tiësto en André Rieu, als Top Muzikale Export 2008 (zie Nu.nl). Tussendoor brachten ze een akoestische EP uit, Pull The Plug, waarvan de aankondiging voor enige opschudding zorgde:In een 3-delige serie vertelt drummer en zelfverklaard 'PR-manager' Riekus van Montfort de voorgeschiedenis van zijn band en geeft uitleg over hun plan voor de komende maanden, toont statistieken, meevallers en tegenvallers en besluit met een nabeschouwing met alle resultaten en ervaringen. Vandaag deel 1:

"Voor ons album en de EP hebben we veel DIY-promotie gedaan, vooral door middel van video's: verslagen uit de studio, live uitvoeringen van nieuwe nummers etc. Voor digitale promotie en distributie van de platen hadden we helaas niet echt een goed plan: uiteindelijk keken we toe hoe onze plaat nu eens op iTunes Amerika verscheen, dan weer op een Japanse torrentsite. Niet ideaal, zeker niet als je enig zicht wilt houden op de statistieken van je band en album. Dat pakken we voor ons aankomende album, "Start From Scratch!" anders aan. En we beginnen voordat de plaat verkrijgbaar is.

Toen we in februari en maart van dit jaar video's, foto's en Tweets vanuit de studio plaatsten, merkten we dat dit veel reacties opleverde: mensen zijn geboeid door wat er zoal in dat hok gebeurt, een enkeling wil meer
gear talk. De plaat is intussen af, nu begint Het Grote Wachten. Maar waarom eigenlijk? Voor ons is het weliswaar een drukke tijd van contacten leggen, dingen uitzoeken en vooral samenwerking tussen verschillende independent labels regelen. Voor de mensen die ons volgen is het echter vooral een tijd van stilte, weinig shows en wachten tot die plaat er is. Dat wachten doorbreken we: vanaf 12 weken voor de release (1 november) zetten we wekelijks 1 nummer in de spotlights. Zo krijgen fans een voorproefje en laten we mensen die betrokken zijn bij onze nieuwe plaat (zo'n 10 labels, producer, gastzangers en -zangeressen, designer, merchandiser, toursupports, critici e.a.) het proces zien. Wekelijks plaatsen we op onze site, Facebook, MySpace, Hyves, Last.fm en Twitter 1 nieuw nummer, tekst en uitleg (niet onbelangrijk als je sociaal geëngageerde punkrock speelt), plus een bijdrage van iemand die normaal gesproken achter de schermen werkt maar wel degelijk een essentieel onderdeel van de plaat is. En vooruit, we doen zelf ook wat studio-trivia uit de doeken. Via Bandcamp en onze Google Analytics peilen we in hoeverre dit leidt tot (nieuwe) luisteraars en bezoekers. Na 1 november staat onze hele plaat integraal, in hoge kwaliteit, op Bandcamp en is de plaat digitaal en fysiek verkrijgbaar, op CD en LP. Komende week starten we en we verheugen ons nu al op de ongetwijfeld verrassende uitkomsten."

Eind september deelt Riekus de resultaten: deel II en deel III in deze serie.

4 opmerkingen:

  1. Coole band, coole attitude!

    Frank / Incubate

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook benieuwd naar meer! In september ook te zien op Incubate :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Absoluut al jaren een van de hardst werkende bands van Nederland. Goed dat ze aan het woord komen. Niets dan respect voor deze guys :)

    BeantwoordenVerwijderen