26 augustus 2008

Credible

Het favoriete woord van de slechtste bands om hun gebrek aan fatsoenlijke songs te verhullen. Meest misbruikt door zure jongetjes die op Musicfrom.nl of 3VOOR12 commentaar leveren op andermans succes. Onder 'credible' verstaan deze jochies 'alleen mijn coole vrienden en ik hebben dit gehoord'.


Jammer, want dat leidt allemaal af van het ware belang van geloofwaardigheid. Door internet is iedereen in staat de beweegredenen van elke muzikant te achterhalen en zo zeepbellen razendsnel door te prikken. Dat merkt zelfs de grootste artiest van Nederland. Waar is de tijd dat het ene genie zich door 2 anderen liet inspireren en dat meesterwerk na meesterwerk na meesterwerk opleverde (Hans Schiffers vat het in 1 alinea mooi samen)? Drijfveer: de mooiste muziek ooit maken!

Daarmee zeg ik niet dat vroeger alles beter was. Integendeel. Internet is de punk of house van dit decennium: een revolutie die muzikanten dwingt de ogen weer op het balletje te richten. Meer dan ooit draait het om kwaliteit van je songs, optredens, je geloofwaardigheid en overtuigingskracht. En dat geldt niet alleen voor muzikanten. Het is ook de reden dat Studio Sport straks de kijkers terug heeft die Talpa was kwijt geraakt [zie deze aanvulling d.d. 01/09/08]. De liefde van voetbalsupporters win je niet met de jacht op marktaandeel. Net zo min als je de harten van fans wint met een single die werd geschreven omdat de 2 lettergrepen van je nieuwe film in het refrein pasten. Vergeet doortrapte marketingplannen, leg ziel en zaligheid in je songs en optredens, zorg dat muziekliefhebbers je weten te vinden, overtuig ze langzaam maar zeker van je kwaliteiten (bijv. door een briljant liedje nóg beter uit te voeren) en meer en meer fans zullen je in hun hart sluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten