- Promotie (pers, radio, TV).
- Distributie.
- A&R (artist & repertoire): hulp bij het verder ontwikkelen van je muziek, advies bij het maken van opnamen, selectie van repertoire, producer(s) en muzikanten (door betrokkenen ook wel omschreven als Alcohol & Restaurants).
- Voorschieten van je opname- en marketingkosten: de platenmaatschappij als bank en marketingmachine.
Dat is echter niet de belangrijkste reden waarom de waarde van een contract is uitgehold. Platenmaatschappijen zijn druk doende hun business om te vormen en de zg. '360˚-deal' is daarbij het toverwoord. Kort gezegd willen ze in ruil voor je handtekening niet alleen de rechten op je album(s), maar ook een percentage van alle andere inkomsten: gages, merchandise, publishing, fees voor reclames etc. Hier worden de voor- en nadelen van de 360˚-deal uitgelegd:
Bron. Of lees er hier meer over.
Maar net zo min als de beste mensen bij 1 en dezelfde platenmaatschappij zitten, teken je met een 360˚-deal in 1 keer een contract met de beste platenmaatschappij, boeker, publisher, manager, verkoper van merchandise en promotor. Je kunt je dus afvragen hoe verstandig dit is. Vooral omdat je de 4 bovengenoemde punten anno 2008 grotendeels zelf kunt regelen. Daarover morgen meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten