Zanger Maurits vertelt verder over de keuze van GEM's singles en hun promotie:
"De eerste single van NEW was opener 'Look' (clip met leuke meisjes!). Die stond snel op de playlist, kwam vaak op TV langs en werd veel gedraaid. Meer zelfs dan Good To Know You, al was daar de kracht van TV vele malen groter [over muziek in commercials later meer op dit blog]. Rondom Lowlands kwam Blisters uit. Nu dus SSOOOISYYY, inmiddels het prijsnummer van onze set: het publiek zingt het massaal mee op alle festivals, tijdens onze shows en recente supports van Kane. En dat is een mooie opstap. Want als je het publiek laat zingen, dan groeit het lied. Je zorgt met je optreden dat het blijft hangen, alle aandacht krijgt en geeft het een 'hit'-gevoel mee.
Veel radio-DJ's riepen na de release van 'NEW' al dat ze SSOOOISYYY een goede singe vonden. Wij kozen ervoor om 'em als 3e single uit te brengen, omdat dit lied een ander gevoel heeft dan 'Look' en 'Blisters'. We wilden het eerst graag voor Jan en Alleman spelen zodat wanneer mensen het nu op de radio horen er een gevoel en het liefst een herinnering bij hebben. Dat is op een bepaalde manier ook een vorm van pluggen.
Als je de tracklisting van 'NEW' ziet, bestaan alle songtitels uit 1 woord en is alleen [vooruit, nog 1 keer voluit dan:] 'She Said Oh Oh Oh, I Said Yeah Yeah' langer. Daardoor viel het nummer meteen op, zowel in de pers, de CD-winkel als op iTunes. Je kunt de uitspraak op vele manieren opvatten, maar uiteindelijk klinkt het gewoon sexy! De titel werd door onze optredens meer dan het lied alleen. Daar hebben we op voortgeborduurd met een eigen site, stickers, mokken en coole shirts met deze tekst. Verder hebben we zelf spotjes gemaakt met SSOOOISYYY-dialogen en die op YouTube en andere kanalen geplaatst [hier de eerste, de andere 5 vind je rechts in beeld]. We hebben op eerdergenoemde site een widget staan, die we verspreiden en anderen hopelijk zoveel mogelijk doorsturen of plaatsen." Bij deze:
"Verder gratis ringtones met een stuk van het lied. Bij optredens kun je deze ringtone op je telefoon krijgen (zie hier hoe). Op iTunes staat de single te koop, inclusief nieuwe B-kant 'On Fire'. Alle promotie en uitingen zijn in zwart/wit. Net als onze plaat, maar dan in omgekeerde kleuren. Enige uitzondering is de 7” vinyl single die we hebben gemaakt: een te gek hebbeding op rood vinyl, in een eenmalige oplage [stuur je er even 1 op, Maurits? En doe er gelijk zo'n mok bij!]. Tot slot plug ik op mijn 3VOOR12-blog alle nieuwtjes en gadgets rondom de single."
Met een jaar lang optreden, 2 eerdere singles, zelfgemaakte promo-filmpjes, gratis ringtones, een aparte site, widget, het bijhouden van een blog, Hyve, MySpace, Facebook, Bandcamp en iLike, een nieuwe B-kant en vinyl single is GEM-zanger zijn een dagtaak. Meer dan dat, want alleen je zaakjes on- en off-line voor elkaar hebben is niet genoeg. Maurits vertelt later deze week meer over flink je handjes uit de mouwen steken om je single gedraaid te krijgen. En dat dat helpt bewijst de iTunes-chart van vanmorgen:
tot vanavond!
BeantwoordenVerwijderen