Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
zoals je kan zien zit er achter deze Gratis Downloads via ZShare.net ook een verdienmodel. Echter alleen niet voor de artiest of auteur. Alhoewel je veel nieuwe artiesten op weg wilt helpen, vindt ik het nog steeds onbegrijpelijk waarom je compilaties met dit soort grote artiesten aanbied ter download... Misschien ben ik toch te oldstyle, maar als ooit wat moet gaan worden met "legale" adfunded muziek modellen dan moeten die ook een kans krijgen..
Als je mij nu 1 plek wijst waar ik in 1 gemakkelijke handeling ALLES kan doen wat ik hier met Zshare bereik voor mijn lezers én tegelijkertijd de artiesten op die compilaties help, zal ik dat voortaan gebruiken. Maar juist dit illustreert het failliet van het huidige model. Door het massale gebruik van Napster en Oink hebben consumenten allang aangegeven wat ze willen: 1 plek waar alle muziek ooit gemaakt gemakkelijk te vinden is en de mogelijkheid daarmee onbeperkt aan de slag te kunnen. En uit verschillende voorbeelden uit het verleden blijkt dat ze voor een dergelijke TOPservice ZONDER nadelen, voorwaarden of vervelende obstructies best willen betalen. Waarom zijn organisaties als de jouwe (BUMA/STEMRA), alle grote platenmaatschappijen en andere betrokkenen de afgelopen 10 jaar niet in staat geweest dat business model legaal uit de grond te stampen? Tot die tijd werkt iedereen 'er omheen', ook ik.
(uiteraard ken ik het antwoord op mijn zelfgestelde vraag, Marcel, maar je begrijpt wat ik bedoel: feitelijk is steeds de vraag of wij consumenten/muziekliefhebbers ons willen aanpassen aan het feit dat alle genoemde partijen niet in staat blijken ons te geven wat we willen. Wiens probleem is dat nu? Dat van de markt of dat van de aanbieder?)
Hallo Niels, Zonder in lange discussies in een reactie te verzanden, dat kan beter bij een kop koffie, zou ik je als voorbeeld Spotify willen geven. Deze dienst is reeds in beta in een aantal landen en zal naar verwachting ook snel in NL actief worden. Alle Major labels hebben een deal, de indies een collectieve deal via Merlin. check: http://delicious.com/digitalemuziek.nu/spotify
Ik geloof heilig in allmusic anywhere anytime en in een FeelsLikeFree model. Diensten als Spotify maken dat mogelijk. Ook omdat ze bijvoorbeeld hun dienst op de iPhone gaan aanbieden.
Een apart lijstje, oud en nieuw. Ik neem aan dat de oude nummers 'all time favorites' zijn en de nieuwere volgende maand weer heel anders?
BeantwoordenVerwijderenDe oudere ook, André. Wat de titel zegt: 'van het moment'. Tis maar hoe m'n pet staat en vanochtend had ik zin in XTC!
BeantwoordenVerwijderenzoals je kan zien zit er achter deze Gratis Downloads via ZShare.net ook een verdienmodel. Echter alleen niet voor de artiest of auteur.
BeantwoordenVerwijderenAlhoewel je veel nieuwe artiesten op weg wilt helpen, vindt ik het nog steeds onbegrijpelijk waarom je compilaties met dit soort grote artiesten aanbied ter download...
Misschien ben ik toch te oldstyle, maar als ooit wat moet gaan worden met "legale" adfunded muziek modellen dan moeten die ook een kans krijgen..
Als je mij nu 1 plek wijst waar ik in 1 gemakkelijke handeling ALLES kan doen wat ik hier met Zshare bereik voor mijn lezers én tegelijkertijd de artiesten op die compilaties help, zal ik dat voortaan gebruiken. Maar juist dit illustreert het failliet van het huidige model. Door het massale gebruik van Napster en Oink hebben consumenten allang aangegeven wat ze willen: 1 plek waar alle muziek ooit gemaakt gemakkelijk te vinden is en de mogelijkheid daarmee onbeperkt aan de slag te kunnen. En uit verschillende voorbeelden uit het verleden blijkt dat ze voor een dergelijke TOPservice ZONDER nadelen, voorwaarden of vervelende obstructies best willen betalen. Waarom zijn organisaties als de jouwe (BUMA/STEMRA), alle grote platenmaatschappijen en andere betrokkenen de afgelopen 10 jaar niet in staat geweest dat business model legaal uit de grond te stampen? Tot die tijd werkt iedereen 'er omheen', ook ik.
BeantwoordenVerwijderen(uiteraard ken ik het antwoord op mijn zelfgestelde vraag, Marcel, maar je begrijpt wat ik bedoel: feitelijk is steeds de vraag of wij consumenten/muziekliefhebbers ons willen aanpassen aan het feit dat alle genoemde partijen niet in staat blijken ons te geven wat we willen. Wiens probleem is dat nu? Dat van de markt of dat van de aanbieder?)
Hallo Niels,
BeantwoordenVerwijderenZonder in lange discussies in een reactie te verzanden, dat kan beter bij een kop koffie, zou ik je als voorbeeld Spotify willen geven. Deze dienst is reeds in beta in een aantal landen en zal naar verwachting ook snel in NL actief worden. Alle Major labels hebben een deal, de indies een collectieve deal via Merlin.
check: http://delicious.com/digitalemuziek.nu/spotify
Ik geloof heilig in allmusic anywhere anytime en in een FeelsLikeFree model.
Diensten als Spotify maken dat mogelijk.
Ook omdat ze bijvoorbeeld hun dienst op de iPhone gaan aanbieden.