En dan sta je dus op nummer 12 in de Last.fm Hype charts. Om een indruk te geven: de enige andere Nederlandse acts die ik in de Top 20 kon vinden in 2008 waren De Jeugd Van Tegenwoordig, Kraak & Smaak en Armin van Buuren. Ook erg leuk: vergelijk onze wekelijkse plays onder 21 miljoen Last.fm-gebruikers met die van (een volstrekt willekeurig voorbeeld uiteraard) Kane:
Tot slot de Interactive Award
Da's Pim daar, met dat lelijke ding in z'n handen. Bassist Barry is van het geld. Dank voor jullie boeiende verhaal!
Het winnen van die Interactive Award doe je af in slechts 3 zinnen. Wat mij betreft doe je de essentie van je verhaal en het belang ervan voor lezers van dit blog daarmee tekort. Wat ik zo ontzettend boeiend vind, en wat ook mijn eigen ervaringen zijn met dit blog, is dat de uitkomsten van jezelf actief op internet begeven onvoorspelbaar maar eigenlijk altijd positief zijn. Je start, zonder vooraf te weten wat er concreet uitkomt. Maar in het geval van SIS kun je stellen dat jullie die €5.000 nooit gekregen hadden als je er niet aan begonnen was en jezelf actief, onvoorwaardelijk, zonder verwachtingen maar vooral zonder oogkleppen op internet had begeven! Dat betekent niet dat iedere muzikant met een flitsende site, z'n Face op dat Book, een werkend MySpace- of Last.fm-account een paar duizend Euro krijgt. Maar 1 ding is zeker: met stil zitten en alleen kijken naar wat er online gebeurt schiet je geen donder op! Wacht niet tot Universal, PIAS, 3FM, 3VOOR12, De Volkskrant of Matthijs van Nieuwkerk langskomt, maar start dichtbij, neem actief deel, creëer je eigen kansen en bouw deze uit. Da's de gedachte achter dit blog en dat wordt onderstreept door Pims verhaal.
Interessant verhaal weer! Thanks!
BeantwoordenVerwijderenWat me vooral opvalt is het eigenlijk steeds een-tweetjes zijn van iets slims doen en vervolgens dat onder de aandacht brengen bij de (online) media. Dat is toch wel wezenlijk anders dan het advies van veel (Amerikaanse) sites, dat meestal neer komt op "spam 1000 fans van een bekendere band op MySpace" (iets waar ik nog al bezwaren tegen heb).
Vraagje aan Pim: hoeveel tijd steek jij (of steken jullie) eigenlijk in het online gebeuren? Welke sites zijn voor jullie het belangrijkst?
Hey Jim,
BeantwoordenVerwijderenNa de CD release hebben we erg veel tijd online gespendeerd. Geen idee hoeveel precies, maar sommige weken wel een paar uur per dag.
We hebben vooral veel aan Jamendo, Hyves en Last.FM. Met Myspace kun je niet meer fatsoenlijk communiceren met je publiek en als je dat toch probeert krijg je nagenoeg geen reacties terug. Geen tijd aan verspillen wat mij betreft. Je moet wel een Myspace hebben, maar vooral als een pagina waarop mensen wat muziek kunnen luisteren en makkelijk contact met je op kunnen nemen.
Facebook is erg in opkomst in Nederland en zal dus steeds belangrijker gaan worden.
De tip "spam 1000 fans van een bekendere band op MySpace" was drie jaar geleden een goede tip. Nu kun je die tijd beter doorbrengen met (zo gericht mogelijk) spammen op Last.FM. Totdat er teveel bands zijn die dat doen en de effectiviteit daarvan ook weer weg is. Hier leg ik dat uit in een interview net na het winnen van de Award (vandaar die ziekmakende grijns): http://blip.tv/file/1696562
Heel tof (en terecht!), die 5000 euro prijs, maar wat ik zou weten: hoeveel levert het jullie sowieso op? Aan (toch nog) verkochte cd's, optredens, merch?
BeantwoordenVerwijderenKan Pim daar al iets van zeggen?
@Jim: Ik was Twitter vergeten bij de belangrijke sites op het moment. Volg ons: http://twitter.com/silence_is_sexy
BeantwoordenVerwijderen@Gert-Jaap: We trekken wat meer publiek bij optredens, maar nog geen volle zalen. Qua CD's verkopen we ongeveer net zoveel als bij de vorige plaat.
Het is en blijft bouwen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat tegen de tijd dat flat-rate muziekabonnementen gemeengoed zijn we financieel pas het verschil gaan merken (naast de 5000 euro).
Daarnaast is de plaat pas 4 maanden uit en blijven de leuke dingen zich opstapelen. Zo kreeg ik dit weekend een mailtje van een filmfestival in Nebraska die een nummer van ons willen gebruiken in hun reclame uitingen (http://www.omahafilmfestival.org/).
1 ding is zeker: er gebeurt nu een hele hoop. En dat was niet gebeurd als we onze plaat op de gangbare manier uitgebracht hadden.
Bedankt Pim!
BeantwoordenVerwijderenEn ik volg jullie natuurlijk al lang op twitter, hip en bij de tijd als ik ben :P
Trouwens nog wel een goed puntje dat je aanhaalt in die grijns video:
BeantwoordenVerwijderenAls jij een berichtje stuurt op Last.fm zien mensen het niet meteen als spam omdat ze niet weten dat jij van de band zelf bent. Dat is dus wellicht wat lastiger als de band je eigen naam draagt...
Dat ik een kwestie van even een account aanmaken onder de naam: De Lachende Derde ;-)
BeantwoordenVerwijderenlol! goed bezig heren!
BeantwoordenVerwijderenZou je de verkopen niet kunnen stimuleren als je de cd voor altijd of tijdelijk goedkoper maakt(valentijn actie? recessie korting?). Dus in plaats van e15.50(zowel bij jullie als op de FRS site) bijvoorbeeld e12,- met verzendkosten.
BeantwoordenVerwijderenWellicht verkopen we dan een paar platen meer, maar we houden per CD ook minder over. Het is moeilijk te zeggen wat de meest effectieve prijs is.
BeantwoordenVerwijderenHet idee is nu dat we denken dat fans bereid zijn om een redelijke prijs te betalen voor een mooie verpakking. Daarom hebben we een fotoboekje met film stills bij de uitgebreide digipack gedaan. In tegenstelling tot veel karig uitgevoerde CD's krijg je ook echt wat voor je geld.
En in onze webshop kun je ook nog eens een gesigneerd exemplaar bestellen voor 15,50 incl. verzendkosten.