9 februari 2009

Nee heb je, ja kun je krijgen

Een Oudhollandsch gezegde dat ook in de moderne muziekindustrie nog steeds opgang doet. Iedere muzikant, artiest of hot-shot producer is 2 clicks bij je vandaan. Voicst regelde zo Peter Katis voor A Tale of Two Devils, GEM Greg Haver voor New. Producers met geen misselijk CV.

Ilan Palstra van Ilanois (strakke site) flikt het kunstje ook. Hij benaderde met succes Simon Gogerly, die een Grammy won voor zijn werk aan U2's How To Dismantle An Atomic Bomb en werkte met o.a. No Doubt, New Order, Nelly Furtado, N*E*R*D en Gwen Stefani. Dat ging zo: "We zochten voor ons nieuwe album iemand die ons muzikaal naar een hoger plan kon tillen, iemand die echt iets meer in huis heeft. We wisten dat we zelf best goede opnames kunnen maken (prima demo’s, al zeg ik het zelf), maar wilden meer. In Nederland heb je een paar hele goede producers, maar waarom geen gooi naar de wereldtop? Je kunt het altijd proberen toch...?"

Nog zo'n Oudhollandsch gezegde: niet geschoten is altijd mis. En dan blijkt het benaderen van zo'n internationaal befaamde technicus/mixer eigenlijk heel simpel: "Ik startte op MySpace met zoeken naar producers die mogelijk goed bij ons zouden passen. De helft van mijn verlanglijstje was snel gevonden. Zo'n 20 internationaal bekende producers heb ik via MySpace een bericht gestuurd, met een MySpace-link naar onze demo's en het verzoek om te luisteren. Tot slot heb ik ze gevraagd of ze belangstelling hadden ons tweede album te produceren."

En toen was het afwachten.

Ilan: "Ik was enorm verrast dat een week later 1 van de mailtjes werd beantwoord. Echt tof en spannend, want zou het ons lukken om met zo’n topproducer te werken, zonder dat we een groot label achter ons hebben staan? Uiteindelijk hebben 9 producers gereageerd, waarmee ik per mail verder heb gecommuniceerd over muziek, muzikale richting, welke nummers ze goed vonden etc. Uiteindelijk kwam de onvermijdelijke vraag: wat kost dat? We hebben met pijn en moeite een groot bedrag bij elkaar gesprokkeld (lening hier, lening daar) dat we nu investeren in ons nieuwe album. Maar het is ons gelukt: op dit moment zitten we met Simon in de studio!"

Voicst en GEM hebben het met wat geluk, brutaliteit, doorzettingsvermogen en (financiƫle) creativiteit niet anders gedaan. Destine, onlangs bij Sony Music getekend, heeft een vergelijkbaar verhaal. Wat let jou?

3 opmerkingen:

  1. Leuk stuk! Soortgelijk verhaal over hoe Destine bij hun favoriete Amerikaanse producer terechtkwam, nu op www.stuckinaday.com. Alleen dan minus het geld 'met pijn en moeite bijelkaar sprokkelen' uiteraard... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Toen we op het punt waren dat we over opnames na konden gaan denken, hebben we een lijst gemaakt van onze favoriete producers ter wereld. ‘Nee heb je, ja kun je krijgen’ dachten we!" (Bron: www.stuckinaday.com)

    Niels, je neemt me de woorden uit de mond! ;) Super dat andere bands ook gewoon de stoute schoenen aan trekken, even die Nederlandse instelling "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" over boord. Nu nog afwachten of zo'n producer daadwerkelijk echt iets aan je liedjes toe kan voegen, want de daadwerkelijke invloed van een producer vind ik van de buitenkant vaak moeilijk te zien/horen..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat vind ik ook het lastige aan dit verhaal: al die grote namen op een cv zeggen natuurlijk helemaal niks. Stel je voor dat je daar aankomt in die peperdure studio en het blijkt totaal niet te klikken met die man. Uiteindelijk is het belangrijkste in een studio toch de sfeer?

    BeantwoordenVerwijderen