Toch geloof ik dat je als band of muzikant veel kunt hebben aan Twitter, zeker in combinatie met je eigen website, andere platforms en communities. Als Blogger profiteer ik er namelijk ook van: de helft van deze tips en verwijzingen kwam me vorige week onder ogen via Twitter. En kijk eens naar mijn Top 15 verkeersbronnen van afgelopen maand:
Of opzienbarender nog, de Top 15 verwijzende sites naar dit blog over afgelopen maand:
Of opzienbarender nog, de Top 15 verwijzende sites naar dit blog over afgelopen maand:
Mijn Facebook scoort ook hoog. Hoe dat komt? Door de RSS-feed van dit blog automatisch door te linken (eenvoudig te doen onder 'Instellingen') en hetzelfde te doen naar Twitter via Twitterfeed. Binnen 5 minuten staat iedere Blogpost op Twitter en 10 minuten later ook op Facebook. Eénmaal daags worden mijn Last.fm-standen op dezelfde wijze automatisch naar Twitter doorgeseind. En Twitter weer naar Facebook. Ook mobiel, vanaf m'n iPhone. Zo gebeurt er met 1 druk op de knop en wat automatische instellingen altijd wat op en rond EHPO. En da's uitstekend voor de bezoekcijfers!
Hyves ontbreekt in het rijtje, maar ook daar heb ik de RSS-feed van dit blog neergezet, zie hier. Geen omkijken meer naar. Regelmatig checken leert me dat iedere post door zo'n 3 tot 10 mensen wordt gelezen via Hyves. Die zie ik helaas niet terug in mijn Google Analytics, de gratis leverancier van al deze verhelderende statistieken. Zo waren jullie op 6 maart jl. bijna met z'n 400en hier:
De eerste tabel hierboven laat ook zien dat ik (gelukkig) veel lezers heb die dit blog inmiddels direct weten te vinden of via 1 tussenstop bij Google. Daarvoor gebruikten bezoekers afgelopen maand de volgende zoektermen:
De tweede tabel laat nog iets opvallends zien: doordat ik de afbeeldingen die ik gebruik meestal opnieuw en zo relevant mogelijk tag, staat images.google.nl op de 6e plaats in de Top 15 verwijzende sites. Je kunt je echter afvragen hoeveel van die mensen hier iets van hun gading vinden...
Moet ik nog uitleggen wat jij met je muziek, je band, je site, platforms en communities kunt met al deze informatie? Aan de slag!
Tot slot: wil de meneer of mevrouw die dashboard.wordpress.com volpent zich bekend maken? Ben erg nieuwsgierig waarom je hier afgelopen maand 47 keer was en ook graag eens op jouw blog kijken. Helaas heb je het beveiligd met een wachtwoord. Krijg je als dank 27 Twitter-tips voor muzikanten. Hoe ik daar aan kom? Via dit nieuwe blog, op gewezen door deze Tweet. Zo werkt dat in 2009!
15 opmerkingen:
Thanx voor de shoutout!
Met je eens Niels wat betreft het blootleggen van nutteloosheid in menselijk bestaan.
Ik twitter ook sinds kort, maar het levert meer op dan ik had gedacht.
De belangrijkste twee redenen:
1. giga snel op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen c.q. nieuws
2. hét netwerk om professionele opdrachten binnen te halen (mits je wel een beetje actief bent, en niet alleen maar om deze reden gaat zitten 'volgen'.)
Het nut van Twitter? Lijkt me duidelijk; voor ik goed en wel kans heb om Niels te mailen over kicksforfree.nl, wordt het al opgepikt via Twitter. ;)
Ik heb vorig jaar zomer mijn eerste Twitter-account aangemaakt, er een tijdje niet naar omgekeken, om er begin dit jaar toch maar eens wat mee te experimenteren. En verdomd, na alles MySpaces, Hyves, Facebooks enz. is dit een vorm van netwerken die echt werkt.
Zoals Martijn hierboven zegt, ben je heel snel op de hoogte van nieuws, je legt veel sneller en directer contact met mensen uit je netwerk (en andere kunnen daar ook nog eens op reageren als ze willen) en het aantal applicaties om Twitter te koppelen aan andere sites en functies is bijna eindeloos. En ook ik zie in mijn statistieken dat gebruikers meer en meer doorklikken naar mijn sites.
En maar liefst 15x gezocht op Nandy de Bock :)
Twitter is ook prima voor zogenaamde self branding. Enig 'probleem' binnen onze industrie is dat zeker 50% van de afspraken en dingen die we doen niet kunnen tweeten op, gezien bijv. concurrentiegevoeligheid
Steve Lawson zegt een hoop nuttige dingen over Twitter voor muzikanten in dit interview: http://newmusicstrategies.com/2009/03/17/in-defense-of-twitter/
Voor The Gasoline Brothers heb ik een soortgelijke internetknoop gemaakt. Ik heb een blog gemaakt via Wordpress (http://gasolinebrothers.wordpress.com). Alle updates in dat blog worden via een feed automatisch doorgeklutst naar het Gas Bros-Twitteraccount (http://www.twitter.com/gasolinebrother). Verder is er een Gas Bros-Facebookpagina die ook automatisch updates doorstuurt naar Twitter. (Wel uitkijken dat je geen loop creeert, waardoor alles naar alles doorverwijst). Resultaat na een weekje knopen: de aankondiging dat er een nieuwe plaat aankomt levert veel nieuwe hits op de blog. En bovendien inhoudelijke reacties op de vraag of een band wel een fysieke cd moet willen uitbrengen. Ander leuk effect: de tweede volger van onze Twitter-account was Noorderslag/Eurosonic. En dat terwijl we heel spaarzaam willen gaan optreden na de release - want de wet van de schaarste is ook voor muzikanten belangrijk ;-)
Concurrentiegevoeligheid? Das een beetje oldskool gedacht. Zo belangrijk is je werk ook weer niet, het is geen AIVD. Waarom niet je dingen open gooien? Je gaat er op een heel andere manier door communiceren. In plaats van mensen als concurrent zien nodigt het anderen uit om samen aan iets te werken. Het is een beetje zoals die oude mop waarom en Belgische agent altijd een hond bij zich heeft: twee weten meer dan een.
Exact mijn idee, Joost. Maar ik ken Fulco's collega's een beetje en die zullen het Open Source-idee nog niet zo onderschrijven...
Twitter al wat langer en gebruik het meer en meer als belangrijkste bron van info. In veel gevallen (ook bij EHPO) vervangt het mijn RSS reader. Verder deel ik welke muziek ik luister en pik bij de juiste mensen mee welke muziek voor hen belangrijk is. Voor mij is het een dorpsplein waar een kroeg, een bedrijvenverzamelpand, een bioscoop, een theater, een school en een voetbalstadion aan liggen. Je komt veel mensen tegen, je hoort van alles en nee, lang niet alles is relevant. Filteren is belangrijk om te zorgen dat je niet verzuipt in een brei van berichten. Als je dat lukt, dan is het een zeer waardevolle bron van informatie. Dank voor het delen van de statistieken en tot daar of hier.
Aangezien Fulco bij een beginnend commercieel bedrijf werkt, waar jaloezie van concurrenten en oud-werkgevers nog al een issue is vind ik zijn opmerking niet zo raar...
Fulco, ik had het zelf nog niet gezien...maar inderdaad 15x! Hmm, Niels ik geloof dat ik er dan echt maar aan moet geloven :-)
Had ik je daar laatst niet ook fijntjes aan herinnerd, Nandy? ;-)
Dit leek me een mooie plek om wat Twitternieuws neer te knallen:
Eerste boek over Twitter geschreven: http://www.dutchcowboys.nl/twitter/16874
En de meerderheid op Twitter haakt na een maand alweer af: http://www.dutchcowboys.nl/twitter/16866
Een reactie posten