- Schande: omdat BUMA slecht belegt, ontvangen artiesten 10% minder. Dit geloof je toch niet?! Hier meer details. Goede suggestie van Joost: BUMA-werknemers tonen hun medeleven en leveren ook 10% in. Deal?
- Dan een kritisch nootje bij Spotify. Beide links komen van MOMI overigens.
- Fine Fine Music gaat weer op tour, met een prachtige line-up onder de noemer 'Teenage Kicks':
Gaat dat zien! In de tussentijd kun je vast genieten van een leuke online jukebox vol bijpassende songs, samengesteld en van commentaar voorzien door St. Paul. De herkenbare en enthousiaste stijl van een échte liefhebber! - Iedere band z'n eigen iPhone app. Eigenlijk best een slecht idee.
- Heeft EHPO 10 gouden tips over een stukje personal-branding-naar-de-mensen-toe met behulp van LinkedIn? Nee, maar Frankwatching wel.
- Of lees bij Andrew 7 tips als je gaat solliciteren in de muziekindustrie.
- Vorige week het bericht dat Danger Mouse een lege CD-r uitbrengt. Deze week het nieuws dat een volle ook werkt!
- Neem even anderhalf uur de tijd, maar dan kun je het verhaal van onafhankelijk label Rough Trade bekijken. Voor gratis. Prachtig label (Smiths, Strokes, Sufjan Stevens e.v.a.), prachtig verhaal:
- En heb je dan nóg een half uurtje over én ben je geïnteresseerd in marketing en actuele ontwikkelingen, kijk dan hoe Matt Mason uitlegt hoe jeugdcultuur kapitalisme verandert:
- Mooie, persoonlijk blogpost van een trompettist die laat zien dat muzikant-zijn = ondernemer-zijn tegenwoordig. Waarheid als een koe!
- En een andere artiest die op z'n blog eenvoudig uitlegt dat het allemaal niet zo erg is als de muziekindustrie verdwijnt. Alle nieuwe (online) technieken zijn feitelijk oude wijn in nieuwe zakken, niets nieuws: het draait om mensen en relaties, net als altijd. Met ruim 30 interessante reacties!
- Je CD wereldwijd gedistribueerd voor €20, door een samenwerking van TuneCore met Amazon. Maar wie goed leest, ziet dat het allemaal niet zo bijster interessant is. Ik vind het nogal wat, Amazon die 60% van jouw verkoopprijs in z'n zak steekt. Geen haar beter dan een traditioneel artiestencontract! Via Barry, die terecht opmerkt 'Wat is er mis met PayPal?'
- Wat krantenuitgevers kunnen leren van de muziekindustrie. That's you, Rupert M.!
- Over kranten gesproken: deze blogpost lijkt ook over bedrukt papier te gaan, maar wie goed leest leert een wijze les. En een heel simpele die iedere muzikant in z'n oren moet knopen: nooit je publiek naaien!
- De EU komt steeds dichterbij het vergemakkelijken van muzieklicenties voor heel Europa (soort van samengevat op nu.nl). Da's goed nieuws. Apple wil dat ook al heel lang en dat begrijp ik wel als ik zie wat Steve J. verkoopt :-)
- Tot slot: de deals die muziekmaatschappijen met muzikale start-ups sluiten verbeteren. Schijnt.
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Fijn lijstje links weer Niels.
BeantwoordenVerwijderenAltijd, Harco. Ik moet me soms nog inhouden. Er gebeurt teveel!
BeantwoordenVerwijderen