Leon vervolgt zijn verhaal van vanmorgen: "Een paar dagen later stelde ik via Twitter de vraag of iemand verstand had van het installeren van Wordpress. Ons blog liep tegen zijn grenzen aan en ik wilde upgraden naar Wordpress. Opnieuw meteen reacties. Nog voor het eind van de dag was Wordpress geïnstalleerd (door de Twitteraar), waren de entries van het oude blog geïmporteerd en was de gratis [!] hosting (want goodwill gekweekt) ook een feit. En dat allemaal op basis van een simpel Tweetje!
Terug naar de livestream: "Streams zijn leuk, maar zijn ze leuk genoeg? We hadden in de tussentijd een proefballonnetje opgegooid op Twitter: zou het niet geinig zijn als je tijdens het kijken naar de webcast via Twitter live commentaar zou kunnen geven, dat dan direct te zien is naast of onder het beeld? [Ontmoet de Koning van briljant live Twitter-commentaar bij TV!] Een backchannel of Twitterfeed, zoals dat heet. ‘Ja natuurlijk’, was de reactie. Leuk, want dat geeft de mensen die op 10 oktober in Namibië, Hamburg of New York zitten niet alleen de kans om mee te kijken en te luisteren,maar ook om erover te praten. Maar hoe zet je zo’n backchannel op en wat heb je ervoor nodig? Opnieuw stelde ik de vraag via Twitter en weer had ik in een mum van tijd de antwoorden die ik zocht. Ook dat backchannel gaat er komen.
Dat we de releaseshow op onze eigen site konden uitzenden, was ondertussen wel duidelijk. Maar da’s preken voor eigen parochie. Zou het niet veel mooier zijn om een groot platform te zoeken voor de webcast? Een belangrijke muzieksite bijvoorbeeld. Opnieuw schakelden we Twitter in. Want Erik Zwennes, redacteur van de landelijke 3VOOR12 had al eerder laten zien in te zijn voor ‘bandjes met experimentjes’ en dus benaderden we hem via Twitter. Erik was meteen enthousiast en zo komt het dat de livestream van onze releaseshow op 10 oktober wordt uitgezonden via 3VOOR12."
Tot slot een laatste voorbeeld van de kracht van Twitter: "Martijn Groeneveld, eigenaar van Mailmen Studio en producer van onze albums, bood aan om de opnames van een tussendoor gepland liedje (het liedje voor wielrenner Koos Moerenhout) gratis te doen. In ruil voor het opzetten van een marketingcampagne voor een nieuwe site die hij binnenkort lanceert. En uiteraard heeft het project iets met Twitter te maken…"
Dank voor opnieuw een te gek verhaal vol concrete resultaten, Leon. In zijn begeleidende mail aan mij vat hij ook nog zijn persoonlijke conclusies op basis van deze en andere ervaringen samen:
- Het is belangrijk om een goed Twitternetwerk aan te leggen.
- Je kunt (wilde?) ideeën makkelijk toetsen door proefballonnetjes op te laten via Twitter. Er zijn al tientallen plannetjes van mij gesneuveld op die manier ;-)
- Je moet gewoon vragen stellen als je het zelf niet weet. Je Twitternetwerk kan het antwoord wel 'ns weten. Je hoeft niet alles zelf te bedenken.
- Durf risico te nemen. Wil je bijvoorbeeld 3VOOR12 benaderen, doe het dan. Als ze vinden dat je apenmuziek maakt, zeggen ze het wel. En dan is er niets aan de hand.
Al het bovenstaande heeft als belangrijkste resultaat dat je meer en meer mensen bij het proces, je muziek en je band betrekt. En zo zijn we precies waar het allemaal om begon: bereik. Ik kijk uit naar deel 6 in deze waardevolle serie, Leon!
Zeer interessant allemaal te lezen. De benzinebroertjes zijn er inderdaad goed mee bezig!
BeantwoordenVerwijderen