Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Ik trap af met de must-read van deze week. Haar naam had ik wel 'ns horen vallen, maar Imogen Heap was niet blijven hangen. Nu wel. In deze briljante blogpost (via Bob) wordt punt-voor-punt uitgelegd hoe ze haar fanbase met nieuwe media, internet, sociale platforms en vooral een enorme inzet heeft uitgebreid. Door een groeiende groep muziekliefhebbers langzaam maar zeker enorm te betrekken, wachten die nu met smart op haar album "Ellipse". Geloof je na het regelmatig lezen van dit blog nog steeds niet dat je het met tijd en aandacht écht zelf kunt doen, lees dan dit stuk. Verplichte kost en niets minder dan een kant-en-klare handleiding! [UPDATE: Bob legt even later op treffende wijze de mindere kanten van Imogens acties bloot én richt in 1 moeite door de ogen weer op het balletje. Opnieuw verplichte kost!]
Never change a winning formula of 'Beter goed gejat dan slecht bedacht'. Dus als Lily Allen, The Arctic Monkeys, Esmée Denters en anderen hun carrière met een internet-knal lanceren, herhalen we dat geintje in Nederland doodleuk nog een paar keer. Beetje jammer alleen dat die twee 'spontane' persberichten direct na elkaar door 3FM worden overgenomen. Maakt de slim bedachte plannetjes van een stel marketeers zó doorzichtig...
Kyteman is te zien en te horen in de spot ter promotie van het Nederlands Film Festival 2009, ook in een bioscoop bij U in de buurt:
Radiohead is bij monde van zanger Thom Yorke even klaar met het maken van complete albums. Dat kan. Het idee om songs voor een compleet orkest in 1 keer op te nemen en die op losse EP's uit te brengen (waar Thom Yorke naar hint - ik ken nog iemand die dat doet) lijkt me best boeiend. Haal hier hoe dat klinkt en steun gelijk een goed doel. Joris vertaalde de essentie van het artikel, Gijsbert heeft zo z'n bedenkingen bij het goede doel. Dank voor de tip, Marinus.
In een bijzin in hetzelfde interview verklaart Thom dat de traditionele muziekindustrie door de introductie van de CD kunstmatig langer in leven is gehouden. Deze statistieken geven hem gelijk en de muziekindustrie nog zo'n 10 jaar (Bekijken! Via Lykle). Iets vergelijkbaars kon je eerder al lezen in dit boeiende boek.
Gelukkig hebben de 4 grote platenmaatschappij een paar oplossingen voor al die problemen: all you can eat of 'betere' album-downloads. Deze reactie begrijp ik wel:
De potentie van Spotify zagen ze gelukkig snel in. Zo kwamen ze allevier al vroeg aan boord. Slim.
Voer voor verzamelaars: een live Wilco-archief (via MOMI). Dat noem ik een Schatkamer! Meer fan van The Kings of Leon? Hier de geheimen achter hun sound.
(re: Mariah) volgens mij hadden de cd-boekjes van Di-rect etc sowieso al minstens 1 pagina advertenties van Pepsi en weetikhet... Dit heeft nog lang geduurd
Heerlijk om weer kritisch te zijn op Thom en zijn Radiohead vrienden. Maar volgens mij hebben ze verdomd goed door dat het zo niet verder kan en dat het anders moet. Maar hoe? De CD was en is een belachelijk format. Toevallig ontstaan, net als de LP. Als het format meer capaciteit kreeg steeg het aantal minuten wat een plaat mocht duren. 99,nog wat % van de artiesten mag blij zijn met een paar goede nummers. Een CD lang? Wie? en sfeer, ja soms, heel soms lukt een artiest een sfeer vast te houden. Maar dat ik aanmerkelijk beter met een gepaste iPod playlist. Wat moet gebeuren is dat we in ons hoofd afscheid nemen van dwingende formats. Over 10 jaar lachen we om het dwingende CD-format. De reactie van Bob op de CD van Mariah Carey is onbedoeld een mooi voorbeeld: boos zijn om het boekje. Heb je wel eens een CD van haar helemaal proberen af te luisteren. Ze is in staat slimme en goede singles te maken. Maar een CD lang? Radiohead zoekt (en dat spreken ze uit) en ze durven dat kun je van de meeste anderen helaas niet zeggen.
Ha, Snatchin' Jenny, een oud-Stuck In A Day-band, heeft ooit een pagina in het cd-boekje van hun eerste demo ingeruimd voor de lokale snackbar. Deal was: na iedere show mochten ze daar gratis friet komen eten. :)
5 opmerkingen:
(re: Mariah)
volgens mij hadden de cd-boekjes van Di-rect etc sowieso al minstens 1 pagina advertenties van Pepsi en weetikhet... Dit heeft nog lang geduurd
Heerlijk om weer kritisch te zijn op Thom en zijn Radiohead vrienden. Maar volgens mij hebben ze verdomd goed door dat het zo niet verder kan en dat het anders moet. Maar hoe? De CD was en is een belachelijk format. Toevallig ontstaan, net als de LP. Als het format meer capaciteit kreeg steeg het aantal minuten wat een plaat mocht duren. 99,nog wat % van de artiesten mag blij zijn met een paar goede nummers. Een CD lang? Wie? en sfeer, ja soms, heel soms lukt een artiest een sfeer vast te houden. Maar dat ik aanmerkelijk beter met een gepaste iPod playlist. Wat moet gebeuren is dat we in ons hoofd afscheid nemen van dwingende formats. Over 10 jaar lachen we om het dwingende CD-format. De reactie van Bob op de CD van Mariah Carey is onbedoeld een mooi voorbeeld: boos zijn om het boekje. Heb je wel eens een CD van haar helemaal proberen af te luisteren. Ze is in staat slimme en goede singles te maken. Maar een CD lang? Radiohead zoekt (en dat spreken ze uit) en ze durven dat kun je van de meeste anderen helaas niet zeggen.
Niks meer aan toe te voegen, Ruud. Mooi gesproken, helemaal waar.
Ha, Snatchin' Jenny, een oud-Stuck In A Day-band, heeft ooit een pagina in het cd-boekje van hun eerste demo ingeruimd voor de lokale snackbar. Deal was: na iedere show mochten ze daar gratis friet komen eten. :)
Heel interessant dat artikel over Imogen Heap!
Een reactie posten