- Bovenstaande kwam tijdens mijn vakantie van verschillende kanten langs. Een typisch Amerikaanse, flitsend gemonteerde presentatie, maar de cijfers maken wel duidelijk hoe hard het gaat met sociale media en hun effect. Even kijken.
- De recente albums van Jack Peñate (haal snel die gratis Hit bij iTunes - nog maar 3 dagen!), Maxwell, Health en The Dodos hebben allemaal 9 tracks. Kort, krachtig, louter sterke nummers, geen middelmaat. Een trend? Ik juich 'em van harte toe!
- Als het waar is, is het vrij schokkend: Spotify toch niet Het Beloofde Land? Zeker niet voor artiesten, vindt inmiddels ook The Guardian. Bob Dylan trekt z'n conclusies. Major PR-probleempje voor Spotify en z'n investeerders (pun intended)...
- Vorige week sprak ik mijn verontwaardiging uit over geplande advertenties in het boekje bij Mariah Carey's nieuwe CD. Dat doet oudgediende Joni Mitchell stukken beter. Niet alleen muzikaal is Joni tig keer relevanter dan Mariah. Tip kwam van Joni's Überfan Marinus.
- Verder verwees ik vorige week naar statistieken die de muziekindustrie nog 10 jaar geven. Andrew Dubber schreef daar een mooie nuancering bij. Ware woorden!
- Joris wees me op Egyptian Hip Hop, de gratis MP3 haalde hij bij Dummy. In tegenstelling tot wat de naam suggereert is dit geen Hip Hop, noch komt het uit Egypte. Vreemde muziek, gemaakt door een paar 17-jarige bleekneusjes zonder platencontract, uit de beste popstad van het Verenigd Koninkrijk.
- Leuk: EHPO wordt ook in België gelezen. En Hilke Ros van Colorless Green Ideas en Amatorski schrijft zelf op mmmotion.com over manieren om als band zelfstandig verder te komen. Bookmarken dus. Boeiend om te lezen, ook voor lezers van dit blog, vond ik zijn ervaringen met (kleinschalig) adverteren op Facebook. Inclusief inzichtelijke statistieken. Keep me posted, Hilke!
- Phil Lynott zou deze week 60 zijn geworden. Bless him. Heb deze week nog keihard meegezongen met z'n grote solo succes. Guilty Pleasure? Niks daarvan, een keiharde Hit!
- Hoe cool is dit artwork (tip van Paul):
Hier meer achtergrondinformatie. - In A Cabin With gaat de buis op. Gefeliciteerd, Maarten!
- En waarom kopen mensen nog steeds CD's? Daarom!
- En waarom niet? Omdat de traditionele opvatting van een releasedatum en een 'aanloopperiode' al jaren geleden op de schop had gemoeten. Lees maar.
- Dat Radiohead op z'n zachtst gezegd geen fan is van het eigen "Creep" is bekend. Zij zijn niet de enigen: Radiohead en nog 9 andere artiesten die hun grote hit liever nooit meer horen. In plaats daarvan maakt Thom nieuwe muziek met zijn band, getuige deze gloednieuwe track (gratis download, mét artwork en tekst).
- Pitchfork start vast met terugblikken op de beste muziek uit het eerste decennium van deze eeuw. Da's op tijd.
- Voor de techniek-freaks en studio wizards onder U: alle details over de remastering van het Beatles repertoire (+ het omvormen van het nieuwe artwork), dat 09-09-09 opnieuw verschijnt. Die andere rock-dino's, Pink Floyd, blikken terug op de opnamen van hun klassieker Money, inclusief sappige details.
Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt. Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
Dankjewel voor de vermelding!
BeantwoordenVerwijderenIk volg je blog al een tijdje in stilte. En ben ook in behoorlijke stilte bezig aan een project: een webservice waarmee je je online profielen beter kunt behoren dankzij statistieken en een centrale plek om status updates, blogs, foto's en video's te versturen.
Om toegelaten te worden tot de private beta kun je een mailtje sturen naar hilke@mmmotion.com.
Klinkt boeiend! In hoeverre verschilt je service van bijv. ArtistData.com? Mail stuur ik je zo.
BeantwoordenVerwijderen