25 november 2009

Chef’Special & Kaiser Management doen het zo (slot)

Vanaf de start van de samenwerking tussen Chef’Special en Kaiser Management is één helder principe gehanteerd: een sociaal netwerk opbouwen = afzetmarkt creëren. "Dat zie je eigenlijk in al onze marketing- en promotieactiviteiten terug", aldus de Kaisers. "Wij zien dat een stevige relatie tussen een artiest en de harde kern van zijn of haar volgers allerlei promotionele, maar ook commerciële voordelen met zich meebrengt."

Maar om een harde kern volgers op te bouwen moet je hard werken; het kost Chef’Special vrijwel al hun weekenden. "De 80 shows die ze dit jaar gaven, waren echter geen losse flodders", volgens Paul, Arend, Barry en Thomas van Kaiser Management. De drie meest lucratieve doelgroepen bleken surfers, studenten en festivals. Bijkomend voordeel zijn 3 bandvakanties in 1 jaar:
Plus een kledingsponsor, Revert. Goed werk, heren! De Kaisers doen ook aan after-sales: "Na afloop van elke show deelt Chef’Special onderstaande flyer uit, met de bedoeling de aandacht vast te houden tot het publiek thuis achter de computer duikt.

Eenmaal in het netwerk bedenken we telkens nieuwe dingen om mensen te blijven prikkelen. Zoals de actie 'Rock Your Livingroom', waarbij tijdens een show een foto gemaakt wordt van het publiek. Binnen die foto selecteren we 1 winnaar. Die persoon krijgt een optreden van Chef’Special in zijn woonkamer (of schuur als dat beter past):

Tot nu toe levert dit onvergetelijke reacties en avonden op." Het is dan ook een te gek idee, mannen, met een hoog doorvertel- en doorstuurgehalte! "Voor ons is het belangrijk dat hiermee, maar ook met andere ideeën, telkens bruggen geslagen worden tussen de online omgeving en real life. Over real life gesproken: de kleurrijke bandbus van Chef’Special is een sociaal medium op zich. De 2 achterdeuren van de bandbus zijn namelijk krijtborden, waar mensen na afloop van de show krabbels kunnen achterlaten:

Primeur! Chef’Special serveert rauw stuk muziek
Hier kun je als eerste ‘Hungry’ van Chef’Special volledig beluisteren, downloaden en delen:



Lang leven Bandcamp! En dank Kaisers, voor het to-the-point verhaal hoe jullie je zaakjes aanpakken. En Chef'Special: veel succes morgen, bij jullie releaseparty in Patronaat!

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen, inspirerende concrete voorbeelden van hoe je sociale interactie & media kan inzetten. Succes heren.

    BeantwoordenVerwijderen