- Opener van vandaag is the graph the record industry doesn’t want you to see, een vrij onthullende blogpost met 2 bere-interessante grafieken. Het punt: voor de inkomsten van muzikanten en artiesten zijn de afgelopen 5 jaar en de doorbraak van internet niet nadelig geweest. Integendeel. Ja, de industrie heeft het zwaar, maar voor de meeste individuele muzikanten zijn de ontwikkelingen positief. Dit is de grote mistwolk die wordt gecreëerd: zware tijden voor de industrie = zware tijden voor muziek, muzikanten en artiesten. Gelul. De industrie kan en mag gered worden, maar muziek en jouw bestaan als muzikant hangen er niet vanaf!
- Waarvan wel? 10 regels waar iedere muzikant zich aan moet houden.
- Of vergeet al die regels en maak je eigen. Wat een te gek idee! Ik ben benieuwd naar de voortgang en resultaten en roep de bandleden bij deze van harte op deze eerdaags op EHPO te delen.
- Het is dus toch zover gekomen: Pirate Bay ligt eruit. Daarom de leeskluif van deze week: De Groene Amsterdammer over piraterij, schending en bescherming van auteursrecht, nu en in de toekomst. Goed stuk.
- Spotify zou de oplossing moeten zijn, maar dan moeten die Amerikanen wel meewerken!
- Via het onvolprezen Bandcamp kun je nu ook merchandise en CD's verkopen, al dan niet samen met (gratis) downloads. En mijn God, hoe gemakkelijk is het gemaakt voor zowel muzikanten als fans en wat ziet het er weer fantastisch uit:
- Stemmen op De Song van het Jaar mag weer. Mijn keuze:
- Kyteman - Sorry (live)
- Moss - I Apologise (Dear Simon)
- The Horrors - Who Can Say
- Camera Obscura - French Navy
- Jack Peñate - Be The One
- Meer lijstenbrij: de 12 beste muziekboeken van het afgelopen decennium, 1634 hoezen met blote tieten (verzameld door Mike Patton lijkt het, via Araglin), de 40 belangrijkste moderne Brooklyn-songs en nóg meer hoezen: ditmaal prachtig samengesteld uit diverse andere albumcovers.
- Uiteraard ontkomen we niet aan de overzichten van beste albums van het eerste decennium van deze eeuw, bijvoorbeeld bij OOR en de NME. Maar je hebt altijd Baas boven Baas, de Koning van de lijstjes: DJ St. Paul. 21 stuks om precies te zijn.
- Paul schreef daarnaast een werkelijk schitterend stuk, over het 'oplossen' van favoriete liedjes. Of zoals hij zelf zegt: wat je favorieten jóu te vertellen hebben. Prachtig geschreven! 's Lands andere top-DJ, Nuno Dos Santos, haalt de WARP-catalogus overhoop in een gratis te downloaden prachtmix.
- Haal op voor nop: de nieuwe Yeasayer-single (in ruil voor je e-mail adres). Verder startte de week met een eerbetoon aan Talk Talk. Op The Mood Indicator haal je nu het solo-album van Mark Hollis, Talk Talk's absolute Meesterwerk Spirit of Eden en een bootleg uit 1984, opgenomen in Utrecht. Klik gelijk door naar een persoonlijke Best of Wilco (via Leon), die afgelopen maandag schijnbaar opnieuw een meesterlijke show in Paradiso gaven. Waar wacht je nog op?
- Over Utrecht gesproken: C-Mon & Kypski hebben een bere-leuk spelletje op hun site gezet, dat je bovendien de kans geeft om straks 'mee te doen' in hun shows. Lachen!
- GRAM vraagt ook om je inbreng. Bepaal mede wat de laatste song op het aanstaande album wordt:
- Andrew Keen komt tot inkeer over internet?
- Geld over en écht 'ns helemaal weg om met je band effectief te repeteren? Dat kan in Frankrijk!
- Geen geld? Het Handboek Communities van Erwin Blom is een leerzaam naslagwerk en haal je nu ook binnen als gratis .pfd. Service!
- Waar moet je een Orkest van 24 man kwijt? Huur gewoon een hele straat en speel daarna Den Haag plat:
4 opmerkingen:
Een correctie: The Pirate Bay ligt er niet uit, maar is overgestapt op een techniek die de tracker overbodig maakt. Hierdoor zijn Bittorrent downloads voortaan minder afhankelijk van een centraal systeem. Zodat Brein en consorten de boel moeilijker kunnen dwarsbomen. Meer info.
Waar Jean Parlette mee bezig is, werken wij achter de schermen ook al een tijdje aan, ook al gaan we net wat minder ver. Dit inspireert overigens wel weer!
Via whatsyourdeviation, wat een aparte website gaat worden, willen we de fans ook mee laten beslissen over allerlei zaken die rond de band spelen. Dus inderdaad demo's becommentariëren, stemmen op artwork, een bijdrage leveren aan videoclip, photoshoot, etc.
We zien het als een manier om mensen aan ons te binden en als je mensen het gevoel geeft dat ze ergens onderdeel van zijn, zijn ze ook meer bereid om in je te investeren (als je naam in het boekje van de cd staat koop je hem wel).
Momenteel zijn we nog bezig met de website, waarvan we de content ook deels zullen overlaten aan de fans (eigen foto's online, filmpjes online zetten, etc.), maar er zal geen heel systeem achter zitten zoals bij Jean Parlette.
Ik vind het ook moeilijk te bepalen waar je de grens trekt, uiteindelijk neem je zelf toch de definitieve beslissingen, maar hoeveel ruimte geef je fans?
Als het allemaal online is stuur ik wel een mailtje!
Thijs | Deviation
Graag, Thijs. Klinkt boeiend. Zou het leuk vinden als je t.z.t. jullie ervaringen en tips hier deelt. Dat trekken van die grens is inderdaad een heel belangrijk issue...
De nieuwe Bandcamp feature is fijn! Maar ik wacht nog steeds op een voor mij onmisbare functie: het kunnen handelen van (releases met) meerdere artiesten. Ik heb Ethan daarover gemaild en het schijnt dat dat een veelgevraagde Bandcamp feature is en dat daar nu aan gewerkt wordt. Misschien binnenkort nog meer goed Bandcamp nieuws dus!
Een reactie posten