Hoe je als muzikant in een razendsnel veranderende muziekindustrie je eigen boontjes dopt.
Niels Aalberts deelt zijn ervaringen, tips, trucs & adviezen, nodigt anderen uit dat ook te doen en vermijdt iedere schijn van objectiviteit. Daarvoor ga je maar naar www.ehpo.net. Daar lees je ook waar Niels al die praatjes over muziek, internet, social media, marketing, management, uitgeven en ondernemen vandaan haalt.
8 januari 2010
Wilde ideeën & nieuwe muziek (47)
De eerste Wilde Ideeën van 2010 start met een terugblik op 2009: How much did the Pitchfork albums of the year 2009 sell? Amerikaanse verkoopcijfers, bij vlagen onthullend en verbijsterend. Dit verkocht Plato in Utrecht het meest in 2009 en dit is de Top 40 bestsellers van alle Plato-winkels + Concerto samen:
En nóg een dozijn: 12 voorspellingen voor de Amerikaanse muziekindustrie in 2010 door Bob. Zijn lijstje inspireerde Martijn tot een vertaling naar de Nederlandse muziekmarkt en Timo tot een blogpost met vergelijkbare voorspellingen voor de Nederlandse boekenmarkt en uitgeverswereld. Internet: I love it!
Op de valreep van 2009 is BUMA/STEMRA eruit met YouTube. De YouTube-tax dus ook definitief van de baan. Gelukkig maar.
Gen-Y Rock Stars, blog over muziek en marketing (tip van Marcel): "using technology for music marketing and promotion".
Band In A Barn zoekt producers en engineers voor de geplande sessie volgende maand: €400 voor 8 dagen volledig verzorgd schrijven en opnemen. Dat is een schijntje voor een muzikaal weekje op kamp!
De tweede Hollandse Nieuwe-verzamelaar staat op 3VOOR12's Luisterpaal. Ook is het Amsterdamse We Like Records gestart. Haal hier hun eerste gratis downloads.
Eind vorig jaar schreef ik al hoe auteur Ivo Victoria zijn debuutroman als e-book uitgaf, DRM-vrij en de prijs te bepalen door de consument. Dat DRM een kapitale fout van uitgeverijen is en dat ze niet leren van de catastrofale missers van de muziekindustrie vindt ook Bright.
Verhelderende animatie hoe het Utrechtse Muziekpaleis eruit gaat zien. Irritant dat je het filmpje niet kunt embedden! Begint dat gezeik nu ook al in de bouwsector?
Trent Reznor heeft weer een leuke actie: van zijn laatste tour heeft hij een enorme bulk ruw beeld- en geluidsmateriaal vrijgegeven aan Nine Inch Nails-fans, die hij de vrije hand gaf om te doen met het materiaal wat ze wilden. Alles mocht. Een fan-community heeft een compleet optreden ge-edit en er een professionele DVD/Blu-Ray van gemaakt, gratis te zien of halen via alle kanalen (dat rijmt). Zie hier de specs en een trailer. Er volgen nog meer shows en bonusmateriaal. Tof (via Eric)!
Ik sluit ook af met een blik op het verleden. In een boeiende serie kijkt Music:)Ally terug op de digitale ontwikkelingen in de muziekindustrie in het afgelopen decennnium: deel 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10. Plus de samenvatting. U bent weer een paar avondjes zoet!
Je stapt snel over de nummer 1 verkoop van 2009 bij Plato heen (want je zegt dat het over de sales van heel 2009 gaat en niet de laatste week). Ik snap je voorliefde voor nummer 2, maar Into The Wild op 1? Hoezo? Een CD uit 2007 (!). Nooit een echte cashmaker geweest, voor zover ik me herinner ook niet een CD die hoog in de 'expert' lijstjes stond. Wat voor een verhaal zit hier achter? Waar komt dit vandaan? Welke netwerken hebben dit opgepikt, waar is dit gaan rollen. Geavanceerde underground marketing?. De huidge PJ single wordt enorm opgepikt, is wel in deze stijl maar is van december. Om in die paar weken alle sales op zijn kop te zetten lijkt me ook wat veel van het goede.
Denk dat hier een heel simpele verklaring voor is, Ruud: prijs is nog altijd het machtigste verkoop- en marketingwapen. Eddie's album is een slowburner waarvan de kwaliteit zich langzaam maar heel gestaag heeft rondverteld. Als je dan steeds slim wat met de prijs doet blijf je met deze artiest en deze titel heel lang heel veel doorverkopen bij juist deze winkels. Zie ook: Amy Winehouse, maar dan met nog meer winkels (ook Media Markt, Free Record Shop etc.) en nog veel meer (door-)verkopen. Over geheel Nederland en alle ketens gemeten is Adele's "19" het bestverkochte album in 2009. Die plaat stamt uit 2008... De traagheid van de massa is legendarisch, geloof me! Daar vergis ik me ook nog vaak in.
Tof overzicht met weer veel te veel info om in te duiken. Thanks!
BeantwoordenVerwijderenIk kijk elke keer uit naar je wilde ideeën! En meestal is het te veel om allemaal te checken. Poeh hé!
BeantwoordenVerwijderenJe stapt snel over de nummer 1 verkoop van 2009 bij Plato heen (want je zegt dat het over de sales van heel 2009 gaat en niet de laatste week). Ik snap je voorliefde voor nummer 2, maar Into The Wild op 1?
BeantwoordenVerwijderenHoezo? Een CD uit 2007 (!). Nooit een echte cashmaker geweest, voor zover ik me herinner ook niet een CD die hoog in de 'expert' lijstjes stond. Wat voor een verhaal zit hier achter? Waar komt dit vandaan? Welke netwerken hebben dit opgepikt, waar is dit gaan rollen. Geavanceerde underground marketing?. De huidge PJ single wordt enorm opgepikt, is wel in deze stijl maar is van december. Om in die paar weken alle sales op zijn kop te zetten lijkt me ook wat veel van het goede.
Denk dat hier een heel simpele verklaring voor is, Ruud: prijs is nog altijd het machtigste verkoop- en marketingwapen. Eddie's album is een slowburner waarvan de kwaliteit zich langzaam maar heel gestaag heeft rondverteld. Als je dan steeds slim wat met de prijs doet blijf je met deze artiest en deze titel heel lang heel veel doorverkopen bij juist deze winkels. Zie ook: Amy Winehouse, maar dan met nog meer winkels (ook Media Markt, Free Record Shop etc.) en nog veel meer (door-)verkopen. Over geheel Nederland en alle ketens gemeten is Adele's "19" het bestverkochte album in 2009. Die plaat stamt uit 2008... De traagheid van de massa is legendarisch, geloof me! Daar vergis ik me ook nog vaak in.
BeantwoordenVerwijderen