- Record Store Day valt dit jaar op 17 april en het Canadese Fucked Up doet iets bijzonders: 10 exclusieve 7"'s opnemen en persen voor evenzoveel winkels. Cool! In Nederland doen 50 winkels mee (via EB):
- Die dag komt helaas te laat voor Plato Den Haag (deze winkel is gek genoeg niet aangesloten bij de rest van de Plato-keten).
- Is de oorzaak misschien dat muziekliefhebbers niet de volle mep willen betalen voor magere albums met 1 of 2 hits en 10 kliekjes? Nashville's antwoord: EP's met 6 tracks, oftewel halve albums (via Steijn).
- Of willen bands geen CD's meer verkopen? Want leg me dit maar 'ns uit: niemand heeft van je gehoord, laat staan een album van je gekocht, maar uit protest stop je de verkoop van je CD's "tot het piraterij-probleem is opgelost". Ik hoop dat de heren een lunchpakketje bij zich hebben voor het wachten...
- Indrukwekkend: Colin Hay (Men At Work) schrijft open brief over de toegekende claim dat zijn grootste hit Down Under deels plagiaat is.
- Inspirerend: Don Diablo die volledig afstapt van 'het oude model' en het lekker zelf doet (via Roob). Het platform waar Don het over heeft (Elbows) vind je hier. Ook DIY: word je eigen concertorganisator met Band On Demand.
- Matthew Herbert maakt muziek van het complete leven van 1 varken. Ja, dat leest U goed. Helaas lieten ze hem niet toe in het slachthuis. In de rechterkolom van dat blog leest U hoe het precies zit met dit project van Herbert.
- Meer gekke 'dansmuziek' in deze mix van Autechre (slechts 3 weken beschikbaar) en DJ Food die de funky kant van Brian Eno aan elkaar plakt. Supermix!
- Google introduceert Buzz. Een Twitter-killer? Zo werkt het:
- Dutch Cowboys vat de belangrijkste conclusies uit een Amerikaans onderzoek naar het gebruik van social media samen en vertaalt deze naar de Nederlandse situatie.
- Wanneer ik De Verlossing predik van meetbare resultaten met social media, wordt me nog wel 'ns voor de voeten geworpen dat ik makkelijk praten heb 'omdat het prima werkt met muziek, maar niet met producten of diensten zonder emotionele lading' (of woorden van gelijke strekking). Onzin, kan ook heel effectief met rugzakken en handtasjes (via Bonny). Of wanneer je een boek met een beperkte doelgroep schrijft. 42 (!) LinkedIn-ers helpen je voor nop met een effectief marketingplan (via Matthijs. Wel even lid worden van de bewuste LinkedIn nieuwsgroep om mee te kunnen lezen):
- Rage Against The Machine heeft een datum geprikt voor hun gratis show.
- Sizzer, een Amsterdams bureau dat muziek in opdracht zoekt en componeert, is een blog gestart.
- Rapper Hef tekent bij Noah's Ark. Het moment werd briljant vastgelegd:
- Zoals ik vorige week al vermoedde: Warner snuffelt aan EMI, dat uitgeteld op z'n rug ligt. Ondertussen gaat Warner door met onbegrijpelijk beleid. Leren ze het nooit? Bob schrijft een inzichtelijke analyse van Warners opstelling in deze. Gelukkig betekent dit niet het einde van Spotify. Dit laatste is een boeiende blogpost die licht werpt op de mogelijke toekomst en verdienmodellen van de muziekindustrie.
- The Decemberists spelen nog wel 'ns een covertje. Blog You Ain't No Picasso verzamelde er ruim 50. Meer lijstjes: 5 versies van misschien wel het beste popliedje aller tijden (de geweldige galmversie van Glasvegas mist), EHPO's Top 5 voor het onvolprezen In A Cabin With en 3VOOR12's geüpdate NL Twitterlijst 3.0. Handig!
- De techneuten en programmeurs achter Bandcamp zijn een blog gestart. Interessant voor andere handige mensen (daar hoor ík niet bij...).
- Ik sluit af met een schandaaltje: was het Songfestival doorgestoken kaart? In elk geval de beste combinatie Twitter & TV van de afgelopen maanden!
haha die foto met die slippers! geweldig!
BeantwoordenVerwijderenje vraagt je af wat Warner wil doen. 'Tuurlijk je kunt het economisch/businesswise misschien wel uitleggen (wat ook gebeurt) maar voor consumenten zijn dit soort acties onbegrijpelijk/vertrouwensbreuk en laten we wel zijn: de muziek is voor de consument, niet voor de aandeelhouders.
BeantwoordenVerwijderennaja, op deze manier zijn torrentsites nog wel even populair.
Het is de terugkerende kramp van de muziekindustrie: je kunt dit inderdaad bedrijfstechnisch keurig uitleggen, maar het blíjft redeneren met Warners overheadkosten in gedachten en de blik op de navel gericht, niet 100% op (de wensen van) de muziekliefhebber en consument. Oliedom. Dat doen de maatschappijen nu al een jaar of 12 en zal uiteindelijk de nagel aan de doodskist van de industrie blijken.
BeantwoordenVerwijderen