- Mooi statement. Zal de grote baas van Universal weinig hoopvol stemmen, zie zijn vrij wanhopige e-mail, een soort oproep om te redden wat er redden valt van de traditionele muziekindustrie. Chris Trapper zegt dus: nergens voor nodig. Legendarisch tijdschrift Rolling Stone huilt mee met de wolven in het bos. Ik kan Geen Stijl in deze niet helemaal ongelijk geven... Zie ook onderstaande knipsels van Barry resp. Timo:
- Toch wat tips voor platenmaatschappijen en contentbeheerders: 5 Piracy-Fighting Lessons From Steam for All Content Creators. Schrijfster Karin Spaink heeft ook een flinke lijst aanbevelingen, 20 om precies te zijn (allebei via Robert).
- Vijf nieuwe of in ontwikkeling zijnde applicaties voor of met muziek op internet (via Job). Ondertussen verdient Universal in Zweden meer met Spotify dan op iTunes (via Mitch).
- Doe mee: reageer op de ACTA-onderhandelingen (via Richard). De overheid stelt zich meer open, een goede zaak! Bits of Freedom oppert de eerste serieuze kritiek en zorgen.
- Facebook lijkt nu serieus de strijd aan te gaan met Google op het gebied van zoeken en zoekresultaten. Dat wordt oorlog... Of slaat Google op tijd terug?
- Nog meer oorlog: na muziek en films wordt nu de TV-industrie overvleugeld door internet (via Meindert)? En ASCAP valt Creative Commons op laffe wijze aan. Die reageren kort maar krachtig.
- Morgen, mis het niet (incl. playlist op Spotify):
- De zesde editie van Incubate heeft als thema piraterij in de kunsten. Grenzen van het auteursrecht worden ter discussie gesteld en creatief en economisch eigendom is, vooral met het digitaliseren van de samenleving, geen vast gegeven meer. De keynote speech wordt gegeven door Matt Mason, schrijver van Piraterij. Mason laat in zijn boek zien dat de werkwijzen van diverse undergroundtrends en -scenes door de jaren heen zijn uitgegroeid tot wereldwijde industrieën. Beeldend kunstenaar Rob Scholte zal de begrippen copyright en piraterij onder de loep nemen vanuit zijn eigen achtergrond. Voor de Pirate conference hanteert Incubate een zg. Pay What You Want-principe (tickets hier):
- Niet helemaal Pay What You Want, meer Pay What You View: YouTube wil niet-bekeken advertenties niet in rekening gaan brengen. Wél gratis: scriptie over de kracht van social media voor interne communicatie.
- Bladmuziek vanaf de iPad (via Wiebe). Dan denk ik gelijk aan geschoolde muzikanten. Leuke discussie daarover op Meinderts blog (incl. Slideshare).
- Ik gebruik het zelf met plezier, maar iedereen haat Foursquare (of Gowalla). Daarom: The Reasons People Use Location-Based Social Networks (ook op Dutch Cowboys). Ook op locatie: Duncan Idaho (YouTube). Komen deze zomer graag op Uw BBQ spelen!
- Ook crowdsource-verstand komt met de jaren, aldus de bedenker en oprichter van Sellaband (via Mars). Hi doet dat met hun personeelsbeleid heel stoer, via Twitter:
- Mooi handboek hoe je als band het maximale uit je tour haalt (via Martijn): "It is brutally honest, remarkably wise, and extremely helpful". Maar: Does Anyone Really Deserve to Make a Living Playing Music? Prikkelende blogpost. Mijn blogpost van vorige week prikkelde ook. Stond daarom in het Financiële Dagblad.
- Nieuw label doet alles anders (via Erik), nieuwe DJ Shadow app, nieuwe online clip Robyn en nieuwe Aeroplane-track (allebei via Michiel), nieuwe Prince gratis bij Het Nieuwsblad en De Gentenaar. Deed-ie eerder aan de overkant van het Kanaal, maar let vooral op wat Zijne Geiligheid aan het slot over platenmaatschappijen en internet zegt. Internet passé? Voorschotten zul je bedoelen, ouwe! Ook een reliek uit de '90's: Jan & Anny (via Marinus). Hoe bedenk je het: 15 in-store optredens anno 2010! Bestaan er nog zoveel muziekwinkels?
- Speciaal voor die bloedstollende wedstrijd van vanmiddag (zenuwachtig!) zingt Vampire Weekend een oerhollands voetballied:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten