Boudewijn managet de band inmiddels en vertelt wat deze strategie The Black Atlantic bracht: "Door de vele veranderingen binnen de band en haar geluid, in combinatie met het feit dat de band het gros van haar optredens in het buitenland had gespeeld, is het veilig te stellen dat op het moment van releasen er nagenoeg geen Nederlandse fanbase was opgebouwd. Oftewel: we begonnen bij nul.
Ons voornaamste doel was om Nederland en de rest van Europa te laten horen hoe geweldig mooi deze plaat is en publiek naar optredens te krijgen. Beep! Beep! sloot enkele maanden voor release een overeenkomst met torrentsite Mininova (die toen nog niet gezwicht was voor BREIN) om de gehele catalogus beschikbaar te maken als gratis torrents, in ruil voor het integreren van de webshop van Beep! Beep! binnen hun site. Daarnaast werd het album als gratis download aangeboden op de site van het label, In A Cabin With en de band. Er lag een aantal redenen ten grondslag aan deze beslissing:
- Luisteren is niet je einddoel. Wij geloven in het 'listen-love-buy' principe. Heb je geluisterd en vind je onze muziek mooi? Dan zijn er CD's, vinyl, downloadcards met exclusieve content, mailinglist sign-ups, T-shirts en concertkaarten beschikbaar. Voor elk wat wils. Zo verkochten we binnen een jaar zo'n 2.500 CD's, ruim 750 vinylplaten, 400 downloadcards en verzamelden zo'n 7.000 e-mailadressen. Tot onze verbazing verkochten we zelfs via iTunes e.d. nog een paar honderd albums en ontvingen via Bandcamp een hoop donaties.
- Communicatie. Als mensen willen downloaden doen ze dat toch wel. Persoonlijk heb ik hier vrij weinig problemen mee, maar ik zie niet graag dat iemand ons album van een anonieme site als Mediafire downloadt. Op onze eigen sites - en deels op Mininova - kunnen wij elke bezoeker informeren over de mooie hardcopies die we verkopen, de geplande tourdata en nieuwsbrief-mogelijkheden. Ook al krijg je niet direct geld van je bezoeker, je communiceert belangrijke, waardevolle informatie.
- Gratis promotie. Door onze muziek gratis te verspreiden creëerden we veel goodwill bij luisteraars. Wij vroegen de mensen naar onze muziek te luisteren, het te downloaden en te verspreiden. En ze hoefden zich er niet eens schuldig over te voelen. Ook al lieten de traditionele media ons in het begin grotendeels links liggen, bloggers en fanatieke fans begonnen over ons te schrijven op internet. In een mum van tijd passeerde mijn bookmark archief de 200 blogposts & reviews. Mensen raakten gepassioneerd om onze muziek te verspreiden. En dat met een PR-budget van €0! Het grappige is dat het succes van de gratis online distributie de interesse wekte van de traditionele media, die - rijkelijk laat - alsnog aanhaakten. Uiteindelijk zijn er zo'n 80.000 albums van The Black Atlantic gedownload.
Mensen kopen niet langer CD's omdat het hen als enige toegang geeft tot de muziek die ze willen horen, aldus Boudewijn: "Ze kopen CD's omdat ze zich betrokken willen voelen bij een artiest. Het is een teken van support. Zorg er dus voor dat mensen jou willen steunen en nog belangrijker: vergeet ze niet te belonen!
Het afgelopen jaar hebben we fantastische dingen meegemaakt. De band is nooit 'ontploft', maar geniet een gestage groei in bekendheid die nog altijd gaande is. Door de combinatie van goede muziek, ongelooflijk veel optreden en zorgen dat luisteraars zich gewaardeerd voelen zijn er tal van deuren open gegaan. Zo af en toe worden er ook wel 'ns deuren in ons gezicht dichtgeslagen - zoals van bange distributeurs en achterhaalde labels - maar we hebben geen seconde spijt gehad van onze beslissing om de muziek gratis beschikbaar te maken. En wat betekent gratis in deze context? 200 Artikelen, meezingende fans, 5 internationale tours en labels die in de rij staan om onze volgende plaat uit te brengen. Wij hebben ons nooit rijker gevoeld!"
EHPO-lezers weten inmiddels dat ik groot fan ben van Reverence for Fallen Trees. Allereerst vanwege de prachtige muziek, maar ook omdat Boudewijn met zijn toffe label, prachtig vormgegeven releases, positieve aanpak en als manager van The Black Atlantic bewijst hoezeer tijden zijn veranderd. Wie open en zonder voorbehoud focust op mogelijkheden, hard werkt, oplet en keer op keer inspringt op kansen, redt het in de moderne muziekindustrie. Caro doet het in het groot, Boudewijn en The Black Atlantic op wat kleinere schaal, maar beiden zijn in mijn ogen zeer succesvol. Op hun eigen manier. En dat is fantastisch nieuws voor iedere muzikant en creatieve maker in 2010.
Ondertussen op Facebook:
Veel dank, Boudewijn!
Prima en hoopgevend verhaal. Dit toont wel aan waar het Spotifyconcept compleet de mist in gaat. Je komt bij Spotify niet verder dan listen-love De stap naar "buy" is te moeilijk gemaakt. Er zou bij elke track een link naar de website van de artiest moeten zijn.
BeantwoordenVerwijderen'k heb ze live gezien. Wat een eerlijke band zeg! Ik ben blijkbaar erg gevoelig voor geloofwaardigheid. Dat zit bij hen wel goed. Erg muzikaal, veel dromerigheid zonder saai te worden (live). Super mooi.
BeantwoordenVerwijderenJozz