- Advocaat @HansBousie is het met mij oneens: rechtstreekse relatie tussen creatief en consument is een illusie. In Jeroens reactie kan ik me beter vinden. Meer belangrijk leesvoer: vrije internettoegang ook in Nederland onder vuur. En meer mooi leesvoer: stuk van Theo Ploeg naar aanleiding van de aflevering van Wintergasten met Antony (Hegarty) en co-producer Mark Neill over het maken van die prachtplaat van The Black Keys (via Johan, album luisteren hierrr).
- Bousie is erg fan van Spotify en ik denk ook dat dit een (de?) toekomst van de muziekindustrie kan zijn. Maar Amerikaanse labels liggen dwars, schijnt. Dom, maar dat hoeft geen ramp te zijn, aldus TechCrunch: How Spotify’s Failure to Launch in the US Could Save the Company. En voor slimme artiesten maakt het sowieso niks uit: verdien meer als je niet op iTunes staat (via Werner). Behalve The Beatles, want hun iTunes deal schijnt vrij revolutionair te zijn (via Job). Hoe kan het ook anders? Maar iets vergelijkbaars lukt ook mindere goden: succesvolle artiesten over waarom en met welke resultaten ze op Bandcamp zitten. Saillant: Bob krijgt mail van iemand die zowel met Topspin als Bandcamp werkt. Welk platform is beter? #Wikileaks :-) Niets blijft geheim online. Lezen!
- Hoe schrijf je een persbericht voor je band? Of doe he-le-maal NIKS rond je nieuwe album, net als Portishead. Valt ook op!
- Nieuwe track van Joan As Policewoman (+ gratis 2 oudjes erbij - slim!), de 10 beste mash-ups van 2010 (via Jeroen), mixtape van Ambitiebeesten en Bust a Move, Atze's Spotify-playlist met 17 uur (!) oldschool hiphop, breakdance classics, electrofunk & sampled soul. Ik heb al een headspin gedaan. Oude muziek van Tom Tom Club geremixt (via Job), stoere nieuwe clip van Krach en een hele mooie van Gery Mendes (GMB):
- Mooie infographics: Is there a formula for a hit song?, The Year in Music en het Twitter-universum (die laatste 2 infographics via Corjan). En over Twitter gesproken: de Twitter-bubble is onzin. Daar ben ik het mee eens. Ook de cijfers van Facebook zijn niet mis. Maar reken je niet rijk: Social media, de volgende zeepbel? Een overzicht van 7 eerdere zeepbellen, via Alex.
- Kitara, the guitar circa 2050 (via Benjamin). Meer techniek: het nieuwe digitale album BEAM wordt gepresenteerd op Eurosonic/Noorderslag. Liever ouderwets? 20 Soulful Blogs for Vinyl Fans and Collectors.
- Hiephoi, eindelijk heb ik een hitnotering behaald (via Koen): #206!
3 opmerkingen:
In reactie op dat BandCamp-verhaal: ik besloot laatst eens, puur uit persoonlijke nieuwsgierigheid, Sotu te Traveller te vragen hoe het hem beviel op BC, dat staat hier: http://www.duivenmelkers.nl/wp/2010/12/wat-heb-je-aan-bandcamp/
Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe het anderen bevalt. Steeds meer Nederlanders zetten hun hele back catalogue op BandCamp, Black Sun Empire en De Kift hebben dat laatst gedaan bijvoorbeeld. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Mooi verhaal van Sotu, Jacco. Dank! Link ik volgende week zeker naar.
Denk dat Sotu heel goed de vinger op de juiste plekken legt (ontwikkeling streamen vs. downloaden, (tegenvallend?) effect van (uitblijven van meer eigen) promotie, vraagprijs vs. werkelijk betaalde prijs etc.).
Blijf erbij dat Bandcamp geweldig is voor muzikanten die volledig in controle willen blijven en ook concreet iets kan opleveren voor muzikanten, bands en producers die er zeer actief en blijvend mee aan de slag gaan.
Mee eens. Ik voel me soms een BandCamp-PR-medewerker, zo positief ben ik over de dienst.
Gewoon een beetje door de tag-functie struinen levert ook vaak genoeg leuke onbekende muziek op.
Een reactie posten