Gisteren deel I van mijn panel- en seminarroute, Perfect Eurosonic en Perfect Noorderslag door Atze de Vrieze (Spotify-only). Eerder al een overzicht van wat er op Un-Convention te doen is en hier het complete blokkenschema van alle panels en seminars. Vandaag mijn selectie van de leukste en boeiendste op vrijdag 14 januari, in chronologische volgorde:
Auteurscontractenrecht: oproep tot zelfregulering (12 - 13u)
Regelmatige lezers van dit blog kennen mijn interesse voor ontwikkelingen rond het auteursrecht (eerder deed ik zelf een duit in het zakje). Het Voorontwerp voor wijzigingen in de Auteurswet en Wet Naburige Rechten biedt de mogelijkheid voor verenigingen van makers en exploitanten om de praktische uitvoering van deze wetten samen te bepalen. Het doel: verbetering van de positie van makers. De reacties van exploitanten is echter heftig. Hoe komen deze werelden bijeen? Voorzitter: Hans Kosterman (bestuur Buma/Stemra en Sena), Erwin Angad-Gaur (Ntb), Bernt Hugenholtz (hoogleraar Informatierecht) en André de Raaff (CTM).
Keynote Gerd Leonhard: I Am Context (12 - 13u, engelstalig panel)
Social networks are the #1 activity on the web. You’re the star with your own fanbase that wants to know what you’re up to. Connectivity is key and all is published with just one click. And the value of any particular content for your friend or fan is suddenly much higher. You are the context. But should someone be paying for this form of content sharing that generates attention? Is the value in the product (content) or in the attention that is generated?
Un-Convention: Needle In A Haystack (13 - 14.30u, engelstalig panel)
These days everybody can be an artist with a Facebook profile. Making a decent recording of your own music is dead cheap. But writing a great song is just as hard as it was 20 years ago. How do you get on the radar of people who can help you make your next move? Moderator: Howard Monk (GB). Panel met een topbezetting van Farid Benmbarek (A&R Top Notch), Joep Beving (Massive Music), Tijs van Liempt (coördinator Serious Talent en muzieksamensteller 3FM), Ferry Roseboom (Chief & Indian Excelsior Recordings) en Jeff Thompson (Fat Northerner, GB).
Q&A session with Fred Goodman (13.30 - 14.30u, engelstalig panel)
Zijn sterke boek Mansion On The Hill raad ik hier aan. Reden genoeg om vooraan te zitten! Goodman was van 1987 to 1990 senior editor bij Rolling Stone en schrijft nog steeds voor dat tijdschrift, The New York Times, Vanity Fair, GQ, M en The Village Voice.
De Toekomst van de muziekjournalistiek (13.30 - 14.30u)
Helaas kan ik niet vooraan zitten bij Fred, want ik leid deze paneldiscussie op dezelfde tijd. Hoe groot is de impact nog van muziektijdschriften en dagbladen? Hebben internet en blogs de rol van de traditionele journalistiek overgenomen? En hoe integreren printmedia de nieuwe online mogelijkheden? Met Gijsbert Kamer (Volkskrant), Coen Schilderman (File Under), Atze de Vrieze (3VOOR12) en Jasper van Vugt (OOR en ook op Twitter).
Is copyright the devil? (13.30 - 14.30u, engelstalig panel)
Ik geef het antwoord vast: ja. Want dit bere-interessante panel mis ik helaas ook :-( Gerd Leonhard, Hans Bousie en Arda Gerkens (SP) schijnen hun licht op vragen als: What if copyright did not exist for music? What would the implications be for composers and artists? What would the music industry look like? Would the creative sector perish or flourish? Do protection laws slow down the creative process or does it protect the creator? Is there anything the music industry can learn from other businesses experiences?
Hoe managen wij een artiest in 2011? (13.30 - 14.30u)
En nog een interessant panel op hetzelfde tijdstip, met topmanagers Marc Hofstede (Brand New Live), Kees de Koning (TopNotch, A&R Universal en manager Anouk), Edwin Jansen (AT Productions) en voorzitter Marcel Albers (White Mountain Management). Managet de manager de artiest of de artiest de manager? Maken de labels werkelijk steeds minder waar van wat ze beloven? Zijn uitgevers er slechts voor het verstrekken van de voorschotten?
A new ecosystem for the music industry (15 - 16u, engelstalig panel)
What would the ideal business model look like in the music industry? How do we strike a balance between consumer demand and incentives for creatives? Which business models are we in need of and can be developed today, or tomorrow? Sessie met Patrick van der Pijl.
The Dutch Music Market (15 - 16u, engelstalig panel)
Historically the Netherlands have the reputation to be 'The Gateway To Europe' as far as new music is concerned. But can the Netherlands still make that claim? Further more: the current situation of the Dutch music market, the venues, the festivals, the media and how to promote and successfully sell your product in the lowlands. Met voorzitter Werner Schlosser, Bertus de Blaauw (Mojo), Paul Davies (Rough Trade distributrie), Ilja Loeffen (OMD), Jan Willem Sligting (Paradiso) en Olga Zegers (ID&T).
Huiskamerquiz (16 - 16.30u)
Wilbert Mutsaers en ik hebben een ronde gemaakt (Wilbert vooral). Kom ook!
Keynote Bob Lefsetz (16.30 -17.30u, engelstalig panel)
Bij voorbaat het hoogtepunt van alle panels, seminars en spreekbeurten? Ik vrees van wel. De beste en meest uitgesproken muziek(industrie)blogger ter wereld, zelden mee oneens. Bob, kom er maar in!
Focus on The Netherlands: the next big thing?! (16.30 - 17.30u, engelstalig panel)
Altijd leuk: muzikale trends voorspellen met Ferry Roseboom (Excelsior), Jeps Salfischberger (Mojo), Daan van Rijsbergen (B2Music), Dimitri de Wit (Twenty4seven Management) en Maurice Spijker (Mojo).
Morgen de boeiendste panels en seminars van de laatste dag van Eurosonic/Noorderslag, zaterdag 15 januari.
1 opmerking:
Wat een prachtprogramma zeg. Erg jammer dat ik er niet bij kan zijn.
Een reactie posten